Poškozuje pečivo, těstoviny nebo další potraviny z moderně vyšlechtěná pšenice náš organismus?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 7 měsíci
2
Poškozuje pečivo, těstoviny nebo další potraviny z moderně vyšlechtěná pšenice náš organismus?

Dříve bylo všechno lepší. Jablka byla červenější, mléko voňavější a i ta pšenice už dávno není to, co bývala. Šlechtění zemědělských rostlin postupuje kupředu, a tak s novou dobou přichází také nové odrůdy pšenice, které jsou výnosnější a především odolnější. Je pšenice skutečně škodlivá pro zdravé lidi? A pokud ano, může za to moderní šlechtění?

Co se v dnešním článku dozvíte?

  • Jestli je pšenice právem očerňována
  • Kdo by si na ni měl dávat pozor
  • Jestli je moderní pšenice opravdu nebezpečnější
  • Proč koluje tvrzení, že by pšenici neměli jíst ani zdraví lidé

Je pšenice na černé listině potravin oprávněně?

Prakticky všechny běžně konzumované potraviny mohou ve specifických případech působit zdravotní problémy, pšenice není výjimkou. Ba naopak jsou takové problémy u pšenice relativně běžné. 

Na pšenici a produkty z ní by se měly dávat pozor osoby trpící:

  1. Celiakií (CD), kterým se poškozuje tenké střevo při konzumaci potravin obsahujících lepek (pšeničnou bílkovinu)
  2. Alergií na pšenici (WA), kterým podání pšenice okamžitě vyvolá alergickou odezvu, která se může projevit zažívacími nebo kožními problémy (vyrážky, zvracení, nadýmání, průjmy či bolesti břicha)
  3. Neceliakální glutenovou senzitivitou (NCGS), která… zkrátka by si na pšenici měly dávat pozor, ale úplný zákaz není většinou nutný. O NCGS toho totiž stále víme velmi málo, dokonce ji pořád neumíme spolehlivě diagnostikovat.

Odhaduje se, že problémy s lepkem či s konzumací pšenice trpí dohromady asi 1,6–16,7 % populace. Říká se ale, že pšenici bychom se měli vyhnout všichni bez výjimky, takže co zbylých 83,3–98,4 % lidí?

Mohou být problémem moderní vyšlechtěné odrůdy, které jsou odolnější vůči pesticidům a výnosnější co do zisku pšeničného zrna?

Poškozuje pečivo, těstoviny nebo další potraviny z moderně vyšlechtěná pšenice náš organismus?

Mohou moderní druhy pšenice vést ke zdravotním problémům?

Keirns B. H. (2019), porovnával ve své nové studii dříve používané pšeničné odrůdy (Thurkey, Kharkof) oproti nové (Gallagher), která byla uvedena na trh v roce 2012. 

Pěstování odrůdy Gallagher umožní zemědělcům zvětšit své výnosy a pěstitelům pomůže chránit plodiny před pesticidy a patogeny. Může tím ale ohrozit nás?

Se svým výzkumným týmem se rozhodl testovat podávání těchto plodin na zvířecích modelech tak, aby napodobil střední až vysokou konzumaci u lidí, která bývá spojována se zdravotními problémy. 

Výzkum došel k závěrům, že pšenice pro zdravé lidi problém nepředstavuje:

  1. Původní ani moderní odrůdy pšenice nepůsobily prozánětlivě oproti kontrolní skupině při simulaci typické západní stravy.
  2. Je možné, že kombinace původních odrůd vede k mírně protizánětlivému působení (bylo pozorováno mírné snížení exprese Interleukinu 17A, což je jeden z markerů zánětlivých procesů).

Přestože byla tato studie provedená na zvířatech, její výsledky jsou relevantní i pro lidskou populaci. Existuje totiž celá řada "lidských" studií, které poukazují na to, že pšenice pro zdravé lidi žádný zdravotní problém nepředstavuje. 

Stejně tak není pravdivé tvrzení, že je v moderních druzích pšenice více lepku než v dříve pěstovaných odrůdách, a proto je její konzumace riziková. 

Podle studie zabývající se obsahem lepku v pšenici je jeho zastoupení za posledních 100 let stabilní. Nová studie zabývající se moderní odrůdou Gallagher dokonce ukazuje, že obsah lepku v odrůdě Gallagher je nižší oproti dříve pěstovaným odrůdám.  

Poškozuje pečivo, těstoviny nebo další potraviny z moderně vyšlechtěná pšenice náš organismus?

Proč se pšenice nedoporučuje ani zdravým lidem?

Odpověď na tuhle otázku byste měli hledat u výživových poradců, kteří podobná tvrzení sdílejí – my to totiž nebyli… Nabízí se ale hned několik důvodů, proč se podobná tvrzení šíří rychlostí světla:

  1. Pšenice je základním stavebním kamenem vysoce průmyslově zpracovaných potravin, které jsou velmi kalorické a málo nutričně hodnotné: snídaňové cereálie, pečivo ze zmrazeného polotovaru, majonézové bagety, chlebíčky, sušenky či dorty. Pokud vyloučíte pšenici, automaticky vyloučíte polovinu (nebo skoro všechny?!) „nezdravé“ a kaloricky vydatné potraviny.
  2. Z pšenice můžete vyrobit pečivo, které se dá jíst po tunách. Pokud si dáte k hlavnímu chodu knedlíky na místo rýže či brambor, zpravidla v nich dokážete sníst více kalorií kvůli větší kalorické denzitě.
  3. Bílá pšeničná mouka obsahuje málo vlákniny a má relativně vysoký glykemický index. Bílé pečivo vás proto příliš nezasytí a chvíli po jeho konzumaci pravděpodobně „sáhnete“ po něčem dalším.

Co z výše zmíněných důvodů vyplývá?

  1. Pokud nad jídlem nechcete přemýšlet, vyřazení pšenice (typicky přítomné v průmyslově zpracovaných potravinách) pravděpodobně povede k tomu, že sníte za den méně kalorií a vaše strava bude bohatší na cenné mikroživiny. To ovšem vůbec neznamená, že je pšenice jako taková špatná nebo že se po ní tloustne – to je totiž stále důsledek příliš velkého kalorického příjmu oproti výdeji.
  2. Pokud ale nad jídlem přemýšlíte, stavíte na nutričně bohatých a průmyslově nezpracovaných potravinách, vyřazení pšenice vám nepřinese vůbec nic…
Poškozuje pečivo, těstoviny nebo další potraviny z moderně vyšlechtěná pšenice náš organismus?

Co si z toho vzít?

  • Konzumace pšenice může být problém u seriózních výživových omezení (celiakie, alergie na pšenici, neceliakální glutenová senzitivita). Zde je na místě konzultovat příjem pšenice či lepku se svým lékařem, je možné, že se lepku budete muset vyhnout úplně.
  • Jiná situace nastává v případě zdravých lidí, kteří s trávením lepku nemají žádné potíže. V takovém případě není třeba se lepku a pšenici vyhýbat.
  • Ani moderní odrůdy pšenice nejsou důvodem, proč pšenici z jídelníčku vyřadit. Nová studie z roku 2019 potvrdila, že prozánětlivé působení po konzumaci nové pšenice je podobné jako v případě původních odrůd pšenice.
  • Ani tvrzení o tom, že moderní druhy pšenice obsahují více lepku, nejsou pravdivá. Nová odrůda Gallagher má dokonce oproti původním druhům nižší zastoupení lepku.
  • Snažte se zakládat svou stravu na nutričně bohatých, přirozených potravinách, které mají typicky vyšší podíl vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Koneckonců i výrobky z celozrnné pšeničné mouky mohou tato kritéria splňovat. Průmyslově zpracované potraviny, ve kterých je pšenice bohatě zastoupena, se však snažte omezovat.
Poděkuj autorovi
5
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________