Posedlost pitným režimem: kolik vody je moc a jak to poznat?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 9. 12. 2021
Uložit článek
Posedlost pitným režimem: kolik vody je moc a jak to poznat?

Když přijde řeč na pitný režim, je snadné dostat se k myšlence, že čím více, tím lépe. Pitný režim právem považujeme za extrémně důležitou součást zdravého životního stylu, mimo jiné pomůže s hubnutím, svoji roli hraje ve vzhledu a pružnosti pleti nebo sportovním výkonu. Jenže kolik je správné množství? A co když to s ním přeženete? Na to se podíváme v dnešním článku. 

Snad už všichni jsme někdy slyšeli, že voda je podstatnou součástí každé buňky našeho těla a vypít bychom měli alespoň osm sklenic vody denně. Doporučení je to sice celkem nepřesné, ale pro představu minimálního množství pro začátek stačí. Stejně jako se vším i tady se ale dobrá snaha může proměnit v extrém a nepřiměřenou hydrataci. A tam nastává problém. 

Pitný režim důležitý je, ale…

Nenechte se zmást úvodem článku. Pitný režim opravdu důležitý je a rozhodně bychom na něj neměli zapomínat.O tom, kolik a čeho pít nebo jak vám pomůže zhubnout, jsme psali zde:

Ačkoliv část lidí má problém pít dostatečně, je potřeba dávat pozor i na opačný extrém: a to na nadměrnou konzumaci tekutin, která má nepříjemné zdravotní následky stejně jako dehydratace. Jaké? 

obrázek z gettyimages.com/Fabrice Lerouge

Kolik vody je příliš a jak to škodí?

Co se týče pitného režimu, je těžké vám dát jedno univerzální číslo, kterým se řídit. Množství je ovlivňováno faktory jako je věk, pohlaví nebo fyzická aktivita. Co je pro jednoho akorát, pro jiného může být příliš. Odrazit se ale můžeme od množství 30–45 ml/kg hmotnosti.

Optimální pitný režim totiž nesouvisí jen s příjmem tekutin jako takových: důležitý je pro udržování stálého vnitřního prostředí. Pokud budete pít příliš, může to narušit rovnováhu elektrolytů, což následně vede k hyponatrémii (nízkým hladinám sodíku v krvi).

Zdravé ledviny mají schopnost nadbytečnou a nepotřebnou vodu vyloučit, ale pouze omezenou rychlostí, a to zhruba 800–1000 ml za hodinu. Neznamená to, že po překročení této hranice jste ohrožení na životě, ale snažte se do ní vejít. Z toho důvodu je fajn si pitný režim rozložit do průběhu celého dne. Ne po celém dni s třeštící hlavou zjistit, že jste vypili skleničku vody a všechno chtít najednou dohnat.

Jak poznám, že piju zbytečně moc?

První známky toho, že to s pitným režimem přeháníte, jsou překvapivě snadno k rozpoznání. V koupelně a na záchodě jste jako doma, vstávat musíte několikrát za noc? Pak je na čase s pitím brzdit. Napoví také barva moči: je úplně bezbarvá.

Vážnější projevy výše zmíněné hyponatremie jsou lehce zaměnitelné s dehydratací. Patří k nim:

  • zmatenost

  • nutkání na zvracení a zvracení

  • únava

  • slabost

  • ztráta koordinace

V tom případě bude rozhodně na místě vyhledat lékaře, který provede krevní testy a navrhne další postup.

obrázek z istockphoto.com

Kdo by měl zbystřit nejvíc?

Věnujete se vytrvalostním sportům a neodradí vás ani horké počasí? Při náročném závodě v takovém počasí se ztráty potu mohou vyšplhat až do několika litrů a je potřeba je nahradit. Je ale důležité si uvědomit, že čistá voda nebude tím nápojem, po kterém sáhnout. Lepší bude iontový nápoj s elektrolyty. S výběrem pomůže náš článek.

Prolévání se čistou vodou během/po výkonu může vést až k hyperhydrataci a hyponatrémii, kdy se snižuje plasmatická hladina sodíku. To ale neznamená, že byste při sportu neměli více pít. V horku to platí dvojnásob. I při běžné aktivitě je doplňovat tekutiny průběžně, ne naráz.

Týká se to nejen vytrvalců. Patříte mezi pravidelné návštěvníky fitka a nosíte s sebou několikalitrové barely s vodou, které ještě pro jistotu doplňujete? Ani zde není na místě to přehánět. Nebo se možná snažíte zhubnout a myslíte si, že vodou zaženete veškerý hlad a chutě. To není cesta: pokud pociťujete velký hlad a chutě, je to spíše projevem nedostatečného jídelníčku jak po stránce energie, tak i živin.

Co si z toho vzít?

Dostatečný pitný režim s sebou nese řadu benefitů. Myslete ale na to, že neexistuje žádné univerzální množství pro každého z nás. Je třeba zohlednit řadu faktorů. Problémem jsou oba extrémy: jak nedostatečný pitný režim, tak i zbytečné přepíjení se. Jak tedy poznat, že pijete akorát?

  • pravidelně (ale ne příliš často) chodíte na WC

  • máte světle žlutou moč

  • tak akorát se potíte

  • vaše kůže je elastická

  • nepociťujete žízeň

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________