Jak jedí a trénují profesionální tanečnice? Ptali jsme se Anet Antošové

Erika Zajacová
Erika Zajacová před měsícem
Jak jedí a trénují profesionální tanečnice? Ptali jsme se Anet Antošové

Tanec je všestranný pohyb, který klade vysoké nároky nejen na kondičku, ale i sílu, flexibilitu či mobilitu. Jak vypadá trénink profesionální tanečnice? Dokáže si při vedení lekcí a světových turné najít čas i pro sebe? Dá se tancem zhubnout? O tomto a dalších věcech jsme se pobavili s profesionální tanečnicí a choreografkou Anet Antošovou.

Tanečnice jen tancují? Omyl!

Nejenže Anet mívá mnoho svých tanečních tréninků, tancuje navíc i při kurzech a workshopech, zbylý čas věnuje raději posilování a kompenzaci. „Na lekcích většinou zapojuji určité partie více než jiné. Když cítím záda nebo nohy, zacvičím si břicho,“ vysvětluje Anet.

Tanec a silový trénink: Jak to jde dohromady?

Anet nepodceňuje silovou přípravu. Její tréninky v posilovně jsou nejčastěji zaměřeny na silovou vytrvalost a jsou full-body. „Soustředím se na obratnost, sílu a stabilitu. Vybírám si náročné tanečně akrobatické prvky, které jedu za sebou v mnoha opakováních i v několika sériích. To vše doplňuji o posilovací cviky s vlastní váhou těla, ale cvičím i na strojích."

Nejčastěji si trénink plánuje z týdne na týden. Protože je Anet profesionální tanečnice, nemůže kvůli všem svým aktivitám fungovat v rámci ročního tréninkového cyklu, jako je to například ve vrcholovém sportu běžné.

„Trénink si často vymýšlím na místě. Mohla bych si ho sestavit předem, asi na to mám i znalosti, ale nedělám to. V životě mě baví improvizovat a zatím se mi to vyplácí i v tomto,“ vysvětluje Anet. To však neznamená, že cvičí takzvaně „bez ladu a skladu“.

Dlouholeté zkušenosti v tanci a práci s vlastním tělem Anet naučily, jak si trénink sestavit podle toho, co zrovna potřebuje. „Když mám některé partie po lekcích unavené, necvičím je. Pokud na lekcích vidím, že mám problém udržet se například na rukách, v následujících trénincích se na to zaměřím.“

Pro Anet je důležitá i vytrvalost. „Snažím se udržovat v kondici. Po čtyřhodinovém workshopu musím být schopna udělat ještě 4 minutové sólo a zvládnout v něm nejtěžší prvky.“

Kdy stíhá Anet trénovat?

V kalendáři si Anet najde čas i na vlastní trénink, neboť to je to, co ji naplňuje, posouvá, rozdmýchává oheň a její příznivce zase udržuje v neustálém pozoru. Anet je nezmar a ráda trénuje i sama sebe v rámci vedení lekcí. „Nejsem trenér, který stojí. Když vedu lekce, jedu naplno, nejen kvůli tomu, aby ostatní šli alespoň na 100 %, ale především proto, že mě to neskutečně baví,“ vysvětluje.

Kromě intenzivního tancování si během lekcí a workshopů vytváří i výzvy sama pro sebe. Namísto tenisek tancuje v podpatcích, zrychlí nebo zpomalí hudbu, rozpustí si vlasy. To všechno jí pomáhá pracovat na svých slabých stránkách v tanci a učí ji to zvládat diskomfort. Podle Anet je vše o tom, jak si člověk činnosti, kterým se chce věnovat, rozplánuje.

Jak jedí a trénují profesionální tanečnice? Ptali jsme se Anet Antošové
Fotografie: Adela Bellini

Jak často cvičí?

I Anet je jenom člověk a někdy se stane, že na fitko už čas jednoduše nezbude. „A naopak jsou období, kdy jsem po úraze a chodím tam každý den, protože to je to, co mě udržuje pohromadě a vrátí rychle zpět do režimu. Dělám to podle pocitu, vnímám svoje tělo. Nemám se ráda, když se nehýbu. V takových situacích bych si nejradši dala facku za své chování.

Pohyb mě nejen udržuje ve formě, ale především je to nejlepší MOOD BOOSTER na světě. Vždy hledám aktivity, které mě baví. Je to paradox, že člověk jako já, který má hodně věcí naplánovaných, nemá naplánovaný trénink,“ dodává Anet.

Jakmile se v práci objeví více cestování a workshopů, Anet zahajuje úsporný režim a volný čas věnuje regeneraci a kvalitnímu spánku.

Co dělat, když mě trénink nebaví?

Změň ho. Hledej se a neboj se zkusit něco nového. Jinak se může lehce stát, že tréninky budeš odkládat – přesně jako Anet. „Když mě něco nebaví, musím se do toho nutit. Najednou se přistihnu, že to odsouvám, a nakonec to nedělám vůbec. Radši hledám cestu, kterou dokážu následovat každý den a baví mě. I když je to jen pár přítahů nebo kliků každé ráno.“

[Instagram]

Dá se zhubnout tancem?

V kombinaci s rozumnou stravou a kalorickým deficitem? Určitě ano! Anet z vlastní zkušenosti říká, že nejlépe se jí daří hubnout v přípravě na velké projekty, kdy tráví celé dny na tanečních sálech. Tanec navíc ráda obohacuje o silové prvky, čímž spojuje příjemné s užitečným.

„Pro mě je tanec prostředek, který mě dostane k lidem, se kterými mohu pracovat. Nejde o to, zda se stavíme na hlavu, natřásáme zadečkem, nebo se utápíme v emočních choreografiích. Nejde o to, zda se chtějí naučit tančit, chtějí zhubnout, či zapomenout na každodenní stres. Jsme spolu, vnímáme se, podporujeme se a vzájemně se i ovlivňujeme. O to tu přeci jde, nebo ne?"

Jak zvládá cestování a časový posun?

V zahraničí Anet nepodceňuje dostatečnou regeneraci. Má ráda wellness, bazén či procházky. „Když jsem na tour, snažím se spíše relaxovat. Kromě samotných workshopů zvládat cestování, jet lag, jinou nadmořskou výšku – to je těžké samo o sobě. Ale když je možnost, zajdu na průzkum do místního fitka. Miluji polovenkovní fitka plná palem a sluníčka.“

Ranní rutina podle Anet

• 5 minut mindfullness ráno po probuzení (ještě v posteli)

• rychlé 10–20 minutové HIIT cvičení, pár přítahů na hrazdě či náročnější taneční technika

• ledová sprcha

• dobrá káva, pár stran knížky a vycházka se psem jako bonus

Co Anet a stravování?

Anet není zastáncem diet. Myslí si, že většina je dlouhodobě neudržitelná. Chvíli je trendem přerušované hladovění, potom cheat days – a čím větší extrém, tím větší úspěch. Jenže ve své práci profi tanečnice a lektorky si Anet nemůže dovolit výkyvy energie ani nálady.

Poslouchat svoje tělo – kýč, nebo utopie?

Za ta léta se Anet naučila poslouchat své tělo a dávat mu to, co potřebuje. I přesto však přiznává, že to není vždy jednoduché. „Stravování je po celý můj život jeden velký otazník. Ve všem neustále hledám balanc a v jídle to platí dvojnásob. Dnes a denně hledám a zkouším. Je to jako živý organizmus. Mění se s věkem, obdobím, v závislosti na projektu, na kterém pracuji, či na zemi, ve které se zrovna nacházím."

Největší problém je pro ni stravování během zahraničních turné. „Jsem závislá na organizátorech, na kultuře a místní kuchyni. Když cestuji nebo vedu lekce, nemám čas věnovat takovou pozornost stravě. Pokud se k tomu přidají bakterie, teplo a žaludek po celodenním workshopu, může to skončit salmonelózou, což už se mi také stalo," přibližuje úskalí stravování v zahraničí Anet.

Není nutné se hladu bát, tvrdí Anet

V době největšího pracovního vytížení Anet nejí. Jak sama říká, potřebuje cítit hlad, aby se cítila dobře.

„Tancem se prezentuji, potřebuji se cítit dobře, lehce, tak trochu i hladově. Potřebuji mít bystrou mysl. Myslím, že hlad je pro umělce nesmírně důležitá věc. Vyvolává totiž kreativitu. Pocit sytosti vyvolává spokojenost a únavu – ani jeden z těchto komfortů si nemůžu dovolit."

Jak jedí a trénují profesionální tanečnice? Ptali jsme se Anet Antošové
Fotografie: Adela Bellini

Anet dává přednost kvalitě před kvantitou – a zatím se jí to vyplácí

Anet miluje ryby, asijskou kuchyni a domácí vývary. Nepohrdne ani chutným dezertem. I zde však dává přednost kvalitě a v množství je opatrná. „Nemám doma zásoby sladkostí ani mě to neláká. Když mám na něco chuť, dám si to, ale doma si to neschovávám. Sladké nahrazuji ovocem – čerstvým, i sušeným, a když už dezert, tak v restauraci. Ať je to pořádný gurmánský zážitek. Jím vždy do polosyta a necítím se provinile."

Jak vypadá běžný den Anet na talíři?

Anet před tréninky nebo workshopy ráda snídá například banán nebo vajíčko s kouskem pečiva. Během lekcí uzobává oříšky, má po ruce ovoce i protein a svůj oblíbený „káves”. „Během práce jím méně, aby mi nebylo špatně, ale zároveň tam musí být vše, co moje tělo potřebuje." Večeři si dá lehkou: nechybí kvalitní bílkoviny, zelenina, komplexní sacharidy a zdravé tuky.

Obecně se Anet snaží dávat svému tělu to, co v danou chvíli potřebuje. Jedině tak totiž může podávat špičkové výkony. 

5 tipů na rychlé snacky od Anet

Banán – před tréninkem, někdy i po náročném tréninku

Oříšky – má je vždy po ruce, jsou bohatým zdrojem energie a při občasném zobání nezatíží žaludek

Protein – aktuálně používá syrovátkový čokoládový Aktin protein – a jak sama říká, zatím se ho nepřepila, je jemný, a ne hutný

Vajíčko – ideální pro rychlé snídaně, obsahuje bílkoviny i tuky

Oříškové máslo – Anet doma paradoxně nikdy žádné neměla, dnes ho využívá jako pamlsek po náročném tréninku


Jak jedí a trénují profesionální tanečnice? Ptali jsme se Anet Antošové

Úrazy se nevyhýbají ani tanečníkům. Jak se s nimi Anet vypořádala a k čemu ji dovedli?

Anet je (podobně jako mnoho jiných dívek) hypermobilní. Kvůli rozvolněným vazům v kotníku měla hodně výronů, kterým předchozí trenéři nevěnovali adekvátní pozornost. „Nevím, jestli to byla nedbalost nebo neznalost. Místo toho, aby mi doporučili určité partie zpevnit, pouze prohlubovali hypermobilitu. Po úraze mi kotník zpevnili a druhý den soutěž. Nikdo to neřešil a dostalo mě to do velkých problémů."

Nedávno absolvovala již druhou operaci – plastiku vazů kotníku. „Čekala mě krátce po rekonvalescenci velká zátěž a já jsem do toho potřebovala šlápnout naplno. Bála jsem se ale, že to přepísknu. Myslím, že v takovém případě je vhodné organismus podpořit."

A tak se Anet rozhodla, že se o dalším postupu poradí s nutričním specialistou Petrem Loskotem, protože nechtěla nic zanedbat a i zde si chtěla být jistá, že dělá pro úspěch maximum.

Anet se na suplementy nespoléhá

K suplementům má Anet podle vlastních slov „staromódní" přístup. Nerada se spoléhá na cokoliv jiného než na sebe. Dlouho neměla důvod doplňky stravy využívat, protože ve spojení s dostatečnou stravou a spánkem dokázala i náročné tréninky dobře regenerovat.

Dlouho využívala pouze aminokyseliny, které se jí po náročném výkonu opravdu osvědčily. Nejprve BCAA, později přešla na všechny esenciální aminokyseliny (EAA).

Jaké suplementy využívá Anet dnes?

EAA – esenciální aminokyseliny jsou u Anet osvědčená klasika na podporu regenerace a dnes si bez nich neumí představit ani jedno turné

Kreatin – pro lepší výbušnost v tanečních prvcích

Protein – proteinem doplňuje bílkoviny po náročném tréninku, když hned nemá chuť nebo nemá přístup k normální stravě

Hořčík – i když Anet nemívá křeče či velké bolesti svalů, hořčík ocení hlavně po náročných tanečních workshopech, kde není výjimkou, že tančí téměř od rána do večera

Fat burner – nevyužívá ho vždy, ale je šikovným pomocníkem, když Anet potřebuje před tréninkem zahřát a nastartovat

Tato pětka Anet dohromady skvěle funguje. Sama to připisuje i tomu, že na suplementy její tělo není zvyklé, o to víc na ně dokáže reagovat a vytěžit z nich maximum.

Anet je důkazem toho, že tanec není jen o svůdných pohybech, hudbě či tanečních tréninzích. Aby člověk dokázal držet tempo s těmi nejlepšími, musí tomu přizpůsobit všechno – trénink, stravu i regeneraci. Tak to ale platí ve všech oblastech. Kdo chce být špička, musí hodně obětovat, aby mohl ještě více získat. 

Poděkuj autorovi
4
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________