Detox skladu! Před 3 dny jsme přidali do detoxu nový produkt s 29% slevou  

Proč nikdy nebudu vypadat jako profesionální modelky a modelové z Instagramu?
obrázek ze shutterstock.com

Proč nikdy nebudu vypadat jako profesionální modelky a modelové z Instagramu?

Adéla Nejedlá Adéla Nejedlá před měsícem

Často žasneš, jak mohou tví sledovaní na Instagramu vypadat stále tak dokonale, navštěvovat taková bláznivá místa, o kterých se ti jen zdá a jíst ta super jídla? Podle jejich celoroční vysekanosti se může zdát, že takové mňamky mají hodnotu ledového salátu a vlastně celý jejich život je jedna velká procházka dokonalostí. Je tomu ale opravdu tak, nebo zkrátka jen umí vyfotit správný moment, upravit fotku v aplikaci a přidat dokonalý popisek? Tomu v dnešním článku přijdeme na kloub!

Co se v dnešním článku dozvíme:

  • Co jsou to sociální sítě, jejich výhody a nevýhody
  • Proč musíme nutně sdílet svůj šálek kávy na instastory aneb fotící šílenství
  • Proč nám více followers zvyšuje sebevědomí
  • Typický den profesionální modelky na Instagramu
  • Proč nikdy nebudu vypadat jako ona a jedno tajemství na závěr

Pamatujete si, jaký byl život bez Facebooku, Instagramu, Snapchatu a dalších podobných aplikací? Nejspíš o dost jednodušší! Nesnažili jsme se být dokonalejší než celý svět, ale pouze jsme se pokoušeli být lepší než naše okolí nebo třeba právě populární celebrity. Ale dnes v době, kdy se v Austrálii vyfotí vaše oblíbená fitnesska, co zrovna papá, tak to v mžiku můžete jíst skoro s ní a doufat, že budete vypadat jako ona!

obrázek ze shutterstock.com

Fenomén sociálních sítí

Sociální sítě jsou na Internetu místem pro propojení lidí, komunikaci a utváření vlastního obsahu. Vše zde funguje na vzájemné interakci uživatelů. Jsme aktivní na Facebooku, Instagramu, Twitteru aj. Mezi výhody sociálních sítí patří to, že vše je mnohem snazší. Od sdílených informací až po komunikaci mezi uživateli. Takže pokud je váš fitness idol z Ameriky, stačí vzít telefon, poslat zprávu a je to. Takový hybrid mezi výhodami a nevýhodami sociálními sítěmi je nekonečná škála informací. Jedinec se zde může neustále vzdělávat v tom, co ho zajímá, na druhou stranu ne všechny informace jsou pravdivé. 

Tudíž člověk, který se sotva začal zajímat o zdravý životní styl, nepozná, že informace na webu pro ženy nejsou vždy vhodné, a tudíž dietní mug cake s kalorickou hodnotou 830 kcal vám nepomůže zhubnout. Ne, ani když zde autor zmíní několik benefitů potravin, ze kterého si tento zázrak máte uvařit. Nevýhod bychom jistě také našli hned několik. Na přední příčky se dostává ztráta času nad nekonečným scrollingem naší timeline.

Instagram, sociální síť, která se točí jen kolem fotek a videí

V posledních letech se na předních příčkách sociálních sítí neobjevuje jen Facebook, ale dnes už možná i více oblíbený Instagram. Sociální síť, na které sdílíme fotky, videa, insta stories(příběhy, které se po 24 hodinách smažou), nově je zde i funkce TV a kdo ví, s čím Instagram přijde dál. 

Tato populární sociální síť má přibližně 1 miliardu aktivních uživatelů měsíčně. Je zde nejvíce aktivních uživatelů, proto je Instagram skvělé místo pro propagování vlastního obsahu a reklam. V tomto ohledu je na tom momentálně lépe i než samotný Facebook. Facebook má ale stále větší pravomoce než Instagram a to díky větší uživatelské základně a má zde zastoupení několika věkových skupin. Médium pro sdílení fotografií naopak oslovuje spíše mladší generace (Brandon Leibowitz, 2018). 

obrázek z pexels.com

Co nevyfotíš, jako by se nestalo!

Tato věta zdá se být mottem pro minimálně třetinu uživatelů Instagramu. Pokud nepostneme snídani, cestu do práce nebo večerní trénink, jak kdyby se z toho nic neodehrálo. Jsme tak moc závislí na sdílení našich aktivit, že si den bez sociálních sítí nedovedeme představit. 

Tyto internetové služby to totiž mají moc hezky vymyšlené! Jejich myšlenka "odměn" v podobě srdíček, sledování, sdílení apod. je téměř geniální. My, lidé, máme několik společných vlastností. Jako například fakt, že jsme rádi za něco chváleni a odměňováni. Na sociálních sítích uspokojíme tyto vlastnosti právě srdíčky v podobě lajků, followerů a dalšími funkcemi, které nám nějakým způsobem ohodnotí náš feed.

Čím více followers, tím větší vliv. Paráda, nebo cesta do pekel?

Zapojme trochu fantazie a pojďme si to uvést na příkladu. S narůstajícím počtem followers se nám otevírají dveře do několika místností, kde my máme hlavní slovo. Přibude další "desítka" a hurá – další místnost! Takhle to jde dál a my máme větší a větší možnost ovlivňovat lidi v pokojích a předávat jim své zkušenosti, poznatky, ale také obrazy ze svého života ala fotky naší páté kávy za den. Naskytuje se nám otázka, kde jsou poslední dveře a kde je ta hranice? Nikdo neví. Často se proto můžeme setkávat s příkladem, kdy má známá influencerka hodně followers a začne se hrnout do něčeho, čemu nerozumí. Najednou začne z vody radit lidem o stravě a cvičení. Slečna má hodně sledujících, takže nebude problém si zde prosadit svou! Nutričně vzdělaného jedince, co si dovolí něco namítnout, zablokuje a jede se dál!

Fotky nikdy nelžou! Anebo jo?

Vzhledem k tomu, že čtete tento článek, tak předpokládám, že nás pojí společná vášeň ke sportu a zdravému životnímu stylu, tudíž vašimi idoly budou pořádně namakaní svalovci a slečny s kulatým pozadím.
Vezmeme si teda za příklad slečnu, co má na Instagramu, řekněme, pěknou škálu sledujÍcích na to, aby mohla svými příspěvky a slovy někoho ovlivnit. 

Influencerka ráno vstane, proběhne klasická ranní hygiena společně s make-upem a úpravou vlasů. Cupity cup, zpět do postele! Selfie... blesk, blesk, blesk!! Proběhne proces úpravy a foto si zaslouží hastagy #iwokeuplikethis #nomakeup #natural.
Při přípravě jídla to bude asi vždy stejné, nehledě na to, jestli chystá snídani, oběd nebo večeři. Vždy vše perfektně nazdobené, porce tak akorát (v tom lepším případě si tam pak naháže zbytek potravin, v tom horším to ani nesní), šoupne vedle jídla pěknou kytku, diář a je to. Můžeme jíst! Teda pokud si máme vůbec kam sednout při tom nepořádku, co se během vaření napáchalo.
Ve fitku můžeme potkat spoustu "modelů/ek", je tedy velmi těžké vybrat jeden specifický typ. Ovšem k našemu článku se budou hodit asi ti jedinci, kteří mají potřebu sdílet každý svůj cvik a ukázat všechna zrcadla a zákoutí jejich posilovny. O dalších typech, které můžeme potkat v posilovně, se dočtete zde. 

[Instagram]

Tisíc fotek v jeden den a čerpá z toho celý rok! Všimli jste si?

Oni totiž naše sociální prototypy většinou načasují formu třeba na den, dva (pokud například závodí). Udělají si tunu fotek ve fitku a pak to postují třeba celý rok! No a kdo se v té naší škále odběratelů má vyznat v tom, jestli je stále takhle skvěle ve formě, nebo to je fotka stará půl roku, že? Tudíž žijeme v představě, že tak vypadají celý rok a my děláme někde chybu.

Dokud nebudu vypadat jako on/ona, nemůžu být spokojený

Jednoduše, chceme vše, co mají oni. Stejnou formu, stejný příjem jídla, stejný trénink, trenéra, oblečení, spolupráce a tak bych mohla pokračovat až do doby, kdy sociální sítě přestanou existovat (haha), a to se nejspíš jen tak nestane!

Přemýšleli jsme někdy nad tím, že vlastně většina toho, co celebrity na sítích ukazují, je reklama? Lidé si toho většinou ani nevšimnou, pokud to teda zrovna není reklama od Cristiana Ronalda na Herbalife. Vidíme unboxing u naší oblíbené foodblogerky jak vytahuje z košíku detoxikační čaje, nesmyslné zábaly, procedury a hned to musíme mít také. Vše nejlépe od té stejné značky, a hlavně ze stejného e-shopu, protože jakmile tam zadáte slevový kód s jejím jménem, strhne vám to celých 5 korun! Je tedy důležité si uvědomit, že většinu doplňků, co naše inspirace sdílí, má dost pravděpodobně zadarmo. Jsou tu tací, kteří "nekývnou" na spolupráci, se kterou nesouhlasí, a naopak tu jsou jedinci, kteří vezmou i již zmíněný Herbalife a vychválí ho do nebes. Takže rada zní: mějte svou hlavu a vlastní názor. E-book z vás neudělá za pár týdnů vyrýsovanou bikini závodnici a spalovač za vás taky nespálí všechen tuk v těle, ač to doporučuje osoba, co má maximálně 10 % tělesného tuku.

Kdo má větší vliv? Hollywodské hvězdy, nebo "insta" celebrity?

Ve studii, kde se zkoumal vliv toho, jak moc Instagram ovlivňuje míru nákupního chování, bylo osloveno 18 žen ve věku 18–30 let. Studie potvrdila, že "netradiční" celebrity, tedy známí lidé na Instagramu, Youtube, blogeři aj., mají mnohem větší vliv, jelikož je uživatelé považují za důvěryhodnější, tudíž si jejich názory a propagaci berou více k srdci než od klasických celebrit (Djafarova, 2016).

obrázek z pexels.com

Propagování zdravého životní stylu aneb u “insta modelů” je vše perfektní a nikdy neujedou!

Každé ráno hned po probuzení bereme do ruky telefon a první, co nás praští do obličeje, je snídaně dokonalých sportovců a říkáme si: "Sakra! Jak to jen dělá, že nikdy neujede?" Může to na nás taky působit jinak? V jejich feedu se totiž většinou střídá dokonalé s perfektním v podobě zdravého jídla a vysekaného těla. Je tomu tak i ve skutečnosti? Na 100 % ne. I ta nejusměvavější a nejnamotivovanější osoba na Instagramu má den pod psa. Zamyslete se, jak by to vypadalo, kdyby s vámi neustále sdíleli to, co je štve, to, že jsou třeba zrovna jeden den nafouknutí, přejedení, to, že se jim nechce na trénink? Byli by stále výjimeční? Ne, působili by jako obyčejní smrtelníci, a to přesně nechtějí.

American smile na fotce i v reálném životě?

A teď si trochu sáhněme do svědomí. Kdo někdy nenahodil dokonalý úsměv a dělal, jak je vše sluníčkové? Asi všichni. Obrovskou výhodou sociálních sítí je to, že si tam můžeme přidávat, co chceme my. Vytvářet onu dokonalou bublinu. Naše postava zde vypadá skvěle, naše pleť je bez jediné vrásky, oblečeme si to nejlepší, co doma najdeme a budeme předstírat, že takhle je to v našem životě naprosto běžné.

Odpověď na to, proč nevypadáme jako naši profesionální modelové

Jednoduše, stručně, jasně! Nebudu vás déle napínat a tajemství vyzradím hned. Ani oni tak nevypadají. Jste překvapení? Však ani vy nepřidáte na Instagram fotku, nad kterou byste před tím chvíli nepřemýšleli a nezvážili, jestli vám to tam natolik sluší, aby ji mohlo vidět dalších 100 lidí. Celebrity to mají úplně stejně. Jediný rozdíl je v tom, že se pohybují v jiných číslech sledujících, ale tím to končí. Myslíte si, že by Nicki Minaj přidala fotku, kde by měla ploché pozadí? Já vím, to asi ani nejde, ale víte, co tím myslím.

A co si z toho na závěr vzít?

  • Nebrat vše, co vidíme na sociálních sítích, tak moc vážně.
  • Je skvělé mít nějakou inspiraci, ale uvědomit si, že i on/a je jen člověk s normálními problémy, ač to tak na nás nemusí působit.
  • Vnímat více sám sebe, snažit se být lepší verzí sám sebe a pak až se ohlížet dál.

My sami přidáváme, co chceme, upravujeme a vylepšujeme. Naše sousedka dělá to stejné, a tedy na sto procent i náš vzor podloží své foto několika filtry a motivačními řečmi.

Sociální sítě jsou skvělá věc, díky které můžeme poznat spoustu lidí, vidět střípky světa pomocí ježdění prstem po obrazovce, a i třeba uvařit nějaký super zdravý recept, ale realita je stále tu. Naučme se vidět krásu v přítomnosti a nenechme si zbytečně utéct kouzlo okamžiku.
Žijme.

[eshoplink]

Zdroje:

10 typů holek, které potkáváme v posilovně. Najdeš se? (b.r.). Získáno 13. srpen 2018, z https://aktin.cz/10-typu-holek...

Brandon Leibowitz. (2018, červenec 9). Instagram vs Facebook: Which Can Boost Your Business More? Získáno 13. srpen 2018, z https://www.dreamgrow.com/inst...

Djafarova, E., & Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities’ Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1–7. https://doi.org/10.1016/j.chb....

Instagram: active users 2018. (b.r.). Získáno 13. srpen 2018, z https://www.statista.com/stati...

What are the guidelines for percentage of body fat loss? (b.r.). Získáno 13. srpen 2018, z /education-and-resources/lifestyle/blog/112/what-are-the-guidelines-for-percentage-of-body-fat-loss

  • 1