Jak si vybrat kvalitní multivitamin?

Petr Loskot
Petr Loskot 6. 1. 2021
Uložit článek
Jak si vybrat kvalitní multivitamin?

Na současném trhu multivitaminových formulí existuje nepřeberné množství produktů, které se až překvapivě liší svým složením. Na co si dát při jejich výběru pozor, abyste vybrali skutečnou kvalitu? Právě na tuto otázku si v dnešním článku odpovíme.

Jakou dávku vitaminů a minerálních látek a stopových prvků by měl kvalitní multivitamin obsahovat?

Čím vyšší dávky vitaminů a minerálních látek výrobek obsahuje, tím lépe. Tak na první pohled velí zdravý selský rozum. Jenže vůbec to tak nemusí být. Vyvážená a kvalitní strava, kterou se snažíme konzumovat, totiž celou nebo podstatnou část doporučené denní dávky těchto látek již poskytuje, a to i u tvrdě trénujících sportovců.

Proto je zbytečné přijímat nesmyslně vysoké dávky, které organismus nevyužije, pouze je bez užitku vyloučí a dokonce pro něj mohou být v některých případech nebezpečné. Plně postačí, když zvolíte takový multivitamin, který poskytuje “pouze” zhruba 50–200 % doporučených denních dávek vitaminů a minerálních látek.

obrázek z istockphoto.com

Jsou všechny formy vitaminů stejně využitelné a biologicky aktivní?

Účinky a využitelnost různých forem jednoho vitaminu se mohou lišit, proto je třeba při výběru multivitaminu pozorně číst jeho složení. Dejte si pozor na následující vitaminy:

  • Vitamin D by měl být obsažen ve své nejlépe využitelné formě cholekalciferolu (vitaminu D3)

  • Vitamin K2 v aktivní formě MK-7

  • Kyselina listová ve formě methylfolátu, kterou náš organismus dokáže pro svoje potřeby využít nejefektivněji

Je rozdíl mezi vstřebatelností různých forem minerálních látek a stopových prvků?

Obsah špatně vstřebatelných forem minerálních látek je Achillovou patou nemalé části výrobků tvořících trh s mulťáky. Vyhněte se málo vstřebatelným anorganickým formám, jako jsou oxidy, sírany, nebo chloridy.

Raději dejte přednost jejich organickým formám (citrát, glukonát, pikolinát), z nichž nejlépe vstřebatelné by měly být tzv. chelátové formy. Ty ve složení poznáte snadno - skrývají se pod názvem bisglycinát (např. bisglycinát hořečnatý nebo zinečnatý, atd.). A čím více minerálních látek v této formě, tím lépe.

Jak si vybrat kvalitní multivitamin?

Musí kvalitní multivitamin kromě vitamínů a minerálů obsahovat i další látky jako antioxidanty a probiotika?

Dlouhý seznam složení navozuje zdání komplexnosti a vysoké kvality multivitaminu. Často jsou obohacovány o antioxidanty, probiotika a další látky. Realita je však mnohdy taková, že tyto látky jsou obsaženy v příliš nízkých dávkách, které nemají žádný prokazatelný vliv na zdraví. Závěr je tak jasný - dlouhý seznam složení mulťáku ještě neznamená vyšší kvalitu.

Co si z toho vzít?

V dnešním článku jsme si vyjasnili 4 nejdůležitější body, které by vás měly zajímat při koupi kvalitního multivitaminu. Ten rozhodně nemusí obsahovat stovky % doporučených denních dávek vitaminů a minerálních látek.

Dejte přednost raději takovým, které mají pro organismus dobře využitelné formy vitaminů i minerálních látek. Ani dlouhý seznam složení doplněný o antioxidanty nebo probiotika automaticky nezaručuje vyšší účinnost. Klíčová jsou obsažená množství, která pro vás mohou mít reálný zdravotní benefit.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________