Nežijete aktivně? Máte dvakrát vyšší riziko předčasného úmrtí

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 17 dny
6 minut čtení
Nežijete aktivně? Máte dvakrát vyšší riziko předčasného úmrtí
obrázek ze shutterstock.com
5

Asi všichni tak nějak tušíme, že nedostatek pohybu není pro naše zdraví úplně ideální. Věděli jste ale, že životní styl ovlivňuje naše zdraví až z 50 %? 

A co je ještě horší, tímto "nic neděláním" si můžeme vypěstovat dokonce 2x vyšší riziko předčasného úmrtí. To nezní dobře, že? Pojďme se na toto téma podívat trochu podrobněji. 

Jaký vliv má nedostatek pohybu na naše zdraví a proč je životní styl nejdůležitějším faktorem?

1569261161_a_3563.jpg

 

(Dolanský, 2008)

Jaká jsou největší rizika sedavého životního stylu?

Nebezpečí spojených s neaktivním životem je opravdu mnoho. Abychom u jejich výčtu nestrávili mládí, vybrali jsme pro vás krátký seznam těch nejdůležitějších, mezi které patří: 

  • obezita
  • cukrovka 2. typu 
  • onemocnění srdce a cév (vysoký krevní tlak, mrtvice)
  • vysoká hladina cholesterolu
  • nádorová onemocnění (nádor prsu, endometria, kolorektální karcinom...)
  • řídnutí kostí (osteoporóza)
  • deprese (Blair, 1999)

Necvičíte? Vaše riziko předčasného úmrtí je 2x vyšší

Studie doktorky Moholdt z letošního srpna poukazuje na to, že lidé se sedavým způsobem života mají
v porovnání s aktivními jedinci 2x vyšší riziko předčasného úmrtí. Autoři výzkumu se zaměřili jak na předčasné úmrtí z jakýchkoliv příčin, tak i úmrtí způsobená kardiovaskulárním onemocněním. 

Pozorovaní lidé byli podle míry fyzické aktivity rozdělení do 3 skupin, které mezi sebou byly následně porovnávány (European Society of Cardiology, 2019). 

Jaké konkrétní výsledky studie přináší?

  • kontrolní skupina (frekvence fyzické aktivity min. 2 hodiny týdně)
  • skupina se střední frekvencí fyzické aktivity (méně než 2 hodiny týdně)
    • riziko předčasného úmrtí z jakékoliv příčiny zvýšeno o 60 %* 
    • riziko předčasného úmrtí na onemocnění srdce a cév zvýšeno o 90 %*
  • skupina bez fyzické aktivity
    • 2x vyšší riziko  předčasného úmrtí z jakékoliv příčiny*
    • 2,7x vyšší riziko předčasného úmrtí na onemocnění srdce a cév*

*v porovnání s kontrolní skupinou

Jaké doporučení ohledně fyzické aktivity bychom měli dodržovat?

Světová zdravotnická organizace (WHO) ke snížení těchto rizik doporučuje minimálně:

  • 150 minut cvičení o střední intenzitě týdně

Pro nás toto doporučení znamená alespoň 21,5 minuty fyzické aktivity za den. Co takhle zkusit vystoupit
z MHD o pár zastávek dřív, místo sledování televize raději vyvenčit psa nebo namísto výtahu použít schody? I to se totiž počítá!

Cvičením o střední intenzitě rozumíme chůzi, pomalou jízdu na kole nebo bruslích, rekreační plavání, tanec, oblíbenou skupinovou lekci, ale i běžné denní aktivity, jako je chůze do schodů, úklid, zahradničení apod. Velmi vhodnou volbou je také silový trénink. 

  • 75 minut cvičení o vyšší intenzitě týdně

Pod pojmem intenzivní cvičení si představme takovou aktivitu, při které se nám výrazně zvyšuje srdeční tep a při kterém se spolehlivě zadýcháme. Pokud bychom se chtěli zaměřit na tento druh pohybu, skvěle nám poslouží běh, cyklistika, kondiční plavání, skákání přes švihadlo nebo již zmiňovaný silový trénink. Rozdělením tohoto cíle do 7 dní získáme pouhopouhých 11 minut intenzivnějšího cvičení denně. 

Tyto hodnoty jsou však opravdu doporučeným minimem, dle americké kardiologické asociace se nejvíce benefitů v oblasti zdraví projeví při aktivitě trvající alespoň 5 hodin týdně (American Heart Association, 2018).

obrázek ze shutterstock.com

Lepší je začít hýbat se pozdě než nikdy...

Máte dojem, že když jste se doteď nehýbali, všechno je ztraceno a naděje na dlouhý a spokojený život je
v nedohlednu? Omyl! Pokud do svého života zařadíte pravidelný pohyb, riziko předčasného úmrtí snížíte zhruba na polovinu. A to už se vyplatí, nemyslíte? 

Pokud jste se už do cvičení s vervou pustili, nepochybně vám patří pochvala a uznání, není však na místě usínat na vavřínech. Aktivní lidé, kteří s pohybem skončí, se po delší době neaktivity dostávají na stejné riziko jako ti, kteří nikdy předtím necvičili. 

Co si z toho vzít?

Je na čase si uvědomit, že 2x vyšší riziko předčasného úmrtí je opravdu šílené číslo a 10–20 minut pohybu denně přece nikoho nezabije, ba právě naopak. Není potřeba hned lámat rekordy a tlačit se do něčeho,
co nám není příjemné, pro začátek stačí navýšit frekvenci běžných denních aktivit. Můžete vystoupit
o pár zastávek dřív nebo namísto výtahu použít schody. Uvidíte, že díky pohybu budete nejen lépe vypadat, ale zároveň se i lépe cítit. 

European Society of Cardiology. "Sedentary lifestyle for 20 years linked to doubled early mortality risk compared to being active." ScienceDaily. ScienceDaily, 31 August 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190831155849.htm>.

Blair SN, Brodney S. Effects of physical inactivity and obesity on morbidity and mortality: current evidence and research issues. Medicine and science in sports and exercise. 1999 Nov 1;31:S646-62.

American Heart Association Recommendations for Physical Activity in Adults and Kids. www.heart.org [online]. [vid. 2019-09-21]. Dostupné z: https://www.heart.org/en…

DOLANSKÝ, Hynek. Veřejné zdravotnictví. Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav ošetřovatelství, 2008.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku