Podivné rituály, které pomáhají sportovcům předvést top výkon

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 3. 11. 2021
Uložit článek
Podivné rituály, které pomáhají sportovcům předvést top výkon

Na obrazovce televize při pohledu z gauče to možná vypadá snadno, ale před křičící arénou a tlakem týmu a sponzorů je i rutinní sportovní výkon mnohdy obtížnější, než by se mohlo zdát. K vrcholovému sportu proto neodmyslitelně patří také práce se stresem a trénink psychické odolnosti. Když máte totiž ve finále Wimbledonu podávat na vítězství před plnou a napjatou arénou, nic jiného než pevné nervy míček přes síťku nedostane. 

Sportovci to vědí a pomáhají si, jak můžou. Mezi dnes už běžné techniky patří různé a na první pohled podivné rituály, kterými se sportovci uklidňují a získávají jistotu. Maličkost, ale pro sportovce obrovská podpora. Jaké rituály to jsou a proč je sportovci dělají?

Nevinné rituály ve sportovcích probudí sebevědomí a přesnost

Jste v blocích při závodě na 100 metrů, připravujete se na trestný hod v basketbalu nebo jen jdete kopat rozhodující penaltu. Co mají tyto aktivity společného? Všechny pohledy diváků směřují na vás a vy musíte všechnu svou koncentraci soustředit do několika málo okamžiků.

A to není všechno. Vaše tělo je obvykle proti vám, takže se zničehonic mohou rozklepat ruce, začnete o sobě pochybovat nebo jen pocítíte chvilkovou úzkost. Nic z toho výkon rozhodně nepodpoří. Se všemi těmito pocity musí sportovci nějak bojovat. Z předsportovních rituálů se dokonce v současné době stalo velké téma, které se diskutuje v renomovaných odborných časopisech. Jaké rituály můžeme mezi sportovci vidět?

obrázek z gettyimages.com/Blend Images

3 oblíbené rituály a jejich vědecké vysvětlení

1. Zatnutí levé pěsti. Jak pomáhá zvýšit sportovní výkon?

Možná to zní jako hloupost, ale ve skutečnosti jde o rituál, který podléhá zkoumání v rámci různých vědeckých  studií. Pokud ihned před výkonem zatnete levou pěst, nebo v levé ruce stlačíte balonek, aktivujete motorické jednotky v pravé hemisféře. To má za následek snížení aktivity levé hemisféry, u které se ukázalo, že může předsportovní nervozitu prohloubit a sportovní výkonnost snížit

Vědecké experimenty ukázaly, že stlačení softballového míčku po dobu 30 sekund před sportovní aktivitou zlepšilo výkon ve fotbale, taekwondu a badmintonu. Technika bylo studována také mezi profesionálními gymnastkami během ostré soutěže a také zde se ukázalo, že dokázala sportovní výkon podpořit. 

2. Zadriblovat dvakrát, pětkrát, nebo vůbec? Každý má svůj přístup

Jestli pozorně sledujete zápasy v tenise nebo basketbale, určitě jste si všimli, že před podáním či trestným hodem si sportovci s míčem trochu pohrají. Někdo si ho jen v ruce protočí, někdo si s ním párkrát hodí o zem, někdo se na něj možná jen usměje. Není to frajeřinka a už vůbec ne způsob, jak soupeře zdržovat či znervózňovat. Je to jen rituál, který mají sportovci naučený a který prakticky nemění.

Zajišťuje jim podporu sebevědomí, účinnou koncentraci na výkon a umožňuje jim zbytečně nad výkonem moc nepřemýšlet. Když jim ho vezmete, zhorší se jim přesnost. Ne sice o mnoho, ale i 6% rozdíl naměřený ve studii na basketbalistech něco znamená. 

  • Potřebovali byste svoji koncentraci taky trochu nakopnout i mimo sportovní hřiště nebo gym? Přečtěte si náš článek Jak zlepšit koncentraci.

3. Má smysl se před výkonem vyhýbat sexu?

Už staří Římané a Řekové věřili, že sexuální abstinence podporuje v mužích agresi a hlad nejen po sexu, ale také po vyšším sportovním výkonu. Překvapivě u mnoha sportovců toto přesvědčení převládá dodnes. Jak to ve skutečnosti je? Na základě nedávné meta-analýzy došli vědci k závěru, že sex nemá negativní vliv na následnou sportovní výkonnost. Přitom již dříve bylo ukázáno, že orgasmus dosažený pohlavním stykem nijak neovlivňuje hladinu testosteronu.

Pokud vám tedy tento abstinenční rituál dvakrát nevoní, není důvod se k němu upínat. Dejte jen pozor, abyste všechny své síly nevyčerpali ještě před začátkem sportovního zápasu – to by totiž mohlo, spolu s nevyspáním, způsobit opravdové snížení sportovní výkonnosti

obrázek z istockphoto.com

A jak vypadají rituály olympijských sportovců?

Opravdové rituály elitních sportovců však mohou být opravdu jakékoliv. Fantazii se meze nekladou, a tak pokud někoho uklidňuje i třeba takové háčkování na tribuně arény, není důvod se mu nevěnovat. Pojďme si projít několik osvědčených rituálů u sportovců, kteří patří mezi legendy ve svých sportovních disciplínách:

  • Mohamed Farah, běžec na dlouhé tratě, čtyřnásobný olympijský vítěz. Před závodem si vždy nechává oholit vlasy, protože ho těší pocit hladké hlavy. Nikdy by také nevynechal předzávodní silné espresso.

  • Rafael Nadal, španělský tenista, třináctinásobný vítěz Roland Garros. Před každým zápasem si dává ledovou sprchu. Podle jeho vyprávění je právě tato ledová koupel vstupenkou do zápasového naladění, které poté celé utkání deptá jeho soupeře. Vedle toho je známý také tím, že si na kurtu skládá láhve s vodou specifickým rozestavením.

  • Michael Phelps, americký plavec, držitel rekordního počtu 28 zlatých olympijských medailí. Před závodem mu do uší přál štěstí nejen Michael Jackson, do jehož melodie si Phelps ladně tancoval, a vždy se třikrát poplácal po zádech rozvlněnýma rukama.  

  • Serena Williams, americká tenistka, držitelka 22 grandslamových titulů. Sama na sebe prozradila, že vítězné ponožky během turnaje nemění a dokonce ani nepere. Ve skutečnosti však má prý tolik rituálů, že je až únavné je všechny stihnout. 

  • Jake Spiker Gibb, americký plážový volejbalista, čtyřnásobný účastník letních olympijských her. Během nástupu na hřiště praktikuje krátké desetisekundové meditace, které mu pomáhají se soustředěním. Během západu je ještě několikrát zopakuje. 

Co si z toho vzít?

Rituály a předzápasové rutiny jsou neodmyslitelnou součástí vrcholového sportu. Pomáhají sportovcům se uklidnit, soustředit, získat potřebné sebevědomí a naladit se do závodní či zápasové atmosféry. Ačkoliv některé specifické rituály jsou studovány i v rámci vědeckých studií, sportovci často praktikují zcela náhodné věci, které se naučili a které jim vyhovují. 

Ať už je ale předzávodní rituál jakýkoliv, důležité je, že může sportovci pomoci předvést kvalitní výkon. Vrcholový sport totiž zdaleka není jen o fyzické zdatnosti, ale také o psychické odolnosti a schopnosti zvládat stres a napětí.

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________