Jsou vejce zdravá? Nejstarší výživové dilema očima současné vědy

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 17. 11. 2021
Uložit článek
Jsou vejce zdravá? Nejstarší výživové dilema očima současné vědy

Už v roce 1968 bylo veřejnosti doporučeno držet se s příjmem cholesterolu do 300 mg denně, což je množství, do kterého se nevejdou ani dvě vejce. I s tím jedním vejcem denně byste si však v té době žili poněkud na vysoké noze, protože American Heart Association jich doporučovala sníst maximálně tři týdně. Zdálo se to nad slunce jasné: tukové usazeniny na stěnách cév jsou z velké části tvořeny cholesterolem, navíc vědecké studie na zvířatech prokázaly, že krmení zvířat krmivem s vysokým podílem cholesterolu může jeho hladinu v těle zvýšit.

Potom se ale věci daly do pohybu. Omezení vajec na 3 týdně zmizelo ze seznamu doporučení v roce 2002, cholesterolový strop byl stejnou asociací odstraněn v roce 2013. Ba co víc, z vajec se postupem času stal žhavý kandidát na superpotravinu roku. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Najdeme ve vejcích cholesterol?

Cholesterol se ve vejcích opravdu vyskytuje. V jednom větším vejci je ho asi 180 mg, přičemž asi dvě třetiny se vyskytují ve formě LDL-cholesterolu a zbylá třetina ve formě HDL-cholesterolu. Ve srovnání s dalšími potravinami obsahujícími cholesterol se dá říct, že jde dokonce o jeden z jeho nejbohatších zdrojů:

Množství cholesterolu na 100 g
Celé vejce300 mg
Tučný sýr96 mg
Vepřová játra188 mg
Hovězí steak55 mg
Sardinky142 mg

Většinu cholesterolu si vyrábí tělo samo

Cholesterol je pro lidské tělo nepostradatelná látka, která má mnoho životně důležitých funkcí. Nejspíš i z toho důvodu si tělo jeho produkci hlídá a vyrábí v játrech samo. Předpokládá se, že lidské tělo si denně vyrobí asi 850 mg cholesterolu. Pokud si dopřejeme pravidelně každý den jedno vejce, dodáme našemu tělu asi 180 mg cholesterolu. Z toho se odhaduje, že se vstřebá v průměru 56 %, tedy z jednoho vejce asi 100 mg. V porovnání s vlastní produkcí organismu jde tedy o poměrně malé množství.

Navíc organismus s množstvím cholesterolu v těle umí pracovat a zvládá jeho tvorbu regulovat. Dělá to například utlumením vlastní tvorby nebo zvýšenou tvorbou žlučových kyselin, kterými se cholesterol přirozeně vylučuje z těla.

obrázek z istockphoto.com

Mohou vejce za zvýšenou hladinu cholesterolu?

Snad vás nezklameme nejednoznačnou odpovědí v duchu “může i nemusí”. Některé studie pozorují zvýšení hladiny cholesterolu při pravidelné konzumaci vajec, jiné studie nikoliv

Podstatné je ale následující:

  • Ačkoliv celková hladina v cholesterolu v krvi je rizikový faktor cévních onemocnění, ještě lépe vypovídající je poměr mezi LDL a HDL cholesterolem. Ukazuje se, že pravidelná konzumace vajec (1 až 3 vejce denně) na tento poměr nemá vliv

  • Z letošní odborné publikace vyplývá, že konzumace vajec jako taková nezvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Zvýšenou pozornost by si měli dát senioři při konzumaci vyšší než 5–6 vajec týdně. 

Pokud tedy od předchozí návštěvy lékaře došlo k mírnému zvýšení hladiny cholesterolu, zamyslete se, jestli jste nazačali pravidelně zařazovat ve své stravě vejce. Zaměřte se především na poměr mezi LDL a HDL cholesterolem a případné výsledky vždy diskutujte se svým lékařem. 

Zdravé osoby se bát nemusí, nezapomínejte ale na preventivní vyšetření

Konzumaci vajec byste si měli hlídat v případě, že již máte zvýšenou hladinu cholesterolu, nebo pokud trpíte familiární hypercholesterolémií. V takovém případě byste neměli překračovat hranici 1 vejce denně a pravidelně byste se měli nechat vyšetřit svým ošetřujícím lékařem. Zdraví jedinci se konzumace vajec bát nemusí. I v tomto případě je ovšem důležitá prevence, od 20 let věku je vhodné nechat si změřit cholesterol alespoň jednou za pět let. 

obrázek z istockphoto.com

Vejce v kostce: zdroj špičkových bílkovin i nálož vitaminů a minerálních látek

Když na chvíli zapomeneme na tuto cholesterolovou vadu na kráse, stanou se vejce nutričně nabitou potravinou, která by ve své komplexnosti jen stěží hledala konkurenci. 

  1. Vaječné proteiny patří spolu s bílkovinou mateřského mléka mezi nejkvalitnější zdroje bílkovin vůbec. Podle některých kritérií bývají dokonce považovány za “ideální bílkovinu”, která slouží jako reference pro určování kvality ostatních bílkovin. 

  2. Vejce jsou také slušným zdrojem minerálních látek. Za zmínku stojí zejména relativně vysoký obsah železa a zinku, prvků, které jsou ve stravě často nedostatkové. Dvě větší vejce obsahují 11 % denní dávky zinku a 8 % denní dávky železa. 

  3. Zapomínat bychom neměli ani na důležité vitaminy. Vejce jsou totiž velmi dobrým zdrojem vitamínu D (téměř 25 % denní dávky na 1 kus) a také vitaminu A, kterého obsahují téměř 10 % denní dávky na 1 kus. 

A ještě něco. Vaječný žloutek vyniká vysokým obsahem karotenoidů, z nichž nejvíce je zastoupený lutein a zeaxanthin. Ty mají nejen ochranný vliv na zrakové ústrojí, ale pomáhají také chránit tělo před oxidativním stresem. 

  • Víte, jak správně vybrat a skladovat vejce? Vše se dozvíte v našem dalším článku

  • Dochází vám nápady na využití vajec v kuchyni? Zkuste jeden z našich snídaňových receptů tady.

Co si z toho vzít?

Vejce jsou komplexní potravinou, která obsahuje vedle kvalitních bílkovin a tuků také široké spektrum nepostradatelných vitaminů a minerálních látek. Mezi širokou veřejností jsou však vejce známé především kvůli vysokému obsahu cholesterolu. Ten sice může zvýšit hladinu cholesterolu v krvi, ale to stále nemusí znamenat, že zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění

Pakliže nemáte problémy se zvýšeným cholesterolem a konzumujete v průměru do  2 vajec denně, nemusíte si s cholesterolem ve vejcích nijak lámat hlavu. I tak si ale nechte pravidelně změřit hladinu cholesterolu, abyste případně dokázali včas odhalit problém. 

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________