Hokejový trenér o hubnutí: Když maso, tak ne přílohy, a naopak. Jaké další rady zazněly v uniklé nahrávce?

Petr Loskot
Petr Loskot před 23 dny
2
Hokejový trenér o hubnutí: Když maso, tak ne přílohy, a naopak. Jaké další rady zazněly v uniklé nahrávce?
ilustrační fotografie

Před pár dny do tisku unikla tajná nahrávka, ve které se svým svěřencům snaží udělovat rady o výživě hokejový trenér dorostenců extraligové Techniky Brno Martin Stloukal. Zbytečně však zasahuje do oblasti, kterým očividně moc nerozumí. Může tak svými radami u mladých sportovců napáchat více škody než užitku. Proto cítíme potřebu se k těmto výživovým nesmyslům vyjádřit a uvést je na pravou míru.

1. “Všichni budou vybavení C vitaminem 1000. Každé ráno na lačnej žaludek polknete tabletku C 1000. Vypijete na to jednu sklenici vody a teprve za dvacet minut můžete snídat.”

První rada směřuje k vitaminu C, kterého mladí sportovci musí užít rovných 1000 mg, což je téměř desetinásobek denní doporučené dávky pro dospělého muže. I když víme, že potřeba vitaminů se u sportujícího (mladého) organismu ještě o něco zvyšuje, pořád není důvod k takto vysokému příjmu. Jednorázová dávka 1 g vitaminu C se tak z většiny akorát bez užitku vyloučí z těla ven močí.

Pokud už nějaký doplněk stravy skutečně užívat, mnohem lepší službu by mladým sportovcům, u kterých je častým problémem celkově nekvalitní jídelníček, prokázala vhodně zvolená komplexní formule s celým spektrem všech vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Gramová dávka céčka toho sama o sobě moc nezachrání.

2. Co radí trenér podvyživenému hráči? “250 gramů tvarohu polotučnýho budeš žrát třikrát v týdnu! Na snídani.”

Bílkoviny jsou pro zdravé nabírání tělesné hmotnosti v podobě svalové hmoty klíčové. I když je polotučný tvaroh na bílkoviny poměrně bohatý (cca 10 g/100 g tvarohu), na přibírání svalů se musí jinak – komplexním jídelníčkem a celkově zvýšeným příjmem kalorií a bílkovin. Tvaroh je totiž velmi sytivý a dlouho se tráví, takže může snižovat potřebný příjem kalorií na samotnou snídani či svačinu a ani na tréninku nemusíme dosahovat optimálních výkonů, protože nám po něm může být těžko.

V jídelníčku máme mnohem kvalitnější zdroje bílkovin, jako jsou ryby, maso, vejce, mléčné výrobky, proteinové doplňky stravy. Vyzkoušet můžeme i luštěniny nebo rostlinné náhražky masa.

Nejlepší možnou strategií by proto bylo spolupracovat s nutričním terapeutem nebo výživovým poradcem, který by hráčům nastavil stravu pro přibírání podle jejich individuálních potřeb.

3. Pro hubnutí by měli hráči stravu dělit: "Když maso, tak ne přílohy.” 

“Samozřejmě pak jsou tady hráči, kteří mají genetiku trošku jinou, to se nedá nic dělat.” Pokračuje trenér Stloukal. “Vy bohužel budete muset dělit stravu. To znamená, když budete žrát rýži, nemůžete žrát maso. A obráceně. Když maso, tak ne přílohy. Brambory zapomeňte, vepřový maso se žrát nebude. Včetně šunky.”

Tzv. dělená strava vychází z přesvědčení, že člověk by v jednom jídle neměl kombinovat sacharidy a proteiny. Povolená jsou tak jídla buď pouze proteinová, nebo sacharidová, která mohou být libovolně doplněna o potraviny z třetí kategorie, kam se řadí zejména zelenina a zdroje tuků. To je ale zbytečně komplikovaný a silně omezující přístup ke stravování. Úplně by stačilo stravu takového sportovce vhodně zanalyzovat odborníkem a navrhnout řešení v podobě nastavení rozumného kalorického deficitu, který by při vyváženém kvalitním jídelníčku vyústil v přirozené a zdravé hubnutí.

Trenér také zcela zbytečně zakazuje brambory, které jsou ve srovnání s dalšími přílohami naopak méně kalorické. I další potraviny na černém seznamu (vepřové maso a šunka) mohou mít v libovější podobě ve výživě sportovce své pevné místo a není důvod je vyřazovat.

4. "Budete si hlídat jídlo, abyste se dostali ke žrádlu minimálně pětkrát denně. Hlavní jídla jsou snídaně, oběd, večeře. Svačiny jsou předtréninkový, tam bude buďto banán nebo tam bude broskvová výživa. Padesát minut před tréninkem, nejpozdějc."

Jíst 5x denně u mladého vyvíjejícího se sportovce s vysokým výdejem energie je zcela vyhovující. Zásadní totiž je, aby byly naplněny celkové potřeby příjmu energie a všech živin. Stejně tak to je ale možné při stravě 4x nebo jen 3x za den, pokud budou jídla dostatečně velká a kvalitní.

Předtréninkové jídlo by mělo obsahovat kombinaci lehce stravitelných sacharidů a bílkovin. Může to být např. obložený kus pečiva s plátkovým sýrem a šunkou, ovesná kaše obohacená o kvalitní zdroj bílkovin v podobě syrovátkového proteinu či mléčného výrobku nebo ovoce a proteinová tyčinka. Bohatším zdrojům tuků bychom se měli spíše vyvarovat, aby nezatěžovaly trávení a příliš nezpomalovaly vstřebávání živin.

Časování jídla před fyzickou aktivitou by mělo být takové, aby trávení jídla nesnižovalo fyzický výkon, nejčastěji se tak bude jednat o časový rozestup cca 60–120 minut.

Hokejový trenér o hubnutí: Když maso, tak ne přílohy, a naopak. Jaké další rady zazněly v uniklé nahrávce?
obrázek z img.cz

5. "Dvakrát v týdnu budete žrát hovězí maso, dvakrát až třikrát v týdnu bude krůtí. Kuřecí jenom z farmy, žádný z Kauflandu, Tesca a tady tyhlety sr**ky. Nic takovýho. Maximálně můžete Sklizeno nebo Dobrej špajz. Vajíčka dvakrát v týdnu,"  dále klade méně osvaleným hráčům na srdce hokejový kouč

Jedno se trenérovi upřít nedá. S hráči to myslí dobře a záleží mu na nich, ale opět tu jsou nepřesnosti. Maso a vejce sice jsou kvalitními zdroji bílkovin a je žádoucí, aby je sportovec v jídelníčku měl. Lze je však vhodně doplnit, nebo dokonce částečně i zcela nahradit kombinací stejně kvalitních zdrojů bílkovin, jako jsou mléčné výrobky, ryby a mořské plody, proteinové doplňky stravy nebo rostlinné zdroje bílkovin. Celkový příjem bílkovin ze všech zdrojů v jídelníčku sportovce by měl být v rozmezí 1,2–2,0 g/kg tělesné hmotnosti.

Horší než nadměrné zdůrazňování důležitosti masa je však jeho démonizace podle původu. Podle různých studií je však maso z konvenčního vs. bio chovu co do výživových hodnot prakticky srovnatelné, i když pro kuře z bio chovu hraje etická stránka chovu a často také lepší chuťové vlastnosti. Kuře z biofarmy ovšem i tak pro tyto mladé hráče nebude žádným gamechangerem. Tím může spíše být celkově pestrý a vyvážený jídelníček s celou paletou kvalitních zdrojů bílkovin.

6. “Největší tlusťoch v mančaftu, tak to, co posloucháš, tak budeš takhle dodržovat. O smaženým žrádle se ani nebudeme bavit. Nechci vidět, že budete žrát nějaký čínský přejetý psy, kebaby nebo něco takovýho. Nebo pizzu! No to ani náhodou, hošánci!”

Zde trenér poněkud ostřeji varuje mladé sportovce před konzumací fast foodových jídel, navíc nevhodně uráží hráče s nadváhou před ostatními. Fast food kromě nadměrného příjmu nekvalitních kalorií, nezdravých tuků, kuchyňské soli a cukru ale mladým sportovcům skutečně nic nepřináší. V tomto bodě tak s trenérem víceméně souhlasíme.

Na druhou stranu ale nevidíme problém, když si i tvrdě trénující sportovec dodržující kvalitní stravu občas dopřeje něco “mimo plán”, co zrovna nepatří do zásad racionální sportovní výživy. O to více, pokud si stravu vhodně uzpůsobí tak, že mu nakonec takové jídlo bude zhruba sedět do jeho celkového energetického příjmu. Navíc takovou pizzu lze připravit i z kvalitních a výživově hodnotných surovin, takže pan trenér pouze šíří všeobecně zažité polopravdy o tom, že sportovcům jsou taková jídla přísně zapovězena.

Co si z toho vzít?

Článek možná vypadá jako kritika trenéra Stloukala. Vyznění by ale mělo být poněkud jiné a spíše míří k samotnému vedení českého hokeje. Je očividné, že český hokej už dlouhou řadu let pomalu ustupuje ze světové špičky, což pramení i ze špatné práce s mládeží. Kvalitní výživa, která podpoří celkové zdraví, regeneraci a růst výkonnosti mladých hokejistů, by tak měla být považována za nedílnou součást komplexní péče o hráče.

Mladí hráči by tak měli mít od svých klubů zajištěnou možnost kvalitních služeb odborníka na výživu, který by byl schopen jim poradit nejen obecně na poli výživy, ale také s jejich specifičtějšími cíli – jak efektivně přibrat svalovou hmotu nebo redukovat tělesný tuk. Je smutné, že tuto funkci musí neobratně suplovat trenér, který by se měl věnovat především jejich hokejovému tréninku. Tristní péče o výživu sportovců se však táhne napříč mnoha sportovními odvětvími.

Poděkuj autorovi
17
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________