Coca Cola ve Velké Británii se snaží zmařit zákon pro boj s dětskou obezitou
obrázek z alltoread.com

Coca Cola ve Velké Británii se snaží zmařit zákon pro boj s dětskou obezitou

V souvislosti s připravovanou strategií britských zákonodárců pro boj s dětskou obezitou, která má vejít v platnost v dubnu 2018, se objevují znepokojivé zprávy o snahách této strategii zabránit. Jedním ze základních opatření, která mají zpomalit tempo růstu dětské obezity je „daň z cukru“, na jejíž přípravě se podílel kabinet bývalého ministerského předsedy Davida Camerona. 

Prakticky jde o to, že veškeré slazené nápoje, které obsahují více, jak 5% podíl cukru budou dodatečně zdaněny zmíněnou cukrovou daní. A to se samozřejmě nelíbí výrobcům slazených nápojů v čele s gigantem, jako je Coca Cola. The Telegraph přišel se zjištěním, že Coca Cola varovala britského konzervativního politika Philipa Hammonda ohledně chystané daně z cukru a schopností udržet své investice ve Spojeném království. Ředitelka kampaně Action on sugar Katharine Janner se nechala slyšet, že Coca Cola vyhrožuje ukončením investic ve Spojeném království ve snaze smést ze stolu cukrovou daň a další strategické body pro boj s dětskou obezitou (Malnick, 2017).

obrázek z pinterest.com

Součástí celkového balíčku opatření měla být i oblast omezení reklamy na junk food a slazené nápoje v době reklam u dětských pořadů v TV nebo například v online prostoru jako je Youtube, kde je cílená reklama na junkfood pro dětský okruh diváků velice častá. Současná premiérka Theresa Mayová se však rozhodla tuto součást strategie prozatím zrušit a pravděpodobně tak nebude zahrnuta v celkovém plánu v dubnu příštího roku, kdy má cukrová daň a celková strategie pro boj s dětskou obezitou vejít v platnost (Malnick, 2017).

Navzdory tomu, že se představitelé „cukrářských“ koncernů nechávají slyšet, že zavedení cukrové daně nebude mít na výskyt obezity žádný vliv, je realita poněkud odlišná.  Jako například v Mexiku, kde je téměř 70 % populace obézních nebo má nadváhu. Po zavedení cukrové daně došlo k průměrnému ročnímu snížení konzumace slazených nápojů o 7.6 % (Boseley, 2017).

1510150750_a_805.jpg


Není tak divu, že se koncerny jako Coca Cola zuby nehty brání cukrářským daním, které negativně zasáhnou jejich roční obraty. Na druhou stranu se společnosti mohou této dani vyhnout, tím že omezí obsah přidaného cukru ve svých produktech.
Například profesor kardiovaskulární medicíny Graham MacGregor z londýsnké Queen Mary University se nechal slyšet, že je potřeba mnohem robustnějšího plánu pro snížení výskytu dětské obezity, ve kterém by mělo být vytyčeny tyto cíle:

  • snížení příjmu cukru
  • celkové snížení kalorického příjmu
  • omezení nezdravých potravin vstupující na trh s potravinami pro děti
  • omezení marketingových aktivit na slazené nápoje a junk food pro dětské diváky

Deset strategických oblastí pro snížení výskytu nadváhy a obezity podle Obesity Health Alliance:

10 klíčových bodů podle OHA („Obesity Health Alliance", b.r.)

Literatura:

Boseley, S. (2017, únor 22). Mexico’s sugar tax leads to fall in consumption for second year running. Získáno 17. květen 2017, z http://www.theguardian.com/soc...
Obesity Health Alliance. (b.r.). Získáno 8. listopad 2017, z http://obesityhealthalliance.o...
Malnick, E. (2017). Revealed: „Threat" by Coca-Cola to cut investment over sugar tax. Získáno z http://www.telegraph.co.uk/new...

  •