Ničí běhání kolena?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 5. 10. 2021
Uložit článek
Ničí běhání kolena?

Neničí, pokud se běhá v rozumné míře a se správnou technikou. Alespoň tedy v případě, kdy za ničení kolen považujeme poškození chrupavky a tím i postupný rozvoj osteoartrózy. Stále ale platí, že běhání je pro kolena zátěž a v případě častého přetěžování může vést až k nepříjemným bolestem. 

Rekreační běhání nezvyšuje pravděpodobnost osteoartrózy kolene

Osteoartróza postihuje miliony lidí po celém světě. Vzniká důsledkem opotřebení a poškození kloubní chrupavky, která za běžných okolností funguje jako takový tlumič nárazů. Dobrá zpráva je, že rekreační běhání chrupavku nepoškozuje a tedy nezvyšuje riziko osteoartrózy. 

  • Přesvědčuje nás o tom rozsáhlá studie z roku 2013 provedená na téměř 75 000 běžcích, která došla k závěru, že běhání naopak snižuje riziko vzniku osteoartrózy kolene.

  • V souladu s ní je také novější meta-analýza z roku 2017, která ukazuje, že u rekreačních běžců je riziko vzniku osteoartrózy o 3,5 % nižší než u neaktivní populace. 

A mohli bychom najít další vědecké studie z posledních let, které dochází k podobným závěrům. Navíc se ukazuje, že ani při osteoartróze kolene nemusí být běh zakázaný – neurychluje poškozování chrupavky ani nezvyšuje bolest. Zdá se, že v tomto ohledu mají odborníci docela jasno.

To je v kontrastu s velkou částí běžné populace, která rekreační běhání považuje za riziková pro kolenní kloub nebo o její vhodnosti není přesvědčena. Podobná zjištění byla překvapivě nalezena také mezi zdravotníky a lékaři.

obrázek z gettyimages.com

Pozor na přetížení a „běžecké koleno” 

U běhání platí více než kdy jindy, že není radno přeceňovat své síly. Zranění z přetížení jsou totiž při běhání relativně častá, a tak je vhodné jim předcházet pomalým a postupným navyšováním zátěže a také posloucháním vlastního těla. 

Jednou z takových specialit je iliotibiální syndrom známý také jako tzv. „běžecké koleno”. To patří mezi jeden z nejčastějších problémů (nejen) u běžců, který se projevuje bolestí na vnější straně kolene po náročném běhu. Náchylnější jsou k němu spíše ženy a osoby s nadváhou a obezitou

Problémem je přetížená iliotibiální šlacha, která se upíná na vnější stranu kosti holenní. Během přílišného namáhání při pohybu se může na koncovém okraji vytvořit zánět, který vyvolává bolest. Podobně při přetížení může dojít k zánětu na zakončení šlachy čtyřhlavého stehenního svalu, to poté mluvíme o patelofemorálním syndromu. Ten se projevuje bolestí také, tentokrát ale na přední straně kolene. 

Jak předcházet bolestem kolene při a po běhání?

Americká akademie ortopedických chirurgů doporučuje dodržovat několik jednoduchých pravidel: 

  1. Tréninkovou zátěž navyšujte pomalu a postupně.

  2. Před během se rozcvičte – zaměřte se na hamstringy a kolenní flexory.

  3. Používejte kvalitní obuv s podporou z vnější strany. 

  4. Neběhejte, pokud jste obézní. Jde o příliš velkou zátěž pro kolena, proto zvolte raději jiný druh pohybu (například plavání). 

  5. Běhejte na rovném povrchu. Běhání po povrchu, kdy máte dlouhodobě jednu končetinu výše než druhou, patří mezi časté příčiny běžeckého kolene.  

Co si z toho vzít?

Rekreační běhání velmi pravděpodobně nepoškozuje chrupavku a nezvyšuje tak riziko osteoartrózy v pokročilém věku. To ale neznamená, že se vám při něm nemůže nic stát. Velmi časté zdravotní problémy přichází důsledkem přetížení kolene častými tréninky či nárazovým zvýšením tréninkových dávek. Projevují se tzv. běžeckým kolenem, což je bolest na vnější nebo přední straně kolenního kloubu pramenící ze zánětu v dané oblasti. 

Jednoduchým způsobem jak bolesti předcházet je navyšovat zátěž postupně a poctivě se před běháním rozcvičit. Dbejte také na správnou obuv a vyhněte se terénu, na kterém máte jednu končetinu výše než druhou. 

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________