Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 21. 12. 2021
Uložit článek
Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Koncem roku je většina osob v očekávání vánočních svátků a oslav Nového roku. Statističtí nadšenci se však těší na úplně něco jiného. Každoročně touto dobou totiž vychází statistika ke spotřebě potravin za předchozí rok

Stravovací návyky Čechů se postupně mění. Jakým potravinám přicházíme na chuť, které nás už tolik nebaví a je nějaká oblast výživy, na které bychom ještě měli zapracovat? 

Jak vypadá průměrná spotřeba základních potravin?

Spotřeba základních potravin se rok od roku nijak zvlášť nemění, podléhá spíš dlouhodobým trendům. V roce 2020 vypadal průměrný český jídelníček asi následovně:

  • Masa jsme za celý rok spotřebovali celkem 84 kg, což je přibližně 230 g na den. Oproti roku předchozímu jde o spotřebu vyšší asi o 1 %.  

  • Mléčných výrobků (v přepočtu na mléko) jsme loni spotřebovali asi 255 litrů, což odpovídá zhruba 700 ml denně. Je to o 5 % více než v roce 2019. 

  • Čerstvého ovoce jsme zvládli sníst asi 88 kg (241 g denně). Můžeme si tak odškrtnout čárku za splněné výživové doporučení dle Společnosti pro výživu. Oproti loňskému roku je to zvýšení spotřeby o 1,5 %.

  • Zeleniny jsme loni snědli vůbec nejvíc v historii České republiky. Za rok to bylo asi 93 kg, což odpovídá konzumaci 255 g zeleniny denně. Ačkoliv jde o vůbec nejvyšší spotřebu za posledních 10 let, k doporučené metě Společnosti pro výživu 400 g denně se stále jen pomalu blížíme. 

  • Kávy jsme rok 2020 spotřebovali přibližně 2,4 kg, což odpovídá necelým 7 g denně. Zkrátka 1 káva denně je takový český průměr. 

Jestli jste sem přišli jen kvůli spotřebě piva (Česko je s rezervou největší konzument na světě), potom vás zklameme. Za rok 2020 jsme ho vypili na osobu 139,9 litrů, což odpovídá asi 380 ml piva denně. Oproti roku 2019 jde o pokles téměř o 5 %. 

Z hlediska soběstačnosti jsme obstáli jen u hovězího a telecího masa, mléčných výrobků a cukru. Ve všech ostatních sledovaných potravinách nejsme soběstační a jsme odkázáni na dovoz ze zahraničí. Mezi rekordmany patří rajčata - česká produkce zvládne pokrýt jen asi 17 % poptávky. 

Jíte denně ovesné vločky? V Česku jste spíš výjimka

V Česku máme obiloviny rádi. Pestrost ale nepatří mezi naše nejsilnější stránky, a tak více než 80 % obilovin projíme v klasické pšenici, 15 % tvoří žito spolu s rýží a jen zbylých 5 procent připadá na jiné obiloviny. 

Jestli denně jíte porci ovesných vloček, rozhodně nepatříte mezi průměrné spotřebitele. Běžný Čech totiž sní ročně jen 2,4 kg ovesných vloček, krup a ječné krupice dohromady (necelých 7 g denně). 

Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Z masa preferujeme především vepřové a drůbeží

Ještě v roce 1989 jsme patřili mezi jedny z největších konzumentů hovězího masa, ročně jsme ho snědli v průměru asi 30 kg (asi 82 g denně). Doba se změnila, a tak jsme dnes zhruba na čtvrtině (8,8 kg ročně, 24 g denně). 

Čím dál tím více jíme drůbežího masa, v roce 2020 to bylo téměř 30 kg ročně (82 g denně), nejvíce v historii České republiky. Na vrcholu se stále drží vepřové maso, denně ho sníme v průměru asi 119 g. 

Cestu k rybám si stále trochu hledáme, jeho spotřeba totiž oproti roku 2019 klesla téměř o 5 %. Ročně sníme asi 5,7 kg ryb, což odpovídá v průměru asi 16 g denně. 

Ačkoliv se stále populárnějším trendem vegetariánství a veganství by se mohlo zdát, že maso je na ústupu, opak je pravdou. V České republice pravidelně spotřeba masa stoupá, v roce 2020 to bylo 88 kg na osobu na rok (241 g denně), což je nejvíce za posledních 10 let. 

Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Z ovoce táhnou jablka a banány, zelenině vládnou rajčata a cibule

Konzumace ovoce je v Česku oblíbená, ročně ho sníme asi 88 kg (241 g denně), přičemž vládnou především druhy rostoucí v České republice (jablka, hrušky, švestky), výjimkou jsou banány a pomeranče. 

Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Zeleniny jíme v porovnání s jinými státy Evropy stále relativně málo, ale situace se rok od roku zlepšuje. V roce 2020 se dostala na své historické maximum v ČR (93 kg ročně, 255 g denně). Spotřebu zeleniny táhnou především rajčata (12 kg ročně) a cibule (11,9 kg ročně), za zmínku stojí také zelí (7,5 kg ročně), mrkve (8 kg ročně) a salátové okurky (6,5 kg ročně).

  • Potřebovali byste i vy zlepšit svoje skóre zkonzumované zeleniny? Inspirujte se v našem článku 8 kreativních způsobů, jak jíst víc zeleniny.
  • Jak skladovat ovoce a zeleninu, aby si uchovaly co nejvíce vitaminů, rozebírá v našem starším článku tady.

Naopak spotřeba brambor rok od roku klesá, v roce 2020 jsme jich snědli jen 65 kg (178 g denně), což je nejméně od roku 1948. Jen pro zajímavost - nejvyšší zaznamenaná spotřeba brambor byla v roce 1950, kdy každý průměrný Čechoslovák snědl v průměru 146 kg brambor ročně (400 g denně). 

Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

Spotřeba alkoholu v roce 2020 klesla

Ze zdravotního hlediska pozitivní zprávu přinesla spotřeba alkoholu, když od roku 2019 klesla (v přepočtu na čistý líh) o necelé 3 %. Pili jsme méně vína a piva, spotřeba tvrdého alkoholu zůstala na svém. Otázkou jen zůstává, do jaké míry to není jen výsledek zavřených restaurací během roku 2020. 

Jak vypadá jídelníček průměrného Čecha a co bychom jako národ mohli ještě zlepšit?

5 tipů, jak můžeme zlepšit kvalitu stravování

V mnoha ukazatelích postupuje vývoj k lepšímu. Jíme méně živočišných tuků, konzumujeme více zeleniny a zařazujeme také častěji mléčné výrobky.  Co by se ještě dalo zlepšit?

  1. Jezte častěji ryby. Není to jen o lososu, jak by se někdy mohlo zdát. Skvělé pro zdraví jsou také naše říční ryby. Nejlépe uděláme, když dostaneme rybu na talíř alespoň dvakrát do týdne. 

  2. Přidejte na zelenině. Společnost pro výživu doporučuje denně sníst asi 400 g zeleniny, k tomu nám stále ještě asi třetina chybí. 

  3. Zařaďte více celozrnných obilovin. Jáhly, ovesné vločky nebo třeba pohanka. Jde o vysoce nutričně hodnotné potraviny, kterých je v českém jídelníčku žalostně málo, ačkoliv jde o přirozeně lokální potraviny. 

  4. Šetřete s cukrem. Denně sníme v Česku 98 g cukru. Podle Světové zdravotnické organizace bychom měli toto číslo snížit pod 50, lépe až pod 25 g cukru denně. 

  5. Zaměřte se na čerstvé potraviny. Průměrný Čech sní více než 10 g soli denně. Mohou za to především vysoce průmyslově zpracované potraviny a polotovary. 

Co si z toho vzít?

V roce 2020 jsme snědli ještě více potravin než v roce 2019. Potvrzuje se tak rostoucí trend ve spotřebě potravin, který úzce souvisí s epidemií nadváhy a obezity. 

Výživová doporučení nám jsou však stále relativně vzdálená. Výrazně překračujeme v příjmu soli, cukru nebo alkoholu. Naopak stále nám chybí do doporučeného příjmu zeleniny nebo ryb.

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________