Proč je granola skvělou součástí snídaně?

Markéta Blahunková
Markéta Blahunková 29. 9. 2021
Uložit článek
Proč je granola skvělou součástí snídaně?

Stačí zapnout jakýkoli americký rodinný film nebo seriál a rozhodně v něm najdete scénu, kde rodina ráno sedí u stolu a konzumuje typicky snídaňové cereálie. Ty však často patří mezi vysoce průmyslově zpracované potraviny s obvykle dosti vysokým obsahem cukru a tuku.

Za jejich zdravější obdobu jsou často považovány müsli a granola. Jsou takové výroky pravdivé a je tedy granola skutečně skvělou součástí nutričně vyvážené snídaně?

Na co se v článku zaměříme

  • Jaký je rozdíl mezi granolou a müsli

  • Z čeho se granola a müsli vyrábí

  • Proč je granola skvělou potravinou ke snídani

Granola vs müsli

Müsli a granola se vyrábí z podobných surovin a jejich nutriční hodnoty jsou téměř identické, i když obecně mívá granola díky vyššímu obsahu tuku o něco více energie. Hlavní rozdíly spočívají v odlišném původu, ve výrobě, účelu použití a způsobu konzumace.

Müsli vytvořil na konci 19. století švýcarský lékař, který se zaměřoval na léčbu pacientů pomocí vyvážené stravy. Müsli nejsou pečené a konzumují se buď v suchém stavu, nebo zalité vodou či mlékem. Také je můžete vařit v mléce za vzniku ovesné kaše.

Přestože je granola trendy potravinou, nejde o žádnou novinku a její počátky sahají 158 let do historie. I ona byla vymyšlena lékařem – Jamesem Calebem Jacksonem v roce 1863 v New Yorku. Jejím základem byly celozrnné obiloviny, ořechy, sušené ovoce, olej, sladidlo (cukr, med, javorový sirup) a díky pečení měla křupavou konzistenci, jak ji známe i nyní. Granola se většinou konzumuje studená samostatně, s mlékem či jogurtem a ovocem.

Základ dnes vyráběných müsli a granoly obvykle tvoří obiloviny (především ovesné vločky), ořechy, semena a sušené ovoce. Dalšími přídávanými surovinami mohou být vločky kokosu, čokoláda, pseudoobiloviny jako je quinoa a jáhly, lyofilizované ovoce, sladidla (med, cukr, sirupy, nízkoenergetická sladidla).

obrázek z gettyimages.com

Proč je granola tak skvělá?

Kvalitní granola může posloužit jako ideální součást snídaně nebo svačiny. Obsahuje totiž:

  1. Beta glukany a další složky vlákniny: díky obsahu ovesných vloček či jiných obilovin a pseudoobilovin, ořechů a semen. Co jsou beta-glukany a proč jsou tak zdravé se dozvíte v našem článku Ovesné vločky: Proč bychom je měli zařadit do jídelníčku?

  2. Nenasycené mastné kyseliny: jejich obsah je zajištěn přítomností ořechů, semen a olejů s obsahem mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin jako je řepkový, olivový či avokádový olej. Bylo prokázáno, že nahrazování nasycených mastných kyselin (máslo, tučné mléčné výrobky, masné výrobky, kokosový, palmový a palmojádrový tuk) v jídelníčku, přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi.

  3. Vitaminy a minerální látky: samotná granola může být bohatým zdrojem některých mikronutrientů jako je například hořčík, zinek, selen železo, vitamin E a vitaminy skupiny B. Kombinací granoly s mléčným výrobkem a čerstvým ovocem si zajistíte ještě vyšší přísun vápníku, hořčíku, vitaminu D, vitaminu K, vitaminu C a dalších bioaktivních látek.

  4. Bílkoviny: celozrnné obiloviny a ořechy jsou důležitým zdrojem rostlinných bílkovin ve vašem jídelníčku. Kombinací granoly s mléčným výrobkem si pokrm navíc obohatíte o živočišné bílkoviny s vysokou biologickou hodnotou.

Dalším argumentem, proč zařadit granolu do jídelníčku, je i její vysoký obsah vlákniny a bílkovin, který vás zasytí na delší čas. Granola se bude tedy hodit do jídelníčku i těm, kteří chtějí hubnout. Každodenní příjem vlákniny (doporučeno min. 20 g), především z potravin jako jsou ovesné vločky a lněná semínka, navíc podporuje udržování normálního krevního tlaku, tělesné hmotnosti, hladiny cholesterolu v krvi a udržuje vaše střeva zdravá.

Nezapomínejte však na to, že kvůli obsahu semen, ořechů, sušeného ovoce, čokolády, vloček kokosu a oleje může být granola pěknou kalorickou bombou. Je proto výhodnější ji konzumovat spíše v kombinaci s dalšími potravinami jako jsou mléčné výrobky (bílý jogurt, skyr, tvaroh, kyška) či jejich veganské alternativy (s obsahem vitaminu D a vápníku přirozeně nebo fortifikací) a ovoce.

obrázek z depositphotos.com

Co si z toho vzít?

Granola může být skvělým společníkem u snídaně i svačiny. Díky obsahu ořechů, semen, sušeného ovoce či čokolády může mít sice vysokou energetickou hodnotu, ale i vysoký obsah vlákniny, bílkovin, vitaminů a minerálních látek.

Snažte se odolat potřebě jíst granolu lžičkou z krabice, i když je tak dobrá, ale konzumujte ji v kombinaci s fermentovanými mléčnými výrobky a čerstvým ovocem. Výsledkem tak bude vyvážený a kvalitní pokrm, který vám dodá energii, makroživiny i mikroživiny.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________