Jak se (ne)stravovat při vysokém krevním tlaku a které suplementy mohou pomoci s jeho snížením

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 5 měsíci
Jak se (ne)stravovat při vysokém krevním tlaku a které suplementy mohou pomoci s jeho snížením

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze je v současné době jedním z nejrozšířenějších onemocnění. Při opakovaném měření se vyznačuje hodnotami krevního tlaku 140/90 mm Hg nebo výše. Pro naše zdraví představuje velký problém, protože nás ohrožuje nejen častější bolestí hlavy, ale i  zvýšeným rizikem infarktu, srdečním selháním, mrtvicí nebo poškozením ledvin. 

Je všeobecně známo, že v prevenci i léčbě vysokého krevního tlaku hraje významnou roli celkový životní styl. V některých případech je ale nutné onemocnění řešit pomocí léků. Kromě toho jsou tu však určité látky, které nám mohou se snížením krevního tlaku také pomoci.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaké látky nám pomohou se snížením krevního tlaku
  • Co stojí za vysokým krevním tlakem
  • Kdy je potřeba farmakoterapie

Jaké látky nám mohou pomoci snížit krevní tlak?

1. Draslík

Draslík je mikroživinou, která hraje v regulaci hladiny krevního tlaku klíčovou roli. V ledvinách totiž podporuje vylučování sodíku do moči a napomáhá uvolnění (relaxaci) stěn cév, čímž je do jisté míry rozšiřuje. 

Souhrn studií z roku 2017 potvrdil, že suplementace draslíkem skutečně vedla ke snížení systolického i diastolického tlaku.

 Jaké potraviny jsou bohaté na draslík?

  • fazole bílé (v sušeném stavu) 1795 mg/100 g
  • sušené meruňky 1162 mg/100 g
  • sušené švestky 732 mg/100 g
  • špenát 558 mg/100 g
  • avokádo 485 mg/100 g
  • brambory 421 mg/100 g
  • chřest 379 mg/100 g
  • banán 358 mg/100 g
  • červená řepa 325 mg/100 g

Pokud příjem draslíku z běžné stravy nestačí, další z možností je sáhnout např. po draslíkem obohacené soli nebo draslíkových suplementech. Doporučená denní dávka draslíku je 4000 mg.

Je však třeba poznamenat, že tyto suplementy mohou být pro osoby s poškozením ledvin nebezpečné. Před začátkem jejich užívání je proto vhodné se poradit s lékařem. 

Jak se (ne)stravovat při vysokém krevním tlaku a které suplementy mohou pomoci s jeho snížením

2. Hořčík

Dalším prvkem, který má vliv na regulaci hladiny krevního tlaku, je hořčík. V těle zasahuje do mnoha dalších procesů jako např. svalových, nervových, imunitních funkcí nebo syntézy proteinů.

Pozitivní vliv hořčíku na snížení hladiny systolického i diastolického krevního tlaku potvrzuje review z roku 2016, ze kterého vyplývá, že k efektivnímu snížení krevního tlaku vede suplementace 300 mg/denně po dobu 1 měsíce. 

Hořčík najdeme především v ořeších, špenátu, bramborách, černých fazolích, avokádu nebo hnědé rýži. Jeho suplementace nám kromě krevního tlaku pomůže i se snížením míry únavy a vyčerpání, k normálnímu stavu kostí a zubů, normální činnosti svalů a k syntéze bílkovin nebo normálnímu energetickému metabolismu. 

3. Kyselina listová

Vysoký krevní tlak je velmi nebezpečný také v těhotenství, kdy může vést k mrtvici, předčasnému porodu, nízké porodní hmotnosti plodu nebo těhotenskému onemocnění, které se vyznačuje vysokým krevním tlakem, otoky a vylučováním bílkovin do moči (preeklampsie). 

Důležitost kyseliny listové v oblasti vývoje nervové soustavy plodu je známa už dlouho. Ukazuje se však, že její dostatečný příjem snižuje také riziko vzniku vysokého krevního tlaku v těhotenství, jak ostatně potvrdila i studie z roku 2018. 

Pozitivní účinky kyseliny listové na snížení krevního tlaku se však netýkají pouze těhotných žen. Marc s kolegy zjistili, že suplementace dávkou 5 000 µg po dobu 6 týdnů prokazatelně zlepšuje stav endotelu (vnitřní výstelky cév), a tím napomáhá snížení krevního tlaku u hypertenzních pacientů. 

Kyselinu listovou najdeme převážně v listové zelenině, chřestu, luštěninách, vejcích, brokolici, ořeších a semínkách nebo naklíčených obilovinách

Běžná potřeba kyseliny listové je 300 µg, těhotné ženy by měly denně přijmout až 550 µg. 

4. Vláknina

Dostatečné množství vlákniny v jídelníčku je nezbytné pro normální trávení, pomoci nám však může i se snížením rizika vzniku onemocnění srdce, cév a některých nádorových onemocnění, se snížením hladiny cholesterolu nebo právě i krevního tlaku. Ačkoliv přesný mechanismus tohoto jevu není zcela objasněn, pozitivní vliv vlákniny na snížení krevního tlaku podporuje mnoho studií. 

Doporučená denní dávka vlákniny je 25–30 g, v západních zemích se však průměrný příjem pohybuje zhruba okolo 15–20 g. Jejímu množství v naší stravě bychom proto měli věnovat dostatečnou pozornost. 

Nejlepšími zdroji vlákniny jsou ovoce a zelenina, ovesné vločky, lněné semínko nebo celozrnné produkty. Pokud máte pocit, že si potřebné množství vlákniny nejste schopni zajistit běžnou stravou, vyzkoušejte např. psylium, lněné semínko, konopnou nebo jablečnou vlákninu.

Jak se (ne)stravovat při vysokém krevním tlaku a které suplementy mohou pomoci s jeho snížením

5. Nitráty

Nitráty (dusičnany) jsou sloučeniny dusíku, které se přirozeně vyskytují v přírodě i naší stravě. Do potravin rostlinného původu se dostávají z půdy, do těch živočišných pak přirozeně skrze krmiva (mléko) nebo jsou účelně přidávány jako konzervanty (masné výrobky). 

Dusičnany se v organismu přeměňují na oxid dusnatý (NO), který způsobuje relaxaci svalů ve stěnách cév, čímž je v rámci možností rozšiřuje. Právě díky většímu průměru cév, který umožňuje snadnější průtok krve, pak dochází ke snížení krevního tlaku. 

Nejbohatšími zdroji dusičnanů jsou brambory, pitná voda a zelenina, jako je např. červená řepa, celer, ředkev, mrkev a veškerá listová zelenina, jako je salát, zelí, pak choi, kapusta, čínské zelí nebo špenát. 

Za vysokým krevním tlakem často stojí nezdravý životní styl

I přes prokázané pozitivní účinky výše zmíněných suplementů zůstává tím nejdůležitějším faktorem v boji proti vysokému tlaku náš životní styl. Přestože by to bylo kouzelně jednoduché, sezobnutí několika pilulek nemůže nikdy nahradit vyvážený jídelníček, dostatek spánku i pohybu a omezení rizikových faktorů rozvoje vysokého krevního tlaku. 

Jaká se vyhnout vysokému krevnímu tlaku a jak jej léčit? 

  1. nekouřit
  2. omezit konzumaci alkoholu
  3. omezit příjem soli
  4. nepřehánět to s příjmem tuků, zvláště pak těch nasycených
  5. zahrnout do stravy dostatek ovoce a zeleniny
  6. dostatečně se hýbat
  7. dbát na dostatek kvalitního spánku
  8. udržovat si hmotnost v rozmezí normálního BMI

Krevní tlak mohou zvyšovat i některé léky jako NSAIDs – nesteroidní antiflogistika (aspirin, ibuprofen), systémové kortikosteroidy, antidepresiva nebo antipsychotika. 

V případě jejich užívání v kombinaci s vysokým krevním tlakem je proto vždy vhodné poradit se s lékařem. 

Jak se (ne)stravovat při vysokém krevním tlaku a které suplementy mohou pomoci s jeho snížením

Farmakoterapie – když změna životního stylu nestačí

I když nás vysoký krevní tlak většinou nebolí, z hlediska rozvoje poškození srdce a cév představuje pro naše tělo obrovské riziko

V některých případech proto není možné čekat, až se hodnoty krevního tlaku pomocí zdravého životního stylu upraví samy. Hlavně u dlouhodobě zvýšených hodnot krevního tlaku je třeba vyhledat lékařskou pomoc, která zahrnuje i užívání antihypertenzních léčiv (léčiv na snížení krevního tlaku). 

Co si z toho vzít?

Ačkoliv je dnes vysoký krevní tlak poměrně rozšířeným onemocněním, na jeho nebezpečnosti a naléhavosti mu tento fakt rozhodně neubírá. Pro naše tělo představuje nebezpečí z hlediska poškození cév, infarktu, srdečního selhání nebo mozkové mrtvice.

Nejdůležitějším faktorem v boji s vysokým krevním tlakem je zdravý životní styl, který zahrnuje pravidelný pohyb, vyvážený jídelníček, dostatek spánku nebo omezení alkoholu a kouření. Kromě toho však existují látky, které nám mohou s jeho snížením také pomoci. 

Těmito látkami jsou draslík, hořčík, kyselina listová a také vláknina. Přestože se v našem jídelníčku vyskytují běžně, tento příjem nemusí vždy odpovídat jejich potřebě. V takových případech je vhodné sáhnout po kvalitních suplementech, které nám pomohou hladinu těchto látek v organismu doplnit, a podpořit tak všechny jejich přirozené funkce. 

Poděkuj autorovi
2
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________