Jakou bílkovinu hledat v proteinových tyčinkách?

Jakou bílkovinu hledat v proteinových tyčinkách?

Proteinová tyčinka - magické slovní spojení, které se ve sportovní výživě začalo objevovat již poměrně dávno. Pamatuji na doby, kdy jsme na prodejně měli předražené a 100 g vážící Weiderovky pyšnící se názvem "high protein" a "low carb", nebo Excelentky, za které jste dali při gramáži 85 g celých 30 korun. Ty byly časy! Nicméně to byly jediné dvě tyčinky, které se prodávaly. Poté začal boom, s proteinovkami se roztrhnul pytel. Každý výrobce chtěl být světový, proto začal vyrábět tyčinky. V mnoha případech to skončilo fiaskem, u několika z tohoto pokusu však vzešel poměrně dobrý výsledek.

Nyní je trh proteinových tyčinek neuvěřitelně široký, a pokud tyčinka nenese označení "low carb", "rich in protein", jako by nebyla. Není divu, náhrada sladkostí je tím, co nás sužuje od počátku zdravé, racionální, nebo sportovní výživy. I zde byste ale měli myslet na účel toho, co konzumujete. A předpokládám, že si proteinovou tyčinku kupujete kvůli tomu, čím začíná její název - kvůli proteinu. Ne kvůli tomu, jak chutná, protože osobně si myslím, že za chutnější můžete považovat klasickou čokoládovou tyčinku.

Pokud se ale vrátím k proteinům použitím v proteinových tyčinkách, tak se podívejme na to, co od nich očekávat, co vyhledávat, a jak se budou chovat v našem trávícím systému. Pokusím se rozebrat ty nejčastější zdroje, které bývají zastoupeny...

Mléčný proteinový izolát nebo koncetrát - mléčná bílkovina je jednou z hlavních bílkovin přidávajících se proteinových tyčinek. Není divu, má dobré chuťové vlastnosti a poměrně snadno se s ní manipuluje. Díky kaseinu je "lepivá". Myslete ale na to, že obsahuje vyoský podíl kaseinu. Celých 80 % mléčné bílkoviny je kaseinová bílkovina, která navíc není "micelizovaná" a je v podobě tradiční suroviny. To znesnadňuje její strávení. Zbytek s mléčné bílkoviny tvoří bílkovina syrovátková, tak jak ji znáte. Pokud bychom se dívali na rizika této bílkoviny, tak musíme také zohlednit, že bílkovina mléka je pro lidský organismus rizikovým alergenem, stejně tak, jako že může obsahovat laktózu (opět pro nás velmi těžko stravitelná v některých případech) a mléčný tuk, který je naopak jedním z nejlépe vstřebatelných tuků, nicméně zatížených transnenasycenými mastnými kyselinami. Právě ty jsou zdravotně velmi rizikové. V tomto případě bych volil izolát, který sice nebude tak bohatý na minerální látky a prorůstové faktory, nicméně bude právě díky nižšímu obsahu laktózy a mléčného tuku stravitelnější.

Syrovátkový proteinový izolát nebo koncentrát - poměrně podobná situace, jako u předchozího. Původ této bílkoviny je v mléce. Nicméně filtrací (povětšinou, nebo ideálně CFM) jsme se zbavili mléčného tuku a cukru, a předchozím vysrážením pevné složky i kaseinu. Pro nás je tato bílkovina příjemně, a v podstatě nejrychleji stravitelná. Pokud se nepletu, tak hydrolyzovaná bílkovina není tradičním zdrojem bílkovin v proteinových přípravcích (ostatně, nedokážu si představit, že by zpracovaný a již namočený hydrolyzát měl vydržet v regále byť jen týden, zřejmě by dokonale neviditelně zhnil), proto bych volil vždy spíše izolát. Ten je opět zbaven svojí hůře stravitelné složky, ale obsahuje také méně podstatného a imunitu podporujícího laktoferinu. Co je pro nás výhodou, tak (i přes to, že ve vázané formě) obsahuje syrovátkový protein více větvených aminokyselin, než ostatní zdroje používané v proteinovém tyčinkovém průmyslu. Ještě malá poznámka ke zpracování, hledejte syrovátkové bílkoviny označené jako CFM, nikoliv sušený koncentrát nebo snad iontovou výměnou získaný syrovátkový koncentrát.

Kaseinová bílkovina - další z kategorie "mléčných" bílkovin. Nyní složka, která bývá zastoupena v tyčinkách poměrně často. Bohužel, nejčastěji se ve složení tyčinek setkávám s kaseinátem, a to buď vápenatým, sodným a nebo draselným. Tato bílkovina je nutně vysrážena za pomoci chemických činidel, což znamená opětovné vyrovnání a neutralizaci těchto činidel, za vzniku denaturovaného zbytku proteinu. Tedy menší nebo větší část je díky výrobnímu procesu znehodnocena. Nedivím se výrobcům, že jej do tyčinek dávají, přeci jen zvyšuje množství bílkovin, dobře se s ním pracuje, protože dokáže natáhnout dost vody a udrží objem i tvar tyčinky, nicméně se málokdo dívá na využitelnost právě této bílkoviny. Pokud bych si tedy měl zvolit proteinovou tyčinku, budu vyhledávat tu, kde uvidím ve složení micelární kasein. Má podobné vlastnosti, lepší využitelnost, není zatížen tak vysokým stupněm denaturace, ale bude se i tak vstřebávat 6-8 hodin. S tím je nutné počítat.

Vaječná bílkovina (albumin) - vaječný albumin je jednou z bílkovin, která nemá zcela ideální chuťové vlastnosti. Zanechává určitou pachuť, nicméně podobně jako bílkovina syrovátková, je pro náš organismus poměrně snadno stravitelná (do 4 hodin) a má vysokou biologickou hodnotu. V proteinových přípravcích má svoje místo z prostého důvodu, je lepivá. (představte si, proč se přidávají vejce do pečení).

Sójová bílkovina - dostáváme se z živočišné říše, do říše rostlinné, a to v poměrně ostře sledované podobě sójové bílkoviny. Jako Evropané se zřejmě nemusíme bát GMO, a je to pro nás spíše etický problém, než zdravotní (ne tak u Asiatů), nicméně i tak bychom měli tuto bílkovinu sledovat. Sójová bílkovina je pro použití v tyčinkách výhodná, opět do sebe natáhnout poměrně hodně vody, udržet vláčnost tyčinky i její konzistenci. Sama o sobě má střední dobu stravitelnosti okolo 4 hodin, může být ale poměrně silným alergenem. Ideálně tedy vybírejte sójový bílkovinný izolát, který nebude tolik zatížen antinutričními látkami, goitrogeny ovlivňujícími štítnou žlázu a nestravitelnými složkami.

obrázek z gettyimages.com


Úlety moderních proteinových tyčinek...

Hydrolyzovaná želatina, kolagenní hydrolyzát - boj proti hydrolyzátu hovězího kolagenu je téměř nekonečný. Není pro naše svaly tím ideálním zdrojem, který by mohly nebo snad chtěly ve výživě využívat. Není divu, biologická hodnota je na úrovni 25, tedy minimální využitelnost. Navíc v proteinových přípravcích zastává tu úlohu, že "uměle" navyšuje množství bílkoviny v konečném produktu, a tím trochu klame spotřebitele.

Sušené plnotučné mléko - zcela na syrovou jsou někteří výrobci schopni naspat, že použili plnotučné sušené mléko, tedy takřka nestravitelnou směs velmi silného alergenu, jednoduchého cukru a tuku. Chuťově je to možná fajn, funkčně a stravitelností, zcela špatně.

Palmový olej - spíše etický problém, na který většina výrobců již zareagovala, a alespoň palmový olej neuvádí na obalech, jiní však nechali tuto problematiku bez povšimnutí. Přijde chvíle, kdy palmový olej dostane druhou šanci a my zjistíme, že pro nás (alespoň funkčně není zase tak špatný, a je to jeden z poměrně "zdravých" tuků), aktuálně to však nebude.

Glukózo-fruktózový sirup - tomuto už říkám zhýralost nebo snad vtip, protože glukózo-fruktózový sirup můžeme považovat za jednoho z hlavních viníků obezity a nadváhy současné společnosti. Fruktózou umocněná glukóza zvyšuje velmi rychle hladinu glykémie a pracuje na našich tukových zásobách, jako nic jiného. Docela podobně tomu je i v případě invertního cukru.

Hydrolyzovaný lepek - bojíme se lepku (jako čert kříže), tak proč si ho nepřidat rovnou do proteinových tyčinek, vždyť přece tak hezky lepí. To snad ne.

Bramborový škrob - už jsme navštívili stáj, kde jsme si dali mléko, natrhali si ovoce s fruktózou v sadu, dali jsme si nějakou kukuřici a kukuřičný škrob, tak proč si nedat v tyčince i brambory. Celá zahrada přijde za námi.

Laktóza - vpřípadě čisté laktózy. Mám ho komentovat nebo nikoliv? Mléčný cukr s problematickou stravitelností a projímavým účinkem sloužící jako dobrá potrava pro pro bakterie tlustého střeva.

Moje doporučení je stále stejné. Proteinová tyčinka je řešení pouze kosmetické a ve chvíli, kdy opravdu nemáte jinou možnost, než využít těžko stravitelnou směs bílkovin, plnidel, látek zajišťujících vláčnost, chuť, dokonce snad upečených dohromady nebo slisovaných za vysokých teplot. Proto krabičkujte a proteinovku berte jako lepší marsku nebo snickersku, ne však pravděpodobně stravitelnější.

  •