Jak se vyznat v syrovátkových proteinech?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 21. 5. 2021
Uložit článek
Jak se vyznat v syrovátkových proteinech?

Pokud byste bádali po nejvhodnějším proteinovém nápoji pro sportovní výživu, pravděpodobně byste se dopátrali k tomu syrovátkovému. Možná se vám potom také trochu uleví, protože to je konečně něco, na čem se valná většina trenérů a odborníků na výživu shodne.

Ovšem nadšení a rozhodnost by vzaly za své právě tehdy, když byste si rozklikli e-shop prodávající syrovátkové proteiny. Najednou by na vás totiž vyskočilo hned několik různých typů syrovátkových proteinů, to vše od 20 nejrůznějších značek a každý výrobek samozřejmě alespoň v 15 možných příchutích.

S příchutí vám v tomto článku bohužel neporadíme, ale pokusíme se vás alespoň seznámit s tím, jaké syrovátkové proteiny existují a jaké jsou vhodné právě pro vás.

Na trhu najdete 3 různé druhy syrovátkových proteinů

Ačkoliv je syrovátková bílkovina pouze jedna, komerčně se běžně prodává ve třech základních variantách. Žádný racionální důvod k tomu není, zkrátka to tak je. 

  1. Nejběžnější syrovátkový protein je tzv. syrovátkový proteinový koncentrát, někdy také označovaný jako WPC. Obsahuje přibližně 80 % bílkovin a ze všech syrovátkových proteinů je nejlevnější. 

  2. Vyšší kategorii syrovátkových proteinů tvoří tzv. syrovátkový proteinový izolát, někdy označovaný jako WPI. Obsahuje přibližně 90 % bílkovin a stojí nejméně o polovinu víc oproti koncentrátu. 

  3. Speciální typ syrovátkových proteinů tvoří tzv. syrovátkový proteinový hydrolyzát, kterému neřekne nikdo jinak než hydro. Obsahuje většinou asi 80 % bílkovin a cenově jsme tak někde mezi výše zmíněnými druhy. 

obrázek z gettyimages.com

Syrovátkový koncentrát je klasika, která většinou bohatě stačí

Pokud se podíváte do nutričních tabulek syrovátkového proteinového koncentrátu, naleznete v něm ještě určitý zbytkový obsah cukrů a tuků. Ačkoliv to nejsou nijak dramatická čísla (přibližně 7 % tuků a 6 % cukrů), je to taková hlavní vada na kráse syrovátkových koncentrátů.

Na jeden koktejl se ovšem bavíme o nějakých 2–3 g tuku a přibližně 2 g cukru, takže to v řadě případů skoro ani nestojí za zmínku. Pokud se přes to přenesete, odvděčí se vám za to chuť – ta je totiž oproti dalším druhům mléčnější a konzistencí příjemnější.  

Syrovátkový izolát je skoro bez cukru, ale připlatíte si

Syrovátkové proteinové izoláty mají takřka zanedbatelný obsah cukru a tuku, proto jsou vhodné pro nejnáročnější sportovce v závěrečných fázích diety a ve většině případů se používají ve vědeckých studiích. 

Pokud si koupíte syrovátkový izolát, překvapí vás méně hutná konzistence připraveného nápoje. Tím se otevírá poměrně široké pole pro nové “nemléčné” proteiny na bázi ovocného džusu, na které budeme v budoucích letech pravděpodobně narážet čím dál častěji. 

Syrovátkové hydro vaše tělo vstřebá mávnutím proutku

Hydrolyzované syrovátkové proteiny jsou speciálně vyrobené tak, aby se do těla vstřebaly ještě rychleji oproti ostatním druhům. Je toho dosaženo díky procesu enzymatické hydrolýzy, při kterém dochází doslova k “předtrávení” syrovátkové bílkoviny. 

Syrovátkové hydrolyzáty se tráví a vstřebávají rychleji, pro aktivní a náročné sportovce to může představovat určitou výhodu. Vedle vyšší ceny ale budete muset udělat také určitý ústupek v chuťových nárocích, jelikož zatímco syrovátkové koncentráty chutnají výborně, o hydrolyzátech se to často říct úplně nedá

obrázek z istockphotos.com

Jak si vybrat syrovátkový protein? Rozhoduje více faktorů

Například cena, chuťové nároky, vaše sportovní ambice nebo funkce, kterou od proteinu očekáváte. Jinými slovy nemá smysl si kupovat hydro ve chvíli, kdy začínáte cvičit a sháníte protein do ranních ovesných vloček. Ani v autoškole vás nejspíš neposadili rovnou do Porsche. 

Finální výběr je proto samozřejmě na vás, pomoci vám může následující orientační tabulka:

Chci...

Jaký typ syrovátkového proteinu?

...protein do snídaně a na svačinu

KONCENTRÁT

...protein po běhání

KONCENTRÁT

...protein po sportovním výkonu, ale mléko mi někdy nevyhovuje

IZOLÁT

...protein po každodenních náročných trénincích v posilovně

HYDRO

...protein s minimálním obsahem cukru a tuku

IZOLÁT

...protein po běžném cvičení

KONCENTRÁT

Je to vše, co mi stačí vědět?

V jednoduchém světě by to teď bylo vše, co potřebujete vědět. Naštěstí ale žijeme v krásném a především komplexním světě, kde těch možností může být ještě mnohem víc. V praxi tedy běžně narazíte na kombinace různých druhů syrovátkových proteinů dohromady, různá označení u jednotlivých typů, setkáte se také s vícesložkovými proteiny a s dalšími nástrahami, které vám budou komplikovat život. 

Jelikož si v dnešní době můžeme nechat vyrobit doslova cokoliv, není v našich silách popsat všechny konkrétní případy, na které můžete narazit. Pokusíme se alespoň vysvětlit časté a běžně používané rozšíření klasických syrovátkových proteinů

obrázek z gettyimages.com

5 otázek a odpovědí ohledně syrovátkových proteinů

1. Našel jsem kombinaci syrovátkového koncentrátu a izolátu dohromady – co to znamená?

Je to poměrně běžná praxe, jak může výrobce manipulovat a ladit podíl bílkovin ve výrobku a současně cenu výsledného proteinu. Na mixu koncentrátu a izolátu není nic špatného a příkladem budiž tato dánská klasika od Bodylabu

2. Při koupi syrovátkového hydrolyzátu jsem narazil na označení DH5 a DH32 – co to je?

Označení DH5 a DH32 značí stupeň hydrolýzy, tedy rozsah, do jakého bylo enzymatické zpracování provedeno – čím vyšší číslo, tím více “předtrávené” (a tudíž rychleji stravitelné) proteinové frakce. 

3. Některé syrovátkové proteiny se míchají s dalšími typy proteinů – je to výhodnější?

Syrovátkové proteiny se poměrně běžně kombinují s dalšími druhy proteinů, tím vznikají tzv. vícesložkové proteiny. Ty jsou vhodné především v rámci svačin či snídaní a skvělým zástupcem je třeba tato hvězda od Prom-inu

4. Narazil jsem ve složení na hydrolyzovaný kolagen – je to správně?

Pro výrobce je hydrolyzovaný kolagen hotový poklad – není drahý a má zdaleka nejvyšší podíl bílkovin ze všech běžně používaných proteinů. Z výživového hlediska to ale není žádná sláva, a proto raději po tréninku doporučujeme čistý syrovátkový protein bez přidání kolagenu. 

5. Všiml jsem si nápisu CFM u syrovátkového koncentrátu – je to špatně?

Naopak! Označení CFM napovídá o tom, jaký způsob filtrace byl zvolen pro oddělení bílkovinných frakcí - v tomto případě jde o mikrofiltraci zkříženým tokem přes keramické filtry, čímž je dosaženo zachování vysoké biologické hodnoty syrovátkového proteinu.  

Co si z toho vzít?

Ztratili jste se v syrovátkových proteinech? Nemějte strach, pro běžné používání vám stačí vědět jen několik základních věcí. Syrovátkové proteiny se vyskytují ve třech základních typech – syrovátkový koncentrát, izolát a hydrolyzát. Koncentrát je zlatý standard, izolát má nižší podíl cukru a tuku a hydrolyzát je enzymaticky naštěpený, čímž je pro tělo rychleji stravitelný. 

Pokud už si vyberete konkrétní produkt, zkontrolujte, že je složení čitelné a transparentní, a zaměřte se na celkový obsah bílkovin, který by nikdy neměl být nižší  než 70 %. Potom už si stačí jen vybrat tu správnou příchuť, dlouhodobě teď válí slaný karamel, ale nic nezkazíte ani klasickou a dobře ochucenou čokoládou

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
3 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________