Tento článek obsahuje dlouho neaktualizovaná sdělení. Doporučujeme vyhledat článek novějšího data publikace.

Jíš zdravě, ale nehubneš. Kde je chyba?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 1. 4. 2022
Jíš zdravě, ale nehubneš. Kde je chyba?
  • Zdravé jídlo automaticky neznamená, že po něm zhubneš. 

  • Kalorická bilance platí pro stejně zdravé i nezdravé jídlo. 

  • Dej pozor na zdravé “kalorické bomby”. 

Co se ti vybaví, když se řekne zdravé jídlo? Jestli ti hlavou začaly rotovat oříšky a oříšková másla, avokáda a ovocná smoothies, pak asi správně chápeš, že tahle cesta automaticky neznamená redukci hmotnosti. Jak hubnutí ve skutečnosti funguje a existují nějaké “zdravé” potraviny, na které je lepší si při snaze o redukci hmotnosti dávat raději pozor? 

Díky čemu vlastně hubneme?

Pokud jde o hubnutí, v první řadě tě zajímá negativní kalorická bilance. Jednoduše řečeno musíš jíst méně, než kolik za den vydáš, přes tohle pravidlo nejede vlak. 

Rychlé odpovědi na tvé bezprostřední dotazy:

  • Ano, klidně můžeš hubnout a být denně u McDonald's. Je to vhodné pro tvé zdraví? Určitě ne. 

  • Ano, klidně můžeš přibírat a jíst výhradně oříšky, ovoce v BIO kvalitě a další nutričně hodnotné potraviny. Jakto? Jíš jich moc. 

Takže jestli jsi průmyslově zpracované produkty vyměnil/a za přírodní potraviny plné vitamínů a minerálních látek, je to určitě posun ve tvém zdravém životním stylu, ale hubnutí to automaticky neznamená. 

Pozor na celkové množství jídla a skryté kalorické bomby

V žádném případě tě nechceme odradit od toho, abys vybíral/a nutričně hodnotné potraviny a naopak omezoval/a ty, které jsou plné tuku a přidaných cukrů. Naopak. Mysli ale na to, že ani se “zdravými” potravinami nemáš v rámci hubnutí automaticky vyhráno.

Na co si dát pozor? 

  1. Vsaď na pravidelnost a nepřejídej se. Také s nutričně hodnotnými potravinami se můžeš přejíst a pokud se to stane, kalorie naskakují podobně rychle jako z těch nezdravých jídel. Jez vědomě a nepřejídej se. Jestli s tím dlouhodobě bojuješ, zkus jíst během dne více pravidelně. Je také možné, že se v jídle celkově příliš omezuješ. 

  2. Pozor na “zdravé” kalorické bomby. Některé zdravé potraviny mají takovou kalorickou denzitu, že by jim i neošizený Big Mac by mohl závidět. S těmito potravinami se proto měj na pozoru a dávej pozor na množství. 

A jaké potraviny z kategorie “zdravých” patří na seznam těch nejkaloričtějších?

5 potravin, které jsou kaloricky bohaté a možná ti brání v hubnutí 

1. Ovocné džusy, šťávy a smoothies

Ovoce patří mezi nutričně nejhodnotnější běžně dostupné potraviny, obsahuje spoustu vitamínů a zdraví prospěšných antioxidantů. Navíc má vysoký podíl vlákniny, takže dokáže i dobře zasytit. 

Na ovocné šťávy a džusy si dej ale pozor. Dvě sklenky džusu v tobě na žízeň zmizí raz dva a kaloricky jsi na hodnotě jedné svačiny. Pokud ovocné džusy patří na tvůj každodenní stůl, dej pozor, jestli právě ty nejsou důvodem, proč se ručička na váze nehýbe správným směrem.

Dopřej si ovocné džusy, šťávy nebo smoothies jen čas od času a nezapomeň s nimi počítat ve svém jídelníčku. Pokud je piješ pravidelně, zkus je alespoň z poloviny zředit vodou.  

obrázek z gettyimages.com

2. Oříšky a oříšková másla

Málokterá potravina obsahuje tak široké spektrum živin jako oříšky. Jsou skvělým zdrojem zdraví prospěšných tuků, vlákniny a navíc obsahují řadu minerálních látek. 

Ovšem jestli v tobě zmizí jeden sáček oříšků lusknutím prstu, dej pozor: obsahuje tolik kalorií jako jeden průměrný oběd (100 g ořechů odpovídá asi 500–600 kcal). Navíc jestli jsi někdy zkusil/a oříšková másla, určitě dobře víš, že zatímco při otevírání jde víčko odšroubovat hladce, zavírá se zatraceně těžko.

Dopřej si oříšková másla jen jako zpestření, ne jako svačinu. Dvě lžičky k dochucení jogurtu nebo kaše je optimální porce. 

3. Avokádo na tisíc způsobů

Těžko najdeš víc “fitness” potravinu, než je avokádo. Mysli ale na to, že ačkoliv se těm tukům v avokádu říká “zdravé”, stále jsou to tuky, které se co do kalorií nijak neliší od těch živočišných. V jednom kusu avokáda najdeš asi 20 g tuků, takže jestli za den zvládneš dva kusy, je možné, že jich ve svém denním jídelníčku budeš mít příliš.

Pokud si z avokáda děláš pomazánku, zkus ji doplnit tvarohem, ricottou nebo cottage. Doplníš tím cenné bílkoviny, takže tě pomazánka lépe zasytí.

4. Snídaňové cereálie

Jestli pravidelně koukáš na americké filmy a seriály, nejspíš by tě ani nenapadlo, že snídaně může vypadat jinak než v podobě snídaňových cereálií. Ono ale nejsou cereálie jako cereálie. Pokud k snídani připravuješ ovesné vločky nebo kvalitní snídaňovou granolu, nemusíš nic řešit – díky vysokému obsahu pomalých sacharidů a vlákniny tě dobře zasytí, takže nebudeš mít dlouho hlad. 

Pokud se ale na tvém stole objevují zapékané müsli plné cukru nebo snídaňové cereálie, může i to být důvod, proč hubnutí neprobíhá podle představ. 

5. Dresinky a salátové zálivky

Dresinky a salátové zálivky založené na majonéze jsou snadnou cestou, jak si kalorickou hodnotu zeleninového salátu třeba zněkolikanásobit. Dej si na to proto pozor, ačkoliv je majonéza zdrojem zdravých tuků, můžeš v ní sníst na posezení opravdu hodně kalorií. 

Co si z toho vzít?

Zdravé jídlo automaticky neznamená hubnutí. Zdravé jídlo znamená, že jíš potraviny bohaté na vitaminy, minerální látky, vlákninu nebo třeba zdraví prospěšné tuky. Kalorie ale obsahuje také a nikde není psáno, že jich je málo. 

Zakládej své jídlo na zdravých potravinách, mysli ale na to, že rozhodující je vedle výběru kvalitních potravin také jejich množství. Neprůstřelná taktika při hubnutí je proto negativní kalorická bilance založená na nutričně hodnotných potravinách. 

Přidej se k 36 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________