Po lepku se zalepí střeva a ovoce jen ráno? Jak vidí jídlo informovaný a neinformovaný člověk

Ondřej Klein
Ondřej Klein před 2 měsíci
8 minut čtení
Po lepku se zalepí střeva a ovoce jen ráno? Jak vidí jídlo informovaný a neinformovaný člověk
obrázek ze shutterstock.com
30

V masových médiích bijí titulky zpráv na poplach a každou chvíli nám servírují nového viníka úpadku veřejného zdraví a povolování našich opasků. Dříve jsme měli omezovat nasycené tuky a cholesterol kvůli tomu, že jsou hlavním viníkem srdečních onemocnění. A dnes? Tuky jsou rehabilitovány jako neprávem obviněný zločinec a na soudní lavici procesu čelí pro změnu sacharidy. Není lehké se v této informační džungli a válce ve světě výživy orientovat. Ale s tím je konec, protože dnes vám poradíme, jak na to!

Květuš si o výživě čte z mainstreamu, jídla se bojí a Maruš se naučila základy výživy a jídlo si užívá. Jak vidět jídlo ve skutečném světle faktů?

  • Květuš se tak trochu zajímá o zdravou výživu pomocí čtení bulvárních článků. Její vzdělávání dospělo do bodu, kdy už neví, co má jíst, aby neměla moučné břicho, zalepená střeva nebo nepřibírala z pouhého odpoledního pohledu na ovoce.
  • Maruš si objektivně zjistila, k čemu nám konkrétní potraviny a makroživiny slouží a jakou funkci zastávají v našem těle. Maruš se také nadále vzdělává díky čtení knih a článků založených na faktech jako u nás na Aktin magazínu. Díky tomu ji novinové titulky a bulvární výkřiky do tmy nechávají v klidu, jednoduše si dokáže selským rozumem vyhodnotit, co může být pravda a co ne.  

Jak vidí Květuš a Maruš stejné jídlo rozdílným pohledem?

Holky si vyšly na oběd a daly si naprosto stejné jídlo v podobě kousku pečiva s máslem, pečených kuřecích paliček, zeleninové oblohy a půlku avokáda k tomu. Jasně, není to zrovna poslední výkřik gastromódy podle Master Chefa, ale nám to pro příklad bude stačit.

Co říkají holky na chleba a ostatní sacharidy? Po sacharidech se tloustne, nebo nám dodají energii k odpolednímu tréninku? 

  • Květuš: "Ještěže ten chleba není k večeři, to bych pak nemohla jíst, protože po 18. hodině se sacharidy ukládají automaticky do tuku. Ale co ten lepek? Ten mi přece zalepí střeva a budu z toho mít moučné břicho. Tak já si to raději nedám. Stejně jako jiné sacharidy obsahující lepek. A to jablko v kabelce už musím schovat vlastně na zítra."
  • Maruš: "Sice k tomu nemusel být chleba, mohli zvolit nějakou chutnější přílohu, ale budiž. Kvalitní celozrnný chleba a ostatní zdroje sacharidů jsou fajn zdrojem energie, za kterou budu ráda na odpoledním tréninku. Tloustne se z energetického nadbytku za celý den, nikoliv ze sacharidů nebo pohledu na ovoce. Pokud nemám intoleranci, alergii nebo citlivost na lepek, není to pro mě problém."

[Instagram]

Co říkají holky na máslo, avokádo a jiné tuky? Tuky z řízku se ukládají do zad a avokádo je nejzdravější jídlo na světě

  • Květuš: "Já jsem fakt ráda, že jsem ten chleba nesnědla, protože v tom másle je cholesterol, který je strašně škodlivý, a z tuku se přece automaticky přibírá. Třeba tuky z řízku se ukládají rovnou do zad, jsem ráda, že řízky nejím. Jééé, avokádíčko. To si vyfotím, vždyť je to nejzdravější tuk pod sluncem a na Instagramu to mají lidi rádi."
  • Maruš: "Bez tuku by žádné jídlo nemělo chuť, protože tuk je nositelem chuti. Máslo sice obsahuje nějaké nasycené tuky, ale jinak je to fajn zdroj tuku a vitaminů rozpustných v tucích. Avokádo je výborným zdrojem kvalitních tuků stejně jako olivový olej. Tuk je fajn, ale má vyšší kalorickou hodnotu, takže snadno můžu sníst jeho malé množství, ale velké množství energie, na to pozor."

Co říkají holky na pečené kuřecí paličky a ostatní bílkoviny? Po bílkovinách svaly rostou úplně samy, nebo je to tak trochu vytržené z kontextu?

  • Květuš: "Tak si aspoň dám kuře, z toho prý rostou svaly. To bych pak mohla vypadat jako ta holka od vedle, která cvičí, a dávat si stejný fotky na Instagram. Proč vůbec cvičí, když stačí jíst kuřecí a jiný bílkoviny, hmm…"
  • Maruš: "Kuřecí je sice zdroj kvalitních bílkovin, ale k hezké postavě je zapotřebí zdravě jíst a pořádně makat. Samozřejmostí je denní příjem bílkovin v rozmezí 1,4–2g/kg tělesné hmotnosti. Z jednoho pečeného kuřete ještě svalnatá postava nenarostla."

Co říkají holky na salát a ostatní zeleninu? Zelenina má negativní kalorie. Opravdu?

  • Květuš: "Zelenina má prý negativní kalorie, takže vlastně po zelenině můžu i zhubnout! Super, ale co když se po ní budu cítit nafouklá jako vždy? Tak si jen tady trošičku zobnu."
  • Maruš: "Zelenina je super zdrojem vlákniny, vitaminů, minerálních látek a stopových prvků za cenu malého množství energie. Negativní kalorie jsou nesmysl. Abych se cítila dobře, stačí se zeleninou nepřecpat a případně pravidelně užívat probiotika, než si tělo na vyšší příjem zeleniny zvykne."

[Instagram]

Sečteno podtrženo, co si z toho vzít?

Na stravu je potřeba se dívat v kontextu vzhledem k jednotlivci. Někdo může mít zdravotní problémy a kvůli nim nemůže třeba lepek, mléčné produkty nebo ořechy. To ale logicky neznamená, že tyto potraviny jsou pak automaticky pro všechny nezdravé. Každému by prospělo, kdyby svůj jídelníček zkvalitnil třeba podle zdravého talíře.

Omezení sacharidů (zejména těch rafinovaných) ve stravě může prospět třeba lidem, kteří mají velmi malou úroveň pohybu během dne nebo lidem léčících se s cukrovkou II. typu. Pro všechny ostatní zdravé jedince platí, že jídlo je zdrojem energie a mikroživin nezbytných pro náš život i sportovní výkon.

Rozšiřte si své znalosti a zbourejte mylná přesvědčení o výživě

[eshoplink]

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku