Jak udělat zdravý životní styl jednodušším

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 30. 8. 2021 Poprvé publikováno 6. 11. 2020
Aktualizováno 30. 8. 2021
4 Uložit článek
Jak udělat zdravý životní styl jednodušším

Všichni tak nějak alespoň tuší, že by měli jíst dost zeleniny a ovoce, omezit vysoce průmyslově zpracované potraviny a namísto hranolek si vybrat vařené brambory. Jíst zdravě je přece snadné, ne? Někdy to ale až zas tak easy není. Rozumím vám. Práce máte nad hlavu a poslední, co v mrazáku zbylo, je mražená pizza (možná prošlá) a v lednici nahnilé rajče. Protože se nenakoupilo. V dnešním článku vám ukážeme, že žít zdravě neznamená trávit hodiny v kuchyni a neustále myslet jen a jen na jídlo.

1. Najděte si zdravější a nutričně hodnotnější alternativy k oblíbeným jídlům

Toužíte po kusu koláče, ale dáte si řapíkatý celer? Nemusím se ani pokoušet vytahovat svoji křišťálovou kouli a odhadovat, že ta zelená věc vaše chutě tak nějak neuspokojí. A vy nakonec vyběhnete do nejbližšího obchodu a tak jako tak u nějaké sladké dobroty skončíte.

Jak na to?

Běžte na to od lesa: kdo říká, že není možné si pochutnat a zároveň něco udělat pro své zdraví? Pokud si např. pravidelně chcete pochutnat na sladkém, upravte recepty do méně kalorické a nutričně hodnotnější podoby. Rádi vás o tom přesvědčíme na našem magazínu. Vyberete si fit čokoládový pletenec, nadýchané mrkvové muffiny nebo snad americkou klasiku v podobě fit apple pie?

Sladké není vaši parketou a raději byste nějakou českou klasiku? K nedělenímu obědu uvařte naši koprovku nebo kuře na paprice. Kuře na paprice se natrvalo zabydlelo i v mém jídelníčku. Vařila jsem pro celou rodinu a nikdo nepoznal rozdíl oproti tučnému originálu.

2. Nevyřazujte celé potravinové skupiny, spíše hledejte lepší alternativy

Ve snaze jíst zdravěji rozhodně nemusíte vyřazovat celé potravinové skupiny. Typickým příkladem za všechny je pečivo. Pohádkám o tom, že se po něm přibírá nebo musíte vybírat to bezlepkové, už doufám nevěříte. Pokud ano, doporučuji přečíst náš článek 6 mýtů o pečivu, kterým možná věříte i vy. Podobně se rozhodně nemusíte vzdávat ani sýrů a podobně. Pouze přemýšlejte o výběru.

Jak na to?

Namísto bílého rohlíku sáhněte po celozrnném chlebu. Ve 100 g obsahuje kolem 10 g vlákniny, více tak zasytí. Benefitem je i vyšší obsah vitaminů a minerálních látek. I u výše zmíněných sýrů se zaměřte na výběr: na běžnou konzumaci se nejvíce hodí sýry s obsahem tuku v sušině 20–30 %, což znamená 11–17 % tuku celkového. Tučnější sýry s obsahem tuku 45 % (gouda, ementál) úplně vyškrtnout nemusíte, ale v jídelníčku by neměly dominovat.

obrázek z istockphoto.com

3. Dělejte malé změny každý den a nechtějte si ukousnout příliš velké sousto

Sami jistě znáte situaci, kdy chcete zlepšit svůj životní styl a vrhnete se do toho po hlavě. Koupíte si tedy permici na spinning, chodíte makat 5x v týdnu a po měsíci zjistíte, že vám jaksi došel dech, tempo je vskutku vražedné a neudržitelné. Tak se na to vyprdnete a spinningové maratony vyměníte za maratony Netflixu. Naštvete se na sebe a takhle pořád do kolečka do kola. Je vám to povědomé?

Jak na to?

Přemýšlejte v široké perspektivě. Je frekvence vámi vybrané činnosti udržitelná? Baví vás? Pokud se chcete pustit například do běhu, začněte deseti minutami. Myslím to vážně. Pokud nebudete mít dlouhodobě problém obout boty a vyrazit třikrát v týdnu, zkuste čas postupně navyšovat.

Mně se podobná metoda osvědčila s meditací, kterou jsem chtěla zařadit každý den. Začínala jsem na třech minutách před spaním, do dvou měsících jsem na deseti minutách a můžu s jistotou říci, že se na tuto chvilku pro sebe vždy těším a je pevnou součástí mojí náplně dne. Více vám pomůže náš článek Jak s pomocí malých změn a zvyků dosáhnout velkých cílů.

4. Promýšlejte a plánujte

Hektická doba zaměřená na výkon nás vede k tomu, že sami sebe dáváme až na samý chvost žebříčku důležitosti. A tak nestíháme nakupovat, vaření je cizí slovo a na sport přece nemáme čas. Takový přístup vám ale kvalitní život se vším, co k němu patří určitě nezaručí. Poznali jste se? Čtěte dál.

Co s tím?

Svým klientům často kladu na srdce, že promýšlení a plánování je polovina úspěchu. Možná vám to bude znít zvláštně, ale zkuste ve svém diáři najít pevné místo pro činnosti, jako jsou nákupy nebo příprava jídla. I kdyby vám nákup měla dovézt nějaká služba. I na sport si zkuste najít čas předem a ten běh nebo svižnou procházku si prostě naplánovat. Vyhnete se tak věčným bojům sami se sebou a tvrzením, že nemáte čas. Den je pro všechny stejně dlouhý a je jen na vás, zda volný čas věnujete něčemu smysluplnému nebo bezmyšlenkovitému scrollování fotkami roztomilých lenochodů a kočiček.

5. Nebojte se mrazáku

V lidech je hluboko zakořeněný mýtus, že mražená zelenina nebo ovoce je nutričně horší oproti variantám čerstvým. Já vás z tohoto omylu s dovolením vyvedu. Pravda to není a zvlášť v těchto podzimních a zimních měsících. Taková čerstvá malina sem cestuje přes půl světa. Aby tuto dlouhou pouť vydržela, je sklízena dávno před tím, než je zralá. Proto se rozhodně nejedná o vitaminy našlapanou bombu.

Taková malina mražená je sklízena ve chvíli, kdy je opravdu zralá a zachovává si tak maximum zdraví prospěšných látek. Pokud se budete držet zásad, jak s mraženými potravinami zacházet, mohou být dokonce lepší volbou. Další informace najdete zde: https://aktin.cz/je-mrazena-a-konzervovana-zelenina-stejne-zdrava-jako-cerstva 

Jak na to?

Naučte se naplno využívat mrazák. Z vlastní zkušenosti vím, že mě mockrát zachránil ve chvílích, kdy moje lednice zrovna neoplývala nepřeberným výběrem potravin.

Další tip plynule navazuje na předchozí bod článku: přemýšlejte dopředu a oblíbeného jídla schválně uvařte více. Po zchladnutí rozdělte do krabiček a dejte zamrazit. Ve chvílích, kdy nevíte, co dřív, se opravdu může hodit. Připravte si třeba skvělé chilli con carne. K němu už stačí jen uvařit rýži a výborný oběd je na světě.

obrázek z istockphoto.com

6. Hýbejte se přirozeně

S pohybem v době nouzového stavu bojuje spousta lidí. Fitka zavřená, bazény nebo sportovní haly taktéž. Ne nadarmo se ale říká, že kdo chce, hledá způsoby a kdo nechce, hledá důvody. Je tedy na čase konat. Z vlastní zkušenosti moc dobře vím, že čím méně se hýbu, tím unavenější vlastně jsem a dostávám se tak do začarovaného kruhu. Není tohle i váš případ?

Jak na to?

Využijte přenádherného barevného podzimu a vyražte ven. Svižnou procházkou si dáte do těla, v přírodě si odpočine i hlava a vy se budete cítit lépe po všech stránkách. Tomu říkám dvojité vítězství. Podobně ignorujte výtahy či eskalátory a vyběhněte každý schod. Garatuji vám, že na pevný kulatý zadek máte zaděláno.

Co si z toho vzít?

Doufám, že po přečtení dnešního článku víte, že udržitelný zdravý životní styl není o salátu se salátem a hodinách ve fitku, které vás vlastně moc nebaví. Buďte kreativní, hraví a nesrovnávejte se. Zdravý životní styl je nikdy nekončící cesta a jen vy sami si určujete, jak se po ní budete pohybovat.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
12 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________