Podpora testosteronu

Testosteron je pokládán za jeden z nejdůležtějších hormonů v oblasti budování svalové hmoty a síly, regenerace a obecně fyzické a psychické výkonnosti. Látky v této kategorii mohou mít pozitivní vliv na jeho hladinu.

Řazení

Co je testosteron?

Testosteron je známý jako mužský pohlavní hormon, který do značné míry ovlivňuje vývoj sekundárních pohlavních znaků během puberty. Přirozená hladina testosteronu v těle se okolo 30. roku věku začne snižovat. Nižší hladina testosteronu může být způsobena také zraněním či závažnou nemocí. Určité množství testosteronu se vyskytuje také v těle žen.

Testosteron ovlivňuje růst a zachování svalové hmoty, způsob ukládání tuku v těle, sexuální výkonnost či náladu. Může mít vliv také na zažívání, paměť a imunitu.

Jak přirozeně zvýšit testosteron?

Hladinu testosteronu je možné do určité míry ovlivnit výživovými návyky a životním stylem. Důležitý je příjem zdravých tuků, stejně tak jako snížený příjem jednoduchých cukrů. Z hlediska bílkovin je dobré se zaměřit na ty biologicky hodnotné - červené maso, ryby, vejce či mléčné proteiny. Za prospěšné minerální látky lze považovat zinek, hořčík, či vitamin D.

V rámci životního stylu je dobré dbát důraz kvalitní spánek, fyzickou aktivitu, nízkou úroveň stresu a pobyt na sluníčku.

Doplňky stravy na stimulaci testosteronu

Stimulanty testosteronu, známé též jako testosteron boostery, představují doplňky stravy, u nichž bylo prokázáno, že za určitých podmínek mají v rámci dlouhodobého užívání pozitivní vliv na nárůst hladiny testosteronu v těle. 

  • Tribulus Terrestris, známý též jako kotvičník zemní, je jedním z nejoblíbenějších doplňků stravy. Za jeden z nejkvalitnějších tribulů je považovaný tzv. bulharský tribulus, který obsahuje alespoň 60 % účinných látek. Pomoci může zejména osobám v pokročilém věku či se sníženou hladinou testosteronu.
  • Maca peruánská je známá superpotravina původem z And. Kromě stimulace tvorby testosteronu má také příznivý vliv na psychickou pohodu a fyzickou výkonnost.
  • Ashwagandha je rostlina známá již v tradičním staroindickém lékařství. Pozitivně působí také na kognitivní funkce, zejména paměť a koncentraci.
  • ZMA je dobře známá směs hořčíku, vitamínu B6 a zinku, u níž byla zaznamenáno zachování optimální hladiny testosteronu i růstového hormonu.

Se stimulací tvorby testosteronu pomůžou také kyselina D-asparagová, neboli DAA, ženšen, kreatin či HMB.