Detox skladu! Před 19 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 26% slevou  

Přidejte chilli do vašeho jídla a nastartujte metabolismus!
obrázek ze shutterstock.com

Přidejte chilli do vašeho jídla a nastartujte metabolismus!

David Chmátal David Chmátal před 3 měsíci

Obliba pálivého jídla stoupá úměrně s každou nově otevřenou pho restaurací. Světová spotřeba chilli stoupla mezi lety 1991 a 2011 o 2,5 % ročně a v současnosti se odhaduje roční nárůst o 3 % (Třešňák, 2018). Světové kuchyně se postupně prolínají, a i u nás, kde po několik staletí dominoval pepř, se chilli postupně rozšiřuje do každodenní stravy. Nicméně i přes vzrůstající toleranci k exotickým chutím jsou zde i tací strávnici, kteří upadají do kómatu už při konzumaci instantní nudlovky. Ať patříte mezi milovníky chilli, nebo naopak kolem asijských bister chodíte obloukem, podívejte se, jak trocha chilli ovlivňuje vaše tělo.

Co se dnes dozvíte?

  • Proč chilli pálí, co je kapsaicin.
  • Jak chilli ovlivňuje náš metabolismus.
  • Chilli ve zdravotnictví, lék na rakovinu?
  • Jak nám chilli může pomoc k dosažení vysněné postavy?

Křen, wasabi vs. chilli a pepř aneb Co na tom chilli tak pálí?

Chilli do Evropy přivezl roku 1493 Kryštof Kolumbus po první návštěvě Nového světa. Z portugalských přístavů se nová plodina rozšiřovala dál a výrazně přeměnila dosavadní kuchyni v celé Asii. Čím to je, že v Indii a Thajsku konzumují polévky s pekelným nádechem, zatímco u nás stačí jen málo a už slzíme?

Pálivou chuť má na svědomí bezbarvý alkaloid nazývaný kapsaicin. Jedná se o látku přirozeně se vyskytující v plodinách jako papriky a kajenský pepř, v kterých slouží jako přirozený obranný mechanismus vycházející z evoluce rostlin. Snad až na dvě výjimky, není na planetě živočich, který by dobrovolně konzumoval pálivé plodiny. Kromě homo sapiens okusují rostliny obsahující kapsaicin jen ptáci, kteří nemají vyvinuté receptory a pikantní chuť ignorují.

U homo sapiens kapsaicin aktivuje vaniloidní receptory TRPV1 (Tamara Rosenbaum and Sidney A. Simon, 2007), vyskytující se na pokožce celého těla, a zvláště pak v nosu a na špičce či po stranách jazyka. Stejné receptory reagují na podněty způsobující bolest následkem vysoké teploty, proto máme pocit, že nás paprička pálí. Při časté konzumaci pálivého jídla si naše tělo nezvyká na agresivní chuť, jen naše receptory postupně ztrácejí svoji senzitivitu. Představte si kapsaicin jako klíč a TRPV1 jako klíčovou dírku. Kapsaicin zapadne do receptoru, a tím ho aktivuje. Při každé konzumaci se dírka opotřebovává a je potřeba většího klíče pro její aktivaci. Stejně můžu demonstrovat i to, proč by se na pálivost neměla zapíjet vodou či jinou neutrální tekutinou. 

obrázek ze shutterstock.com

Pomůže proti pálivému peklu v puse doporučované mléko? 

Molekuly kapsaicinu se chovají podobně jako tuky – oleje. Jak víme, voda se s olejem nemísí, naopak částice kapsaicinu roznese po celém povrchu ústní dutiny, a tím aktivuje více receptorů. Proto je lepší zvolit například mléko obsahující kasein a mléčný tuk, jenž se s pálivými částicemi promíchá a pomůže je neutralizovat. Pro zbavení se nesnesitelné pálivosti sáhněte po tučných výrobcích, kokosovém mléku apod. nebo zajezte neutrální potravinou jako pečivo. Obdobně by mohl fungovat i alkohol, nicméně například pivo nemá dostatečnou voltáž (obsah alkoholu). Bořiči mýtů z Discovery channelu v jedné z epizod rozebrali mýty opředený kapsaicin a vyčíslili potřebné množství alkoholu pro neutralizaci kapsaicinu. Na jeden panák (3 cl) čistého kapsaicinu (a to je sakra hodně) musíte vypít asi 10 panáků (30 cl) 40% alkoholu.

Kapsaicin se nevyskytuje jen v chilli papričkách, ale i v nám dobře známých odrůdách pepře. Na druhou stranu ne každé podráždění vašeho jazyka má na svědomí kapsaicin. Křen, hořčice nebo wasabi vyvolávají obdobné následky, nicméně jejich pálivost je způsobena vysokou přítomností allyl isothiokyanátu, který na rozdíl od kapsaicinu napadá spíše dutinu nosní a rychle odezní. Proto při štědré porci wasabi cítíme pálení v nose a na horním patře.

Pálivost, neboli obsah kapsaicinu, se měří dle Scovilleovy stupnice a uvádí se v jednotkách se zkratkou SHU. Dosud známá škála se pohybuje v rozmezí od absolutní nuly – "bell" paprika až po 16 milionů SHU – čistý kapsaicin. Pamatujte, že sušením papričky ztrácejí jak chuť, tak i svůj pálivý element.

PříkladScoville heat units (SHU)
čistý kapsaicin16 000 000 
pepřový sprej2 500 000–5 300 000 
Carolina Reaper2 200 000
Trinidad Moruga Scorpio Red2 009 231
Habanero Red325 000
Red Thai Chilli Pepper150 000
Cayenne Pepper20 000–50 000
Chipotle Pepper10 000
Jalapeo Pepper8 000
Tabasco3 750
Sriracha2 200
Pepperoncini500 
Bell Pepper0

Proč to sakra jím, když to tak pálí?

Vědomá konzumace pálivých jídlem je mnohdy zakořeněná v kulturním dědictví dané oblasti nebo předmětem sázek se špatným koncem. Požívání jídel, které nás do jisté míry ohrožuje, je v moderní sociologii označován za benigní masochismus, tedy čerpání slasti z vnímání bolesti. Bolestivý vjem vyšle našemu tělu signál, a to vyplaví adrenalin a endorfin, hormon štěstí. Čili chilli je "droga"!

Zdá se, že záliba v pálivé chuti má i další opodstatnění. Uvádí se, že 42 g chilli obsahuje denní dávku vitamínu C. Potraviny obsahující kapsaicin jsou bohatým zdrojem vitamínu A a minerálů jako železo nebo sodík (Kremer, 2015). Dále obsahují široké spektrum antioxidantů a přírodních antibiotik. Právě schopnost hubit mikroby je podle studie z Cornell Univeristy (Billing, 1998) pravděpodobně příčinou vysoké míry využití v Thajsku a Indii (Billing, 1998). V krajinách sužovaných tropickými teplotami a vysokou vlhkostí se daří nebezpečným mikrobům, a právě chilli v našem těle funguje jako přírodní obrana proti zánětům. Údajně by mělo zahubit až 75 % patogenů.

V oblastech kolem rovníku má kuchyně bohatá na pálivá jídla termoregulační funkci. I přes 30 °C vedra konzumují místní denně pálivé pokrmy. Proč? Odpověď je jednodušší, než se zdá. Receptory při kontaktu s kapsaicinem vyšlou mozku zprávu, že naše tělo doslova hoří a tělo začne produkovat nadměrné množství potu, čímž naše tělo ochladí. Tedy plánujete-li dovolenou, pamatujte, že stačí přetrpět 20 minut pálivé Tom Yum polévky a bude vám po zbytek dne hej!

obrázek ze shutterstock.com

S chilli do boje proti rakovině!

Hned na začátek je nutno říct, že i přes vysoké množství mikronutrientů obsažených v chilli papričkách, se studie neshodují, zda je dieta bohatá na pálivá jídla prospěšná či nikoli. Od teorie k praxi přešla skupina vědců z Čínské akademie medicíny (Lu, 2015), kteří svoji práci publikovali v odborném žurnálu British Medical Journal. Studie v sobě zahrnovala data od půl miliónu respondentů a dospěla k závěru, že lidé konzumující chilli alespoň 2x týdně mají o 10 % menší riziko úmrtí než ti, kteří konzumují chilli méně než jednou týdně. Stravu s obsahem pálivých jídel s obsahem chilli tak můžeme na základě těchto dat označit za zdraví prospěšnou.

Jedním členem z týmu autorů zmíněné studie je nutriční epidemiolog, profesor působící na Harvard TH Chan School of Public Health LU QI, který svým bádáním prokázal některé benefity kapsaicinu, sám přiznává, že na zdraví jedince má vliv bezpočet faktorů a je těžké je objektivně posuzovat. Příkladem může být porovnání výskytu rakoviny v USA a Asii. V takovém případě zde vyplývá otázka, zda je nižší procento rakoviny v Asii zapříčiněno nižším podílem živočišné stravy, nebo větší konzumací kapsaicinu?

Předešlé tvrzení potvrzuje ve své práci "Dvě tváře kapsaicinu" vědec z Institutu minnesotské univerzity, Zigang Dong. Ve své studii publikoval duální náhled na vztah kapsaicinu a rakoviny. Dong tvrdí, že kapsaicin by mohl být pro tělo prospěšný mimo jiné i v boji proti rakovině, nicméně stejně tak publikoval výsledky, které mluví o opaku. Kapsaicin u zvířat napadal rakovinotvorné buňky a zamezil jejich dalšímu množení (Dong, 2011). U obdobného výzkumu s lidskými jedinci vědci došli k odlišným výsledkům. U některých jedinců konzumace červených chilli papriček způsobila vnitřní krvácení v žaludeční stěně (gastritidu).

Prokazatelný benefit chilli předložil v roce 2012 tým nutričních specialistů na Čínské univerzitě v Hong Kongu (Kremer, 2015). Svým výzkumem prokázali, že kapsaicin napomáhá rozkladu "špatného" cholesterolu a zabraňuje kontrakcím tepen, které by vedly ke snížení průtoku krve.

Je těžké jednoznačně potvrdit, že kapsaicin přímo ničí rakovinotvorné buňky. Na druhou stranu jeho další benefity pro lidské tělo jsou neoddiskutovatelné. Čistí cévy, zbavuje nás cholesterolu, je to antioxidant a působí protizánětlivě. Navíc naše tělo zásobuje značnou dávkou nutrientů. Nicméně konzumaci příliš pálivého jídla bych nedoporučil nikomu, kdo má citlivé zažívání. Jako vždy platí, poslouchejte svoje tělo!

Pálivá výzva, polévka, co vás položí! Dáte to?

Patříte-li k milovníkům pálivého jídla, nebo máte-li jen chuť otestovat vaši výdrž, můžete vyzkoušet některý z mnoha populárních závodů v pojídání chilli papriček nebo chilli omáček atd. Jednou z takových výzev je každoroční Clifton chilli club, ve kterém soutěžící pojídají postupně od méně pálivých exemplářů až po nejpálivější chilli papričku Carolina Reaper pepper (1,5 milionu SHU). Již tři roky po sobě tomuto klání kraluje Sid "neporazitelná" Barber, která musí chilli opravdu milovat, neboť odměna pro výherce činí 70$. Těžko říct, zda za to tolik bolesti stojí.

Před konzumací opravdu pálivého jídla zvažte risk, do kterého dobrovolně vstupujete. "Předávkování" chilli je obdoba intoxikace lidského organismu a může být doprovázeno nevolností, zimnicí, ztrátou vědomí, vnitřním krvácením, případně i dlouhodobými následky.

obrázek ze shutterstock.com

Jak díky chilli k vysněnému six-packu přišel?

Jestli stále váháte, zda si okořenit vaše jídlo či nikoli, možná vás následující odstavce přesvědčí. Při kontaktu s lidským organismem 1 g kapsaicinu zrychluje náš metabolismus přibližně o 10 kcal během následujících 270 minut. (Mattes, 2010). Tedy díky pravidelné konzumaci chilli spálíme více kalorií (University of Wyoming, 2015). Strava bohatá na pálivá jídla také ovlivňuje termogenezi, a tím přispívá k oxidaci tuků.

Podívejte se na složení většiny spalovačů, případně i na některé preworkouty. Určitě na zadní straně ve složení najdete výtažek z bílého pepře, případně samotný kapsaicin. Takový oblíbený Red-Cell obsahuje zhruba 110 mg kajenského pepře, kde je právě kapsaicin hlavní účinnou složkou. Kajenský pepř najdeme i v Grenade Thermo Detonatoru nebo v Grenade Black Ops. O zrychlení metabolismu důsledkem vyšší míry konzumace chilli není pochyb, nicméně zůstává otázka, jaké množství přináší ten největší benefit.

Kapsaicin se také používá do hřejivých mastí, náplastí a přípravků určených pro lokální anestezii. Jeho aplikace může snížit citlivost. Signál, který vysílá kapsaicin skrze naše receptory do mozku, je tak silný, že může úplně potlačit jiné bolestivé podněty. Kapsaicin se využívá v léčbě postižení kloubů a kostí, většinou ve formě kapsaicinových mastí, které se aplikují na často namáhané části těla. 

obrázek ze shutterstock.com

Ať už perorální či vnější aplikací kapsaicin zahřívá naše tělo, a tím pomáhá k lepšímu prokrvení, dáte si jalapeňo před tréninkem pro lepší pump? Vědci ze Sportovního institutu státní univerzity v Sao Paulu objevili vliv kapsaicinu na lidskou výkonnost. Výzkumníci pozorovali skupinu deseti sportovců během dvou tréninkových jednotek dřepů na maximální počet opakování s 70 % osobního maxima. Sportovcům byla jednou podána dávka 15 mg kapsaicinu 45 minut před tréninkem (poločas rozpadu kapsaicinu je 25 minut a v těle působí až 105 minut) a po druhé placebo pilulka. Atleti tak absolvovali dvakrát 4 série dřepů s 90s pauzou. Skupina suplementující kapsaicin nazvedala téměř o 1000 kg více než skupina, které bylo podána placebo. Příčinou lepších výkonů by měla být schopnost kapsaicinu ovlivnit svalovou kontrakci a zvýšit koncentraci kalcia, čímž zvýšit výkonost aktin-myozinových filamentů (Ironmagazine, 2017). Nicméně u takové experimentu je nutno zohlednit více faktorů ovlivňující naši výkonnost a také přihlédnout k relativně malému vzorku atletů.

Kromě zvýšení činnosti našeho metabolismu a výživových hodnot je kapsaicin vhodný doplněk do redukčního období. Kromě receptorů "bolesti" aktivuje v bílé tukové tkáni určité bílkoviny stimulující využití mastných kyselin jako zdroje energie (Lubbe, 2016). Výzkum publikovaný roku 2009 v vědeckém časopisu Clinical Nutrition prokázal, že kapsaicin ovlivňuje hormony stimulující chuť k jídlu. Výzkumníci z University of Adelaide publikovali v magazínu Plos One výsledky své studie a prokázali, že kapsaicin aktivuje receptory, které našemu mozku posílají informaci o nasycení (Kremer, 2015). Pálivé jídlo pomáhá rychleji spalovat tuk a snižuje náš apetit. "Chcete to pálivé?"

Co si zapamatovat:

  • Chilli je zdrojem mikronutrientů, působí protizánětlivě a čistí náš organismus
  • Pálivé jídlo zrychluje náš metabolismus a pomáhá pálit tuky
  • Konzumace jídla obsahující kapsaicin může snížit náš apetit
  • Kapsaicin může zvýšit naši výkonnost a příjemně nás ochladit během léta
  • I přes mnoho pozitivních výsledků nelze chilli pokládat za lék na rakovinu
  • Jezte pálivé jídlo, avšak opatrně. Když to přeženete, zajezte to!

[eshoplink]

Zdroje:

15mg Capsaicin pre-workout makes more intensive strenght workout possible, 2017, [online], dostupné z: http://www.ironmagazine.com/2017/15mg-capsaicin-pre-workout-makes-more-intensive-strength-training-possible/

BILLING, SHERMAN. Why Some Like It Hot, The Quarterly Review of Biology, 1998, vol. 73, No.1.

Does eating spicy food help you live longer?, BBC, 2015, [online], dostupné z: https://www.bbc.co.uk/programmes/p02yv3jr

DONG, Zigang. The two faces of capsaicin, National Center for Biotechnology, 2011, [online], dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21487045

Knees in need, Harvard Health Publishing, 2006, [online], dostupné z: https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/knees-in-need

KREMER, William. Is the chilli pepper friend or foe?, BBC World service, 2015, [online], dostupné z: http://www.bbc.com/news/magazine-34411492

LIEDTKE, Wolfgang B. a Stefan. HELLER. TRP ion channel function in sensory transduction and cellular signaling cascades. Boca Raton, FL: CRC/Taylor & Francis, c2007. Frontiers in neuroscience (Boca Raton, Fla.). ISBN 9780849340482.

LUBBE, Francois. Capsaicin helps banish hunger and fat, The daily health, 2016, [online], dostupné z: https://thedailyhealth.co.uk/capsaicin-weight-loss-diet/

LU, J., Qi, L., Yu, C., Yang, L., et al. (2015) Consumption of spicy foods and total and cause specific mortality: population based cohort study. The BMJ. [Online] 351. Available from: doi:10.1136/bmj.h3942 [Accessed: 19 June 2018].

MATTES, JUDY. The effects of hedonically acceptable red pepper doses on thermogenesis and appetite, National Center for Biotechnology, 2010, [online], dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022968/

Milk Best Cure For Spice of Hot Chilies, Discovery , 2013, [online], dostupné z: http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/cure-milk-hot-chilies/

TŘEŠŇÁK, Petr. Léčba chilli: Pokud vás pálivé jídlo nezabije, pravděpodobně vás posílí. Respekt. Praha: Europrint, 2018, 29(16), 1. ISSN 0862-6545.

  •