Pravidelné pití limonád: Jaká s sebou nese rizika?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 3 měsíci
Pravidelné pití limonád: Jaká s sebou nese rizika?
obrázek ze shutterstock.com

Co může za nezdravost slazených nápojů? Je to obsah cukru a umělých sladidel? Umělá barviva? Vědci pod vedením Amy Mullee na to šli jinak. 

Do své studie zahrnuli 451 743 osob z deseti evropských zemí a zkoumali souvislost mezi konzumací limonád a výskytem civilizačních onemocnění a úmrtnosti. A jak to celé dopadlo?

Pití limonád je spojeno s vyšším rizikem úmrtnosti. Jak velký je to problém?

Studie Amy Mullee (2019) se zaměřila na souvislost mezi konzumací cukrem slazených či nekalorických nápojů a rizikem úmrtí na různé choroby. 

Od jakého denního příjmu limonád bychom si již měli dávat pozor?

Podle Mulle byla vyšší zdravotní rizika pozorována již u dlouhodobé konzumace většího množství než je příjem jedné sklenice (225 ml) cukrem slazené limonády nebo půl sklenice nápoje (125 ml) slazeného umělými sladidly. Jaké nemoci byly nejčastěji ve studii spojovány s pitím limonád?

Cukrem slazené limonády jsou spojeny s vyšší úmrtností na rakovinu tlustého střeva

Největším problémem cukrem slazených limonád je vysoké zastoupení cukru (jednoduchých sacharidů). V 500 ml slazené limonády najdeme průměrně asi 15 kostek cukru, což značně usnadňuje cestu za nadváhou a obezitou. Ta sama o sobě zvyšuje riziku vzniku cukrovky 2. typu či kardiovaskulárních onemocnění.

Nejde ale jen o nadváhu či obezitu. Konzumace slazených nápojů je totiž podle této studie sama o sobě spojena se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny tlustého střeva (kolorektálního karcinomu) a dalších onemocnění trávicího traktu.

Jak je to s bezkalorickými nápoji. Můžeme neomezeně pít nápoje s umělými sladidly?

Umělá sladidla jsou látky s mnohanásobně vyšší sladivostí než cukr. K oslazení dvou sklenic proto není potřeba 15 kostek cukru, nýbrž jen několik desítek miligramů daného nekalorického sladidla, které zpravidla vyloučíme v nezměněné podobě.

Podle stejné studie byla pozorována vyšší úmrtnost i v souvislosti s dlouhodobou konzumací nekalorických nápojů, zde se vyšší rizika projevila od půl sklenice limonády (125 ml) denně. Na vině bylo zvýšené riziko vzniku kardiovaskulárních chorob (nejčastěji ischemické choroby srdeční), ubyly však onemocnění trávicího traktu.

Nejsou to však umělá sladidla samy o sobě, která přímo způsobují zvýšená zdravotní rizika. Na celkové úmrtnosti se totiž mohly podepsat i další faktory nezdravého životního stylu, které se s konzumací limonád neúprosně pojí, což zmiňují i sami autoři studie.

Můžou za všechno zdravotní problémy světa jenom limonády?

Celková zvýšená úmrtnost jistě není jen zásluhou pití limonád. Na problematiku musíme nahlížet v celkovém kontextu životního stylu, protože jde zejména o souhru dalších rizikových faktorů, které jsou spojeny s nezdravým životním stylem.

Více limonád pijí lidé s obecně nezdravým životním stylem

Do hry tak vstupuje celkově vyšší konzumace přebytečně sladkých, tučných a slaných jídel stejně jako vysoce průmyslově zpracované potraviny, alkohol a nedostatek pro zdraví prospěšných potravin, jako je zelenina, ovoce, ořechy, celozrnné produkty nebo obecně vláknina. 

Mullee zjistila, že vyšší množství limonád popíjí lidé s vyšším BMI a s nižším vzděláním. Stejně tak konzumace červeného a průmyslově zpracovaného masa byla nejvyšší u osob, které holdovaly limonádám slazeným cukrem. Když se na to podíváme jako na celek, vše se začíná vykreslovat daleko jasněji.

obrázek ze shutterstock.om

Limonády a sladké nápoje by neměly tvořit základ pitného režimu

Vyplatí se limonády omezovat? Určitě ano. Pokud je vám ale jejich konzumace blízká, dát si jednou za čas sklenku limonády s vaším zdravím rozhodně nezahýbe, zvlášť pokud je vaše strava vyvážená a obsahuje všechny důležité živiny. 

Snažte se svůj pitný režim stavět zejména na vodě, neslazeném ovocném či bylinném čaji. Zelený nebo černý čaj, káva nebo ředěný džus či čerstvě vymačkaná šťáva taky nezní špatně, ne? 

Co si z toho vzít?

  • Nadměrné pití limonád je podle rozebírané studie spojené se zvýšením rizika vzniku kolorektálního karcinomu, infarktu a dalších kardiovaskulárních a trávicích onemocnění. Jestli opravdu vyšší konzumace těchto nápojů přispívá ke zvýšení rizika vzniku těchto chorob, nebo jde o náhodné pozorování, zatím není jasné a je třeba více studií.
  • Zvýšená rizika se ve studii projevila již od dlouhodobé konzumace půl sklenice (125 ml) nekalorických limonád či jedné sklenice (225 ml) cukrem slazených nápojů denně.
  • Samotný obsah umělých sladidel je v nekalorických limonádách hluboko pod limitem bezpečnosti, jejich průměrná konzumace je tak podle řady studií v pořádku. Zvýšená rizika totiž plynou i z dalších faktorů nezdravého životního stylu, který je neodmyslitelně spjat s vyšší konzumací nekalorických či cukrem slazených limonád.
  • Pokud jíme pestrou a čerstvou stravu založenou na minimálně průmyslově zpracovaných potravinách, nemusíme se občasné konzumace limonády ze zdravotního hlediska obávat.
  • Základ pitného režimu by měla tvořit kohoutková či minerální voda a neslazené čaje.

Jak se na nás podepíše nekvalitní strava, dá se ve fast foodu opravdu vybrat?  

[eshoplink]

Mullee A. et al. (2019). Association between soft drink consumption and mortality in 10 European countries. JAMA Internal Medicine

Luger M. et al. (2017). Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review from 2013 to 2015 and a comparison with previous studies. Obesity facts 10:6

Poděkuj autorovi
5 lidí již poděkovalo

Diskuze k článku