Jak se rychle probrat před důležitou zkouškou nebo pracovní cestou? Kofein vás postaví na nohy

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 5 měsíci
Jak se rychle probrat před důležitou zkouškou nebo pracovní cestou? Kofein vás postaví na nohy

Proflámovaná noc, problémy s nespavostí, noční směna nebo jen příliš mnoho starostí – to vše mohou být důvody, které vám nakonec z noci nechají jen ranní únavu a chuť se někde dospat. Což je také asi to nejlepší, co v dané chvíli můžete dělat. Jenže co dělat, když máte před sebou nabitý den? Meeting v práci, důležitou schůzku nebo dlouhou cestu autem? Pomůže nám kofein se vzchopit?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Kdy vám káva přijde vhod
  • Kolik kávy už je moc
  • Jak kofein ovlivňuje sportovní výkony
  • Z jakých zdrojů můžete kofein čerpat

Káva po krátkém spánku není jen placebo

Spánek je spánek, ten kávou ani ničím jiným nahradit nelze. Ale když jsme ho z nějakého důvodu měli málo, je někdy dobré to řešit. Obzvlášť v případě, kdy existuje možnost prakticky bez nežádoucích vedlejších účinků. 

Jak se rychle probrat před důležitou zkouškou nebo pracovní cestou? Kofein vás postaví na nohy

Jak nám kofein v kávě či jiných nápojích nebo kapslích pomůže?

1. Zlepšení řidičských schopností 

Pokud vás čeká dlouhá cesta autem a vy jste se zrovna nevyspali "do růžova", kofein je dobrou možností, jak se alespoň trochu dát dohromady na cestu. Pořádnou kávu tak po ránu ocení nejen profesionální řidiči, ale také všichni, kteří se právě chystají na výlet či cestu autem do práce.

Kolik je dost? 

  • Pro zlepšení řidičských dovedností stačí menší dávka kofeinu asi do 100 mg, o což se postará jedna káva, silný zelený nebo černý čaj či jedna kapsle přírodního extraktu z guarany.

2. Zlepšení pozornosti

Kofein je jednou z možností, jak lze efektivně zvýšit svoji pozornost, a zachytit tak během přednášek či meetingů víc, než kolik byste zachytili, kdybyste je… prospali. Hodí se tak všem zaměstnancům či studentům, kteří se snaží udržet pozornost při vzdělávacích seminářích, stejně tak jej ocení lékaři, kteří musí po noční službě dále vykonávat psychicky náročnou činnost.

Kolik je dost? 

  • Zlepšení pozornosti je možné již od nízkých dávek (125 mg – odpovídá silné kávě), pro větší efektivitu jsou však účinnější ještě vyšší dávky, a tak je možné se vyšplhat až na příjem 300 mg kofeinu v závislosti na individuální snášenlivosti (v takovém případě jsou ideální kofeinové kapsle díky rychlejšímu nástupu účinku).
Jak se rychle probrat před důležitou zkouškou nebo pracovní cestou? Kofein vás postaví na nohy

3. Zkrácení reakčního času

Jedním z důsledků nevyspání je, že se cítíme tak trochu zpomalení. Což občas není na škodu, ale někdy se to doopravdy nehodí. Proto, pokud vás čekají zkoušky, nejrůznější testy nebo chcete zazářit při společenských hrách testujících vaše reakce, je kofein možné řešení.

Také profesionální sportovci mohou kofein využít před svými ranními tréninky. Dejte sbohem bezduchému výkonu na počátku dne a vkročte do ranního tréninku energicky. Reakční čas je totiž přesně to, co v takovém tréninku využijete. Zachycení náběhu soupeře, pohotová přihrávka či nečekaná klička vám umožní na tréninku doslova zazářit hned po ránu. 

Kolik je dost? 

  • Pro zlepšení vašich reakcí opět postačí nižší dávky, výrazných zlepšení bylo dosaženo už u dávek v rozmezí 80–125 mg, což je množství odpovídající jedné kávě či silnému zelenému či černému čaji.

4. Zlepšení sportovních výkonů

Vliv kofeinu na výkon při nevyspání se liší v závislosti na tom, o jakých sportech mluvíme. Tak například u některých vysoce intenzivních sportů (sprinty, HIIT) je možné, že absence spánku nebude mít na výkon prakticky žádný negativní vliv. U jiných sportů vyžadujících přesnost, soustředěnost, koncentraci či vytrvalost je situace odlišná. Všeobecně však platí, že kofein má spíše pozitivní vliv na sportovní výkonnost.

Kolik je dost? 

  • Optimální dávka se liší u jednotlivých sportů, lze proto doporučit příjem asi 3–6 mg kofeinu na 1 kg hmotnosti (to představuje dávku 180–360 mg kofeinu pro 60kg sportovce a 240–480 mg kofeinu pro 80 kg sportovce), což opět zvládneme hravě zkonzumovat pomocí kofeinových kapslí či předtréninkových nápojů. S kofeinem není nutné to přehánět, a tak efektivního zlepšení docílíte i při použití dolní hranice okolo 3 mg na 1 kg hmotnosti
Jak se rychle probrat před důležitou zkouškou nebo pracovní cestou? Kofein vás postaví na nohy

Z jakých zdrojů mohu kofein dodávat?

Pokud se rozhodnete pro užívání kofeinu, máte na výběr z několika možností. Přirozeně můžete dodávat kofein prostřednictvím kávy, pravého čaje, guarany či yerba maté. Čistý kofein poté můžete čerpat z běžně dostupných kofeinových nápojů (energy drinky), z běžných kofeinových kapslí či z předtréninkových nakopávačů. Dle vstřebatelnosti poté dělíme jednotlivé zdroje do dvou skupin:

  1. Kofein, který se do těla uvolňuje pomalu. V takové podobě jej najdeme v pravém čaji, v guaraně či v yerba maté. Ten je vhodný například pro studenty, které čeká ve škole dlouhý den, či pro řidiče před dlouhou cestou.
  2. Kofein, který se do těla uvolňuje rychle. Ten najdeme například v kávě, v energy drincích, v předtréninkových nakopávačích či ve většině kofeinových kapslí. Ocení jej studenti před zkouškami či sportovci před důležitými závody.

[Instagram]

Co si z toho vzít?

  • Dostatečný spánek (doporučuje se asi 7–9 hodin kvalitního spánku) je klíčový pro naše fyzické či psychické výkony, ale také pro udržení celkového zdraví. Z dlouhodobého hlediska jej není možné nijak nahradit.

  • Pokud se ale výjimečně dostaneme do situace spánkové deprivace, je možné si výkonnost a soustředěnost alespoň trochu zlepšit – dobrým pomocníkem je použití kofeinu.

  • Kofein dokáže při nižších dávkách okolo 100 mg (odpovídá 1 kávě) efektivně zlepšit reakční čas a řidičské schopnosti, z čehož mohou profitovat profesionální řidiči či studenti.

  • Při vyšších dávkách (cca 300 mg) dokáže kofein účinně zlepšovat pozornost a fyzickou výkonnost. To ocení například zaměstnanci při školeních a meetinzích, sportovci či lékaři pracující po nočních službách.

  • Kofein můžeme dodávat v pomalu vstřebatelné podobě (pravý čaj, yerba maté) i v rychle vstřebatelné podobě (kofeinové tablety, předtréninkové suplementy, energy drinky).

  • Využít můžete též Aktin Caffeine – přírodní extrakt z guarany v kapslové podobě, který umožní pomalé uvolňování kofeinu a o to delší a pozvolnější účinky. 

  • Pomalu vstřebatelné zdroje využijí všichni, kteří potřebují mentální vzpruhu po delší dobu (studenti, řidiči). Osoby, které potřebují nárůst výkonnosti rychle (studenti před zkouškami, sportovci), raději sáhnou po rychle vstřebatelných zdrojích obsahujících bezvodý kofein.

Poděkuj autorovi
2
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________