Necvičit je pro vaše zdraví horší než kouření, tvrdí velká studie

Ondřej Klein
Ondřej Klein před 14 dny
7 minut čtení
Necvičit je pro vaše zdraví horší než kouření, tvrdí velká studie
obrázek ze shutterstock.com
3

Vědce z Clevelandské kliniky zajímalo, jak moc ovlivňuje naše obecná kondice známá pod kardiorespirační výkonností zdraví a dlouhověkost. Podívali se na data od více než 122 000 pacientů sesbíraných za 13 let. 

Během 13 let výzkumníci mimo jiné testovali výkonnost pacientů na běžeckém pásu, čímž získali přehled nejen o jejich zdravotním stavu, ale i o jejich kondici. Co jim prozradily výsledky?

Sport a cvičení je balzám na duši a nevysychající pramen zdraví. Co ale pro zdraví znamená nesportovat?

Všichni víme, že jít si zasportovat je pro nás zdravé. Dokonce nám to radí i doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO), které říká, že dospělý člověk (ve věku 18–64 let) by měl týdně zvládnout alespoň 150 minut středně náročné aerobní aktivity, ideálně 300 minut nebo alespoň 75 minut během vysoce náročných aerobních aktivit, ideálně 150 minut.

A co se stane, když žijeme sedavým způsobem života a sport známe jen z televize?

Když převážně jen celý den sedíme na zadku a občas dojdeme nakoupit, sedavý život se začne podepisovat na našem zdraví. Fyzická kondice rapidně klesá, vyjít schody je pro nás vrcholový sportovní výkon a raději se o to ani nepokoušíme, často se zadýcháváme, jsme věčně unavení a kila navíc se nabírají daleko snáze. A celá kaskáda změn v organismu pokračuje a zvyšuje se riziko srdečních onemocnění stejně jako vznik cukrovky 2. typu.

Životní styl založený na sezení je pro naše zdraví třikrát horší než kouření

Sedavý životní styl je pro naše zdraví daleko horší, než mít cukrovku, vysoký krevní tlak nebo pravidelně kouřit. Sám Dr. Wael Jaber (kardiolog na Clevelandské klinice a jeden z hlavních autorů studie) se pozastavil nad výsledky práce a komentoval je "extrémně překvapivými."

Jaké hlavní body si z výsledků studie můžeme odnést?

  • Podle autorů práce v čele s Mandsagerem (2018) je sedavý životní styl stejně škodlivý, jako být nemocný některou z vážnějších civilizačních chorob.
  • Lepší fyzická kondice (kadriorespirační výkonnost = výkonnost srdce, cév, plic a dýchacího systému) je spojena s delším životem.
  • Nadprůměrná fyzická kondice je spojena s největší délkou dožití a se zdravotním přínosem zejména pro starší lidi a lidi s vysokým krevním tlakem.
  • Čím větší fyzická kondice, tím se pravděpodobněji dožijete vyššího věku ve zdraví.
  • "Kdybychom porovnali riziko smrti u lidí se sedavým životním stylem a u lidí, kteří dosáhli nejlepších výsledků na běžeckém páse, zjistíme, že sedavý životní styl s sebou nese třikrát větší riziko smrti než kouření," dodává pro CNN kardiolog Wael Jaber.
  • Pravidelně sportující lidé mají nižší riziko smrti o 390 % v porovnání s těmi, kteří si zajdou zacvičit, "když mají chuť."
  • Ze zdravotních výhod pohybu těží naprosto každý, nezáleží na tom, jestli je vám 20, 40, 60 nebo 80. Zdravotní benefity sportu platí pro všechny.
  • Výkonnější kardiorespirační systém umožní efektivnější práci a srdce nebude muset tolik pracovat.
obrázek ze shutterstock.com

Hýbejte se, jak jen to jde. Při sedavém zaměstnání si dělejte pravidelné aktivní pauzy

"Jsme stvořeni k chození, běhu a cvičení. Je to o tom vstát a začít se hýbat," dodává kardiolog Bhusri z nemocnice Lenox Hill a Jaber přitakává: "Speciálně ti, kdo žijí sedavým způsobem života, by měli od doktora vyžadovat předpis na cvičení."

Každý může být zdravější, stačí začít se hýbat a zdravěji jíst, není v tom žádná velká věda. Když se budete pravidelně hýbat a rozumně jíst, pravděpodobně se vám zvýší hladina dobrého cholesterolu HDL, sníží hladina zlého cholesterolu LDL nebo se zlepší citlivost buněk na inzulin a bonusem bude, že i něco zhubnete.

V práci se alespoň každou hodinu na chvíli projděte po kanceláři, protáhněte se, udělejte si takový krátký strečink, abyste probudili zvadlé svaly. Stačí vše vykonávat vytrvale, pravidelně a za chvíli na sobě můžete pozorovat příjemné změny. Tak vzhůru ven běhat, na kolo, kolečkové brusle, koloběžku nebo skateboard. Ta lžička Cheat Spreadu nebo Nuts! pak bude opravdu zasloužená. 

"Užíváme si odpočinku a relaxace, ale pořád máme těla vytrvalostních sportovců, kteří se vyvinuli, aby nachodili a často i naběhali spoustu kilometrů za den, vyhrabávali potravu ze země, lezli po stromech a nosili břemena. Užíváme si pohodlí, ale nejsme dobře přizpůsobeni k tomu, abychom trávili celé dny doma na židlích, nosili boty s odpruženou podrážkou a celé hodiny zírali do knih a obrazovek. V důsledku toho trpí miliardy lidí nemocemi z blahobytu, novosti a nepoužívání, které bývaly vzácné nebo neznámé."

-Daniel E. Lieberman-

Lieberman, D. (2014). The Story of the Human Body: Evolution, Health, and Disease (Reprint edition). New York: Vintage.

Mandsager, K., Harb, S., Cremer, P., Phelan, D., Nissen, S. E., & Jaber, W. (2018). Association of Cardiorespiratory Fitness With Long-term Mortality Among Adults Undergoing Exercise Treadmill Testing. JAMA Network Open, 1(6), e183605–e183605. https://doi.org/10.1001…

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku