Kofein pro lepší výkon

Kofein pro lepší výkon

Kofein je v dnešní době jednou z nejpoužívanějších látek a zároveň látek, které jsou již řadu let zcela nepochopeny a jejich využití ještě nedosáhlo takové úrovně, jaké by mohlo. Zároveň je to také látka, na kterou se v posledních letech strhla velká pozornost, která je stupňována dohady o zdravotních rizicích a pozitivních vlivech na lidský organismus. Pojďme se na něj však podívat blíže, neboť není dne, kdy by na stolech mnoha z nás chyběl šálek horké kávy právě s vysokým obsahem stimulačního kofeinu.

obrázek z pixabay.com

Kofein je lék a nejčastěji přístupná a využívaná lehká droga v lidské populaci. Kofein je již v současné době společensky přijatelný a je nejčastěji užíván ve formě černé kávy. Právě proto je možná také tak rozšířená a oblíbená, neboť káva je nejčastější a nejvíce pitým nápojem po celém světě. Jedna bajka říká, že káva se dostala na svět za pomoci arabského pastevce, který hledal na pastvině své kozy. Našel je rozběhané po celé louce, plné energie a síly, a to díky kávovým bobům, které před tím snědly.

Kofein se přirozeně vyskytuje ve složkách stravy, nalezneme ho nejčastěji v kávě, ale také v kakau, oblíbené čokoládě nebo čaji. Kofein je nejužívanější stimulační látka na světě, o čem svědčí i fakt, že byl dříve uveden na seznamu zakázaných dopingových látek s poznámkou, že test je pozitivní při koncentraci v moči vyšší než 12 µg/ml. Od roku 2004 je vyňat ze seznamu zakázaných látek Olympijského antidopingového kodexu, my se tak nemusíme bát jeho použití před jakoukoliv sportovní soutěží. I tak však kofein stále je a zřejmě do budoucna i bude v povědomí antidopingových komisařů, kofein je totiž stále látkou tzv. sledovanou. To znamená, že pokud bude její zneužívání nekontrolovaně narůstat, bude opět zařazena zpět na dopingovou listinu.

Jak kofein působí?

Kofein působí jako stimulant centrálního nervového systému, srdečního svalu a stimuluje uvolnění a aktivitu adrenalinu. Centrální potlačení signálů únavu může nepřímo zlepšit vytrvalostní výkon. Má i několik účinků na kosterní svalstvo zahrnující transport vápníku, aktivitu sodíko-draselné pumpy, zvýšení cyklického AMP a má přímý účinek na enzymy. Kofein může mít vliv na lipolýzu v tukové a svalové tkáni. Vede ke zvýšení plazmatické koncentrace mastných kyselin a zvýšené dostupnosti triglyceridů ve svalové tkáni. Podávání kofeinu tedy vede k šetření svalového glykogenu v prvních fázích sportovní činnosti (15–20 min zátěže).

Prokázaným faktem také je, že konzumace kofeinu vyvolává větší zapojení motorických jednotek svalů a ovlivňuje funkce neurotransmiterů v svalech. V CNS potlačuje signály únavy během sportovní zátěže. Kofein je neobvyklý doplněk díky svým ergogenním účinkům u činností s krátkou dobou trvání až po výkony s dlouhou dobou trvání. Kofein urychluje srdeční činnost, zvyšuje kyselost žaludku a působí jako diuretikum.

 To, co většina lidí neví, je, že může také zvýšit napumpování svalstva. Kofein působí přímo na endoteliální buňky, stimuluje produkci oxidu dusnatého. Oxid dusnatý je molekula plynu vylučovaná vnitřní výstelkou krevních cév, produkce oxidu dusnatého pomáhá svalové vrstvě cév k relaxaci a rozšiřuje a zlepšuje průtok krve do svalů.

 Vědci v Japonsku zkoumali účinky kofeinu na funkci krevních cév u zdravých mladých mužů. Zkoumaný vzorek obdržel 300 mg kofeinu nebo placeba na jejich předloktí poté byla měřena odezva průtoku krve. Vědci poznamenali, že skupina s kofeinem zvýšila průtok krve předloktím v důsledku zvýšení produkce oxidu dusnatého ve srovnání s těmi, kteří měli placebo. Další studie zjistila, že kofein zvyšuje produkci dusičného enzymu oxidu dusnatého, který převádí aminokyselinu L-arginin do oxidu dusnatého. Kofein také zvyšuje sílu svalových kontrakcí působením pohybu vápníku a sodíko-draselné pumpy.  

Asi poslední novinkou, která je nejen pro kulturisty velmi zajímavým údajem je fakt, že lidé, kteří konzumují kávu s kofeinem, mají více testosteronu. Ve studii byly subjekty přiřazeny ke kávě s kofeinem a bez kofeinu. Účastníci konzumovali pět 2g porcí instantní kávy denně (kofeinové či bez kofeinu), které byly smíchány s přibližně 200 ml vařící vody a konzumovány s každým jídlem (dopoledne a odpoledne). Po čtyřech týdnech výsledky ukázaly, že pouze skupina s kofeinovou kávou zaznamenala významný nárůst celkového testosteronu a snížení celkového i volného estradiolu. Výzkumníci naznačují, že kofein může působit jako inhibitoru aromatázy, který způsobuje zvýšenou produkci testosteronu.

Dávkování kofeinu

Tradiční dávkování kofeinu doporučuje množství 5–6 mg/kg 1 hodinu před začátkem výkonu. Pozitivní vliv lze však pozorovat již při dávkování 1–3 mg/kg tělesné hmotnosti. Jednorázové maximální množství se posuzuje dle tolerance na kofein, můžeme se setkat s dávkováním od 45 mg do 300 mg. Kofein se velmi snadno vstřebává do krevního oběhu a může zůstat v těle po dobu tří až pěti hodin. Na toto je nutné myslet zejména ve večerních hodinách, kdy velmi často předtréninkové směsi zapříčiňují nespavost, a to právě vlivem užití kofeinu.

Kde se dá také čerpat kofein?

  • Čaj – ačkoliv si lidé velmi často tento nápoje nespojují s kofeinem, tak průměrný šálek čaje může mít i stejné množství kofeinu jako šálek kávy. Zde je však kofein vázán na třísloviny, nemá tedy tak výrazný a rychlý náběh, jako káva.
  • Kolové ořechy – semena získaná z kolového stromu se povětšinou žvýkají a při tomto procesu se do lidského organismu dostává kofein. S ním samozřejmě i stimulační účinek na organismus.
  • Guarana – získává se z kořenových semen keře, který roste v amazonské džungli. Ze získaného prášku se poté připravuje nápoj podobný kávě. Takto připravený nápoj obsahuje více kofeinu než klasická káva.

Kofein je velmi silným hráčem na poli doplňků stravy. Doufám, že jsou již pryč doby, kdy se na kávu a kofein pohlíželo jako na černý jed. Tato velmi zajímavá a prospěšná látka má ve sportovní výživě mnohé využití, a to nejen prostřednictvím jejich stimulačních účinků.

Kofein
  •