Detox skladu! Před 2 dny jsme přidali do detoxu nový produkt s 29% slevou  

Jak se stravují profesionální hráči eSports? Poznejte jejich životosprávu
obrázek ze shutterstock.com

Jak se stravují profesionální hráči eSports? Poznejte jejich životosprávu

Ondřej Klein Ondřej Klein před rokem Aktualizováno 31. 8. 2018

Když byly ještě počítačové hry v plenkách a vrchol zážitku z hraní představoval Wolfenstein 3D v rozlišení asi dvaceti kostiček na patnáct do té doby, než rodiče vyhrožovali, že tu zatracenou bednu vyhodí z okna, nikoho ani nenapadlo, že na to, jak někdo hraje počítačové hry a komentuje jejich průběh, se bude někdo dívat. Natožpak, aby si tím hráč vydělával. Nebo že by dokonce z mladého nadšence počítačových her mohl být i olympijský atlet? Nic není nemožné, ale vše má svá úskalí. Každou chvíli ve sdělovacích prostředcích můžete zaslechnout, že někde ve světě zemřel hráč počítačových her při hracím maratonu, anebo ho postihla nesnesitelná bolest a už neopustila. Jste připraveni vydat se na pouť do světa počítačových her?

Co se z dnešního článku ze světa eSports dozvíme?

  • Jaká je temná stránka přehnaného hraní počítačových her.
  • Sportovní svět eSports se pomalu ale jistě nabírá směr k účasti na olympisjkých hrách.
  • Že se herní klání v oblíbených počítačových hrách těší obrovské sledovanosti.
  • Jak vypadá životní styl profesionálního hráče eSports.
  • Jaká jsou zdravotní rizika hráčů eSports a jak jim předcházet.
  • Že "dopovat se" stimulanty rozhodně není dobrý nápad.

Maraton hraní her se často hráčům stává osudným

  • Během 24hodinového maratonu hraní World of Tanks zemřel dvě hodiny před dokončením Brian Vigneault. Odešel na cigaretu a už se nevrátil. Podobné zprávy na nás vyskakují během brouzdání sdělovacími prostředky čím dál častěji. Ještě smutnější zprávou je, že to vlastně dělal pro dobrou věc – snažil se vybrat peníze na charitu. 
  • Další případ jste mohli zaregistrovat v roce 2015 na Taiwanu, kde dvaatřicetiletý muž zemřel po nepřetržitém třídenním hraní akční hry. 
  • V roce 2015 také svým 28hodinovým streamem hraní fotbalového simulátoru FIFA přispěl bývalý stoper jabloneckého fotbalového klubu Vít Beneš, který se tímto způsobem snažil vybrat peníze na pomoc bývalému plzeňskému fotbalistovi Mariánu Čišovskému, který trpí prakticky nevyléčitelnou amyotrofickou laterální sklerózou (ALS).
obrázek z pro-gamer-gear.de

Stanou se počítačoví hráči olympijskými atlety?

Možná před pár lety naprosto absurdní situace, kdy mladí hráči počítačových her snili o tom, že se mohou dostat na olympijské hry, se pomalu stává skutečností. Prvním velkým krokem je fakt, že v roce 2022 se uskuteční turnaj v eSports jako součást Asijských her, které jsou po olympijských hrách druhou největší sportovní událostí na světě. Ostatně, kdo jste někdy viděl, kolik lidí se v Asii dokáže vtěsnat do haly, kde se hraje bitva v "lolku, wowku“ nebo DOTĚ, tak se asi ani nedivíte. 

Tamní hráči si mohou užít ovace davů, zatímco stojí na "bedně“ a poslouchají národní hymnu, což bylo doposud výsadou sportovců. Takže eSports se mílovými kroky blíží na OH díky rostoucí oblibě počítačových her mezi mladými lidmi s cílem přiblížit myšlenky olympismu a rozšířit zájem o tuto událost mezi "gamery“. Co by na to dnes řekl zakladatel moderních olympijských her Pierre de Coubertin si můžeme už jenom domýšlet („ESports in the Olympics could happen before you know it", b.r.).

V rámci OH v Riu de Janeiru, které se uskutečnily v roce 2016, byl realizován takzvaný "showcase“. Jednalo se především o exhibice a turnaj, kdy eTým Kanady vyhrál zlatou medaili.

Ještě pár let a sledovanost eSports pravděpodobně překoná tradiční sporty

  • List The Guardian uvádí, že eSports si získávají postupně obrovskou sledovanost, vždyť v roce 2013 sledovalo třetí světovou sérii League of Legends 32 milionů diváků
  • Když si představíte, že nejsledovanějším sportovním kláním v USA je  finále SuperBowlu, který v roce 2010 sledovalo rekordních 106,5 milionů diváků a v roce 2015 to bylo 114,4 milionu diváků, nezbývá asi moc, aby za pár let eSports tento rekord překonaly. 
  • Následně pro eSports bude další výzvou překonat třeba finále MS 2006 ve fotbale, kdy se na zápas mezi Francií a Itálií dívalo přes 700 milionů diváků celosvětově.
  • Třeba vrcholná akce v eSports překoná rekordní celosvětovou sledovanost fotbalového mistrovství světa v roce 2018, na které se během celého turnaje podívala téměř polovina světa (3,4 miliardy lidí)!

Kde je sledovanost, tam jsou sponzoři, reklamy, ceny, medaile a peníze. The Guardian sděluje, že eSporty již mají svou vlastní asociaci v podobě WESA. World Esports Association má za cíl reprezentovat hráče, standardizovat turnaje a vyjednávání finančních odměn pro vítězné týmy.

Jistě znáte tu situaci, kdy v zápalu hry, ztratíte pojem o čase a už je skoro ráno. Zapomenete na jídlo, prolíváte se energiťákama, oční víčka podpíráte špejlema a pokoušíte se za každou cenu nespadnout čelem na klávesnici. Ale víte, jaká rizika z toho plynou?

obrázek z redbull.com

Pokud hráči eSports nedělají doplňkový sport, mohu mít velmi brzy zdravotní problémy

Tak eSports jsou téměř uznané jako olympijský sport, ale majoritním rozdílem je fyzická aktivita, kterou musí vyvinout sprinter pro zisk medaile a kterou musí vyvinout hráč "lolka“. Vzhledem k tomu, že fyzická aktivita během hraní her se omezuje na klikání myší a bleskové pohyby na klávesnici, tak se dá celkem spolehlivě odhadnout, že fyzická kondice bude u hráčů her, kteří se jinak aktivně nevěnují jinému sportu, takřka nulová

V kombinaci s převážně sedavým způsobem života by to pro hráče mohl být v budoucnu velice závažný zdravotní problém. Vždyť pohybová nečinnost je spojená s rychlejším stárnutím, s větší pravděpodobností vzniku některých z civilizačních onemocnění a s menší očekávanou kvalitní délkou života (Stenholm et al., 2016). 

Pohyb hráčů eSports? Protažení rukou a až 400 pohybů na herním zařízení za minutu!

V Kolíně nad Rýnem se Kaiser (2016), asi jako první člověk na světě, věnuje problematice eSports vrcholových hráčů. Ke studii si vzal hráče týmu SK Gaming právě z německého Kolína nad Rýnem. Mezi fyzické aktivity hráčů patří pouze částečný strečink rukou a pak už pouze nekončící hraní, při němž hráči místy dosáhnou až na 400 pohybů na klávesnici a na myši za minutu, což je čtyřikrát více, než zvládne průměrný člověk. Jde tedy o činnost náročnou na jemnou motoriku, mozkovou činnost a takový člověk potřebuje mít v neposlední řadě i velkou odolnosti vůči stresu.

Jak napravit špatný fyzický stav?

Najít si opravdový tělesný sport, při kterém si dáte do těla, a současně je bezpodmínečně nutné provádět kompenzační cvičení zaměřené zejména na krční páteř a zádové svalstvo. Bohužel ve většině případů má hráč zkrácené a ochablé téměř všechny svaly, takže potom nezbývá nic jiného, než na pomoc pozvat odborníka.

obrázek z thepokerpractice.com

Hráči často jedí pouze z nutnosti a dávají přednost fast foodu

Dále Kaiser (2016) uvádí, že hráči často zapomínají na stravovací režim. Dávají přednost fast foodovým rychlým variantám stravování a jedí takřka pouze z nutnosti. Jak asi všichni víte, ale připomenutí nikdy neuškodí, příjem junk foodu je spojen s dietními rizikovými faktory jako je nadměrný příjem  soli, cukru, transmastných kyselin s nulovým příjmem vlákniny. Nic, o co byste stáli. V dlouhodobém horizontu by mohlo tak dojít k vysokému krevnímu tlaku spojenému s vysokým nervovým vypětím během hry, obezitě, cukrovce II. typu a dalším civilizačním neduhům (Berg, 2016). 

Jaká rizika přináší nezdravé stravování se můžete dočíst v článku s názvem Imunitní systém reaguje na fast food podobně agresivně jako na bakteriální infekci, potvrdili vědci. A o tom, že nelze přetrénovat špatnou stravu si můžete přečíst článek Můžeme přetrénovat špatnou stravu?

Co dělat, abychom docílili zdravého stravovacího režimu?

Řešení je opět nasnadě a je velice jednoduché. Pokud se hráč bude držet základních doporučení jako je důraz na příjem kvalitních zdrojů potravy jako je kvalitní maso, zelenina, ovoce, ryby, mořské plody, ořechy a kvalitní mléčné výrobky, dokáže i ohromně zlepšit svůj výkon. Celkově je dobré aplikovat princip zdravého talíře z Harvardu. Vždyť takové potraviny obsahující omega-3 esenciální mastné kyseliny jsou klíčem k udržení mozkových funkcí do vysokého věku (Smith,2016) .

Mezi potravinami, které mají příznivý vliv na mozkové funkce, najdete ořechy, ryby, mořské plody, zelenou listovou zelenina a fermentované produkty, jako je acidofilní mléko, kvašená zelenina nebo plnotučný jogurt. Pokud hráč dokáže optimalizovat svou výživu společně s fyzickou aktivitou, tak také významně dokáže snížit riziko vzniku civilizačních onemocnění a náhlých příhod.

Jak začít jednoduše zdravě jíst?  

Pro celkový denní pocit vitální úrovně energie jsou zlatým pravidlem tři větší jídla doplněná podle potřeby svačinami. Pokud zrovna nejste zkušenými nutričními experimentátory, tak se stačí držet základního vzoru v podobě: 

  • vydatné snídaně ve formě rychlého smoothie složeného z banánu, čtvrtky avokáda, chia semínek a lesních plodů v podobě borůvek, malin nebo ostružin, s možností přidání proteinového prášku pro zvýšení obsahu bílkovin, to vše zalité a rozmixované s mlékem nebo vodou. 
  • Pokud do doby oběda začnete pociťovat chuť, kterou zpravidla zanedlouho následuje pocit hladu, zaženete ho třeba jablkem, mrkví a plnotučným jogurtem. 
  • K obědu si dejte polévku a jako druhý chod například lososa nebo jinou rybu s orestovanou čerstvou zeleninou v podobě cukety, papriky, cherry rajčátek a zelených fazolí. K tomu všemu si navrch dopřejte mísu zeleninového salátu. 
  • Jako odpolední svačinku si můžete zvolit sýr cottage se zeleninou a plátkem žitného chleba a v klidu si jídlo vychutnat během "siesty“. 
  • K večeři si udělejte vaječnou omeletu se zeleninou. Pro zpestření ji zkuste obohatit jalapeňo papričkami a omeletu vložte do rozkrojené a rozpečené celozrnné bagety. 

Takovýto režim by mohl posloužit jako základní odrazový můstek k poznání sebe samého a následné individualizace stravy.

obrázek z esportsjunkie.com

 Pitný režim v podobě energiťáků a dopingových látek není tím pravým "ořechovým"

Kombinace fastfoodu, energetických drinků a různých stimulantů je v případě zjištění Kaiserem (2016) ve světě eSports takřka denní rutinou. Existují však i výjimky v podobě již zmíněného týmu SK Gaming, který alespoň omezuje cukr zejména ve slazených limonádách. Electronic Sports League (ESL) začala testovat u hráčů Aderall, složený z amfetaminových solí, který je známým dopingovým stimulantem vylepšujících pozornost a kognitivní funkce po několik dalších hodin. ESL dokonce vytváří svá vlastní anti-dopingová kritéria ve spolupráci s WADA (World Anti-Doping Agency) (Graham, 2015). 

Energy drinky dokáží nakopnout svým obsahem cukru, kofeinu, a skrytého kofeinu pod guaranou nebo zeleným čajem. Právě vysoké dávky kofeinu (bezpečná denní dávka je zhruba 400 mg za den) způsobují abnormální dráždění nervového systému společně s bušením srdce. V kombinaci s extrémní spánkovou deprivací může dojít až k srdeční zástavě (Ishak, 2012).

Jak na správný pitný režim a zdravou stimulaci organismu?

  • Dbejte na pitný režim v podobě vody z kohoutku ochucené třeba o nakrájený citron s mátou. 
  • Tradičně se vyhýbejte slazeným nápojům a stimulantům v přehnané míře. 
  • Vyvarujte se používání dopingových látek. Celkové navýšení úrovně energie během dne získáte, když budete klást důraz na kvalitní stravu, která zajistí adekvátní množství energie a všech k životu potřebných látek.

Čím se nejlépe povzbudit?

  • Pokud potřebujete momentální povzbuzení, můžete použít právě již zmíněnou kávu, zelený čaj nebo čaj yerba maté, který je tradičně popíjen v Jižní Americe, zejména mezi domorodými kmeny. 
  • Dále můžete sáhnout po adaptogenech počínaje horským zázrakem z Peru v podobě rostliny maky, ženšenu nebo rozchodnici růžové. Je však zapotřebí, abychom byli opatrní v otázce stimulantů a nekombinovali je zbytečně dohromady.
obrázek z fortune.com

Hráči eSports mají často poruchy držení těla, oslabené svalstvo a trpí problémy se spánkem 

Vzhledem k tomu, že většina hráčů neprovozuje žádný sport a sedí denně u počítače v průměru 6–12 hodin denně, se dá předpokládat oslabení a zkrácení téměř všech svalů. Nikdo nedokáže tak dlouhou dobu sedět ve zdravém sedu na židli, takže dochází k "zakulacování“ zad. Ramena jsou v předním postavení, kdy se prohlubuje "hrbící“ se efekt, což zkracuje prsní svalstvo a dochází k hornímu zkříženému syndromu - více například Bolest krční páteřePoruchy pohybového systému spojené s posilováním. Výjimkou není ani dolní zkřížený syndrom, což bude v průběhu času dělat neplechu a způsobovat bolesti nejen v bederní oblasti. Těžko se pak odstraňuje příčina bolesti zad a krční páteře. 

Spánkový režim je kapitola sama o sobě. Nejlépe se hraje v nočních až ranních hodinách, takže o dodržování cirkadiánního rytmu nemůže být ani řeč. Mezi zdravotní dopady spánkové deprivace a nedostatečného spánku patří úpadky mozkové činnosti jako je vnímání, reakční doba, udržování těla v pohotovostním režimu a tím pádem prakticky horko těžko dochází k regeneraci s následkem vyššího krevního tlaku, ukládání tuků a vyšší hladině stresových hormonů. Znám dva případy, kdy hraní her do ranních hodin bylo přímo nebo nepřímo spouštěčem nesnesitelných bolestí hlavy, které nárazově přijdou a odezní i několik let po prvním propuknutí. Nezřízené hraní počítačových her je zdravotní hazard (Kerkhof & Van Dongen, 2010).

Jak zabránit vzniku poruchám držení těla?

Lidské tělo je stvořeno k pohybu. Nekonečné sezení není v souladu s lidským genomem, a tím pádem dochází k nesouladu mezi tím, co tělo vyžaduje a tím, co dělá

  • Časté by měly být protahovací a posilovací cviky na krční páteř, zádové, prsní a stehenní svalstvo, aby nedocházelo ke zkracování a oslabování svalů
  • Během hraní si udělejte jednou za hodinu pauzu a lehce se projděte, srovnejte si zadá a pokuste se vydržet u počítače co nejdéle v ideální pozici, kdy jsou záda rovná a nohy s trupem svírají pravý úhel. To samé platí i u brady s krkem, kdy jsou také v pravém úhlu. Monitor by pak měl být ideálně ve výšce očí. 
  • Spánek je alfou a omegou lidského zdraví. Pokud nespíme, strádáme po všech stránkách, proto je více než vhodné nastavit pevný čas, kdy půjdete spát a nejede přes to vlak.
obrázek z noticias24venezuela.net

Co si z toho vzít?

Pokud už se rozhodnete k životu skoro profesionálního hráče PC her, měli byste znát nejen rizika takového způsobu života, ale především byste se měli zajímat o to, jak rizika eliminovat nebo alespoň zmírnit jejich dopad. To jste se v dnešním článku dozvěděli a vaše chování by nemělo být sebedestruktivní, ale právě opačné. Ideálním řešením je sport, kde procvičíte celé tělo a odstraníte případně svalové dysbalance a poruchy držení těla. Samozřejmostí je zařazení protahovacích a posilovacích cvičení, které vám významně dokáží zlepšit stav pohybového aparátu. Správnou životosprávou a omezením užívání stimulantů můžete významně snížit rizika vzniku civilizačních onemocnění nebo náhlých, často fatálních, selhání organismu. Pravý svět je ten venku, ne před obrazovkami počítačů.

[eshoplink]

Zdroje:

Berg, L. (2016). Junk Food Facts. Journal of Nutrition Education and Behavior, 48(2), 158.e3. https://doi.org/10.1016/j.jneb...

ESports in the Olympics could happen before you know it. (b.r.). Získáno 2. červen 2017, z https://www.usatoday.com/story...

E-zdravotní tělesná výchova. (b.r.). Získáno 8. červen 2017, z http://www.fsps.muni.cz/~seber...

Graham, B. A. (2015, červenec 24). Anti-doping in eSports: World’s largest gaming organization will test for PEDs. The Guardian. Získáno z https://www.theguardian.com/te...

Hern, A. (2016, květen 16). Professional gaming gets its first players association with WESA. Získáno 2. červen 2017, z http://www.theguardian.com/tec...

Ishak, W. W., Ugochukwu, C., Bagot, K., Khalili, D., & Zaky, C. (2012). Energy Drinks. Innovations in Clinical Neuroscience, 9(1), 25–34.

Kaiser, A. (2016). Ersatz oder Ergänzung? Eine empirische Studie zum Einfluss von eSport auf das Sport-und Freizeitverhalten von Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Získáno z http://content.grin.com/docume...

Kerkhof, G. A., & Van Dongen, H. P. A. (2010). Effects of sleep deprivation on cognition. Human sleep and cognition: basic research, 185, 105.

Rio de Janeiro eGames Showcase 2016 | eGames. (b.r.). Získáno 2. červen 2017, z http://www.egames.org/rio-de-j...

Smith, D., Refsum, H., Oulhaj, A., Jager, C. A. de, & Jerneren, F. (2016). Beneficial Interactions Between B Vitamins and Omega-3 Fatty Acids in the Prevention of Brain Atrophy and of Cognitive Decline in Early Stage Alzheimer’s Disease. The FASEB Journal, 30(1 Supplement), 407.6-407.6.

Stenholm, S., Head, J., Kivimäki, M., Kawachi, I., Aalto, V., Zins, M., … Vahtera, J. (2016). Smoking, physical inactivity and obesity as predictors of healthy and disease-free life expectancy between ages 50 and 75: a multicohort study. International Journal of Epidemiology, 45(4), 1260–1270. https://doi.org/10.1093/ije/dy...

Usmani, B. (2016, červen 8). Is it time for eSports gamers to be recognised as athletes? Získáno 2. červen 2017, z http://www.theguardian.com/tec...

Základy sportovní kineziologie | Fakulta sportovních studií. (b.r.). Získáno 8. červen 2017, z https://is.muni.cz/do/1451/e-l...

  • 3