Jsi nervózní a máš špatnou náladu? Možná máš jen hlad

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 3. 11. 2021
Uložit článek
Jsi nervózní a máš špatnou náladu? Možná máš jen hlad
obrázek z freepik.com

Určitě znáš ty dny, kdy se cítíš tak nějak bez nálady, a když po tobě nedej bože někdo něco chce, jen podrážděně vyštěkneš. Pak se ale o chvíli později najíš a špatná nálada je lusknutím prstů pryč. Stal se zázrak?

Nejspíš tušíš, že ta negativní nálada s hladem nějak souvisí. Jak je to vzájemně propojené a dá se negativním emocím z hladu nějakým způsobem předcházet?

Když se hlad promění v emoci

Je to už řadu let prokázaná skutečnost, že jakmile hlad překročí určitou únosnou míru, promění se v nepříjemnou emoci. Hladové osoby se totiž cítí častěji podrážděně, jsou impulzivnější a agresivnější. Angličané si na to dokonce vymysleli slovní hříčku a nazývají tento specifický stav jako “hangry”. 

obrázek z chakru.com

Co za to všechno vlastně může?

Hledání viníka a spouštěče špatné nálady při hladovění se táhne už řadu let. Jednou z klasických teorií je představa, že za nervozitu spojenou s hladem je zodpovědná primárně snížená hladina krevního cukru. Tato teorie vychází z myšlenky popsané v publikaci Halla a Browna z roku 1979, která ukazuje, že psychická činnost dokáže značně vyčerpat cukr z krve. 

Není to ale jediný odborný pohled na podrážděnost způsobenou hladem. Tzv. psychologická teorie viní spíše “hormon hladu” ghrelin, jehož zvýšená hladina při hladovění zvyšuje v krvi množství stresového hormonu kortizolu, který rapidně spouští vlnu nervozity a špatné nálady. 

Vedle hormonů se zdá, že k emocím může přispívat také přenos skrze nervovou soustavu. Bylo totiž ukázáno, že při hladovění jsou aktivní podobné části mozku (insulární kortex, amygdala) jako při vnímání emocí. 

Na řešení této nezáviděníhodné situace nemusíš být psycholog ani kdovíjaký odborník, stačí se jen najíst. I tak na tobě ale podráždění dokáže ještě nějakou dobu zanechat stopu, která ti pokazí třeba celé odpoledne. 

Jak dále se na naší psychice může podepsat hlad?

Nejde ale jenom o špatnou náladu a podráždění. Hlad dokáže s tvoji psychikou zamávat takovým způsobem, že se můžeš dočasně proměnit v docela jiného člověka, který se svým chováním liší od tvé nasycené podoby. Poměrně široký výzkum se zabývá tím, jak pocit zasycení ovlivňuje morální úsudek a pohled na etické násilí. Většina studií se shoduje na tom, že čím hladovější lidé jsou, tím mírnější jsou ve svém úsudku. 

Ve vědecké studii z roku 2018 se dokonce explicitně můžeme dočíst následující praktickou radu do života: “Pokud máte v úmyslu se omluvit někomu za svou chybu, ujistěte se, že to učiníte ráno ještě před snídaní.” V jiné vědecké práci se zase dozvíme, že hladoví lidé mají oproti nasyceným osobám větší problémy při mezilidské komunikaci a chovají se méně společensky. Bylo také prokázáno, že při hladovění existuje větší tendence a ochota podstupovat rizikové situace. 

obrázek z gettyimages.com

Pár praktických tipů, jak se vyhnout hladové podrážděnosti

Samozřejmě jedinou praktickou radou je jíst dost na to, aby hlad neměl šanci nabrat dostatečnou sílu. To samo o sobě znamená jídlo alespoň trochu plánovat, nevynechávat a ideálně ho mít na stupnici priorit někde ve vyšší části. Jestli se i tobě stává, že jsi nepříjemný/á jen kvůli hladu, necháme ti tu několik tipů, jak tomu předejít. Není to totiž žádná věda, jen trocha předvídavosti a času navíc.

  1. Nezapomeň ráno na snídani. Možná hned po probuzení nemáš chuť na velkou snídani, ale za hodinu v práci už bude možná pozdě. Jestli nepatříš mezi snídaňové nadšence, zkus alespoň něco menšího a zaměř se na pravidelnost.

    Nestíháš ráno stíhat? Pak tě zachrání naše tipy v Když ráno nestíháš: tipy na vyvážené snídaně "to go"

  2. Jestli plánuješ půl dne dopředu, naplánuj také jídlo. Mnoho lidí si plánuje den na několik hodin dopředu, aby neztratili ani minutu. Nic proti tomu, ale pokud už se do toho pustíš, nezapomeň si naplánovat i nějakou tu svačinku. Během plánování možná hlad nemáš, ale neboj, určitě se dostaví.

    Pořádnou dávku inspirace na rychlé a vyvážené krabičky najdeš v Krabičkujete? 9 tipů na rychlá a zdravá jídla do 20 minut

  3. Měj stále připravenou “záchranu” v kapse. Taková drobnost tě totiž může snadno zachránit od nepříjemného hladu v době, kdy zkrátka nemáš čas či možnost sníst něco většího. Může jít o proteinovou tyčinku, pytlík ořechů nebo třeba jen kousek ovoce.

    Vyzkoušej i naše svačinové tipy v 8 tipů na zdravé svačiny do práce i do školy

  4. Dej pozor na dlouhé cesty a přejezdy. Cestuješ často? Nezapomeň na svačinu s sebou. Na cestě tě totiž čekají převážně jen nástrahy ve formě benzinek a podobných “šidítek”, kterým se dost možná budeš chtít vyhnout, tak abys nepřijel/a se špatnou náladou. 

Co si z toho vzít?

Když jsi hladový/á, je možné, že se budeš chovat a rozhodovat trochu jinak než v nasyceném stavu. Navíc se u toho budeš cítit nervózně a podrážděně, což ničemu příliš nepomůže. Mohou za to hormony a nervové přenosy, které propojují zažívací ústrojí přímo s tou částí mozku, která je aktivní při emočním vnímání. Snadno se tak může stát, že ti hlad vleze doslova až do hlavy. 

Jak se tomu bránit? Nezapomeň pravidelně jíst. Jakékoliv vynechávání jídel může totiž docela snadno způsobit, že se během dne nebudeš cítit tak úplně ve své kůži.  

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________