Dieta podle krevních skupin. Škodí, nebo pomáhá?

Dieta podle krevních skupin. Škodí, nebo pomáhá?

Dieta podle krevních skupin se zakládá na principu, že je krevní skupina člověka klíčem k jeho zdraví, dlouhověkosti, emoční síle, vitalitě a fyzické kondici. Podle vaší krve určuje, jaké potraviny byste měli jíst, kterým se máte naopak vyhýbat a které cvičení je pro vás nejvhodnější a nejefektivnější. Spojitost má ale i s metabolismem, mírou stresu a energetickou hladinou těla. Je tedy spojena téměř se vším, co ovlivňuje lidské zdraví, psychickou pohodu a kvalitu našeho života. Moderní medicína se k ní však staví velmi skepticky, považuje ji za zbytečnou a nesmyslnou, leckdy dokonce nebezpečnou.

Stravu, dietu či celkový životní styl podle krevních skupin můžeme také brát jako odpověď na otázky, proč jsou někteří lidé schopni při určité dietě či cvičení zhubnout a jiní ne, proč se někteří dožívají vysokého věku a těší se zdraví nebo proč jsou někteří jedinci psychicky silní a jiní slabí. To vše totiž podle lékařského pozorování a testování Dr. D´Adama závisí na vaší krevní skupině a způsobu stravování.  

Stravu podle krevních skupin "objevil" v šedesátých letech dvacátého století naturopatický lékař Dr. James D´Adamo. Po ukončení studia pracoval v lázních, kde zjistil, že zatímco např. vegetariánská strava určité skupině lidé prospívala, ostatním dělala spíše špatně. Po letech pozorování našel opakující se vzorec mezi krevní skupinou a stravou jedince. Svá pozorování a dietní doporučení sepsal v knize One Man´s Food (1980). Na tuto práci navázal jeho syn Dr. Peter James D´Adamo. Tvrdí například, že „když použijete vaši individuální charakteristiku krevní skupiny jako vodítko pro způsob stravování a životního stylu, budete zdravější, dosáhnete přirozenou cestou své ideální váhy a zpomalíte proces stárnutí.“[1] 

Vývoj krve

Krev toho o lidech vypovídá mnoho, je zcela unikátní a můžete podle ní identifikovat úplně neznámého jedince. Je vaším genetickým otiskem. Zajímavé ale je, že se krevní skupiny proměňovaly a utvářely s evolucí člověka. Nejstarší krevní skupinou je 0 (old), následuje ji skupina A, která se vyvinula v zemědělské společnosti (agrarian). Krevní skupina B znamená rovnováhu (balance) a objevila se, když lidé začali osidlovat chladnější, severnější a podmínkami drsnější země. Krevní skupina AB je nejmladší a nejmodernější, vznikla míšením odlišných skupin. Z této historie lidstva, jednotlivých etap a tehdejšího stylu stravování také dieta podle typu krve vychází.  

Masožravé 0

Krevní skupina 0 je nejstarším a nejzákladnějším typem krve. Lidé s touto krevní skupinou mají silný imunitní systém, předpoklady pro dobrou fyzičku a tvrdě si jdou za tím, co chtějí. Měli ji například Ronald Reagan, Al Capone, Alžběta II. či Michail Gorbačov. Tento typ bývá označován jako lovec (podle pravěkých lovců). Potravou našich předků bylo hodně masa (tedy bílkovin), a proto by i lidé s touto krevní skupinou měli na dostatek bílkovin dbát. Jelikož však maso začalo rychle docházet, začali se pravěcí lidé stravovat bobulemi, červy, ořechy, kořínky a později i rybami. Lovec je tedy velkým konzumentem masa, má odolný trávící systém, velmi aktivní imunitní systém, špatně snáší změny stravy a prostředí a vyžívá se ve fyzické aktivitě, která je pro něj také nejúčinnější zbraní proti stresu. Aby si udržel energii a štíhlou postavu, potřebuje živočišné bílkoviny a intenzivní pohyb.

Maso
Obrázek z pexels.com

Jelikož prastaří lovci ještě neznali zemědělství, měli by se také lidé s krevní skupinou 0 vyhýbat veškerému obilí, chlebu, luštěninám a fazolím. Problematický pro ně často bývá lepek, po kterém buď velmi výrazně přibývají, nebo ho ve stravě vůbec nesnesou, což může vyústit až v celiakii. Lidé s touto krevní skupinou dále mívají sklon k poruchám štítné žlázy, zejména pak s její sníženou funkcí (hypotyreóza), která způsobuje výrazný přírůstek na váze a únavu. Lidé krevní skupiny 0 totiž často nedokáží vstřebávat dostatečné množství jódu, jenž ovlivňuje funkci štítné žlázy.

Strava podobná paleo dietě

Chcete-li s tímto typem krve zhubnout jezte tyto potraviny: mořská řasa, mořské produkty, sůl s jódem, červené maso, kapusta, špenát, brokolice, játra. Pokud naopak nechcete na hmotnosti přibývat, vyhněte se konzumaci pšeničného lepku, kukuřice, fazolí, čočce, zelí, kapusty, květáku a hořčice. Z masa se vyvarujte slanině, huse, vepřovému, šunce, kaviáru, lososu, škeblím a chobotnici. Krevní skupina 0 by měla výrazně omezit také mléčné výrobky, povolené jsou máslo, mozzarella či kozí sýr, ostatní ze stravy odbourejte.

Z oblasti ořechů a semínek jsou pro vás velmi prospěšná dýňová semínka a vlašské ořechy, z jídelníčku si ale vyškrtněte para ořechy, kešu, arašídy, pistácie a mák. Ani kategorie ovoce a zeleniny se neobejde bez omezení, neměli byste jíst žádný typ zelí, květák, lilek, olivy, avokádo, ostružiny, kokos, mandarinky, jahody, banány a pomeranče. Do značné míry se toto stravování shoduje s paleo dietou, která vychází právě ze stravy pravěkých lidí.

Velmi dobře udělají na zdraví lidem krevní skupiny 0 vitamíny B a K, vápník, jód či mangan. Pro překonávání stresu je nejlepší pohyb, jakmile se totiž vaše tělo setká se stresem, zabere. Jestliže v takovou chvíli uvolníte stres tělesnou aktivitou, může být dokonce proměněn v pozitivní zážitek a dosáhnete navíc skvělých fyzických výsledků. Vaše krevní skupina velmi dobře reaguje na těžké cvičení a přímo potřebuje pravidelný a intenzivní cvičební program. Cvičte tedy alespoň čtyřikrát týdně po dobu minimálně 30 minut. Vhodné jsou pro vás bojová umění, silový trénink, plavání, běh, cyklistika, chůze, tancování, bruslení či gymnastika.

Pro A je nejlepší rostlinná strava

Krevní skupina A pochází z období rozvoje zemědělství, proto se tento typ označuje jako pěstitel. Takový člověk má citlivý trávící trakt, odolný imunitní systém, dobře se adaptuje na novou stravu a prostředí a proti stresu mu pomáhají uklidňující činnosti. Aby si udržel dobrou fyzičku a pěkné tělo, potřebuje jíst zejména rostlinnou stravu, proto prosperuje při vegetariánství. Je pro něj také důležité, aby byla jeho strava co nejvíce čistá (raw) a přírodní (bio). Při špatném stravování hrozí u krevní skupiny A riziko srdečních chorob, rakoviny či cukrovky. Pro zhubnutí či udržení štíhlosti jezte rostlinné bílkoviny, rostlinné oleje, zeleninu, potraviny ze sóji a ananas. Vyhněte se masu, mléčným výrobkům, pšenici, bílé mouce a fazolím, po kterých přibíráte. Pokud nedokážete masu odolat, volte alespoň pouze kuře, krůtu, slepici či ryby. Z mléčných produktů snesete mozzarellu, kozí sýr, kefír, jogurt či ricottu, na ostatní raději zapomeňte.


Pšenice
Obrázek z pexels.com

Jezte hodně ořechů a luštěnin

Velmi prospěšná pro vás bude konzumace ořechů, zejména pokud do svého jídelníčku zařadíte arašídy a dýňová semínka. Ořechy a semínka vám totiž vynahradí látky, které jsou jinak obsaženy v mase. Nejezte ale para ořechy, pistácie či kešu. Svědčit vám budou i luštěniny, zde si dávejte pozor pouze na některé fazole. Podstatnou část vaší stravy by měla tvořit zelenina a ovoce, vynechejte však zelí, olivy, rajčata, papriky, brambory, lilek, banány, papáju, mango, kokos, mandarinky a pomeranč. Konzumovat byste neměli ani houby. Zelený čaj, káva či červené víno vám budou sedět, pivo, limonády, sodovky a minerálky jsou zakázané. Hlídejte si dostatečný přísun vitamínů B, C, E, vápníku a železa, ty vám pomohou jako prevence proti srdečním chorobám a současně posílí imunitní systém.

Jelikož byla krevní skupina A původně přizpůsobena pro život na místech, kde se soustřeďovalo spoustu obyvatel, mohou tito lidé v dnešní době z psychologického hlediska špatně snášet přeplněná prostředí (úzkosti, sociofobie, agorafobie apod.). Nejvhodnějším pohybem je pro vás jóga, tchaj-ťi, plavání, bojová umění, tancování, rychlá chůze či golf. Cvičte třikrát týdně po dobu asi 30 minut.

Vyrovnaná B

Lidé krevní skupiny B jsou typ kočovníka. Mají ji například Paul McCartney, Leonardo Di Caprio a Jack Nicholson. Říká se o nich, že jsou velmi citliví, empatičtí a originální. Jsou vyrovnaní, mají odolný trávící systém a dobře se přizpůsobují změnám stravy. Stres nejlépe odbourávají tvořivostí, pro zachování štíhlosti potřebují vyvážený poměr fyzických a duševních aktivit. Z jídla jim vyhovují mléčné výrobky, které by měly být podstatnou částí jejich stravování. Lidé s krevní skupinou B mívají sklon k autoimunitním onemocněním, častěji je postihuje i chronický únavový syndrom. K tomu aby zhubli, potřebují jíst zeleninu, maso, játra, vejce a nízkotučné mléčné výrobky. Přibírání na váze jim naopak způsobuje kukuřice, čočka, arašídy, pohanka, pšenice (lepek) a sezamová semínka.

Myslete na hořčík

U krevní skupiny B existuje spojitost mezi stresem, autoimunitními chorobami a červeným masem. Vynechejte tak raději vepřové či hovězí (ale i kuře a husu) a jezte jehněčí, králíka, zvěřinu a skopové. Velmi prospěšné jsou pak pro vás téměř všechny druhy ryb. Z oblasti mléčných výrobků si můžete dopřát všechno, až na dvě výjimky – zmrzlinu a plísňové sýry. Do jídelníčku určitě zařaďte olivový olej, který u vás podpoří správné trávení a vylučování. Ostatní oleje vám spíše uškodí.

Ořechy a semínka pro vás nejsou moc vhodné, pokud ale přesto po nějakých toužíte, zvolte mandle, para ořechy či vlašské. Z obilovin sáhněte po ovesné mouce a rýži, pšenici a kuskus ze stravy vyřaďte. Ze zeleniny si můžete velmi vybírat (nedoporučují se ale olivy, rajčata, dýně a ředkvičky), dbejte na dostatek zelené listové zeleniny, která vám dodá hořčík, potřebný protivirový prvek. Hořčík navíc pomáhá i v boji s ekzémem, kterým často lidí této krevní skupiny trpí. Stejně tak se nemusíte omezovat v ovoci.

Do pitného režimu vsuňte zelené a bylinkové čaje, nejdůležitější je však voda z kohoutku. Všemožným minerálkám, sodovkám a limonádám se straňte. Zatímco ostatním skupinám hrozí nedostatek vápníku, vy potřebujete doplňovat hořčík. Kromě zelené zeleniny ho najdete v luštěninách a obilných zrnech. Z pohybu se k vám hodí pěší turistika, jízda na kole a tenis. Nejúčinnější pro vás ale bude takový cvičební program, kdy budete tři dny v týdnu vykonávat tělesnou aktivitu a dva dny relaxační cvičení.  


Jogurt
Obrázek z pexels.com

Charismatické a komplikované AB

Moderním spojením skupin A a B a současně také evoluční záhadou je krevní skupina AB. Tato krevní skupina je nejvzácnější, má ji maximálně 5 % populace. Lidé krevní skupiny AB mají  citlivý trávící trakt a příliš odolný imunitní systém. Stres překonávají duchovně, s tělesnou aktivitou a tvořivostí. Chcete-li zhubnout, musíte omezit konzumaci masa, kukuřice, pohanky, fazolí a pšenice. Naopak musíte jíst hodně zeleniny, tofu, ananas, mléčné produkty a mořské produkty. Z masa si vybírejte pouze jehněčí, krůtí, králíka a skopové. Mléčné výrobky jsou pro vás spíše prospěšné (cottage, mozzarella, kozí sýr, kefír feta, jogurt), ale straňte se máslu, zmrzlině, podmáslí, plísňovým sýrům, hermelínu či parmezánu.

Velmi vhodný je pro krevní skupinu AB olivový olej, dále snese i řepkový. Slunečnicovému oleji však dejte sbohem. Kaštany, vlašské ořechy a arašídy vašemu tělu prospějí, lískové oříšky a různá semínka jsou pohromou. Fazole vynechejte a místo nich si raději dejte čočku, která obsahuje důležité antioxidanty s protirakovinnými účinky. Zeleninu jezte několikrát denně, mimo papriky, oliv a ředkviček si můžete dát téměř jakoukoliv. Z ovoce by vám mohlo dělat potíže to tropické, dejte si tedy raději třešně, hroznové víno či jablka a přestaňte jíst banány, mango, pomeranče, kokos a granátové jablko.

Hlídejte si dostatek vitamínu C

K pití kromě vody střídejte kávu se zeleným čajem, červené víno pro vás bude mít pozitivní účinky na kardiovaskulární systém, jehož onemocněním krevní skupina AB trpívá. Důležitý je pro vás vitamín C a selen. Posílíte jimi imunitu, srdce a získáte důležité antioxidační látky. Cvičení vám bude vyhovovat stejné, jako skupině A, tedy jóga, tchaj-ťi, plavání, tancování, cyklistika, rychlá chůze či golf. Cvičte alespoň třikrát týdně po dobu 30 minut.

Jelikož je krevní skupina AB spojením citlivého, nervózního A a vyrovnaného B, jedná se o velmi pestrou a komplikovanou (až šílenou) povahu. K lidem je přátelská, také je diplomatická a má nezaměnitelné charisma. Měli ji John F. Kennedy a Marilyn Monroe. Podle rozboru krve na turínském rouchu měl prý i Ježíš Kristus krevní skupinu AB. Jak je to ale možné, když je krev AB spojována s moderní dobou a v době života Ježíše Krista neexistovala, zůstává záhadou.

Funguje?

Zda je dieta podle krevních skupin opravdu účinná nejlépe posoudíte sami. U někoho se mohou její účinky projevit více, u jiného méně. Mnoho lidí vám potvrdí, že poté, co se podle ní začali stravovat, opravdu zhubli a cítili se energetičtější. Vědecky však nebyla nikdy její účinnost prokázána. Tvůrci teorie ale radí, abychom tuto stravu nedodržovali pouze kvůli hubnutí, ale zejména kvůli našemu zdraví, fyzické a duševní vitalitě. Proto považují stravu podle krevních skupin za zdravý životní styl, díky kterému prožijeme zdravý a dlouhý život. Nejedná se tedy o jednorázovou dietu, kterou po zhubnutí ukončíme, ale o úplnou změnu životního stylu.

Dieta
Obrázek z pexels.com

Za negativa můžeme považovat fakt, že každému nemusí vyhovovat potraviny, které má podle jeho krevní skupiny jíst. Zkrátka jim nechutná. Naopak krevní skupina A má zase problém stravovat se pouze vegetariánsky, raw či bio. Navíc by kromě masa měla převážně vyřadit i mléčné výrobky. Obzvláště v jejím jídelníčku tak mohou chybět důležité živiny (vápník), které je třeba se znalostmi nahrazovat. Je tomu tak ale i u ostatních krevních skupin. Krevní skupina 0 si svým pojídáním masa zahrává s vysokou hladinou cholesterolu, tím spíše pokud nebude jíst dostatek zeleniny. Strava je to tedy poměrně nevyvážená. Právě z těchto důvodů dietu podle krevních skupin mnozí lékaři a nutriční odborníci nedoporučují.  

Jelikož jídelníček vždy spočívá v omezení určitých potravin bohatých na tuky či sacharidy, je z nutričního hlediska možné zhubnout. Dieta se však celkově zakládá na ne zcela přesvědčivě podložených tvrzeních (fungování lektinů v těle), výsledky pak nebyly ověřeny vůbec. Ověřeny ale byly spojitosti krevních skupin s vyšším rizikem určitých onemocnění[2]. Od tohoto se pak odvíjí složení stravy. Vědecky se také prokázalo, že dieta podle krevních skupin zlepšuje metabolismus a zažívání člověka.

Zdroje:

D'ADAMO, Peter a Catherine WHITNEY. Výživa a krevní skupiny: individuální řešení diety k uchování zdraví, pro dlouhověkost a k dosažení ideální hmotnosti. S.l.: California Fitness, 1998. 267 s.

[1] D´ADAMO, Peter a Catherine WHITNEY. Výživa a krevní skupiny: individuální řešení diety k uchování zdraví, pro dlouhověkost a k dosažení ideální hmotnosti. S.l.: California Fitness, 1998, s. 12.

[2] Vliv krevních skupin na náchylnost organismu k onemocněním, British Medical Journal, ATVB

  •