Jak zvládnout Vánoce bez zbytečného stresu a přejídání

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před měsícem
Jak zvládnout Vánoce bez zbytečného stresu a přejídání

Vánoce jako svátky klidu a pohody? Nemusí tomu tak být vždy. Jsou mezi námi tací, kteří to mají přesně naopak. Vánoce jsou pro ně stres. Ať už z nekončících důkladných příprav, uklízení a pečení cukroví, nebo z pocitu, že vše musí být do puntíku dokonalé a bez chybičky. V neposlední řadě taky přibývá stres z toho, že přiberou.

Tyhle stresy proto lidé tlumí vánočním cukrovím, které ještě nestihlo vychladnout, ukusují hlavy přeživším pseudočokoládovým Mikulášům nebo jednoduše jedí, cokoliv je zrovna po ruce. To je už jen krok k tomu, aby se obavy naplnily a váha 1.1. ukázala minimálně o tři kila víc. Kruh se uzavírá a na řadu přicházejí novoroční předsevzetí. Co letos udělat jinak, aby se tahle situace neopakovala jako každý rok?

Co se v dnešním článku dozvíte?

  • Jestli je fajn polevit ve svém zdravém životním stylu pro všechny bez rozdílu
  • Jestli jsou Vánoce svátky tradic, nebo spíše přejídání
  • Tipy, aby tyto Vánoce tentokrát neskončily novoročním hubnutím

Je dobře o Vánocích hodit za hlavu všechny svoje zásady?

  1. "Nemáte šanci přibrat tolik, abyste to po Vánocích v pohodě nezhubli"
  2. "Jezte a pijte, co chcete, vždyť jsou přece Vánoce"
  3. "Týden přejídání ještě nikoho nezabil"
  4. "Na Vánoce neřešte makra, prostě si jen užijte čas s rodinou"

Na podobných sděleních jistě nic špatného není. Záleží ale na tom, pro uši jakých lidí jsou určeny. A možná taky na tom, kdo myšlenku ze svých úst vypouští – nutriční terapeut nebo fitness trenér pravděpodobně sám dobře ví, jak se chovat, a totéž předpokládá i o svém publiku. Je to ale správně?

Nenechte se zlákat do vánoční pasti a ujasněte si, jak na tom jste konkrétně vy

Pokud jste si jisti v kramflecích a zdravý životní styl zvládáte levou zadní, může být fajn si na pár dní odpočinout a dát si něco, co obvykle netvoří základ vašeho jídelníčku. I za cenu toho, že na váze 2–3 kila naskočí. 

Nebude pak problém se vrátit do zajetých kolejí a možná se na tu svoji rutinu budete i těšit. Pokud ale patříte mezi věčné začátečníky a dietáře, které vlastně zdravé jídlo a cvičení až zas tak moc nebaví, Vánoce mohou být past. Zvlášť tehdy, pokud jste ještě nezhubli ta loňská kila. Pak možná vy čekáte, až se podobné věty objeví a vy se budete moct na zdravé jídlo a cvičení vykašlat.

Pokud jste ještě nezhubli loňská kila, řešte hlavně dny mezi Silvestrem a Vánocemi

Možná si doopravdy potřebujete odpočinout a k tomu jsou Vánoční svátky jako stvořené. Pokud ale máte celý rok se svými stravovacími návyky problém a vánočním přejídáním to jen vygraduje, je na čase s tím něco dělat. Ne ve dnech mezi Vánocemi a Silvestrem, ale spíše Silvestrem a Vánocemi. Důležité je to, co děláme po většinu času, ne jen občas.

Víc než o tradicích jsou Vánoce v posledních letech svátky jídla a přejídání. Máme pro vás pár jednoduchých tipů, jak to letos zvládnout jinak a lépe.

1576615541_a_4141.jpg

5 tipů, jak se o Vánocích nepřejídat a užít si je v klidu

1. Nehubněte od Nového roku

"No co, vždyť jsou Vánoce, začnu zase v lednu." Není úplně fajn tuhle větu brát za své. Lepší je aplikovat postoj "všeho s mírou" i na Vánoce. Pokud si totiž budete dávat hubnoucí předsevzetí, pravděpodobně sníte více jídla než bez tohoto otřepaného klišé v podobě lednového hubnutí. 

Klasické vánoční dobroty ochutnejte. Zkuste ale praktikovat mindful eating a jídlo si plně uvědomovat. Opravdu potřebujete v ochutnávání pokračovat, nebo už se jedná o setrvačnost? Pak riskujete, že vám leda bude špatně od žaludku a odvalíte se možná na gauč, kde si dáte pohádkový maraton, než abyste obuli běžecké boty a ten maraton si dali venku. No dobře, alespoň půl.

2. Plánujte a vyhněte se zbytečnému stresu

Mějte představu, jak vlastně Vánoce chcete strávit. Stihnout navštívit tetičku z druhého kolene v Ostravě a druhý den strejdu v Karlových Varech? To asi úplně reálné nebude. Zvlášť, pokud jste to celý rok odkládali a popravdě se na takové návštěvy vlastně ani netěšíte. 

Naplánujte si jen takové, které budou opravdu příjemné. Co třeba vyrazit na hory? Skvělá příležitost, jak utéct od hor v podobě jídla. Lyžování a čerstvý vzduch vám určitě prospěje více než gaučing.

O Vánocích nemusíte jíst svá makra na gram přesně ani denně chodit do fitka. Je ale fajn jídlo udržet v určitých mezích a v rozumném množství zařadit i nejoblíbenější vánoční dobroty. Klidně se může jednat o babiččinu husičku. Tedy za předpokladu, že nesníte deset knedlíků a nezapijete to šesti Plzničkami.

Není ani od věci si naplánovat to, kdy svátky naplno začnete prožívat. Vůbec totiž není nutné podléhat tlaku supermarketů a vánočními jídly se ládovat už s několikatýdenním předstihem. Naplno prožijte jen sváteční dny. Vyšší příjem energie trvající pár dní Vás neohrozí tolik jako několikaměsíční obžerství.

[Instagram]

3. Nenechte se strhnout všudypřítomnými lákadly

Vytvořte si takové prostředí, aby to pro vás byla výhra. Skvělým řešením je nemít stále na očích stoly plné jídla, cukroví a dalších lákadel. Odložte si na talířek tolik cukroví, kolik za den plánujete sníst.

Pokud neustále přemýšlíte, zda si vzít tu šestou, sedmou, osmou… figurku ze stromečku, mějte na paměti, že na těch dalších kouscích si zaručeně nepochutnáte stejně jako na prvním. Příjemný požitek z jídla neroste s jeho snězeným množstvím. 

Stres raději než jídlem mírněte některou z relaxačních technik. Zkuste třeba vědomé dýchání: Zhluboka se nadechujte a vydechujte. Výdech by postupně měl být delší než nádech. Vědomé dýchání pomůže snížit psychické napětí a krásné je, že tuto techniku můžete použít kdykoliv a kdekoliv. Dech je tu pořád s vámi, ať se děje, co se děje.

4. Co doma nemáte, to nesníte

Zkuste lépe naplánovat i předvánoční nakupování jídla a koupit méně potravin než předešlé roky. Omezte i počet připravovaných porcí jídla a napečeného cukroví. Hlady určitě nezemřete. Dojídat smaženého kapra ještě několik dní po Vánocích a o Velikonocích tahat z mrazáku cukroví nikoho moc nepotěší. Snížíte tak i zbytečné plýtvání jídlem, které během vánočních svátků může nabývat šílených rozměrů.

Zkuste ty letošní Vánoce pojmout i krapet jinak. Smažený kapr koupající se v litrech oleje vám vlastně moc nechutná a jíte ho jen protože jsou přece Vánoce? Možnosti máme téměř nekonečné a končit nemusí jen lososem. 

Mým favoritem je třeba okoun nilský. Jedná se o sladkovodní rybu jemné chuti (podobá se candátovi) a filety jsou bez kostí, takže letos se Vánoce obejdou i bez volání 155. 100 g této ryby má pouze kolem 102 kcal, 19 g bílkovin a minimální množství sacharidů a tuku. 

1576615107_a_4141.jpg

5. Vánoce jsou svátky klidu a pohody

Nejedná se o svátky jídla, zběsilých nákupů, kupy dárků, úklidu a dokonale umytých oken. Zkuste si vánoční čas užít s rodinou a blízkými, s přiměřeným množstvím jídla a pití a hlavně bez stresu a výčitek. 

Co si z toho vzít?

Vánoce by tak úplně neměly být ve stylu žijeme len raz, a proto teď sníme celou kachnu a zapijeme to sudem piva. Pokud už nějakou tu dobu frčíte v #healthylifestyle a víte, co a jak, návrat do reality nemusí být tak těžký. Pokud se ale stále perete s kily navíc z loňských Vánoc, v lednu vás to může dost zbytečně bolet. Ale taky nemusí, pokud si udržíte nadhled a rozumnou míru.

Další informace můžete načerpat z našich obsáhlých článků:

[eshoplink]

Boutelle, K. N., Kirschenbaum, D. S., Baker, R. C., & Mitchell, M. E. (1999). How can obese weight controllers minimize weight gain during the high risk holiday season? By self-monitoring very consistently. Health Psychology, 18(4), 364–368. https://doi.org/10.1037/0278…

Bray G. A., Frühbeck G., Ryan D. H., Wilding J. P. H. Management of obesity. The Lancet. 2016 doi: 10.1016/S0140-6736(16)00271-3

Van Dam, N. T., van Vugt, M. K., Vago, D. R., Schmalzl, L., Saron, C. D., Olendzki, A., … Meyer, D. E. (2018). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on psychological science : a journal of the Association for Psychological Science, 13(1), 36–61. doi:10.1177/1745691617709589

https://www.stob.cz/cs…

https://www.stob.cz/cs/vanoce…

Poděkuj autorovi
3 lidé již poděkovali
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku