Oslava nadváhy na sociálních sítích, co je ještě "normální" a co už nezdravé?

Erika Zajacová
Erika Zajacová před 14 dny
Oslava nadváhy na sociálních sítích, co je ještě "normální" a co už nezdravé?
Zdroj: Instagram @healthychick101, @danielle_lucyy, @joeydarlinn

Hned na začátek si pojďme uvést pár věcí na pravou míru. Nikdo rozumně smýšlející snad nepochybuje o tom, že hmotnost nedefinuje hodnotu člověka. Lidé mohou být šťastní bez ohledu na to, jak vypadají. Ženy můžou být spokojené, vyrovnané i krásné, a to nezávisle na čísle, které jim ukazuje váha.

Toto všechno ale neznamená, že hmotnost (resp. množství tělesného tuku) nějakým způsobem nemůže ovlivnit pravděpodobnost vzniku zdravotních komplikací. 

"Jsem tlustá a šťastná. Nevnucujte mi svoje ideály. Daří se mi skvěle i bez vašeho souhlasu."

Tess Holliday, modelka s výškou 165 cm a hmotností 118 kg

Můžou za to modelingové agentury?

Po letech na kost vyhublých modelek a neustálé kritiky směrem k módnímu průmyslu se na titulní strany časopisů dostávají mnohem plnější ženy. Na tom by ještě nebylo nic špatného: ženy mají v porovnání s muži přirozeně vyšší procento tělesného tuku a většina „běžných žen“ přece nevypadá jako světové topmodelky.

Problém však nastává ve chvíli, kdy světové značky prezentují obézní modelky jako ideál krásy a zdraví. Co je tedy ještě normální, zdravé – a kdy je načase říct si, že zhubnout nějaké kilogramy by mohlo být ještě mnohem prospěšnější?

Přibírání už není tabu

Prostupně se i mezi ženami detabuizují témata jako záměrné přibírání tuku či nabírání svalů. Ženy s postavou „krev a mlíko“ – nebo „krev, svaly a mlíko“, s užším pasem a širšími boky jsou podle studie pro muže přitažlivější.

Je skvělé, že se v posledních letech mluví více o tom, jak se dokážou dokonalé fotky ze sociálních sítí či módních magazínů lišit od reality. O tom, že ženy už nemusí zahanbeně skrývat svoje strie či celulitidu.

Výskyt tzv. plus-size modelek v módním průmyslu můžeme hodnotit jen pozitivně – za předpokladu, že jde ve skutečnosti o „plus-size“ – kde už samotné označení je mírně zavádějící. Konec konců, posuďte sami.

Není plus-size jako plus size

Modelingové agentury většinou označují jako plus-size modelky už děvčata a ženy ve velikosti 38–40 (42). Jde přitom o konfekční velikosti, které nosí běžné ženy se zdravým procentem tělesného tuku

Plus size modelky bourají roky zakořeněnou představu, že v módním průmyslu může uspět jen úzká skupina žen, která zdaleka nereprezentuje proporce průměrné ženy. Do popředí jdou modelky, s jejichž postavou se dokáže ztotožnit mnohem větší procento žen.

Jako příklad můžeme uvést Elianah Sukoenig, která při výšce 172 cm nosí oblečení velikosti S/M – a v modelingovém světě už spadá do kategorie plus-size modelek.

[Instagram]

Od plus-size k obézním modelkám

Jaký by to byl trend, kdyby se opět nešlo z extrému do extrému? A tak se vedle plus-size modelek stále častěji začaly objevovat dámy, jejichž hmotnost je daleko za hranicí toho, co je možné podle tabulek označit jako „zdravé“. 

Známým příkladem je modelka a aktivistka Tess Holliday, která při výšce 165 cm váží téměř 120 kg a její BMI je nad hranicí 43, což tabulkově odpovídá dokonce morbidní obezitě.

[Instagram]

Více “mainstreamovou” obézní modelkou je i Danielle Gardiner, která z velikosti 12 přibrala na 22. Podle jejich slov se stravuje zdravě, čtyřikrát týdně chodí do posilovny a plave. Propagaci obezity tvrdě odmítá a mluví i o tom, jak jí její kila navíc pomohla vyřešit mnohé mentální problémy. Otázka je, jestli skutečně “vyřešit“, nebo jen “zakrýt“. Odpověď se asi běžní followeři nedozví. 

[Instagram]

Co je to nadváha a obezita?

Na určení nadváhy nebo obezity se u běžné populace využívá tzv. BMI – body mass index. Jde o bezrozměrné číslo, které určuje poměr mezi hmotností a druhou mocninou výšky. 

Jako zdravá hmotnost se označuje BMI od 18,5 do 24,9. BMI nad 25 zvyšuje riziko vzniku vícero onemocnění, v případe obezity (BMI > 30) riziko dále prudce stoupá. Nejčastěji se skloňují zdravotní komplikace jako například:

  • inzulínová rezistence
  • diabetes 2. typu
  • vysoký krevní tlak
  • dyslipidémie (zvýšené množství tuku v krvi, zvýšený cholesterol)
  • některé druhy rakoviny
  • onemocnění pohybového aparátu

Vyšší BMI nemusí znamenat obezitu. Pokud se věnujete silovému tréninku, máte více svalů než běžná populace 

Samozřejmě víme, že BMI nezohledňuje tělesní složení: nerozlišuje mezi svalem, kostí a tukem. BMI nad 25 tedy automaticky nemusí znamenat nezdravou hmotnost a zdravotní komplikace.

Z praxe to určitě znáte: člověk vážící 100 kg může být obézní se sedavým zaměstnáním a abdominální obezitou, může se však jednat naopak i o fitness nadšence s tělesným tukem pod 15 %. A řekněme si narovinu, není moc lidí (mimo oblast fitness a sportu), kteří mají více svalů, než je populační průměr.

Může být obezita zdravá?

Téměř každá vědecká práce v souvislosti s obezitou začíná slovy, že výskyt nadváhy a obezity se za poslední roky rapidně zvýšil. V číslech to podle WHO vypadá asi takto:

  • od roku 1975 se výskyt obezity ztrojnásobil
  •  v roce 2016 bylo obézních přibližně 650 miliónů dospělých a 1,25 miliardy mělo nadváhu
  • v roce 2019 bylo na světě 38 miliónů dětí s nadváhou nebo obezitou mladších pěti let

Obezita není jen o nadměrné hmotnosti

Obezita je multifaktoriální onemocnění, které daleko přesahuje kalorické tabulky. Svoji roli sehrává i psychika: obézní lidé často nemají rádi svoje tělo, stydí se a vyhýbají se sociálním kontaktům. 

Svévolně si ordinují drastické diety, cvičí za trest a přirozeně tuto přísnou restrikci nezvládají. Společně s obezitou však stoupá i počet lidí s diagnostikovanou poruchou příjmu potravy nebo narušenými stravovacími zvyklostmi (z angl. disordered eating).

Z tohoto úhlu pohledu může být iniciativa „přinést obézní modelky na světlo titulních stran“ krokem vpřed. Problém nastává v momentě, kdy se z fotografie známé modelky stává nepřímá propagace nezdravého životního stylu či obezity

Samy obézní modelky o sobě často říkají, že se stravují zdravě, cvičí a jejich markery jsou úplně v pořádku. No, je to ale vůbec možné – případně na jak dlouho? 

Existuje vůbec zdravá obezita?

V posledních letech se spekuluje o tom, jestli existuje něco jako metabolicky zdravá obezita (MHO z angl. metabolically healthy obesity). I přesto, že dodnes není tento pojem v medicíně pevně definovaný, nejčastěji se o něm hovoří, pokud u obézních lidí pozorujeme (Stefan a kol.,2013):

  • absenci abdominální obezity (obvod pasu ≤102 cm u mužů, ≤ 88 cm u žen)
  • absenci rizikových faktorů vzniku metabolického syndromu (krevní tlak, hladiny lipidů v krvi, glykémie nalačno)
  • normální inzulínovou senzitivitu
  • vysoký level fyzické zdatnosti (dobrou kondičku)

Všechno jsou to však dynamické ukazatele, které se můžou měnit. Zvýšené riziko rozvinutí kardiovaskulárního onemocnění je u obézních lidí vyšší než u populace s normální hmotností – bez ohledu na to, jestli jde o MHO nebo klasickou obezitu.

Metabolicky zdravá obezita se stala oblíbeným a naoko neprůstřelným argumentem. Faktem však zůstává, že i když jsou podle některých výzkumů lidé s MHO v porovnání s ostatní obézní populací zdravější, v porovnání s populací, které má normální hmotnost, už to neplatí

Boj proti tuku a nadváze nepřinesl menší výskyt obezity

I přes snahy odborných společností o zvýšení povědomí o zdravém životním stylu nemůžeme označit boj s obezitou za úspěšný. Je trochu paradox, že v době, kdy máme nejvíc informací o vhodném složení našeho jídelníčku a o tom, jak je důležitý dostatek pohybu, je mezi námi nejvíc obézních lidí v historii.

Healt at Every Size: Jíst intuitivně může být cíl pro mnoho lidí, pokud jste však obézní, má to háček – nedokážete odhadnout správnou velikost vašich porcí.

Hnutí Health at Every Size bojuje za to, aby byli lidé ve společnosti vnímáni bez rozdílů hmotnosti, velikosti či křivek. Propagátoři ve velkém šíří myšlenku intuitivního stravování a naslouchání vnitřním signálům hladu a sytosti. Obézní lidé totiž nechtějí vždy zhubnout, chtějí být jen akceptováni a žít zdravěji. 

Intuitivní stravování je na první pohled zajímavý a logicky opodstatněný koncept. Okolo nás však stále častěji můžeme vidět, že to takhle jednoduše nefunguje.

Řídit se pocitem hladu a sytosti nemusí být (nejen pro obézní lidi) vždy nejlepší řešení. Takoví lidé často vykazují příznaky narušených stravovacích návyků a nedokáží tyto signály dostatečně rozlišit a konat podle nich.

Nemluvě o tom, že jestli má strava plnit úlohu podpory zdraví, nestačí jíst “intuitivně”. Je potřeba poznat i hlubší souvislosti a dodržovat zásady racionálního stravování.

Poukázání na to, že obezita není zdravá, neznamená dehonestaci obézních lidí

V době, kdy je mentální zdraví konečné považováno minimálně za stejně důležité jako to fyzické, se stále častěji setkáváme s pojmy jako fat-fóbie. Přibližně pětina obyvatel vyspělých krajin má nadváhu nebo je obézní. A pokud vám dosavadní text připadal ostrý, pojďme uvést věci na pravou míru.

Obézní lidé si zaslouží náš respekt a úctu stejně jako všichni ostatní. Není potřeba někomu dokola říkat, že je obézní a měl by s tím něco dělat. Možná se kvůli tomu trápí a nemístné poznámky mu na sebevědomí určitě nepřidají. 

I když nejsou obézní modelky něco, co bychom měli odsuzovat, je určitě na místě jistá obezřetnost, aby se z podpory mentálního zdraví nestala glorifikace obezity, která bude postupně ničit zdraví fyzické. Protože tak, jak můžou kila navíc poškodit mentální zdraví, jsou rizikem i pro fyzickou schránku.

Pokud máte nadváhu nebo jste obézní, není důvod se trápit nebo stydět kvůli vzhledu, i když se to určitě snadno říká, ale hůř dělá. Můžete mít rádi svoje tělo, a přece (nebo právě proto) se pokusit pomalu, udržitelně a pod dohledem odborníků udělat něco pro svoje zdraví. Protože nejen “mental health matters”.

Dodnes nemáme dostatek důkazů, abychom mohli tvrdit, že metabolicky zdravá obezita je dlouhodobě udržitelná. Je možné, že se časem mohou zdravotní komplikace objevit – a to s vyšší pravděpodobností, než jaká by byla při stejném životním stylu s normální hmotností.

Chcete to riskovat? 

Poděkuj autorovi
22
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________