Jak vyjádřit pokrok jinak než pomocí ručičky na váze

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 7. 12. 2020
Uložit článek
Jak vyjádřit pokrok jinak než pomocí ručičky na váze

Mnoho lidí se až příliš upíná k tomu, co si o pokroku v kondici a při hubnutí myslí jejich osobní váha. Začneme cvičit a najednou se cítíme lépe, kondice jde nahoru, jsme stále produktivnější, ale pokud váha řekne NE, stejně ulehneme se špatným pocitem, že to vlastně k ničemu není. To je trochu paradox, ne?

Váha je ve skutečnosti docela hloupé zařízení

Čísla, která váha zobrazuje, totiž neříkají nic o naší fyzické kondici, ukazují jen to, jak moc nás Země přitahuje svojí gravitační silou. A pod to se podepisuje nejen hmotnost podkožního tuku, ale také množství svalové hmoty, celková hydratace organismu, množství glykogenu ve svalech nebo aktuální množství tráveniny v gastrointestinálním traktu. A tato čísla mohou každý den značně kolísat. 

Jak chcete na váze přesně zaznamenat úbytek hmotnosti 0,5 kg tuku, když stejnou váhu má větší sklenice vody, kterou jen tak mimochodem vypijete, když máte žízeň? Samozřejmě že při úspěšném hubnutí je číslo na osobní váze v dlouhodobém horizontu dobrým indikátorem toho, že se daří hmotnost snižovat. Z krátkodobého hlediska nám toho ovšem moc neřekne. Pojďme na chvíli zapomenout na to, že váha existuje. Dá se progres zaznamenat i jinými způsoby?

6 důkazů ukazujících, že jdete po správné cestě pokroku

1. Obléknete oblečení, které jste už dávno poslali „na střídačku“

Měření obvodu tělesných partií je kolikrát podstatně přesnější stanovení pokroku než pravidelné vážení. Můžete na to použít krejčovský metr, stejně tak ale dobře poslouží oblečení, které vám už nějakou dobu není. Dostali jste se do džínů, které vám ještě před měsícem nebyly? Potom už se přece nemusíte dále ptát váhy, jestli se vám podařilo zhubnout.

Snižující se hmotnost a úspěšnost při hubnutí nejlépe poznáte na rizikových partiích, mezi které patří břicho, boky, zadek a stehna. Právě zde se totiž u většiny lidí ukládá tuku nejvíce.

obrázek z istockphoto.com

2. Při cestě do schodů se méně zadýcháte

Schody jsou v běžném životě skvělým ukazatelem toho, jak jste na tom s celkovou kondicí. Není nic ojedinělého na tom, že si při vycházení do šestého patra potřebujete udělat menší přestávku ve třetím. O to větší úspěch ale můžete slavit v případě, že to začnete zvládat bez ní.

3. Vaše stravování získá systém a pravidelnost

Vypadá vaše stravování tak, že si každý den dopřejete kvalitní snídani, oběd a večeři a podle potřeb přidáte 1–2 svačiny? Hlídáte si dostatek bílkovin a vlákniny ve stravě? Je pro vás tento nastavený styl již přirozený? Potom jste z pohledu stravování na té nejlepší cestě za shozenými kilogramy.   

4. Dokážete bez přestávky zaběhnout okruh ve vašem okolí

Běžecká aktivita je dalším efektivním testem, pomocí kterého si můžete vyzkoušet, jak na tom jste se svojí fyzičkou. Takže jestli se vám povede uběhnout v kuse okruh, který jste dříve zvládli nejméně se dvěma přestávkami, rozhodně jste na dobré cestě za dalšími pokroky.

To samé platí také pro rychlost běhu, která je výborným ukazatelem celkového pokroku a nárůstu kondice.

5. Máte více chuti do života

Pokud vás cvičení či jakákoliv jiná pohybová aktivita dostanou do módu, kdy máte energie na rozdávání, je to ta nejlepší odměna za vynaložené úsilí. Je totiž také dost pravděpodobné, že si díky cvičení pozvednete vlastní sebevědomí, které vám vlije sílu do žil ve chvílích, když o sobě a o svém režimu začnete tak trochu pochybovat. 

obrázek z istockphoto.com  

6. Zlepšil se vám krevní obraz

Sport a pohybová aktivita dělají s tělem zázraky, a tak jestli i váš lékař nemůže uvěřit tomu, jak moc se vám zlepšily hodnoty krevního tlaku, LDL cholesterolu či hladiny krevního cukru, potom to rozhodně děláte správně.  Některé parametry krevního obrazu se mohou zlepšit jen díky dostatečné pohybové aktivitě (například hladina krevního cukru), někdy však za úspěchem stojí samotný úbytek hmotnosti.

Co si z toho vzít?

Zastavila se ručička na váze? Nevadí. Existuje celá řada dalších spolehlivých ukazatelů, které dokáží ocenit váš úspěch. Nenechte si proto kazit radost zaseklou ručičkou váhy, která možná vůbec neodráží úspěch či neúspěch ve vašich pokrocích. Váha totiž v krátkodobém horizontu několika dní kolísá v závislosti na celkové hydrataci organismu či na zásobách svalového glykogenu, a tak se může stát, že i když reálně hubnete, váha z ničeho nic ukáže jeden den o kilo víc než den předchozí.

Zaměřte se na to, jak se cítíte a jak se mění váš život díky změně celkového životního stylu. Máte celkově více energie? Zlepšujete se ve sportovních dovednostech? Dostali jste se do džínů, které jste měli naposled na vysoké? To všechno jsou zcela jasné ukazatele, že se posouváte tím správným směrem.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
5 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________