Nouzový stav v ČR: Co to pro nás znamená, odkud bychom měli čerpat kvalitní informace a jak trávit volný čas?

Petr Loskot
Petr Loskot před 3 měsíci
1
Nouzový stav v ČR: Co to pro nás znamená, odkud bychom měli čerpat kvalitní informace a jak trávit volný čas?

Vláda České republiky vyhlásila dne 12. března ve 14:00 nouzový stav, který začíná podstatně ovlivňovat život všech obyvatel naší země. Řada z nás si tak oprávněně může klást otázku, jak se v současné situaci orientovat a proč byl vlastně nouzový stav vyhlášen. Pojďme se podívat na základní informace, které jsou pro aktuální situaci nejpodstatnější.

Co se v článku dozvíme?

  • Odkud čerpat ověřené, kvalitní informace o současné situaci v naší zemi

  • Proč naše vláda vyhlásila nouzový stav

  • Měli bychom se předzásobovat potravinami

  • Jak se chovat k ostatním lidem v našem okolí

V současné době je klíčové najít si správné informace a nepodléhat dezinformacím

  • Nyní je více než kdy jindy důležité umět si vyhledat pravdivé informace. Proto si ověřujte vše, co kolem sebe slyšíte, případně se spoléhejte na vlastní relevantní zdroje, kterým můžete důvěřovat.

  • V současnosti bychom vám doporučili sledovat stránky Ministerstva zdravotnictví ČR, které se věnují problematice koronaviru v celé šíři (např. počtu nových případů).

  • Za kvalitní zdroj informací můžeme bezesporu považovat ČT24 nebo Český rozhlas Radiožurnál.

  • Pro ty, kteří si chtějí přečíst přesné znění aktuálních nařízení vlády, doporučujeme sledovat také webové stránky Vlády ČR.

  • Pro sledování vývoje počtu nemocných a zemřelých na koronavirus po celém světě jsou vhodné tyto stránky.

Zavedením nouzového stavu se snažíme zamezit nekontrolovatelnému šíření koronaviru mezi obyvateli ČR

  • Zavedení nouzového stavu je důležité, abychom zamezili nekontrolovatelnému masovému šíření infekce mezi naše obyvatelstvo. Hlavním důvodem je snížení nárůstu počtu nakažených a také snížení potenciálu šíření mezi další obyvatele. Jak se totiž ukazuje, koronavirus se šíří poměrně snadno.

  • Nouzový stav se prozatím vyhlašuje na dobu 30 dní, nicméně je možné, že jeho trvání bude dále prodlouženo. 

  • Pro vyznavače aktivního životního stylu to tak znamená (současný stav ke dni 14.3.2020) nemožnost využívání posiloven, bazénů, přírodních a umělých koupališť, solárií, saun a wellness služeb. V tomto případě je však vhodné zůstat aktivní i nadále a zvolit jiné formy pohybu, než které běžně preferujeme. Zkusit můžeme třeba venkovní aktivity v přírodě.

Není důvod vykupovat obchody a vytvářet si velké zásoby potravin

  • Lidé začínají panikařit, a tak začínají ve velkém vykupovat zásoby základních trvanlivých potravin. K tomu však není důvod. I přes další zpřísnění nouzového stavu oznámené Vládou 13. března, které se týká cestování našich obyvatel z ČR a cizinců do naší země, však import potravin do České republiky nadále pokračuje.

    Zásoby potravin na několik dní dopředu, pokud by došlo k prudké změně situace a dalšímu přitvrzení opatření, jsou však vhodné.

    Vláda v sobotu 14.3. 2020 dále zpřísnila nouzový stav

    Usnesením vlády ze dne 14. března 2020 č.211 se zavírají další obchody. Výjimku tvoří prodejny potravin, prodejny elektroniky, čerpací stanice, drogerie, lékárny, novinové stánky atd.

    Naopak se uzavírají provozovny stravovacích služeb (restaurace, kantýny, bistra) s výjimkou provozoven, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, vězeňských zařízení).

    Tento zákaz se nevztahuje na prodej mimo provozovnu stravovacích služeb (např. provozovny rychlého občerstvení s výdejovým okénkem nebo prodej jídla s sebou bez vstupu do provozovny), který může probíhat bez časového omezení. Dále se uzavírají provozovny stravovacích služeb umístěných v rámci nákupních center s prodejní plochou přesahující 5 000 m2.

    Cílem těchto opatření je zamezit setkávání velkému počtu lidí v nákupních a obchodních centrech, které by mohlo vést k rychlejšímu šíření koronaviru.


    [Instagram]

V těchto těžších dobách je důležité být k sobě ohleduplní a pomáhat si

  • Současná atmosféra situace na nás může naléhat skutečně více, než si dokážeme připustit. To by se však nemělo projevit na našem chování.

  • Buďme k sobě ohleduplní. Pokud cítíte, že vám není dobře a trpíte projevy podobnými pro koronavirus, snažte se izolovat a ihned dejte telefonicky vědět svému praktickému lékaři, aby s vámi domluvil další postup.

  • Při možnosti rozšíření nákazy naším neuváženým chováním mysleme na ty z nás, pro které by onemocnění koronavirem mohlo dopadnout fatálně – především starší lidé ve věku nad 65 let spolu s dalšími probíhajícími chorobami (chronické onemocnění srdce, plic, diabetes 2. typu, nádorová onemocnění, poruchy imunity) jsou nejvíce ohroženi.

  • Šíření viru navíc může být dnešním usnesením vlády dokonce považováno za trestný čin.

10 tipů, jak trávit čas v nouzovém stavu

  1. Sportujte. To, že jsou zavřená fitka a další sportoviště, neznamená, že byste měli vyřadit veškeré sportovní aktivity. Pořádně do těla si můžete dát i doma nebo venku. Zacvičte si podle videí (třeba podle Blogilates), vyrazte si zaběhat, na brusle nebo na kolo.
  2. Vařte. Uzavření restaurací si doslova říká o to, abyste trávili více času doma u plotny. Máte radši klasické vaření, nebo pečení? Zkusit můžete třeba naše lahodné a výživné recepty z Aktin kuchyně
  3. Uklízejte. Ano, právě teď nastal ten správný čas na to, abyste si udělali pořádek ve skříních, vytřídili zbytečnosti a pustili se do umývání oken, které tak dlouho odkládáte. Jako bonus si pak můžete užít trávení volného času v čistém prostředí. A pokud máte doma pořádek, uklidit si můžete třeba i ve svém počítači. 
  4. Dožeňte školní povinnosti. Jestli ještě studujete, využijte volný čas, kterého během školního roku nebo v průběhu semestru tolik nemáte. Dodělejte všechny resty nebo se začtěte do povinné literatury. Uvidíte, že takto strávený čas v budoucnu zúročíte.
  5. Učte se online. Tento vzdělávací bod se týká hlavně těch, co už nejsou školou povinní. Vyzkoušet můžete jazykové online kurzy nebo se naučit pracovat s počítačovým programem, na který běžně nemáte čas. 
  6. Choďte na procházky. Uzavření vnitřních prostorů neznamená, že musíte sedět celé dny doma. Napište kamarádovi, kamarádce nebo rodičům a vytáhněte je na delší procházku. Užijete si čas se svými blízkými na čerstvém vzduchu, spálíte nějaké ty kalorie navíc a ještě si vyvětráte hlavu. 
  7. Rozkoukejte nový seriál. Lehnout si na gauč, pustit si seriál a vypnout. To občas potřebuje každý. Teď je ideální doba rozkoukat nový příběh, díky kterému vám bude čas hned rychleji utíkat. 
  8. Zahrajte si společenské hry, stavějte puzzle. Vsadím se, že během úklidu narazíte ve skříni na mnoho krabic s hrami, u kterých už si ani nepamatujete, kdy jste je naposledy otevřeli. Takové Dostihy a sázky, Člověče nezlob se nebo Monopoli jsou klasika, která vás s rodinou zabaví na několik hodin. 
  9. Čtěte si. I když jsou knihovny zavřené, určitě vám doma leží knížka od narozenin nebo Vánoc, na kterou jste ještě neměli čas. Konečně je ta pravá chvíle na to ji otevřít.  
  10. Povídejte si. Ano, poslední bod zní asi nejjednodušeji ze všech, ale ruku na srdce, máte během pracovního týdne čas sednout si a hodinu si povídat s partnerem nebo rodinou? Odložte počítače, telefony a zkuste to. Třeba tuto aktivitu pak zařadíte i do svého běžného hektického týdne. 

Co si z toho vzít 

Aktuální situace ve světě není lehká. Věřme však, že se nám pandemii koronaviru podaří zvládnout co nejrychleji s co nejmenším počtem obětí. Zásadní je prevence proti dalšímu šíření. To nejdůležitější jako mytí rukou, zakrývání úst při kašlání a kýchání, vynechání podání rukou, shrnuje video Ministerstva zdravotnictví.


aktin whey protein
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________