Jídlo pro hezkou pleť: 6 tipů, co dělat, abychom zářili

Zuzana Gáliková
Zuzana Gáliková 24. 2. 2021 Poprvé publikováno 19. 8. 2020
Aktualizováno 24. 2. 2021
Uložit článek
Jídlo pro hezkou pleť: 6 tipů, co dělat, abychom zářili

Není tajemství, že se naše výživa projeví nejen na funkci našeho srdce či imunity, ale také na naší kůži a pleti. Pokud chceme vypadat zdravě a mít pleť jako po namazání dětským pudříkem, je nezbytné dodržovat několik zásad v naší výživě.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaký vliv má strava a náš životní styl na naši pleť a kůži.

  • Které potraviny bychom měli jíst.

  • Proč vybírat právě ty.

Kůže je pokládána za největší orgán lidského těla, který je hodně prokrvený a přístupný látkám kolujícím v našem organismu. Kromě toho je pravidelně vystavena slunečnímu záření, a tím pádem také jeho negativním účinkům. Abychom si udrželi kůži v plné kráse a síle, musíme ji “krmit” živinami, které zdraví kůže udržují a ochraňují ji před působením nežádoucích vnějších a vnitřních vlivů. Také bychom tedy měli omezovat faktory ve stravě, která negativní vlivy vytváří (Purba et al. 2001).

1. Bez zeleniny a ovoce to nepůjde. Dodržujte doporučení

Denně bychom si měli dopřát 600 gramů ovoce a zeleniny. Naše kůže je dobrým obrázkem jejich dostatečné konzumace. Vitaminy, minerální látky nebo antioxidanty, které jsou v nich v podstatném množství obsaženy (jako třeba vitamin C a beta karoten), chrání kůži před poškozením (Purba et al. 2001; Schagen et al. 2012; Společnost pro výživu 2012).

2. Tuky jsou pro kůži nezbytné

Nenasycené mastné kyseliny jsou součástí buněk, ze kterých je tvořena naše kůže. Až 25 % z nich tvoří ty mononenasycené, které najdeme třeba v olivovém nebo řepkovém oleji. Abychom jich měli dostatek, musíme je pravidelně přijímat potravou – ve formě rostlinných olejů, ořechů nebo ořechových másel. Polynenasycené mastné kyseliny (omega-3 a omega-6) jsou také velmi důležitou složkou, a to z důvodu jejich zapojení do řízení zánětlivých procesů. Hlavním zdrojem omega-3 EPA a DHA jsou mořské ryby (Purba et al. 2001; Boelsma et al. 2001).

Nasycené mastné kyseliny, které jsou zejména v živočišných potravinách, jsou naopak spojovány spíše s negativními účinky, když je konzumujeme v nadměrném množství – nejen na kardiovaskulární systém, ale zdá se, že i na kůži, a to kvůli svému prozánětlivému působení (Purba et al. 2001; Herbert et al. 2018).

3. Mějte v jídelníčku dostatek rostlinných potravin a maso občas nahraďte luštěninami

Antioxidanty, polyfenoly, vitamin E, karotenoidy a jiné látky jsou nezbytnými hráči v ochraně kůže. Myslete ale na to, že v živočišných potravinách je nenajdeme, pouze v rostlinných. Buňky kůže tak budou raději, když zařadíte více rostlinných potravin. Maso na oběd můžete občas vyměnit za tofu, čočkové karbanátky nebo rostlinnou náhražku masa, jako je seitan nebo třeba robi (Purba et al. 2001; BDA 2020; Evans a Johnson 2010).

4. Nezpracované maso má přednost před zpracovaným

Zpracované maso (salámy, párky, paštiky apod.) je bohaté na nasycené tuky, sůl a konzervanty. Všechny zmiňované dietární faktory nejsou prospěšné pro naše cévy, srdce a celkově náš organismus, proto bychom je měli omezovat a nahrazovat masem nezpracovaným (Purba et al. 2001; Harvard Health Publishing 2010).

5. Více čisté vody, méně limonád a alkoholu

60 % našeho těla tvoří voda. Je tedy logické, že naše buňky musí být dobře hydratované, aby byly zdravé. Denně bychom měli přijmout minimálně 30–35 ml tekutin na kg naší hmotnosti. Voda se ale taky nachází v potravinách, proto se cestou k dobré hydrataci rozhodně přelévat nemusíte. Více se o pitném režimu dočtete v článku s názvem Konec polopravd! Kolik vody denně musíme vypít?

Alkohol kromě srdce a jater poškozuje také kůži. Jeho konzumace snižuje hladiny vitaminu A, který se pak nemůže podílet na udržování zdravé kůže. Pití alkoholu také zvyšuje riziko rakoviny kůže, o to víc v kombinaci se slunečním zářením. Omezením nebo vyhnutím se alkoholu si rozhodně jenom prospějete (Saladi et al. 2010).

Jídlo pro hezkou pleť: 6 tipů, co dělat, abychom zářili

6. Spěte, hýbejte se a nekuřte!

Na závěr si ještě připomeneme, že nejde pouze o stravu, ale náš celkový životní styl. Pokud kouříte, procesu stárnutí kůže dokonale nahráváte a urychlujete ho. Dostatečný spánek a fyzická aktivita na ni mají naopak pozitivní vliv (BDA 2020).

Co si z toho vzít?

Dodržováním všech těchto tipů určitě uděláte hodně pro zdraví vaší pleti a kůže. Pár potravin nebo skupin potravin vám ale nedodá všechny živiny, které potřebujete. Znovu tedy platí, že byste měli dbát na pestrou stravu, která vám zaručí příjem všech možných vitaminů, antioxidantů a minerálních látek.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
5 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________