Jak snížit uhlíkovou stopu pomocí jídelníčku

Jan Ceperko
Jan Ceperko před 15 dny
Jak snížit uhlíkovou stopu pomocí jídelníčku

Potraviny, které konzumujeme, způsoby, jakými je vyrábíme a množství, které vyhazujeme, mají zásadní vliv na lidské zdraví a životní prostředí. V následujícím článku vám vysvětlím, proč a hlavně jak jíst zdravě a zároveň udržitelně. Nakonec, je to jednodušší, než se zdá.

Dnes se dozvíme:

  • co je uhlíková stopa

  • proč nemusíme kupovat lokální potraviny

  • proč mají ořechy nejnižší uhlíkovou stopu

  • jak zajistit kvalitní přísun rostlinných bílkovin

Uhlíková stopa

Je to množství všech vyprodukovaných a vypuštěných skleníkových plynů během chovu zvířat, výroby, zpracování, transportu, balení, skladování a jiných dalších činností a procesů, které byly uskutečněny před tím, než se potraviny dostaly ke konečnému spotřebiteli.

Existují různé druhy skleníkových plynů (metan, CO2, freony, ozón), které rozdílně přispívají ke skleníkovému efektu. Z tohoto důvodu byl vytvořen tzv. ekvivalent CO2, který určuje, jaké množství CO2 má stejný efekt jako příslušný plyn. Například oxid uhličitý (CO2) má ekvivalent 1. Ale freony vyskytující se v chladničkách mají ekvivalent 7500. Jedna molekula freonu má stejný efekt na životní prostředí jako 7 500 molekul CO2.

obrázek z istok09.blogspot.com

Výživa a udržitelnost

Zdraví pro člověka znamená zdraví pro planetu. Začněte od sebe, pomalu a bez extrémů. Každá změna vám musí přinést benefity, nemůže vás omezovat:

Dívejte se na to, co konzumujete, ne na to, odkud potravina přišla

Existuje obecný názor, že potraviny, které pocházejí z dovozu, mají vyšší uhlíkovou stopu než potraviny vypěstované regionální. Tento názor dokonce zástava i OSN . Vezměme si například hovězí maso: průměrná uhlíková stopa hovězího masa je přibližně 60 kg ekvivalentu CO2 na 1 kg masa.

Nyní si porovnejme transportní uhlíkovou stopu při kupování masa z lokálního hospodářství (například v rámci okresu) s někým, kdo si kupuje maso z dovozu ze vzdálenosti asi 8 000 km. To je vzdálenost z amerického Springfieldu do Brna.

Lodní doprava potravin vyloučí 23 g ekvivalentu CO2 na tunu produktu za kilometr. Na 8 000 km trase loď vypustí 0,184 kg ekvivalentu CO2 (8 000 km * 23g na tunu a kilometr / 1000/1000 = 0,184 kg ekvivalentu CO2 na kg), což je 0,31% z celkové uhlíkové stopy hovězího masa (60 kg). Pokud budete nakupovat z lokálního zemědělství a na nákup masa půjdete pěšky, tak vás transportní uhlíková stopa nebude stát nic. Ušetřili jste tak 0,184 kg CO2, ale vaše uhlíková stopa je stále 60 kg ekvivalentu CO2.

U potravin s vysokou uhlíkovou stopou (hovězí, jehněčí maso, mléko, sýry, káva, čokoláda) je podíl transportu z hlediska celkové uhlíkové stopy zanedbatelný. Z tohoto důvodu je třeba omezit konzumaci živočišných potravin a zaměřit se více na rostlinné zdroje, u nichž je celková uhlíková stopa 10 - 50 násobně nižší ve srovnání s živočišnými produkty a produkty.

Více rostlinných potravin

Podmínky udržitelné stravy jsou následující: strava má být v první řadě zdravá pro člověka, kulturně akceptovatelná (v Česku se netopýři nejedí), finančně dostupná a s nízkými environmentálními dopady na planetu.

Splněním těchto podmínek několik studií uvádějí (1 , 2 , 3 , 4 , 5 ), že zvýšení konzumace rostlinné stravy se zdá být řešením pro snížení uhlíkové stopy. Pro praktičtější vysvětlení udržitelného jídelníčku si nyní představte talíř, kde budeme postupně zaplňovat různé druhy potravinových skupin:

  • polovinu z talíře, by měla zastupovat zelenina a ovoce - zelenina v převážné většině

  • druhá polovina by měla být zastoupena z největší části celozrnnými obilovinami, rostlinnými zdroji proteinů (ořechy, luštěniny), oleji s obsahem nenasycených mastných kyselin (řepkový, lněný, sójový olej), a v menších množstvích živočišnými produkty (s preferencí kuřecího nad hovězím masem) a škrobovými potravinami (brambory, maniok)

Pro konkrétnější obraz uvádím tabulku potravin s příjmem 2500 kcal / den:


Jak snížit uhlíkovou stopu pomocí jídelníčku

A to je vlastně všechno. Pokud chceme získat zdravotní benefity z jídelníčku a zároveň se chovat udržitelně k planetě musíme se uskromnit v konzumaci masa a z části ho nahradit ho rostlinnou stravou. Výhoda této změny nespočívá pouze ve snížení uhlíkové stopy.

Zvýšíme tím příjem významných antioxidantů, jako vitamínu C, vitamínu E, selenu a antokyanů. Zvýšíme příjem lépe dostupného vápníku (ve srovnání s mlékem) a vlákniny, která pomáhá udržovat normální hladinu cukru a cholesterolu v krvi a v neposlední řadě zvýšíme příjem flavonoidů z ovoce a zeleniny (jablka, zelí, česnek), které, jak se zdá, kromě pozitivního zdravotního benefitu, vykazují benefity i při silovém sportu (zvyšují svalovou sílu a pomáhají při regeneraci).

Ořechy zachycují CO2 z prostředí

Ořechy, konkrétně skořápkové plody, jsou z hlediska ekologického zatížení nejzajímavější. Uhlíková stopa skořápkových plodů je 0,3 kg ekvivalentu CO2 , avšak přibližně stejné množství CO2 v prostředí dokáží skořápkové plody zachytávat z prostředí. Sice vyprodukují nějaké množství CO2, ale zároveň podobné množství CO2 do sebe z prostředí zachytí. Celková uhlíková stopa je proto nejnižší ze všech potravin.

Mezi skořápkové plody řadíme například mandle, pistácie, vlašské ořechy, kešu, pekanové nebo Makadamie ořechy. Ořechy jsou zdrojem kvalitních bílkovin, vlákniny a hlavně jsou bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin (ALA). Nejlepším zdrojem omega-3 jsou vlašské ořechy ( 9 g ALA / 100g ).

obrázek z istockphotos.com

Pokud snížíme příjem živočišných bílkovin, ztratíme svaly?

Zajistit dostatečný příjem kvalitních bílkovin při silovém sportu z převážně rostlinné stravy vůbec není problém. Zvýšeným příjmem rostlinných bílkovin ( > 30 g / pokrm ), nebo kombinováním různých zdrojů proteinů (např. Ořechy + luštěniny nebo luštěniny + obiloviny) můžeme podpořit svalový růst podobně, jako při příjmu živočišných proteinů. Výbornými zdroji rostlinných bílkovin jsou čočka, quinoa, sója a hrách .

Na závěr

Udržitelné stravování sestává z malých změn v jídelníčku, které mohou mít velký pozitivní dopad na přírodu. Konzumujte maso střídmě a zajistěte, aby vaše pokrmy byly barevné, pestré a chuťově rozmanité. Výsledkem budou zdravotní benefity nejen pro vás, ale i pro planetu. Chcete zjistit a snížit vaše dopady na přírodu? Zadejte jídelníček do Pandy.

Poděkuj autorovi
3
Newsletter Newsletter
Přidej se k 35 000 odběratelů
Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.
Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________