Metabolické typy (I.)

Metabolické typy (I.)

Metabolické typy jsou relativní novinkou ve fitness výživě, nicméně tak podstatnou, že bychom na ni neměli zapomínat při sestavování svých jídelníčků a při práci s nimi. Jak je tedy využít a kolik jakých živin mohu na jejich základě přijímat? 

Velmi dlouho jsme byli ve fitness výživě směřováni k tomu, že máme dogmatický příjem v 2 g bílkoviny na kg tělesné hmotnosti nebo na to, že bychom měli denně sníst něco mezi 4 – 6 g sacharidů na kg tělesné hmotnosti. V poslední době se však velmi podstatně do hry vložila třetí makroživina, tedy tuk. Ten ovládl fitness svět. Všichni najednou považují ketogenní dietu za přelomovou, převratnou a přesně tu, kterou bychom měli ve smyslu stravování následovat. Ano, tuk je potřeba a nejen on je zodpovědný za to, že se vám nedaří dosáhnout postavy, jakou jste si vysnili. Vše je ale o správném nastavení makroživin. Přestože je tuk potřebný, měli byste vědět, že nejen ketogenní dietou živ je člověk. Na výsluní se dostává vaše vlastní preference určitých živin, jejich lepší zpracování, vstřebání a metabolismus. 

Tento článek hovoří o zcela nové teorii metabolických typů, která ještě není v odborných literaturách zcela rozvedena, a je spíše založena na behaviorálním přístupu v práci s klientem a ze zkušenosti, která vychází z komunikace s klienty ve snaze o ovlivnění tvaru postavy nebo dosažení fitness cíle. 

Jaké existují metabolické typy?

Pokud budete studovat alespoň tu dostupnou literaturu, zjistíte, že mnoho teorie v tomto směru opravdu neexistuje, a to jistě ne pro výživu běžného člověka, natož sportovce. Dříve jsme se setkávali s náznakem metabolických typů ve východních literaturách, nicméně ani zde nebyly příliš rozvinuty. Teorie metabolických typů v našem podání hovoří celkem o třech až čtyřech základních metabolických typech. Já osobně stavím na čtyřech. Důvod je jednoduchý: každý člověk je individualita, může být vyhraněným metabolickým typem, "průsečíkem" více typů či něčím, co je naprosto mimo tabulky. Vždy se ale dá říct, že do definic jednoho typu zapadá. Naše teorie metabolické a živinové preference hovoří o 4 typech. 

1/ Smíšený typ

2/ Sacharidový typ

3/ Bílkovinný typ

4/ Bílkovino-tukový typ

Jak poznám, jaký jsem typ?

Poznat metabolický typ není nic jednoduchého. Nejlepším indikátorem jste vy, vaše pocity při trávení a zkušenost s různou stravou. Prozatím není popsán žádný spolehlivý postup, jak určit svůj metabolický typ, proto i my se stále potýkáme s nepřesným určením, s čímž mnohdy souvisí negativních dopady na trávení, organismus a rozvoj svalové hmoty nebo postavy. V jednoduchosti je však síla, a tak jsem vám připravil základní otázky, které by měly napovědět tomu, jaký jste metabolický typ. Na téměř všechny se dá odpovědět ano či ne a z dalších textů již jasně zjistíte, ke kterému typu se hodíte. 

1/ Nabírám snadno svalovou hmotu? 

2/ Nabírám snadno tuk?

3/ Jaký mám somatotyp?

4/ Unavují mě sacharidy? 

5/ Mám rád sladké? 

6/ Mám rád slané? 

7/ Kdybych si měl vybrat z buchty, pizzy a steaku. Co bych si vybral?

8/ Vadí mi tučné potraviny? 

9/ Vadí mi kombinace maso / příloha? Cítím se po ní nadmutý?

10/ Dokáži si představit ráno bez sladké snídaně?

Těchto 10 základních otázek a odpovědí na ně by vám měly jasně nastavit zrcadlo v tom, jaký jste metabolický typ. Vězte, že většina naší populace bude spíše smíšeným metabolickým typem. Nicméně metabolická typologie se s postupem věku může částečně měnit, a tak i vy byste měli najít tu vhodnou. Tento článek vnímejte jako úvod do metabolických typů. Články následující již budou konkrétnější, a to pro všechny metabolické typy. 

  •