Granátové jablko: Dokáže v okolí tréninku zvýšit hladinu testosteronu?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 27. 8. 2020
Uložit článek
Granátové jablko: Dokáže v okolí tréninku zvýšit hladinu testosteronu?

Zmíníte-li vedle kulturistů možnost zvýšení hladiny testosteronu v těle, pravděpodobně ve vteřině zbystří a bude hltat každé vaše slovo. Aby také ne, testosteron je důležitý hormon hrající klíčovou roli při tvorbě svalové hmoty, takže se jeho dlouhodobé zvýšení v kulturistice cení zlatem. O granátovém jablku se často mluví jako o potravině, která by mohla mít pozitivní vliv na nárůst hladiny testosteronu v těle. Jak je to ale ve skutečnosti?

Granátové jablko je bohatým zdrojem antioxidantů

Pokud jde o antioxidanty, granátové jablko je jedním z nejbohatších zdrojů, který bychom v přírodě mohli najít. V jednom litru džusu z granátového jablka najdeme až 2300 mg polyfenolů (látek s antioxidačním účinkem), při šetrnějším zpracování šťávy může být obsah antioxidantů ještě vyšší. 

Antioxidační schopnost granátového jablka je dokonce tak vysoká, že převyšuje běžné bohaté zdroje antioxidantů (káva, pravý čaj, červené víno, brusinky, borůvky).

Je bez diskuze, že konzumace granátových jablek nám díky polyfenolům může pomoci s ochranou kardiovaskulárního systému, s bojem proti volným radikálům, vykazuje také protinádorové působení. Jak je to ale s tím testosteronem…?

Granátové jablko zvyšuje hladinu testosteronu? Ne tak rychle

Možná za to mohla i studie Al-Dujailiho (2012), že se konzumace granátového jablka ihned pro mnohé stala synonymem pro zvýšení hladiny testosteronu. Tenkrát totiž vědci došli k velmi slibným výsledkům, kdy konzumace granátového jablka opravdu zvýšila hladinu testosteronu, a to dokonce o závratných 24 % oproti původní hladině.

V nové studii (Ammar, 2020) se vědci zaměřili na podobný experiment u zkušených vzpěračů. Asi 60 minut před silovým vzpěračským tréninkem bylo sportovcům podáno 500 ml džusu z granátového jablka („granátová skupina“) nebo 500 ml sacharidového nápoje o srovnatelném obsahu energie a makroživin (placebo skupina).

A jak to celé dopadlo?

  • Sportovci v placebo skupině nepozorovali žádné významné vychýlení v hladině testosteronu po tréninku ani po 2 dnech od dokončení tréninku.

  • Sportovci ve skupině granátového jablka pozorovali snížení hladiny testosteronu o 9,8 % ihned po dokončení tréninku, přičemž po 2 dnech od tréninku byla hladina stále o 5 % nižší než na počátku tréninku.  

Takže granátové jablko mi vlastně nepomůže s budováním svalů a s navýšením hladiny testosteronu?

To, že silné antioxidanty v okolí silového či vytrvaleckého tréninku nemusí být vždy úplně to pravé ořechové, je známé již dlouho, především se však mluví o silných syntetických antioxidantech (běžně dostupný vitamin C nebo vitamin E). Naopak polyfenoly přítomné v běžně dostupných potravinách (barevné ovoce, káva, čaj, zelenina) by vadit neměly, ve studiích měly spíše pozitivní či neutrální výsledky vzhledem ke sportovnímu tréninku.  

Že by ale granátové jablko snižovalo hladinu testosteronu? Vědci nabízejí dvě možná vysvětlení:

  1. První možností je, že antioxidanty přítomné v granátovém jablku (flavonoidy, taniny) opravdu snižují celkovou tvorbu testosteronu v těle, pomocí různých navrhovaných mechanismů. Taková možnost by nás příliš nepotěšila, pokud nám jde primárně o sportovní výkonnost.
  2. Druhá navrhovaná varianta je již o poznání pozitivnější. Je totiž také možné, že testosteron se z krevního řečiště dostává ve větší míře do svalových buněk, kde konečně podporuje správný stav kostí a růst svalové hmoty. Potom je jasné, že v krvi naměříme testosteronu méně než na počátku experimentu. Kéž by to tak fungovalo…

Zkrátka o granátovém jablku a jeho vztahu k testosteronu stále ještě nevíme dost na to, abychom ho mohli s klidným svědomím doporučit či naopak omezit v okolí tréninku pro udržení stabilních a zdravých hodnot testosteronu v krvi. 

Pravdou však nadále zůstává, že granátové jablko je vynikajícím zdrojem látek, které nás mohou chránit před civilizačními chorobami, potenciálními záněty v organismu a třeba i před projevy úzkosti a deprese, což bylo ukázáno ve studii zabývající se Středomořskou dietou bohatou na polyfenoly a jejím vztahem k výskytu depresí.

Granátové jablko: Dokáže v okolí tréninku zvýšit hladinu testosteronu?
obrázek z pixabay.com

Co si z toho vzít?

  • Granátové jablko je vynikající přirozený zdroj antioxidantů, obsahuje jich vysoké množství a jsou organismem velmi dobře vstřebatelné.

  • Možná i kvůli tomu bývá granátové jablko či šťáva z granátového jablka navrhována jako metoda na podporu tvorby testosteronu.

  • V současné době máme sice studii, která zjistila navýšení hladiny testosteronu po podání granátového jablka (Al-Dujaili, 2012), máme ale také studie, které došly k opačným závěrům (Kapoor, 2015; Esmaeilinezhad, 2019; Ammar, 2020).

  • Ať už je to s testosteronem jakkoliv, stále platí, že polyfenoly přítomné v granátovém jablku mají na celkové zdraví silně pozitivní efekt, podílejí se na ochraně kardiovaskulárního zdraví a mohou chránit tělo před možnými záněty. Mimo jiné se zdá, že nám také mohou pomoci s psychickými problémy a s depresemi.

  • Nebojte se proto zařadit granátové jablko do svého stravovacího režimu, a i kdyby to s tím testosteronem nevyšlo, stále zajistíte tělu pořádnou dávku přírodních antioxidantů, které mají pro lidské zdraví mnoho benefitů.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________