Jak si správně vybrat opalovací krém?

Petr Loskot
Petr Loskot 20. 8. 2020
Uložit článek
Jak si správně vybrat opalovací krém?

Ke krásným letním dnům téměř neodmyslitelně patří pobyt venku na sluníčku a opalování. Sluneční záření však má svoji sílu a může dát o sobě vědět nepříjemnými spáleninami, takže bychom svoji kůži měli důkladně chránit pomocí opalovacího krému. Těch je však na trhu celá řada a někdy může být obtížné se v nich vyznat a vybrat si ten správný. V dnešním článku si ukážeme, jak na to. 

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Proč byste se měli mazat opalovacím krémem při pobytu na slunci.

  • Jaká jsou rizika častého spálení kůže.

  • Co je to fototyp kůže a jak souvisí s výběrem opalovacího krému.

  • Co ještě zohlednit při používání krému na opalování a kolik krému aplikovat.

Slunce umí rozdávat život i radost, ale dokáže být také nebezpečné

Zjednodušeně řečeno, podstatu slunečních paprsků tvoří několik druhů záření. Jedním z nich je tzv. infračervené záření, které vnímáme jako teplo. Potom ale také existuje nebezpečnější tzv. ultrafialové záření (UV-A a UV-B), které se chová o poznání jinak. Dokáže prostoupit až do nitra našich kožních buněk, a protože má vysokou energii, dokáže je poškodit, což se akutně navenek projevuje začervenalou barvou pokožky a pálením. Opalovací krémy toto škodlivé záření dokáží z velké části blokovat nebo pohlcovat, a tím pokožku chránit. Ochrana ale není nikdy 100%.

Jednorázové spálení není zásadní problém. Co však může způsobit opakované vystavení silným slunečním paprskům?

Spálení od sluníčka se ale neprojevuje pouze navenek. Tím závažnějším problémem je poškození genetické informace (DNA) uvnitř buněk UV-B zářením. Při shodě nešťastných náhod tak může opakované spálení pokožky vyústit až v obávanou rakovinu kůže, z níž nejnebezpečnější formou je maligní melanom. Proces vývoje rakovinových buněk je většinou pomalý, takže k vyššímu výskytu typicky dochází ve středním a pozdějším věku. Nemoc se ale může týkat i mladších lidí.

Jak s citlivostí kůže na slunce a výběrem krému souvisí náš fototyp?

Naše barva kůže i vlohy k opálení/spálení se liší na základě naší genetiky. Pokožky se podle toho dělí na 6 základních fototypů, kdy každý z nich je jinak citlivý na pobyt na slunci. Tyto rozdíly jsou dány přítomností kožního pigmentu melaninu. Ti z vás, kteří mají v kůži melaninu nejvíce (fototyp 5 a 6), mají přirozeně více hnědou nebo černou kůži, zároveň mají mnohem nižší riziko spálení a snadno chytají bronz. Zároveň je u nich mnohem nižší riziko vzniku rakoviny kůže. Melanin totiž dokáže naše buňky před UV zářením chránit.

Lidé se světlejším fototypem (fototypy 1 a 2) jsou naopak ke spálení náchylnější, hůře se opalují a měli by být celkově nejvíce opatrní. Nejběžnější je v naší české populaci fototyp 3. Pokud byste si chtěli fototyp orientačně určit, navštívit můžete tyto stránky. Více než konkrétní fototyp je důležitější pro praktický výběr krému znát přibližnou dobu, za kterou se vaše kůže bez použití opalovacího krému na sluníčku začne zbarvovat do červena, což značí první projevy spálení.

Jak si správně vybrat opalovací krém?

Doba prvních projevů zčervenání kůže úzce souvisí s výběrem ochranného faktoru krému i frekvencí jeho použití

Zkusme si uvést příklad, na kterém si ukážeme, jak podle doby zčervenání určit ideální ochranný faktor opalovacího krému. Ten je totiž nejdůležitější vlastností krému, která by vás měla zajímat. Na kvalitních krémech poskytujících ochranu před nejškodlivějším UV-B zářením se tento faktor uvádí zkratkou SPF nebo OF. Jedná se tedy o totéž. 

Představme si Elišku, která si vyšla na koupák bez opalovacího krému. Prvních známek začervenání pokožky si všimla po 20 minutách pobytu na slunci a raději odešla domů. Druhý den však už chce spálení pokožky předejít, zároveň chce na přímém sluníčku strávit 3 hodiny (180 minut).

Jaký nejnižší ochranný faktor krému má použít?

  • Kůže Elišky zčervená po 20 minutách, na sluníčku chce strávit celkem 180 minut.

  • Výpočet : 180/20 = 9. SPF 9 je tak nejmenší ochranný faktor, který by měla použít. Pokud bude vyšší, nic se nestane, ba naopak. Zaručí ještě vyšší ochranu proti UV-B záření.

Co když má Eliška už koupený krém s SPF 30, jak dlouho ji orientačně bude chránit?

  • Výpočet: 30*20 = 600 minut. Pod ochranou tedy bude cca 600 minut. Zjednodušeně řečeno, faktor 30 nám říká, že přípravek prodlouží pobyt Elišky na slunci až třicetkrát při vzniku stejných škod (začervenání) jako po 20 minutách bez krému. Jak vidíte, ochrana není vždy zcela 100%, takže ani použití velmi kvalitního krému neznamená, že najednou můžete strávit celý den na sluníčku.

Čím náchylnější kůži na spálení máte (čím nižší fototyp), tím byste měli automaticky vybírat krém s vyšším ochranným faktorem. To samé platí i při délce pobytu na slunci – čím delší pobyt a ostřejší slunce, tím je výhodnější volit vyšší faktor, abyste se nemuseli tak často mazat.

Podstatou funkčnosti a ochrany krému je množství. Kolik je třeba ho nanést?

V praxi na celé tělo průměrné dospělé osoby ideálně použijete na jeden nátěr asi šest čajových lžiček (cca 30 g) krému. 1 čajová lžička tak např. postačí na ochranu vašeho obličeje. Důraz by měl být kladen na citlivé partie, jako jsou uši, krk, nos, ramena nebo chodidla. Z těchto čísel je patrné, že aby byl opalovací krém skutečně funkční a poskytoval délku ochrany danou SPF faktorem, neměli byste na jeho množství šetřit. Na týdenní letní rodinnou dovolenou jedno balení rozhodně stačit nebude.

Jak výběr ovlivní pobyt ve vodě, jižnější oblasti nebo nadmořská výška?

Pokud máte v plánu koupání, na produktech si všímejte nápisů water-resistant a water-proof, které zaručují vyšší odolnost proti smytí vodou ve srovnání s ostatními opalovacími krémy. U přípravku “water-resistant” je ochrana ve vodě asi na cca 40 minut (po uplynutí této doby je potřeba se znovu namazat), v druhém případě “water-proof” je to až 80 minut.

Při cestování do teplejších krajin k moři nebo horských oblastí je nejškodlivější UV-B záření silnější, proto se budou hodit obecně krémy s vyššími faktory. Ochranný faktor SPF 10 znamená, že takový krém blokuje cca 90 % UV-B záření. SPF faktor 50 až 98 % tohoto záření. Jak vidíte, rozdíl není velký, ale existuje a může být důležitý. Proto volte při těchto podmínkách krém minimálně se středním faktorem SPF 25 nebo vysokým faktorem (SPF 3050).

Co si z toho vzít?

  • Čím náchylnější kůži na sluníčko máte, tím byste měli automaticky vybírat krém s vyšším ochranným faktorem SPF (alespoň střední faktor 20–25). Totéž platí i při délce pobytu na slunci – čím delší pobyt a ostřejší slunce, tím je výhodnější volit vyšší faktor.

  • Obecně vyšší faktory (30–50) jsou vhodné při cestování do subtropů a tropů a při pohybu ve vyšší nadmořské výšce kvůli silnějšímu UV-B záření. 

  • Při pobytu ve vodě je třeba krém nanášet mnohem častěji a ideálně volit vodě odolný krém. 

  • Vždy myslete ale na to, že ani prostředky s vysokým SPF faktorem neposkytují 100 % ochranu před UV-B zářením. Proto ani s použitím opalovacích prostředků nezůstávejte dlouho na slunci a ideálně se vyhněte nejsilnějšímu slunci mezi 11.–16. hodinou. Každé opalování totiž poškozuje pokožku, podporuje její stárnutí a může představovat riziko vzniku rakoviny kůže.


Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
3 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________