Ovesné vločky – nejlepší zdroj energie!

Ovesné vločky – nejlepší zdroj energie!

Ovesné vločky jsou známé jako fitness potravina již poměrně dlouhou dobu. Taková vločková snídaně dodá vašemu tělu v chutné, dobře stravitelné formě dostatek energie a člověk pak takřka nemá hlad až do oběda, nebo si vypomůže jen malou svačinou. Tyto vlastnosti si nejvíce pochvalují především lidé v kalorickém deficitu, nicméně výborně poslouží i ostatním cvičícím i necvičícím jedincům. Ovesné vločky mají spoustu pozitivních vlastností a mohou vám pomoci při jak se zkvalitněním vaší stravy, tak i s tvarováním vaší vysněné postavy.

Ovesné vločky - výborný zdroj energie

Snídaně z ovesných vloček dodá vašemu tělu pořádnou dávku energie, poněvadž se skládá především z komplexních sacharidů. Kulturisté a kondičně cvičící je také dokáží perfektně využít jako předtréninkové jídlo. S takto kvalitním palivem pak zaručeně zvládnou jakýkoliv trénink.

Přípravu ovesných vloček hravě zvládne i malé dítě. Chutnají skvěle na slano i na sladko, přestože častěji padá volba právě na sladké verze, a navíc rychle zaženou hlad. Lze je připravovat na stovky různých způsobů. Nejrychlejší je ale jejich zalití horkým nebo studeným mlékem či vodou a dozdobení trochou ořechů, oříškového másla, semínek, ovoce, kakaa či například skořice. Jako výtečná sladká tečka může posloužit i bezkalorický či nízkokalorický sirup.

obrázek z @aktincz

Samozřejmě, že je možno si na ovesných vločkách pochutnat i v jinou denní dobu, než jen na snídani. Oblíbené jsou také osmahnuté na pánvi s vajíčky. Zručnější jedinci si mohou připravit ovesné placky nebo karbanátky, při choutkách na něco sladkého zase upéct zdravé sušenky. S trochou fantazie si na nich můžete opravdu pochutnat. 

Pokud jste ovesné vločky do svého jídelníčku ještě nezařadili, nevíte, oč přicházíte. V tomto vynikajícím zdroji energie se totiž skrývá 66 % sacharidů, 16 % bílkovin, 7 % tuku a také 12 - 14 % vlákniny. Zároveň představují zdroj vitaminů i minerálů, zejména pak vitaminů A, B1, B2, D, E, kyseliny listové a kyseliny pantothenové. Kromě toho v nich najdete také omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, avšak jejich množství není nijak závratné. Vločky disponují vysokým obsahem železa, který je takřka stejně vysoký jako u masa. Chutný pokrm z ovesných vloček vám také dodá spoustu důležitých minerálních látek - najdete v nich vápník, draslík, fosfor, hořčík, zinek, měď a mangan.

Kromě zmiňované energie mají vločky i jiné zdraví prospěšné účinky. Pomáhají při střevních a žaludečních obtížích, poruchách trávení, posilují imunitní systém, tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy. Pro svůj poměrně nízký obsah kalorií se perfektně hodí k dietám všeho druhu, a navíc by měly napomáhat při odbourávání cholesterolu z těla. Proto ovesnými vločkami nepohrdnou ani diabetici a osoby se srdečními chorobami. Pozitivních účinků je opravdu celá řada.

Na základě těchto pozitivních vlastností se ovesné vločky staly základem výživy kulturistů a ostatních sportovců. Kromě vysokého podílu sacharidů si kulturisté také pochvalují vysoké procento esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytné pro budování svalové hmoty. Ovesné vločky navíc díky obsahu beta-glukanů napomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

V jaké podobě se dají vločky sehnat? 

Nejznámější jsou asi lisovaná celá ovesná jádra, která ale ve vodě či mléce velmi pomalu bobtnají a měknou. Při jejich konzumaci si opravdu požvýkáte. V obchodě se ale také dají sehnat tzv. jemné ovesné vločky. Při jejich výrobě se zmiňovaná jádra před lisováním nejprve nařežou, takže je jejich výsledná konzistence jemnější, kašovitější. Třetí variantou jsou vločky z ovesné mouky, které jsou hojně využívány při dietách a tvoří součást výživy kojenců. Tyto vločky se rychle rozpustí ve vodě a můžete je jednoduše vypít bez zbytečného přežvykování. Někteří si dokonce připravují nápoj z rozmixovaných ovesných vloček a proteinu. Další variantou, jež začala zaplavovat trh poměrně nedávno, jsou nejůznější ochucené ovesné instantní směsi, často už i se syrovátkovým proteinem. Všechny zmíněné varianty lze sehnat u nás na e-shopu, a to rovnou od několika výrobců.

Ač se to možná na první pohled nezdá, ovesné vločky můžete přidat do spousty jídel, např. do hovězího nebo kuřecího vývaru jako zavářku, do nádivek, masových rolád, bramboráků, do zeleninových a sladkých pokrmů. Výborné jsou také pražené na pánvi. Vzhledem k uchování cenných látek není dobré vločky příliš dlouho vařit. Pozor si dávejte také na jejich skladování, aby vám nezežlukly.

Pár receptů na závěr

Lívance z ovesných vloček

250 g ovesných vloček, 250 – 300 ml mléka, 1 lžíce rozpuštěného másla, prášek do pečiva, 250 g tvarohu, 250 – 300 g celorznné/hladké mouky, špetka soli, 2 vejce

Ovesné vločky nasypeme do misky a zalijeme vlažným mlékem, aby zůstaly ponořené, a necháme půl hodiny odstát. Do mísy dáme jeden tvaroh, celozrnnou mouku, vejce, rozehřáté máslo, špetku soli a lžičku prášku do pečiva. Vše smícháme s odstátými ovesnými vločkami a dle potřeby zalijeme ještě trochou mléka, až vznikne řídké těsto, které necháme ještě 15 minut odpočinout. Lívanečky smažíme na oleji, na dobré pánvi lze i bez oleje.

Hotové lívanečky lze dochutit podle vlastní fantazie, např. posypat skořicí. Záleží na vašich možnostech a dietě.

Ovesná kaše

½ šálku ovesných vloček, 1 šálek nízkotučného mléka, 1 šálek vody, 2 lžíce rozinek, špetka skořice, med na oslazení

Do hrnce na vaření nasypeme vločky, rozinky a nalijeme vodu a mléko. Na mírném plameni poté mícháme tak dlouho, dokud nám nevznikne hustá kaše. Na závěr přimícháme med dle chuti a posypeme skořicí. Přidat můžeme také ovoce nebo ořechy.

Rohlíčky z ovesných vloček

100 g ovesných vloček, 130 g hladké mouky, 100 g Hery, 40 g cukru, lžíce vody

Vše smícháme a vytvoříme pevné těsto. Necháme chvíli ztuhnout v lednici. Z těsta tvoříme rohlíčky nebo jiné tvary, které klademe na pečicí papír. Pečeme cca 30 minut při 150 stupních Celsia.

  •