Pravěké ženy měly mnohem větší sílu než dnešní elitní sportovkyně

Ondřej Klein
Ondřej Klein Poprvé publikováno 16. 12. 2017
Aktualizováno 4. 12. 2019
Pravěké ženy měly mnohem větší sílu než dnešní elitní sportovkyně
obrázek z pinimg.com

O tom, jak žili naši předci, toho stále víme velmi málo. Archeologické nálezy v podobě kostí nám však s pomocí moderních počítačových analýz dokáží prozradit zajímavé informace. 

V časopise Science Advances vyšla průlomová analýza porovnávající ženské kosti staré 7 tisíc let se špičkovými veslařkami, běžkyněmi a běžnými studentkami z Cambridge. Co prozradila počítačová tomografie o síle pravěkých žen?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jestli je vůbec možné z kostí určit svalovou hmotu
  • Jaký vliv na kosti má fyzická aktivita
  • Ve kterém období byly ženy nejsilnější a proč
  • K čemu nám může být pohyb prospěšný

Jak podle kostí dokážeme určit svalovou sílu?

Jak je známo, kostní tkáň je živá a reaguje na způsob, jakým žijeme. Pokud se věnujeme sportovní aktivitě od dětského věku, tak máme naši kostru v lepším stavu než ti, kteří sport sledují pouze z pohodlí svého křesla. 

Kostní tkáň reaguje na pohyb zvýšením minerální hustoty, kosti jsou tak pevnější a silnější. Zejména vlivem silové a vytrvalostní zátěže dochází k pozitivním změnám díky tomu, že svaly vyvíjí na kosti tlak, který je nutí, aby se vykonávané námaze přizpůsobily a zesílily (Janz et al., 2010).

Jak se naše kosti vyvíjí?

  1. Přibližně do 25. roku života probíhá výstavba kostní tkáně, kosti tak sílí a zpevňují se.
  2. Na dalších 10–12 let jsou kosti v takřka stálém stavu díky rovnocenným procesům výstavby a odbourávání tkáně.
  3. Zřejmě někdy kolem 40 let nám v těle začínají převládat procesy související se slábnutím kostí, a jsme tak vystaveni třeba vyššímu riziku vzniku zlomenin.

Podle změn kostní tkáně vlivem fyzické aktivity můžeme přímo určit svalovou sílu jedince a zjistit tak, kdo měl větší sílu. 

Fyzická aktivita nám dále přímo pomáhá se zachováním pevných a pružných kostí po celý náš život a oddaluje například riziko zlomenin, které bývají u seniorů často příčinou doživotního upoutání na lůžko.

obrázek z pinterest.com

Pravěká žena je pravděpodobně nejsilnější ženou světa          

Vraťme se ale k tomu, co Macintosh, Pinhasi, & Stock, (2017) zjistili. Ve studii autoři porovnávali stav kostí elitních veslařek, běžkyň a běžných studentek z Cambridge s pravěkými ženami z mladší doby kamenné, bronzové, železné a ze středověku

Jako ukazatel síly horních končetin sloužila kost pažní a v případě dolních končetin to byla kost holenní.

Klíčová zjištění:

  1. Síla dolních končetin se prakticky nezměnila. Ženy mají dolní končetiny stejně silné jako v minulosti.
  2. Pravěké ženy byly silnější než dnešní špičkové veslařky, které patří mezi sportovkyněmi k těm s nejsilnějšími horními končetinami.
  3. Pro představu, ruce žen z doby kamenné byly oproti veslařkám silnější až o 16 % a oproti běžným studentkám až o 30 %. 

Jak je to možné?

Jedna z autorek studie Alison Macintosh se domnívá, že je to pravděpodobně tím, že ženy trávily 4–5 hodin denně drcením obilnin na přípravu tehdejší podoby mouky. Jak je drcení mouky namáhavé, bychom si zcela jistě mohli vyzkoušet v některém z tradičních skanzenů v České republice. Myslím, že bychom byli překvapeni.

Pokud bychom po celý svůj život 4–5 hodin denně kameny drtili obilí, zcela jistě bychom byli silnější než dnešní veslařky. Jako třeba v případě průměrné ženy žijící přibližně 5 000 let před naším letopočtem.

Zajímavé by bylo zjistit, jestli byly pravěké ženy silnější než dnešní crossfit a fitness sportovkyně. Co myslíte, slečny a dámy, troufly byste si třeba na souboj v páce s pravěkou ženou?

Co si z toho vzít?

I když s největší pravděpodobností dnešní ženy nedosáhnou stejné síly jako ty pravěké, neznamená to, že by mělo jít veškeré úsilí stranou. Pokud se budeme věnovat sportu od dětství, budeme mít v dospělosti v kostru v lepším stavu než ti, kteří tráví svůj volný čas převážně na gauči. 

Tím si snížíme riziko zlomenin, které především ve stáří mohou způsobit pořádné komplikace. A pokud se přece jen chcete v síle rukou vyrovnat pravěkým ženám, nezbývá vám nic jiného než zkusit 5 hodin denně drtit obilniny. 

Další informace můžete načerpat za našich obsáhlých článků: 

[eshoplink]

Janz, K. F., Letuchy, E. M., Eichenberger Gilmore, J. M., Burns, T. L., Torner, J. C., Willing, M. C., & Levy, S. M. (2010). Early Physical Activity Provides Sustained Bone Health Benefits Later in Childhood. Medicine and science in sports and exercise, 42(6), 1072–1078. https://doi.org/10.1249/MSS.0b...

Macintosh, A. A., Pinhasi, R., & Stock, J. T. (2017). Prehistoric women’s manual labor exceeded that of athletes through the first 5500 years of farming in Central Europe. Science Advances, 3(11), eaao3893. https://doi.org/10.1126/sciadv...

Poděkuj autorovi
2 lidé již poděkovali
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku