Jak se zbavit stresu a lépe se učit? Poznejte sílu těchto 5 přírodních látek

Petr Loskot
Petr Loskot před 4 měsíci
Jak se zbavit stresu a lépe se učit? Poznejte sílu těchto 5 přírodních látek

Jen málokdo z vás si může s klidným svědomím říci, že ve svém životě nepociťuje stres. V dnešní době je stres prakticky všudypřítomný. Nemusí jít pouze o stres psychického rázu způsobený pracovními nebo studijními záležitostmi. Počítá se i ten fyzický, kterému jsme vystaveni při náročnější fyzické aktivitě, jako je poctivý trénink v posilovně. Existují nějaké látky, které nám pomohou lépe se vypořádat se stresem? Pojďme se seznámit s adaptogeny. 

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Co je to stres a jak ho chápat

  • Jak nám mohou adaptogeny pomoci při stresu

  • TOP 5 prakticky popsaných adaptogenů, které vám mohu s čistým svědomím doporučit

  • Jak tyto adaptogeny zahrnout do vašeho suplementačního plánu

V mysli mnohých z nás je stres vnímám negativně. Je to však celá pravda a jak s tím souvisí adaptogeny?

Jak už to bývá, nic není černobílé, a tak ani stres nemůžeme vnímat jen negativně. Podle jedné z definic stresu se jedná o stav živého organismu, kdy je vystaven mimořádným podmínkám, a jeho následné obranné reakce, které mají za cíl se se stresem vypořádat.

Stres tak může představovat pracovní pohovor, obtížná zkouška nebo pěkně těžký trénink nohou. Čelit úspěšně stresu a vyřešit jeho původce nás tak v mnohých ohledech posune dále, takže při příštím setkání s takovou situací už pro nás bude vše snadnější. No a dá se říci, že látky adaptogenní povahy nám mohou s tímto procesem vypořádání se se stresem pomoci, a tedy se také adaptovat.

Jaké účinky se u adaptogenů prokázaly ve studiích?

Oblast psychického výkonu

  • zmírnění pociťovaného stresu a úzkosti

  • zvýšení kognitivního výkonu (pozornost, reakční čas, paměť)

  • zmírnění pociťované únavy a zvýšení pocitu well-being

Oblast fyzického výkonu

  • pozitivní vliv na hormonální profil (testosteron, kortizol)

  • vyšší fyzický výkon

  • lepší regenerace po zátěži, menší poškození svalové hmoty

Na druhou stranu je potřeba říci, že u mnohých látek nejsou účinky zcela průkazné. Jednak to souvisí s tím, že některé důkazy pochází zejména ze studií na zvířatech. Dalším důvodem je různé dávkování účinných látek ve studiích u lidských respondentů a také fakt, že ve studiích se používají různě kvalitní bylinné extrakty. To ale nemění nic na tom, že některé látky prokázaly poměrně slušnou účinnost i ve studiích na lidech a běžnými dávkami doplňků stravy lze docílit účinků, které skutečně pocítíte.

Jak se zbavit stresu a lépe se učit? Poznejte sílu těchto 5 přírodních látek
obrázek z unsplash.com

TOP 5 adaptogenů, které vám s čistým svědomím můžeme doporučit

1. Ashwagandha může být vaším tajným trumfem numero uno při stresu

Ashwagandha (Withania Somnifera) je bylina, která se používá již od starověku. Její název můžeme z indického sanskrtu přeložit jako “zápach koně”. Kořen, který obsahuje účinné látky této rostliny, milovníci koní snad odpustí, opravdu nevodí moc vábně.

V doplňcích stravy se s ní tak nejčastěji setkáme v kapslové formě, která se z uživatelského pohledu zdá být nejpřijatelnější. Ve studiích se u ní prokázaly účinky na zmírnění úzkosti a pociťování stresu, zlepšení sportovního výkonu a síly. Nejčastěji se dávkuje v podobě extraktu z kořene v množství 300–500 mg denně.

2. Schisandra sinensis neboli klanopraška čínská je silně nedoceněným adaptogenem 

Schisandra je v západním světě zatím poměrně neznámá, o to větší pozornost upoutala v zemích východní Asie a na ruském Dálném východu. Celá paleta účinných látek je ukryta v křiklavě červených drobných plodech, které zdánlivě svým tvarem připomínají rybíz. Studie u ní prokázaly účinky pro zvýšení fyzické výkonnosti a zmírnění pociťovaného stresu.

V doplňcích stravy se nejčastěji vyskytuje v podobě prášku, který se získává sušením těchto plodů, ale také v různých tekutých alkoholových extraktech. Já osobně bych volil raději první možnost. Ve studiích byly podávány dávky 0,5–1,5 g sušených plodů 2x denně. Výrobci doplňků stravy však v denní dávce nemohou doporučovat více než 600 mg, což je limit daný českou legislativou. Nedávná studie prokázala, že její účinky se mohou ještě navýšit při užíváním spolu s vitaminem C.

3. Panax Gingseng neboli ženšen pravý je sázkou na jistotu

S rostlinkou, která je také známá pod názvem všehoj ženšenový (nebo ženšen pravý), nemůžete sáhnout vedle. Bylina má podobný původ jako schisandra, takže i ona je v místním lidovém léčitelství používána již po tisíce let. Nezůstalo ovšem pouze u něj a ženšen je podroben zkoumání také vědci, takže v současné době máme poměrně velké množství slibných studií podporujících účinky ženšenu. Mezi ně se řadí vliv na psychický výkon, paměť, učení, únavu, a dokonce ze studií vyplývají i protinádorové účinky.

U ženšenu se jeho účinné látky soustředí do kořene, který se poté mele na prášek a suší se. K dostání je i v tekutých tinkturách ve formě kapek. Pro výrobu doplňků stravy se používají byliny, jejichž stáří je cca 5–6 let. Účinná dávka se pohybuje v rozmezí 500–2000 mg sušeného prášku. 2000 mg je i legislativně nejvyšší povolená denní dávka.

4. Rhodiola Rosea v sobě snoubí silné účinky adaptogenu i nootropika

O rhodiole alias rozchodnici růžové padla zmínka již ve článku o nootropicích. Její účinky jsou však natolik komplexní, že ji s klidným svědomím můžeme zařadit i mezi adaptogeny. Snížení únavy, zlepšení kognitivních funkcí, pozornosti a subjektivního pocitu well-being. Tak by se v kostce daly charakterizovat účinky rozchodnice. Některé studie referují i o zlepšení některých parametrů sportovního výkonu, ale musíme si počkat na jejich potvrzení.

Pořídit si ji nejčastěji můžete ve formě kapslí, které obsahují extrakt z kořene. Často bývá spolu s dalšími látkami také součástí různých předtréninkových přípravků na podporu sportovního výkonu, ale její účinky se projeví až s dlouhodobým užíváním v rámci týdnů. Maximální denní dávka je legislativou omezena na 100 mg extraktu s 4% obsahem účinných látek rosavinů. Ve studiích se však užívají i vyšší dávky až do 600 mg denně.

5. Eleutherococcus senticosus – další druh ženšenu do party adaptogenů

Ano, čtete správně, i tato rostlina s téměř nevyslovitelným názvem se v češtině jmenuje ženšen, ovšem v tomto případě se jedná o sibiřský ženšen na rozdíl od ženšenu pravého.

Podle webu Examine.com mu studie přisuzují vliv na zvýšení pracovní kapacity při náročném fyzickém výkonu, snížení pocitu stresu a vliv na imunitní systém, který nemusí při stresu pracovat optimálně. I zde je předmětem suplementace sušený kořen, a to v dávkách 1–4 gramů, ve formě kapslí nebo prášku.

Co si z toho vzít?

Jak jsme si ukázali, adaptogeny vám mohou být při zvýšeném stresu nápomocné, a to se týká toho psychického i fyzického. Pro jejich ideální působení je však často musíte užívat delší dobu (několik týdnů), aby se jejich účinky skutečně začaly projevovat. Já osobně bych vám jako základ doporučil ashwagandhu a tu podle libosti zkombinovat s dalšími 2–3 látkami.

Jejich účinky se navíc mohou podporovat (potencovat) jak mezi sebou navzájem, tak i s nootropiky, které jsme si rozebrali v předcházejícím článku. Zároveň ale myslete také na to, že se jedná pouze o doplňky stravy, takže jejich užívání není samospásné a postavit se stresu je především na vás samotných.

Poděkuj autorovi
7
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________