Proč cítím úzkost a strach z nového sportu?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 24. 8. 2020
Uložit článek
Proč cítím úzkost a strach z nového sportu?

Důvodů k vyzkoušení nového sportu může být mnoho – obdivování vypracovaných těl a neuvěřitelných výkonů sportovců v televizi a na sociálních sítích nebo prostě jen zájem o nějakou disciplínu, o kterém vám včera na kafi vyprávěl(a) kamarád/ka. Vždyť stačí popadnout tenisky, tričko a kraťasy nebo jakékoliv jiné potřebné vybavení a pustit se do toho! 

Najednou vás však ve vašem nadšení něco přibrzdí. Strach, úzkost a obavy z toho, jak bude první trénink probíhat, jak u toho budete vypadat a co si o vás vlastně pomyslí ostatní. Proč jsou tyto negativní emoce z nového sportu naprosto přirozené a jak je spolehlivě překonat? 

Úzkost a strach jsou přirozenou obranou před možným selháním

Pocit úzkosti a strachu je normální reakcí na případ, kdy může dojít k negativnímu hodnocení od vás samotných nebo od vašeho okolí. Tyto negativní emoce bývají ještě umocněny, pokud se ocitáte v novém kolektivu, prostředí či úplně neznámé situaci. První návštěva nového fitka nebo jiného sportoviště tak dokonale snoubí všechny tyto “rizikové” faktory, a není proto divu, že už při samotné představě se kdekomu opotí čelo. 

I já si stále živě vybavuji den, kdy jsem poprvé stála přede dveřmi nového crossfitového gymu. Nevěděla jsem, jak to bude uvnitř vypadat, jací tam budou lidé a co mě vlastně čeká na tréninku. I přes prvotní obavy jsem se však zhluboka nadechla, vzala za kliku, a udělala tak jedno ze svých nejlepších rozhodnutí za poslední dobu. A dnes se z této nepříjemné situace pokusím pomoci i vám. 

5 tipů, jak si dodat odvahu a konečně začít s novým sportem

1. Přiveďte si s sebou parťáka

Přítomnost blízkého člověka vám v nové situaci dodá potřebnou oporu a umožní vám sdílet veškeré pozitivní i negativní emoce, které mohou během tréninku přijít. Pokud se zrovna nedaří, parťák vás bezpochyby podpoří a v opačném případě se vždy přidá k bujarým oslavám vašich výkonů. 

Pokud si však žádný takový doprovod nepřivedete, není to konec světa. Ani já s sebou tehdy nikoho neměla. Z vlastní zkušenosti ale mohu potvrdit, že když se napoprvé překonáte a dáte tomu trochu času, brzy si v novém sportovním prostředí najdete nerozlučné kamarád(k)y do gymu i života.

2. Začněte od nuly na kurzech pro začátečníky 

Každý někdy s něčím začínal a každý tedy ví, že začátky prostě nejsou jednoduché. Na první lekci tedy nemůžete čekat, že se hned vyrovnáte lidem, kteří se danému sportu už nějakou dobu věnují. Zapomeňte proto na jakékoliv porovnávání výkonů a soustřeďte se jen a pouze na svůj trénink. 

Pokud vás pokročilejší sportovci i přesto stresují, zkuste některou z lekcí pro začátečníky. Jejich kouzlo tkví v tom, že vám pomohou překonat strach z hodnocení ostatních a naplno si vychutnat radost z tréninku a nových zkušeností. Příkladem mohou být crossfitové on ramp kurzy, jógové a gymnastické kurzy pro začátečníky, kurzy pole dance, kurzy potápění, tance, aerobiku a mnoha dalších disciplín. 

3. Domluvte si pro začátek několik lekcí s trenérem

Mnoho lidí si myslí, že osobní trenéři jsou záležitostí vrcholových sportovců a pro obyčejné smrtelníky jde spíše o nepotřebný nadstandard. Opak je však pravdou. Sportovní výkon často závisí na drobnostech, které nejste sami schopni odhalit, ani kdybyste se rozkrájeli. Pár lekcí s trenérem vám proto pomůže dodat sebevědomí, že cvičíte opravdu správně, a během dalších návštěv gymu tak budete jistější a klidnější.

Role trenéra navíc zdaleka nekončí u rad a oprav vašich chyb. Dobrý coach kromě toho zastane i roli osobního fyzioterapeuta a psychologa, podrží vás ve chvílích, kdy si myslíte, že už opravdu nemůžete dát, a vymáčkne z vás výkony, o kterých jste ani netušili, že byste jich kdy mohli být schopni. 

Proč cítím úzkost a strach z nového sportu?

4. Vyberte si prostředí, do kterého se budete rádi vracet

Když se rozhodujete, jestli je vám dané místo příjemné a jestli se na ně budete vracet, hraje důležitou roli jeho prostředí a také lidé, se kterými se zde setkáváte. Pokud tedy máte špatnou zkušenost s jedním konkrétním fitkem, v žádném případě to neznamená, že taková musí být všechna sportoviště. 

Někteří preferují spíše velké podniky, kde se za den anonymně prostřídají stovky lidí, jiné zase potěší, když si mohou před tréninkem chvíli poklábosit na recepci a potkávat zde sportovce, se kterými se už znají. Ať už jsou vaše nároky jakékoliv, je důležité najít si svůj “druhý domov”, kam se budete náležitě těšit a veškeré tréninky si užijete na 100 %. 

5. Mějte připravený tréninkový plán 

Ač to může na první pohled vypadat absurdně, předem připravený tréninkový plán vám v novém prostředí pomůže dodat sebevědomí a potřebnou jistotu. Dává vám totiž pocit, že jednotlivé cviky i celý trénink mají jakousi ucelenou podobu a řád, a vy se tak nebudete jen zmateně rozhlížet kolem sebe a nekontrolovaně pobíhat od jednoho stanoviště ke druhému. Doma si proto v klidu sepište trénink, který byste chtěli později realizovat, na místě si obhlédněte a nachystejte potřebné vybavení, vypněte okolní svět a pusťte se s chutí do toho! 

Co si z toho vzít?

Pocity strachu a úzkosti z nového sportu nebo prostředí jsou přirozenou reakcí organismu, který se vás tím pokouší “chránit” před možným selháním a negativním hodnocením od vás samotných nebo od vašeho okolí. Jak už to ale bývá, věci se dávají do pohybu teprve ve chvíli, kdy tyto počáteční obavy překonáte a vystoupíte ze své komfortní zóny.  

Abyste si začátek cesty přece jen trochu ulehčili, zkuste si s sebou do gymu přivést parťáka, se kterým se vzájemně podržíte a budete se o něj moci opřít. Abyste se vyhnuli nesmyslnému srovnávání s ostatními sportovci, začněte raději na některém z kurzů pro začátečníky, kde budete se všemi na stejné úrovni. Velkou pomocí může být i několik lekcí s trenérem, který vám do cvičení dodá potřebnou jistotu a podpoří vás ve vašem snažení. Důležité je také vybrat si prostředí, do kterého se budete rádi vracet. Napoprvé je také vhodné předem si připravit tréninkový plán, který dá vašemu tréninku řád, a vy se tak v novém gymu nebudete cítit ztraceni.

Nyní už víte vše, co je potřeba, a na cestě k novému začátku vám zbývá jen poslední krok – dorazit na trénink. Zahoďte proto strach a raději se těšte na zážitky, které vám nový sport přinese. Jediná věc, které pak můžete litovat, je fakt, že jste se neodhodlali už mnohem dřív. 

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________