Ořechová másla a ořechy

Ořechová másla a ořechy se staly pevnou součástí zdravé výživy především kvůli obsahu kvalitních tuků a neodolatelné chuti. Už jste ochutnali všechny?

Řazení

Ořechová másla a ořechy

Z čeho se skládá ořechové máslo?

Ořechová másla nebo ořechové krémy mívají různá složení. Ty nejkvalitnější mívají více než 70–90 % ořechů, u nás však najdeme i ty se 100 % ořechů, které jsou praženy horkým vzduchem – zákazníky nejvíce oblíbené je naše kešu máslo nebo pistáciový oříškový krém R3ptile Nuts!. Kromě toho ale na trhu najdeme spoustu ořechových krémů obohacených o nejrůznější ingredience, které mohou upravovat příchuť, nebo doplňují výživovou hodnotu potraviny – typickým příkladem je produkt Vilgain Cheat Sread s různými příchutěmi, který je navíc obohacený o bílkoviny.

Jaká jsou ořechová másla?

Nejčastěji narazíme na ořechová másla z kešu ořechů, z mandlí, kokosu, lískových oříšků, arašídů i pistácií a vlašských ořechů, ale najdeme také másla z pekanových nebo makadamových ořechů. Každé máslo nebo krém se liší především samotnou chutí, která může být také ovlivňována danou příchutí (taková příchuť slaného karamelu, to je opravdu něco!). Rozdíly pak najdeme i ve složení jednotlivých mastných kyselin – v závislosti na tom, z jakých druhů ořechů jsou máslo nebo krém vyrobeny.

A jak se od sebe liší ořechové máslo, cheat spread a proteinella? Rozdíly, jejich využití a složení jsme popsali v našem článku s názvem Mlsej Zdravě! Jak se liší arašídové máslo, Cheat spread a Proteinella?

Jaké jsou výhody ořechových másel?

Zařazení ořechových másel a krémů do jídelníčku nám přinese několik výhod, jelikož jsou nutričně velmi bohatá a jsou opravdu neodolatelně chutná. Ořechová másla jsou totiž plná nejen zdraví prospěšných tuků, ale i vitaminů, antioxidantů, minerálních látek nebo vlákniny a přirozeně obsahují i rostlinné bílkoviny.

Ořechová másla jsou také rychlým a kvalitním zdrojem energie a pomohou nám lépe se zasytit – taková kombinace s ovesnou kaší je ideální volbou na dlouhé dopoledne! Nenasycené mastné kyseliny, které jsou v ořechových máslech obsaženy, také pomáhají udržet normální hladinu cholesterolu v krvi a pozitivně působí na zdraví srdce a cév.

Malý TIP od nás: Všechny tyto výhody nabízí Vilgain Arašídové máslo, které je zároveň i nejprodávanějším a nejlepším arašídovým máslem na našem e-shopu.

Jaké je nejlepší ořechové máslo?

Nejlepší ořechové máslo je takové máslo, které nám chutná a nevysvětlitelně nám mizí před očima. Nejčastěji je právě příchuť rozhodujícím prvkem při výběru, protože každé máslo můžeme využít jak ve spoustě receptů, tak je i jíst na lžičce jako zdravý mls (děláme to všichni, ale tvrdíme že ne).

Kromě chuti je samozřejmě důležité sledovat také složení, aby máslo neobsahovalo levné náhražky, nekvalitní palmový olej či zbytečně přidaný cukr, konzervační látky a barviva. Je také dobré všímat si stylu pražení ořechů – zdravější, méně kalorickou variantou je pražení teplým vzduchem – takzvaně “na sucho“.

Jak dlouho vydrží ořechové máslo?

Trvanlivost ořechových krémů a másel je individuální. Ořechová másla by se měla po otevření spotřebovat do dvou měsíců. Delší trvanlivosti docílíme skladováním v suchu, chráněním před teplem a slunečním zářením. Případná separace oleje na povrchu másla není známkou zkažení, jednoduše jej promícháme a můžeme jíst.

K čemu jíst ořechové máslo?

Ořechové máslo je příjemným doplňkem k ovesným a cereálním kaším nebo do jogurtů. Skvěle se hodí také na pečivo nebo k ovoci, které příjemně ochutí. Můžeme je přimíchávat do krémů nebo třeba do mléka, využívat je do různých receptů nebo je přidávat do pečení.

Proč jíst ořechy?

Ořechy obsahují bílkoviny a mnoho prospěšných tuků, ale i minerálních látek, vitaminů a antioxidantů. Díky obsahu nenasycených mastných kyselin také udržují normální hladinu cholesterolu a triacylglycerolů v krvi. Stejně tak pomáhají v prevenci proti kardiovaskulárním chorobám.

Kolik můžu sníst denně ořechů?

Doporučený denní příjem ořechů je 30g. Především kvůli jejich vysoké energetické hodnotě. Jejich denní příjem je tedy prospěšný nejen pro naše dlouhodobé zdraví, ale také s nimi zaženeme „mlsnou“ a k tomu získáme rychlou energii!

Jaké jsou druhy ořechů a jaké jsou jejich výhody?

Makadamové ořechy, vlašské ořechy, kešu ořechy, pekanové ořechy nebo pistácie, mandle a para ořechy? Na světě existuje mnoho druhů ořechů, z nichž každý má své oblíbené favority – jaké mají jednotlivé druhy ořechů výhody a k čemu se nejvíce hodí?

  • Para ořechy – Obsahují antioxidanty, selen a omega kyseliny (3 a 6), vitaminy, vápník, hořčík,  draslík a železo. Oproti ostatním druhům ořechů mají o něco vyšší obsah tuků, cca 60–70 %, dále 10–15 % bílkovin a zbylých 15 % se dělí mezi sacharidy a vlákninu. Díky selenu působí blahodárně na stav pleti a stejně jako ostatní druhy ořechů chrání proti kardiovaskulárním chorobám. Obsažená vláknina podporuje také peristaltiku střev a trávící systém.
  • Lískové ořechy – Lískové ořechy obsahují velké množství vitaminů a antioxidantů, které chrání naše buňky před oxidativním stresem a působí jako prevence před jejich poškozením. Skládají se ze 60–70 % z tuku, 15 % bílkovin, 10 % vlákniny a zbytek tvoří sacharidy. Stejně jako ostatní ořechy napomáhají chránit srdce a cévy a pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi.
  • Kešu – Kešu ořechy obsahují spoustu hořčíku, zinku a mědi.  Obsahují cca 45%  tuků, 30 % sacharidů a 20 % bílkovin – zbytek tvoří vláknina. Díky vysokému obsahu hořčíku pozitivně působí na energetický metabolismus, nervovou soustavu nebo činnost svalů.
  • Arašídy – I přesto, že nepatří mezi ořechy, ale jsou to luštěniny, mají téměř stejné vlastnosti jako ořechy – obsahují 50 % tuku, 15–20 % sacharidů a 30 % bílkovin. Najdeme v nich také vitaminy a antioxidanty, ale i kyselinu listovou a další minerální látky.
  • Mandle – Tyto ořechy mají vysoký obsah vlákniny a vitaminu E, který působí antioxidačně. Jsou známé svou účinností regulace cholesterolu a prospěšností pro mozkovou aktivitu, či zdraví srdce a cév. Mandle se skládají z 50–60 % z tuků, z 20 % sacharidů, 10 % vlákniny a 10–20 % bílkovin.
  • Vlašské ořechy – Vlašské ořechy se vyznačují nejvyšším podílem omega-3 mastných kyselin ze všech ořechů, díky čemuž jsou doslova jídlem pro mozek, jelikož silně stimulují jeho aktivitu. Příznivé složení mastných kyselin navíc "vlašáky" staví na vrchol pomyslné pyramidy potravin podporujících zdraví srdce a cév. Skládají se z více jak 50 % z tuku, z 20 % sacharidů, z 20 % z bílkovin a zbytek tvoří vláknina.
  • Pekanové ořechy – Osahují nejvyšší množství tuku, z čehož však převážnou část tvoří zdraví prospěšné mastné kyseliny. Tyto tuky tvoří přes 70 %, zbylých 30 % se rovným dílem dělí mezi vlákninu, sacharidy a bílkoviny. Pekanové ořechy pomáhají proti vzniku kardiovaskulárních chorob, usnadňují trávení a mají protizánětlivé účinky.
  • Makadamové ořechy – Skládají se z 70–80 % z tuků, po 10 % v nich najdeme vlákniny a bílkovin a 5 % jsou zde zastoupeny sacharidy. Jsou velmi výživné v syrovém stavu a poslouží jako doplněk ke zdravé svačince. Jako ostatní ořechy jsou rovněž zdrojem vitaminů a minerálních látek, za zmínku stojí například mangan, který se účastní procesu krvetvorby.  Makadamové ořechy chrání buňky před oxidačním stresem, pomáhají udržet normální hladinu cholesterolu, podporují zdraví srdce a cév, trávící funkce (díky obsahu vlákniny) a přiznivě působí i na mozkovou činnost.

Přesnější hodnoty všech druhů oříšků najdete v článku, který popisuje a vybírá nejlepší ořechy pro fitness výživu.