Přejedl(a) ses? Nevadí. Víme, co pomůže od těžkosti a nafouklého břicha

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 25. 12. 2021
Uložit článek
Přejedl(a) ses? Nevadí. Víme, co pomůže od těžkosti a nafouklého břicha

Vánoce bývají velkou zatěžkávací zkouškou pro naše zažívání. Někdy se zkrátka stane, že se jednoduše přejíme. Plácáme jedno přes druhé, ale kdo by odolal tolika lákavým druhům cukroví od babičky, které je ještě doprovázeno slavnostním přípitkem s chlebíčky v závěsu? To vše následně může způsobit nepříjemné potíže. Jak se s nimi vypořádat? Poradíme v našem článku.

1. Hlavně klid

Čas od času se přejíst je normální u každého z nás. Vánoční svátky a oslavy s nimi spojené jsou o jídle do velké míry jsou, takže se může jednoduše stát, že to tak trochu přeženete. Jedno takové přejezení rozhodně nezruinuje vaše zdraví, ani postavu. Proto si to nijak nevyčítejte: mohlo by to vést ke špatnému vztahu k jídlu i sobě, což často vyústí k začarovanému kruhu přejídání a nesmyslných restrikcí. Zkuste popřemýšlet, co k přejezení vedlo, proč se tomu stalo a jak strávíte následující dny.

  • Proč se o Vánocích přejídáme? Podívejte se na náš další článek

2. Běžte se projít nebo si zacvičte

Nebojte, na vysokohorský výšlap vás nepoženeme. Ale taková lehká procházka v klidnějším tempu pomůže rozpohybovat trávení a srovnat do normálu rozkolísanou hladinu krevního cukru. Raději si ale neplánujte kopcovité terény. Pořádná makačka totiž nasměruje krev spíše do svalů, namísto do žaludku, což by vedlo spíše ke zpomalení trávení. Protáhnout se také můžete při lehčí józe.

Stejně tak si můžete naplánovat i nějaký ten workout. Jen si nechte větší odstup od posledního jídla: minimem budou 3–4 hodiny, záleží ale i na vašich individuálních zkušenostech.

obrázek z gettyimages.com

3. Hned si nelehejte

Takový malý šlofíček nebo rovnou pořádný šlofík se může jevit jako dobrý nápad, že? Nicméně opak je pravdou. Pokud si rovnou po tom, co jste to přehnali s jídlem, jdete lehnout, bude vám pravděpodobně dost těžko. Zpomalí se zažívání a pomyslnou korunu tomu nasadí větší riziko nepříjemného refluxu. Klidně si odpočiňte, ale gauč ať raději chvíli počká. Mezitím třeba stihnete umýt kupící se horu nádobí nebo vyrazit ven.

4. Nezapomeňte na vodu, ale opatrně s tou sycenou 

Voda je dobrý nápad, ale v tomto případě je množství klíčové. Pokud byste se začali “prolívat” na litry, celou situaci by to mohlo spíše zhoršit. Naopak přiměřené popíjení v průběhu dne bude to pravé. Proč? Voda pomůže tělu zbavit se přemíry soli z jídla. A ruku na srdce, některé z vánočních jídel a pochutin jsou právě taková. Správný pitný režim je také prevencí zácpy, která by vašim nepříjemným pocitům ještě přihoršila. 

Sycenou vodu s bublinkami si ale raději odpusťte. Nafouknuté břicho by mohla ještě umocnit. Je to z toho důvodu, že při pití vody s bublinkami zároveň polykáme plyn, kterým je voda nasycena.

5. Naplánujte si další jídlo, jezte v klidu a vědomě

Jasně, ten třetí talíř cukroví nebo pořádnou misku bramborového salátu už nevrátíte a ani to není třeba. Tradiční jídla k Vánocům už prostě patří, jen některá z nich ve větším množství nedělají dobře našemu trávení, které je po celý rok zvyklé na jídla lehčí. Další dny si proto zkuste dopředu naplánovat. Vyberte taková jídla, která jsou lehčí, zároveň chutnají skvěle a budete se na ně těšit.

  1. Co si takhle prodloužit atmosféru Vánoc s perníčkovým mugcakem? ​​
  2. K obědu barevné pečené papriky
  3. Na sváču vaječná pomazánka s červenou řepou
  4. A K večeři třeba hřejivá krémová polévka z pečené zeleniny

Kromě toho, co jíte, je neméně důležité i to, jak to jíte. Jídlo si vychutnávejte, nenechte se u něj rušit a nehltejte. Uvidíte, že požitek z takto snězeného oběda bude o třídu jinde. Také mnohem snáze rozlišíte pocit sytosti, kdy už není potřeba v jezení pokračovat dále.

  • Jak jíst vědomě? Poradíme v našem dalším článku

obrázek z istockphoto.com

Kdy si říct o pomoc?

Stává se vám často, že jíte i přes pocit sytosti? Možná sami cítíte, že se přejídáte častěji, než by vám bylo komfortní. Uvědomění si problému je první a neskutečně důležitý krok. Je přirozené, že se k tomu váže pocit studu. Nebojte se ale říct si o pomoc ať už psychologa nebo nutričního terapeuta. Ideální je kombinace obou profesí.

  • Myslíte si, že byste mohli mít problém? Náš článek může být dobrým odrazovým můstkem.

Co si z toho vzít?

Vánoce samozřejmě mají i jiný rozměr, než je jen jídlo a obžerství. Je to odpočinek, čas strávený s rodinou a přáteli nebo výjimečná atmosféra. Na druhou stranu k vánočním svátkům tradice i v podobě jídla patří. To, že se přejíte nebo vám jídlo nesedne, se může stát. Pokud se tak stane, tak doufáme, že díky našim radám případné nepříjemnosti dobře zvládnete a další dny už se zase budete cítit fit.

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________