Jak se stravují profesionální hráči eSports? Poznejte jejich životosprávu
obrázek z iqglobal.intel.com

Jak se stravují profesionální hráči eSports? Poznejte jejich životosprávu

Když byly ještě počítačové hry v plenkách a vrchol zážitku z hraní představoval Wolfenstein 3D v rozlišení asi dvaceti kostiček na patnáct do té doby, než rodiče vyhrožovali, že tu zatracenou bednu vyhodí z okna, nikoho ani nenapadlo, že na to, jak někdo hraje počítačové hry a komentuje jejich průběh, se bude někdo dívat. Natožpak, aby si tím hráč vydělával. Nebo že by dokonce z mladého nadšence počítačových her mohl být i olympijský atlet? Nic není nemožné, ale vše má svá úskalí. Každou chvíli ve sdělovacích prostředcích zaslechneme, že někde ve světě zemřel hráč počítačových her při hracím maratonu, anebo ho postihla nesnesitelná bolest a už neopustila. Co hrozí hráčům počítačových her a jak se tomu vyhnout? To je téma dnešního článku.

Během 24hodinového maratonu hraní World of Tanks zemřel dvě hodiny před dokončením Brian Vigneault. Odešel na cigaretu a už se nevrátil. Podobné zprávy na nás vyskakují během brouzdání sdělovacími prostředky čím dál častěji. Ještě smutnější zprávou je, že to vlastně dělal pro dobrou věc – snažil se vybrat peníze na charitu. Další případ jste mohli zaregistrovat v roce 2015 na Taiwanu, kde dvaatřicetiletý muž zemřel po nepřetržitém třídenním hraní akční hry. Nedávno také svým 28hodinovým streamem hraní FIFA přispěl stoper jabloneckého fotbalového klubu Vít Beneš, který se tímto způsobem snažil vybrat peníze na pomoc plzeňskému fotbalistovi Mariánu Čišovskému, který trpí prakticky nevyléčitelnou amyotrofickou laterální sklerózou.

obrázek z pro-gamer-gear.de

Možná před pár lety naprosto absurdní situace, kdy mladí hráči počítačových her snili o tom, že se mohou dostat na olympijské hry, se pomalu stává skutečností. Prvním velkým krokem je fakt, že v roce 2022 se uskuteční turnaj v takzvaných eSports jako součást Asijských her, které jsou po olympijských hrách druhou největší sportovní událostí na světě. Ostatně, kdo jste někdy viděl, kolik lidí se v Asii dokáže vtěsnat do haly, kde se hraje bitva v „lolku“ nebo „wowku“, tak se asi ani nedivíte. Tamní hráči si mohou užít ovace davů, zatímco stojí na „bedně“ a poslouchají národní hymnu, což bylo doposud výsadou sportovců. Takže eSports se mílovými kroky blíží na OH díky rostoucí oblibě počítačových her mezi mladými lidmi s cílem přiblížit myšlenky olympismu a rozšířit zájem o tuto událost mezi „gamery“. Co by na to dnes řekl zakladatel moderních olympijských her Pierre de Coubertin si můžeme už jenom domýšlet („ESports in the Olympics could happen before you know it", b.r.).

V rámci OH v Riu de Janeiru, které se uskutečnily minulý rok (2016), byl realizován takzvaný „showcase“. Jednalo se především o exhibice a turnaj, kdy eTým Kanady vyhrál zlatou medaili („Rio de Janeiro eGames Showcase 2016 | eGames", b.r.).

List The Guardian autorem Usmani (2016) uvádí, že eSports si získávají postupně obrovskou sledovanost, vždyť v roce 2013 sledovalo třetí světovou sérii League of Legends 32 milionů diváků. Když si představíme, že nejsledovanějším sportovním kláním v USA je finále SuperBowlu, který v roce 2010 sledovalo rekordních 106,5 milionů diváků, nezbývá asi moc, aby za pár let eSports tento rekord překonaly. Následně pro eSports bude další výzvou překonat třeba finále MS 2006 ve fotbale, kdy se na zápas mezi Francií a Itálií dívalo přes 700 milionů diváků celosvětově. A jak víme, kde je sledovanost, tam jsou sponzoři, reklamy, ceny, medaile a peníze. Dále Hern, (2016) uvádí, že eSporty již mají svou vlastní asociaci v podobě WESA. World Esports Association má za cíl reprezentovat hráče, standardizovat turnaje a vyjednávání finančních odměn pro vítězné týmy.

Tolik tedy k rostoucí oblibě a popularitě eSports. Znáte tu situaci, kdy v zápalu hry, ztratíte pojem o čase při hraní a už je skoro ráno, a však to znáte, dám si fakt už poslední hru. Zapomenete na jídlo, prolíváte se energaťákama, oční víčka podpíráte špejlema a pokoušíte se za každou cenu nespadnout čelem na klávesnici. Ale víte, jaká rizika z toho plynou?

Nulová fyzická aktivita

Tak máme již eSports skoro uznaný jako olympijský sport, ale majoritním rozdílem je fyzická aktivita, kterou musí vyvinout sprinter pro zisk medaile a kterou musí vyvinout hráč „lolka“. Vzhledem k tomu, že fyzická aktivita během hraní her se omezuje na klikání myší a bleskové pohyby na klávesnici, tak se dá celkem spolehlivě odhadnout, že fyzická kondice bude u hráčů her, kteří se jinak aktivně nevěnují jinému sportu, takřka nulová. V kombinaci s převážně sedavým způsobem života by to pro hráče mohl být v budoucnu velice závažný zdravotní problém. Vždyť pohybová nečinnost je například dle Stenholm et al., (2016) spojená s rychlejším stárnutím, s větší pravděpodobností vzniku některých z civilizačních onemocnění a s menší očekávanou kvalitní délkou života

V Kolíně nad Rýnem se Kaiser (2016), asi jako první člověk na světě, věnuje problematice eSport vrcholových hráčů. Ke studii si vzal hráče týmu SK Gaming právě z německého Kolína nad Rýnem. Mezi fyzické aktivity hráčů patří pouze částečný strečink rukou a pak už pouze nekončící hraní, při němž hráči místy dosáhnou až na 400 pohybů na klávesnici a na myši za minutu, což je čtyřikrát více, než zvládne průměrný člověk. Jde tedy o činnost náročnou na jemnou motoriku, mozkovou činnost a takový člověk potřebuje mít v neposlední řadě i velkou odolnosti vůči stresu.

Řešení hypokineze je jednoduché: najít si fyzický sport, při kterém si dáte do těla, a současně je bezpodmínečně nutné provádět kompenzační cvičení zaměřené zejména na krční páteř a zádové svalstvo. Bohužel ve většině případů má hráč zkrácené a ochablé téměř všechny svaly, takže potom nezbývá nic jiného, než na pomoc pozvat odborníka.

turnaj v eSports; obrázek z thehive.asia

Nepravidelný a špatný stravovací režim

Dále Kaiser (2016) uvádí, že hráči často zapomínají na stravovací režim. Dávají přednost fastfoodovým rychlým variantám stravování a jedí takřka pouze z nutnosti. Jak asi všichni víte, ale připomenutí nikdy neuškodí, dle Berg (2016) je příjem junkfood spojen s dietními rizikovými faktory jako je sůl, cukr, transmastné kyseliny s nulovým příjmem vlákniny. Tedy nic, o co bychom měli stát. V dlouhodobém horizontu by mohlo tak dojít k vysokému krevnímu tlaku spojenému s vysokým nervovým vypětím během hry, obezitě, cukrovce II. typu a dalším civilizačním neduhům.

Řešení je opět nasnadě a je velice jednoduché. Pokud se hráč bude držet základních doporučení jako je důraz na příjem kvalitních zdrojů potravy jako je kvalitní maso, zelenina, ovoce, ryby, mořské plody, ořechy a kvalitní mléčné výrobky, dokáže i ohromně zlepšit svůj výkon. Vždyť takové potraviny obsahující omega-3 esenciální mastné kyseliny jsou dle Smith, Refsum, Oulhaj, Jager, & Jerneren (2016) klíčem k udržení mozkových funkcí do vysokého věku. Mezi potraviny, které mají příznivý vliv na mozkové funkce, řadíme například ořechy, ryby, mořské plody, zelenou listovou zelenina a fermentované produkty, jako je acidofilní mléko, kvašená zelenina nebo plnotučný jogurt. Pokud hráč dokáže optimalizovat svou výživu společně s fyzickou aktivitou, tak také významně dokáže snížit riziko vzniku civilizačních onemocnění a náhlých příhod.

Samozřejmostí pro celkový denní pocit vitální úrovně energie jsou tři větší jídla doplněná podle potřeby svačinami. Pokud zrovna nejste zkušenými nutričními experimentátory, tak se stačí držet mustru v podobě vydatné snídaně, například ve formě rychlého smoothie složeného z banánu, půlky avokáda, chia semínek a lesních plodů v podobě borůvek, malin nebo ostružin, s možností přidání proteinového prášku pro zvýšení obsahu bílkovin, to vše zalité a rozmixované s mlékem nebo vodou. Pokud do doby oběda začneme pociťovat chuť, kterou zpravidla poté následuje pocit hladu, zaženeme ho nejlépe jablkem, mrkví a plnotučným jogurtem. K obědu si zvolíme polévku, pokud bude v nabídce a jako druhý chod ideálně například lososa nebo jinou rybu, vše doplněné orestovanou čerstvou zeleninou v podobě cukety, papriky, cherry rajčátek a zelených fazolí, a k tomu všemu si navrch dopřejeme mísu zeleninového salátu. Jako odpolední svačinku si můžeme zvolit sýr cottage se zeleninou a plátkem žitného chleba a v klidu si jídlo vychutnat během „siesty“. K večeři si můžeme dopřát vaječnou omeletu se zeleninou. Pro zpestření ji zkusíme obohatit jalapeňo papričkami a omeletu vložíme do rozkrojené a rozpečené celozrnné bagety. Takovýto režim by mohl posloužit jako základní odrazový můstek k poznání sebe samého a následné individualizace stravy.  

Pitný režim v podobě stimulantů a dopingových látek

Kombinace fastfoodu, energetických drinků a různých stimulantů je v případě zjištění Kaiserem (2016) ve světě eSports takřka denní rutinou. Existují však i výjimky v podobě již zmíněného týmu SK Gaming, který alespoň minimalizuje cukr, tedy slazené limonády. Electronic Sports League (ESL) začala dle Graham (2015) testovat u hráčů Aderall, složený z amfetaminových solí, který je známým dopingovým stimulantem vylepšujících pozornost a kognitivní funkce po několik dalších hodin. ESL dokonce vytváří svá vlastní anti-dopingová kritéria ve spolupráci s WADA (World Anti-Doping Agency). Řekněme si upřímně, že energy drinky dokáží nakopnout podle Ishak, Ugochukwu, Bagot, Khalili, & Zaky (2012) obsahem cukru, kofeinu, taurinu a kofeinu skrytého pod guaranou nebo zeleným čajem. Právě vysoké dávky kofeinu (doporučených je dle lékařů 300 mg za den) způsobují abnormální dráždění nervového systému společně s bušením srdce. V kombinaci s extrémní spánkovou deprivací může dojít až k srdeční zástavě.

Co s tím? Dbát na pitný režim v podobě vody z kohoutku ochucené třeba o nakrájený citron s mátou. Tradičně se vyhýbat slazeným nápojům a stimulantům v přehnané míře. Jedno esspreso má kolem 60 – 150 mg kofeinu (záleží, jestli preferujete ristretto, dopio nebo lungo), tudíž taková 3–5 espressa denně maximálně bohatě pro povzbuzení stačí. Osoby, které mají poruchy srdečního rytmu, by však měly být opatrnější a konzultovat vše s lékařem. Absolutní vyvarování se používání dopingových látek je samozřejmostí. Celkové navýšení úrovně energie během dne získáme, když budeme klást důraz na kvalitní stravu, která nám zajistí adekvátní množství energie a všech k životu potřebných látek. Spánkový režim je samozřejmostí pro optimální funkci organismu. Pokud však potřebujeme momentální povzbuzení, můžeme použít právě již zmíněnou kávu, zelený čaj nebo čaj yerba maté, který je tradičně popíjen v Jižní Americe, zejména mezi domorodými kmeny. Dále můžeme zkusit použít celé spektrum adaptogenů počínaje horským zázrakem z Peru v podobě rostliny maky, ženšenu nebo eleuterokoku. Je však zapotřebí, abychom byli opatrní v otázce stimulantů a nekombinovali je dohromady. Za nejbezpečnější je považována konzumace čaje yeba maté.

Poruchy držení těla, oslabení svalstva a spánková deprivace

Vzhledem k tomu, že většina hráčů neprovozuje žádný sport a sedí denně u počítače, díky zjištěním Kaisera (2016) v průměru 6–12 hodin denně, dá se předpokládat oslabení a zkrácení téměř všech svalů. Téměř nikdo nedokáže tak dlouhou dobu sedět ve zdravém sedu na židli, takže dochází k „zakulacování“ zad. Ramena jsou v předním postavení, takže se prohlubuje „hrbící“ se efekt, což zkracuje prsní svalstvo a dochází k hornímu zkříženému syndromu - více například Bolest krční páteřePoruchy pohybového systému spojené s posilováním. Výjimkou není ani dolní zkřížený syndrom, což bude v průběhu času dělat neplechu. Těžko se pak odstraňuje příčina bolesti zad a krční páteře. Spánkový režim je kapitola sama o sobě. Nejlépe se hraje v nočních až ranních hodinách, takže o dodržování cirkadiánního rytmu nemůže být ani řeč. Spánkovým režimem a spánkovou deprivací se zabývají i Kerkhof & Van Dongen (2010), kde mezi výčtem zdravotních dopadů nechybí úpadky mozkové činnosti jako je vnímání, doba reakce, udržování těla v pohotovostním režimu a tím pádem prakticky bez regenerace s následkem vyššího krevního tlaku, ukládání tuků a vyšší hladině stresových hormonů. Znám dva případy, kdy hraní her do ranních hodin bylo přímo nebo nepřímo spouštěčem nesnesitelných bolestí hlavy, které nárazově přijdou a odezní i několik let po prvním propuknutí. Nezřízené hraní počítačových her je zdravotní hazard.

obrázek z noticias24venezuela.net

Lidské tělo je stvořeno k pohybu. Nekonečné sezení není v souladu s lidským genomem, a tím pádem dochází k nesouladu mezi tím, co tělo vyžaduje a tím, co dělá. Časté by měly být protahovací a posilovací cviky na krční páteř, zádové, prsní a stehenní svalstvo, aby nedocházelo ke zkracování a oslabování svalů. Během hraní si udělat jednou za hodinu, hodinu a půl pauzu a lehce se projít, srovnat si zadá a pokusit se vydržet u počítače co nejdéle v ideální pozici, kdy jsou záda rovná a nohy s trupem svírají pravý úhel. To samé platí i u brady s krkem, tedy jsou v pravém úhlu. Monitor by pak měl být ideálně ve výšce očí. Spánek je alfou a omegou lidského zdraví. Pokud nespíme, strádáme po všech stránkách; proto je více než vhodné si nastavit pevný čas, kdy půjdeme spát a nejede přes to vlak.

Pokud už se rozhodneme k životu skoro profesionálního hráče PC her, měli bychom znát nejen rizika takového způsobu života, ale především bychom se měli zajímat o to, jak rizika eliminovat nebo alespoň zmírnit jejich dopad. To jsme se v dnešním článku dozvěděli a naše chování by nemělo být sebedestruktivní, ale právě opačné. Ideálním řešením je sport, kde procvičíme celé tělo a odstraníme případně svalové dysbalance a poruchy držení těla. Samozřejmostí je zařazení protahovacích a posilovacích cvičení, které nám významně dokáží zlepšit stav našeho pohybového aparátu. Správnou životosprávou a omezením užívání stimulantů můžeme významně snížit rizika vzniku civilizačních onemocnění nebo náhlých, často fatálních, selhání organismu. Pravý svět je ten venku, ne před obrazovkami našich počítačů.

Zdroje:

Berg, L. (2016). Junk Food Facts. Journal of Nutrition Education and Behavior, 48(2), 158.e3. https://doi.org/10.1016/j.jneb...

ESports in the Olympics could happen before you know it. (b.r.). Získáno 2. červen 2017, z https://www.usatoday.com/story...

E-zdravotní tělesná výchova. (b.r.). Získáno 8. červen 2017, z http://www.fsps.muni.cz/~seber...

Graham, B. A. (2015, červenec 24). Anti-doping in eSports: World’s largest gaming organization will test for PEDs. The Guardian. Získáno z https://www.theguardian.com/te...

Hern, A. (2016, květen 16). Professional gaming gets its first players association with WESA. Získáno 2. červen 2017, z http://www.theguardian.com/tec...

Ishak, W. W., Ugochukwu, C., Bagot, K., Khalili, D., & Zaky, C. (2012). Energy Drinks. Innovations in Clinical Neuroscience, 9(1), 25–34.

Kaiser, A. (2016). Ersatz oder Ergänzung? Eine empirische Studie zum Einfluss von eSport auf das Sport-und Freizeitverhalten von Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Získáno z http://content.grin.com/docume...

Kerkhof, G. A., & Van Dongen, H. P. A. (2010). Effects of sleep deprivation on cognition. Human sleep and cognition: basic research, 185, 105.

Rio de Janeiro eGames Showcase 2016 | eGames. (b.r.). Získáno 2. červen 2017, z http://www.egames.org/rio-de-j...

Smith, D., Refsum, H., Oulhaj, A., Jager, C. A. de, & Jerneren, F. (2016). Beneficial Interactions Between B Vitamins and Omega-3 Fatty Acids in the Prevention of Brain Atrophy and of Cognitive Decline in Early Stage Alzheimer’s Disease. The FASEB Journal, 30(1 Supplement), 407.6-407.6.

Stenholm, S., Head, J., Kivimäki, M., Kawachi, I., Aalto, V., Zins, M., … Vahtera, J. (2016). Smoking, physical inactivity and obesity as predictors of healthy and disease-free life expectancy between ages 50 and 75: a multicohort study. International Journal of Epidemiology, 45(4), 1260–1270. https://doi.org/10.1093/ije/dy...

Usmani, B. (2016, červen 8). Is it time for eSports gamers to be recognised as athletes? Získáno 2. červen 2017, z http://www.theguardian.com/tec...

Základy sportovní kineziologie | Fakulta sportovních studií. (b.r.). Získáno 8. červen 2017, z https://is.muni.cz/do/1451/e-l...

  • 2
Josef Sehnal

Co třeba rozbor doplňku MADMONQ ? :)

Ondřej Klein
Ondřej Klein

Díky za námět, podívám se na to :).