Detox skladu! Před 17 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 13% slevou  

Nadváhu má každý druhý Čech, téměř pětina obyvatel je obézních. Jak z toho ven?

Nadváhu má každý druhý Čech, téměř pětina obyvatel je obézních. Jak z toho ven?

Ondřej Klein Ondřej Klein před 5 měsíci

Nová data od Českého statistického úřadu potvrzují nelichotivý trend posledních let. Nám Čechům stále roste váha a skoro 20 % obyvatel trpí obezitou. Zdravou stravu upřednostňují spíše ženy a muži o něco více sportují. Stačí to? A jak vypadá takový průměrný Čech?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Světu se neustále zvětšuje opasek.
  • Jaký je výskyt nadváhy a obezity ve světě a v České republice.
  • Jak se nadváha a obezita klasifikují.
  • Proč je většina kulturistů podle BMI obézních, i když mají velice nízké procentu tuku.
  • Kolik času se průměrně věnujeme v České republice pohybu.
  • Jaká rizika pro nás z nadváhy a obezity vyplývají a proč může zdravotní systém brzy zkolabovat.
  • Pár tipů na závěr pro boj s obezitou a nadváhou.

Svět tloustne a my s ním

Kdybych místo psaní tohoto článku natáčel dokument, tak teď by byla ta chvíle, kdy by se v dokumentu objevily příklady nejtěžších lidí na světě a třeba takové úseky z každodenního života většího západního města od 70. let do současnosti.
Dokážeme si představit, co by úvodních historických pár minut zachycovalo? Od roku 1975 se celosvětový počet obézních lidí téměř ztrojnásobil.

Dokážeme si představit, co by úvodních historických pár minut zachycovalo? 

  • Nárůst nadváhy mezi dospělými (18+) do roku 2016 na celkový počet 39 % mužů a 39 % žen z celosvětové populace, což představuje zhruba 1,9 miliardy lidí (zhruba 1,5 násobek obyvatel Indie).
  • Nárůst obezity mezi dospělými (18+) do roku 2016 na celkový počet 11 % mužů a 15 % žen z celosvětové populace, což představuje zhruba 650 milionů lidí (dvojnásobný počet obyvatel USA).
  • Podle zprávy Global Nutrition Report bylo v Evropě v roce 2014 obézních 21 % mužů a 23 % žen.

Zhruba v tuto chvíli pomyslného dokumentu by měl přijít u diváka okamžik zděšení v podobě otázek, jak je možný, že to došlo tak daleko a kam celá situace bude nadále směřovat. Trendy jsou jasné: situace bude čím dál tím horší.

Jak jsme na tom v naší domácí kotlině?

Jaké je srovnání mezi námi a zbytkem světa?

  • V rámci celosvětového výskytu nadváhy jsme na tom hůře zhruba o 8 % v případě mužů a o 6 % v případě žen.
  • Co se týká výskytu obezity, tak jsme na tom hůře o 9 % v případě mužů a o 3 % v případě žen.
  • V rámci evropského výskytu obezity jsme na tom však v průměru o něco lépe (o 1 % muži a o 5 % ženy), než je její celoevropský výskyt.

Vývoj váhy v České republice v čase

graf pro muže z ceskovdatech.cz
graf pro ženy z ceskovdatech.cz

Jak se hodnotí nadváha a obezita?

Ke zhodnocení stavu nadváhy nebo obezity prozatím slouží notoricky známý BMI index, který získáme tak, že vydělíme svou hmotnost v kilogramech výškou v metrech na druhou. Nebo si jednoduše zadáme data do online kalkulačky a ona nám vše potřebné ukáže.

Co znamená výsledné číslo?

Obrázek z akela.mendelu.cz

Může být kulturista podle BMI obézní?

BMI index však není všemocný a jeho výstupy mohou zkreslovat zejména ve fitness komunitách, kde mají typicky lidé větší objem svalů a menší procento tělesného tuku. Pokud bychom byli například 90 kilogramový kulturista měřící 173 centimetrů, tak by naše BMI bylo 30,07. I když bychom měli nízké procento tělesného tuku v podobě 8 %, tak bychom byli klasifikování jako obézní. Proto je vhodné využít například bioelektrickou impedanci pro zjištění složení těla.

Průměrná populace toho však sportu moc nedá a nelze u ní předpokládat nějaké "abnormální" odchylky, takže z tohoto pohledu může být BMI index bezpečně použit.

Češi se sportu moc nevěnují

Simona Měřinská z Českého statistického úřadu se na adresu průměrné doby strávené pohybem vyjadřuje následovně: "Volnočasová fyzická aktivita, jako je sport a fitness, je bližší mužům. Tráví jí průměrně 3,6 hodiny týdně, zatímco ženy jen 3,2 hodiny. S přibývajícím věkem však zájem o pravidelný pohyb slábne. Čtyřicet procent dospělých se pravidelně nevěnuje žádné sportovní ani rekreační pohybové aktivitě."

Ženy daleko více dbají na zdravější životní styl, když konzumují více ovoce i zeleniny. Muži se zase raději věnují pohybovým aktivitám.

obrázek ze shutterstock.com

Více než třetina obyvatel má sedavou práci

Vliv na zdraví a fyzickou kondici má také spontánní fyzická aktivita během dne nebo práce. Sedavou práci však má více než třetina obyvatel ve věku 25–64 let. Převážně se však jedná o ženy a podíl osob se sedavou prací roste s úrovní dosaženého vzdělání. Vysokoškolsky vzdělaní lidé mají častěji sedavou práci, ale jsou si také více vědomi důležitosti pohybu a více se věnují volnočasovým sportovním aktivitám.

Proč je obezita problémem a jaké přidružené nemoci u ní hrozí?

Již v článku zabývající se rozmachem dětské obezity, jsme si řekli, že obezita není problémem estetickým, to by bylo hodně krátkozraké a povrchní tvrzení, ale především je to otázka zdravotního stavu jedince.

S každým centimetrem v pase navíc stoupá riziko vzniku všech závažných civilizačních onemocnění.

Jaké civilizační nemoci nám s rostoucím pasem hrozí?

  • Rakovina
  • Srdečně-cévní onemocnění v podobě vysokého tlaku, ischemických chorob srdečních a oběhových (mozková mrtvice).
  • Inzulinová rezistence a cukrovka II. typu
  • Dyslipidémie v podobě snížené hodnotě HDL a zvýšené hodnotě LDL cholesterolu společně se zvýšením triglyceridů v krvi (tuky)

Naopak s každým dalším ztraceným centimetrem v pase tato rizika zase klesají, takže jde zejména o naši kvalitu života, o to, jestli se dožijeme vnoučat, o to, jestli z nás budou gaučové brambory nebo budeme aktivními jedinci a sport pro nás nebude cizí.

Pod náporem obezity výhledově hrozí zhroucení zdravotního systému

Z širší perspektivy se jedná o celospolečenský problém, protože tato onemocnění vytvářejí obrovský tlak na zdravotnický systém, který za 20–30 let může pod tímto náporem zkolabovat. Podle České lékařské společnosti V České republice náklady související s léčbou obezity dosahují zhruba 10 % celkových výdajů na zdravotnictví, to je zhruba 30 miliard korun ročně.

Pomohla by cukrová daň?

Jedno z plošných řešení přitom nastiňuje hlavní ekonom firmy Deloitte, David Marek: "Obezita je závažným společenským problémem zatěžujícím mimo jiné naše zdravotnictví. Odpovědí na ní by mohlo být zavedení daně na slazené nápoje. V některých zemích již takovou daň zavedli, letos to bude například ve Velká Británii a Irsku. Negativní dopady alkoholu a tabáku na zdraví ostatně již dnes řešíme spotřební daní. Taková "spotřební daň na cukr" by fungovala na stejném principu a dodatečný výnos z této daně by mohl pomoci jak zdravotnictví, tak třeba sportu."

obrázek z aljazeera.com

Co si z toho vzít?

Nadváha a obezita je celosvětovou pandemií, která straší nejen zdravotnické systémy všech západních zemí, ale také bychom se jí především měli obávat my sami. Mezi jednoduchá opatření pro boj s nadváhou nebo obezitou patří osvojení si základů výživy a věnování se pohybové aktivitě. Obzvláště je to důležité v případě, pokud máme sedavou práci, kterou toho moc nespálíme a nenatrénujeme. Třeba takový truhlář může mít někdy v práci takový celodenní crossfit, ale v kancelářské práci můžeme pouze trénovat na olympiádu v počtu úhozů na klávesnici.

Doporučení pro boj s nadváhou a obezitou

  • Schopnost přiznat si problém je alfou a omegou jeho úspěšného řešení, ať se to týká jakékoliv životní oblasti.
  • Vyhledat odborníka, který nám s řešením problému pomůže a dokáže nás nasměrovat správným směrem a neustále motivovat k lepším výsledkům.
  • Osvojit si základy výživy třeba v podobě článku – Proč být hned dietolog, když chci jen sexy tělo! Jednoduché základy stravování a následně volně navazující článek – Co jíst pro vysněnou postavu? Stravovací základy pro pokročilé.
  • Připravit si bojový plán v podobě pohybových aktivit. I 30 minut chůze každý den má v terapii obezity pevné místo. Následně můžeme přidávat jízdu na kole, plavání a nezapomeňme navštívit místní posilovnu. Jak si sestavit trénink poradí článek – Svaly, síla, nebo pálení tuku? Sestav si trénink podle představ.
  • Najít si komunitu lidí, kteří mají společné zájmy a cíle. Ukazuje se, že i skupiny na sociálních sítích jsou dobrým podpůrným prostředkem, ale kontakt face to face nic nenahradí, jak také ukazuje tajemství dlouhověkosti obyvatel z modrých zón.
  • Nepřestávat a stále na sobě pracovat. Jasně, že přijdou chvíle, kdy na krátký čas sklouzneme ze zajetého životního stylu a nebudeme cvičit ani jíst podle svých nejlepších zásad, ale to k postupné cestě za celkovou změnou prostě patří. Když celý měsíc tvrdě makáme a vzorně jíme, proč bychom si pak nemohli dopřát něco dobrého? Psychicky nás to povzbudí a hlavně se nebudeme cítit omezeni výběrem potravin, jejichž energetické přispění můžeme korigovat třeba podle IIFYM.
  •