Jak pomocí syrovátkového proteinu podpořit imunitu a odolnost proti nemocem?

Petr Loskot
Petr Loskot před 20 dny
Jak pomocí syrovátkového proteinu podpořit imunitu a odolnost proti nemocem?

Výkonný imunitní systém a odolnost vůči všudypřítomným bakteriím a virům by měly zajímat nejen všechny vyznavače aktivního životního stylu, ale vlastně každého z nás. Nikdo totiž nechce po absolvování jedné náročnější aktivity, po kýchnutí kolegy v práci nebo ve škole ihned lehnout doma s nějakým bacilem. 

Syrovátkový protein je znám hlavně jako vysoce kvalitní zdroj bílkovin podporující nárůst svalové hmoty a regeneraci. Může však být nápomocný i naší imunitě?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Proč zrovna syrovátkový protein může mít potenciál podpořit naši imunitu

  • Co by takový protein měl splňovat

  • Pro koho by mohlo být jeho užívání výhodné

  • Jak a kdy za tímto účelem protein dávkovat

Jak souvisí syrovátkový protein s imunitou? 

  • Užívání syrovátkového proteinu už dávno není jen doménou sportovců. Syrovátkový protein je stále více vyhledávaným doplňkem stravy i běžnou nesportující populací. Řadí se totiž mezi ty vůbec nejkvalitnější zdroje bílkovin, které naše výživa může poskytnout, neboť má vysoký obsah esenciálních aminokyselin včetně leucinu a je výborně stravitelný. To však není všechno.

  • Syrovátková bílkovina jako taková se totiž skládá z různých druhů proteinů, které mají v kravském mléce mnoho důležitých funkcí. Mimo jiné se jedná i o bioaktivní proteiny, jako je beta-laktoglobulin, alfa-laktalbumin, laktoferin a imunoglobuliny, u nichž mnohé studie ukázaly, že mohou různými způsoby podporovat naši imunitu a pomoci s obranyschopností těla před onemocněním.

Jak pomocí syrovátkového proteinu podpořit imunitu a odolnost proti nemocem?

Jak látky v proteinu podporují naši imunitu?

Beta-laktoglobulin

Zvýšená aktivita B-lymfocytů, zvýšená produkce glutathionu

Alfa-laktalbumin a jeho peptidy

Stimulace aktivity B- a T-lymfocytů, podpora fagocytózy makrofágů

Laktoferin

Antibakteriální a antivirální účinky ve střevě

Imunoglobuliny

Podpora slizniční imunity střeva proti patogenům

Klíčovou roli hraje kvalita zpracování

  • Ne každý syrovátkový protein však obsahuje tyto bioaktivní proteiny. Jejich vliv na imunitní systém je totiž dán jejich konkrétním prostorovým uspořádáním. Pokud se jejich specifická struktura při výrobě a získávání proteinu poškodí (tzv. denaturuje), ztrácí svoji bioaktivitu, a tím i potenciál podpořit imunitu. Takový syrovátkový protein se poté stává pouhým zdrojem bílkovin, které obecně přispívají k normální funkci imunitního systému, což samozřejmě pořád není vůbec na škodu. O unikátní benefity bioaktivních proteinových frakcí však nekvalitně zpracovaný syrovátkový protein nenávratně přichází.

  • Pro zachování těchto bioaktivních látek je tak třeba volit šetrné filtrační metody, jako jsou ultrafiltrace a mikrofiltrace za použití nízkých teplot, které nevedou k rozkladu (denaturaci) obsažených proteinů. Naším pomyslným úkolem při koupi kvalitního syrovátkového proteinu by tak mělo být najít na obale zmínku o nedenaturovaném proteinu získaném jednou z filtračních metod. Pokud tento údaj složení postrádá, není plně zaručen obsah těchto bioaktivních frakcí.

Protein pro sportovce i seniory

  • Bílkoviny jsou stavebními látkami pro tvorbu buněk imunitního systému i pro produkci protilátek podporujících boj organismu proti nákaze. Proto je logické, že dostatečný příjem proteinů je pro tyto procesy naprosto zásadní. Za obecně dostatečný příjem bílkovin u běžného člověka se považuje množství 0,8–1 g/kg TH, ovšem někteří odborníci hovoří o myšlence, že lehce vyšší příjem (cca 1,2 g/kg TH) by mohl být pro celkové zdraví výhodnější.

  • Z vyššího příjmu bílkovin (1,2–2,0 g/kg TH) profitují lidé s pravidelnou fyzickou zátěží, pod kterou si můžeme představit nejen běžnou aktivitu sportovního charakteru, ale také náročné manuální zaměstnání. Náročná fyzická zátěž totiž může vést k přechodnému útlumu našeho imunitního systému, a tím i k vyššímu riziku propuknutí infekce. Ať už v případě, že naše imunita držela patogen dosud na uzdě, nebo se patogen nově dostal do našeho organismu.

  • Zapomenout nesmíme ani na seniory, kteří by měli příjem bílkovin ve své stravě obecně zvýšit (1,2–1,5 g/kg TH), a to jak z důvodu zachování stávajícího množství svalové hmoty, tak i jako nutriční podporu při probíhající chronické chorobě.

Jak pomocí syrovátkového proteinu podpořit imunitu a odolnost proti nemocem?

Roli hraje načasování a celkové množství

  • Nejčastější příležitostí pro příjem kvalitního syrovátkového proteinu je období po fyzické zátěži. Pro jistotu však můžeme protein zařadit i před zátěží. Tím mimo jiné zaručíme to nejlepší prostředí pro tvorbu svalových bílkovin a podporu regenerace.

  • Protein však pro splnění celkového příjmu bílkovin můžeme přidat prakticky k jakémukoliv jídlu dne. Tou nejoblíbenější variantou je syrovátkový protein jako součást sladké snídaně nebo jedné z přesnídávek, a to třeba v podobě ovesné kaše

  • Použít ho však samozřejmě můžeme i pro obohacení sladkého oběda či večeře.

  • Za ideální jednorázovou dávku proteinu se obecně považuje 20–40 g (cca 0,3 g/kg tělesné hmotnosti). 

  • A jak často za den? Startovací dávkou je jedna odměrka za den. Množství můžeme zvýšit podle našich celkových potřeb bílkovin ve stravě do širokého rozmezí 2–4 odměrek za den.

[Instagram]

Co si z toho vzít?

Syrovátkový protein se řadí mezi doplňky stravy, které mnozí sportovci používají především jako zdroj kvalitní bílkoviny pro podporu růstu svalové hmoty a regenerace. Syrovátkový protein však může nabídnout velmi zajímavé benefity i pro náš imunitní systém.

Když si tato fakta dáme dohromady, vyjde nám, že kvalitní syrovátkový protein může s klidným svědomím na denní bázi užívat i běžná nesportující populace jako zdroj kvalitních bílkovin pro podporu celkového zdraví.


Poděkuj autorovi
7 lidí již poděkovalo
Aktin Magnesium
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku