Jak naplnit svá fitness předsevzetí?

Jak naplnit svá fitness předsevzetí?

Stojím si za tím, že bychom si neměli dávat různá předsevzetí jen proto, že je to jakási tradice pro začátek roku. Stanovme si raději reálné cíle se záchytnými body v průběhu roku. S evolucí našeho myšlení, sociálního postavení, prostředí nebo snad prostředků, které jsou nám aktuálně k dispozici, je to zkrátka přirozený postup. Zapomeňme na ta klasická novoroční předsevzetí - ta totiž v drtivé většině případů nevydrží. Nechci, aby to znělo skepticky, ale mým přáním by bylo, aby toto nadšení a odhodlání, které lidi 1. ledna vkládají do svých předsevzetí, vydrželo déle než měsíc či dva. Přeci jen, cíle jsou vždy dlouhodobé a měli byste na ně myslet nejen na začátku roku, ale i v jeho prostředku nebo na konci. Jak si tedy udržet motivaci, soustředění na cíl a jak jej konečně dosáhnout? 

Stanovte si cíl a rozdělte ho na malé kousíčky - podcíle

Nejdůležitější vlastností předsevzetí je cílenost - tedy meta, kterou chcete dosáhnout. Pokud se nachází v reálném rozmezí vašich možností, tak je tím ideálním prostředkem, jak se motivovat. Nicméně dlouhodobý cíl má své fáze vývoje resp. jeho dosažení, a ty se vyznačují menší, větší nebo zcela upadající dávkou motivace. Proto je pro vás důležité stanovit si dílčí cíle neboli podcíle. Vzpomeňte si, jak jste jako malí stavěli puzzle o 1000 kouscích. Nebylo to snadné, vše začalo prvním položeným kouskem, poté jste pokračovali postavením například hlavy koně, poté jeho levou nohou, zadními nohami, oblohou, trávou, až najednou zbýval poslední kousek skládanky. Přesně tohle vás čeká i ve fitness a při stanovení cíle, který jste si dali se svou postavou. Máte za cíl zhubnout 10 kg? Dobrá, tak si řekněte, že za prvních 14 dní shodíte kilogram tuku. Je to daleko představitelnější, než že někdy shodíte 10 kg. 

Motivujte se lidmi, kteří cíle dosáhli, ale nekopírujte je

Motivace je velmi důležitá, je hybatelem úspěchu, a čím bude silnější a konkrétnější, tím bude účinnější. Najděte si podobně smýšlející lidi, kteří si již podobnou cestou prošli a inspirujte se jejich vnitřní silou, psychickou stránkou a hladu po výkonu. Tyto katalyzátory vašeho vlastního úspěchu jsou inspirací i pro váš trénink. Neměli byste je však kopírovat, protože váš cíl, postava i podmínky jsou zcela jiné. Motivuje vás Arnold a jeho postava? Zcela nepochybně je v mnoha ohledech dokonalá, ale uvědomte si, že měl jiné podmínky, jinou zemi a jiný výchozí stav. Vezměte si z něj to nejlepší, ale dívejte se primárně na své schopnosti a vlastní tělo. 

Dejte si dostatek času

Už jsem psal o tom, že je potřeba si stanovit dlouhodobý cíl. S ním je taženo i to, že byste si na jeho naplnění měli dát dostatek času. Dnešní doba nahrává tomu, abychom vše chtěli velmi rychle. To pak vede k hledání různých (ne zcela standardních nebo legálních zkratek), které s sebou mohou nést různá nejen zdravotní, ale i sociální rizika. Dejte si na naplnění svého cíle dostatek času. Tím myslím, najděte si své fyziologické hranice, jichž jste schopni dosáhnout a nemyslete si, že jste genetický supertalent, který to zvládne za polovinu času. Raději se vždy spokojte s tím, že spíše talentovaný nejste, o to více budete překvapeni, pokud se váš cíl bude plnit rychleji. 

V těžké chvíli myslete na den, kdy jste si cíl stanovovali 

Logicky budete mít dny, kdy nebudete mít chuť do toho, abyste ve své cestě pokračovali. Nelitujte se, tenhle pocit má každý z nás. Ač se spousta z nás tváří motivovaně a věří v dosáhnutí svého snu zcela bez problému, opak je pravdou. Neustále si opakujte, co pro vás váš cíl znamená, a co znamenal v době, kdy jste se pro něj rozhodli. Klidně si od svého cíle na chvilku odlevte, snižte stresující napětí z toho, že vás čeká něco, co je těžko dosažitelné. Poté se ale vraťte se vší parádou. 

Dělejte co nejméně chyb

Možná jste někdy viděli fitnessky a kulturisty na pódiu. Víte, v čem je tajemství jejich úspěchu? Nevyhrávají proto, že dělají vše dobře, nýbrž proto, že dělají nejméně chyb. Každá soutěž je v podstatě soutěží o nejméně chybujícího závodníka. Nejlépe to uvidíte u biatlonu nebo sportovních her. Ten, kdo nejméně chybuje, má šanci na nejlepší výsledek. Proto se nenechte svými chybami odradit, poučte se z nich a posuňte se díky nim dále, než byste byli bez jejich provedení. 

Vidíte, že i vy se můžete dostat ke svému cíli. Stačí jen vytrvat. Předsevzetí, nové motivované cíle a snahy se budou objevovat začátkem každého roku. Věřím, že vám váš elán vydrží, co nejdéle, a že vás bude motivovat nejen náš magazín, ale hlavně vy sami.

  •