Proč se na Vánoce přejídáme: Psychologie vánočního obžerství a proč na to nedáme dopustit?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 20. 12. 2021
2 Uložit článek
Proč se na Vánoce přejídáme: Psychologie vánočního obžerství a proč na to nedáme dopustit?

Vánoce jsou kouzelným obdobím – asi každý z nás se těší na zasloužený odpočinek, pohádky, čas strávený s rodinou a v neposlední řadě i na dobré jídlo. Někteří však mohou mít z těchto svátků obavy spojené s přibíráním na hmotnosti a “anulací” celoročního progresu. O tom, zda je během svátků opravdu možné přibrat několik kilogramů tuku a zhatit celoroční tréninkovou snahu, jsme se podrobně věnovali zde

Dnes se podíváme spíše na to, proč nás právě Vánoce často svádí k “utržení se ze řetězu”, i když nad sebou máme po zbytek roku jinak plnou kontrolu.

Jídlo je o Vánocích tak nějak chutnější. Jak je to možné?

Rituály a tradice k Vánocům prostě patří – ať už se jedná o koledy, rozkrajování jablíček nebo tradiční štědrovečerní večeři. A studie poukazují na to, že právě tyto rituály ovlivňují náš apetit a ochotu pokračovat v jedení i po té, co jsme si o dvě dírky povolili pásek. O jídle totiž v takovém případě nepřemýšlíme jako o prostředku k utišení hladu, ale vnímáme jej spíše hedonisticky, tj. jako zdroj potěšení a slasti. 

Dalším faktorem je také přítomnost lidí, v jejichž blízkosti se cítíme dobře. Podle studií totiž příjemná společnost rovněž zvyšuje množství zkonzumovaného jídla. De Castro tento stav pojmenoval jako tzv. sociální facilitaci, kterou označil za jeden z nejvýznamnějších vlivů na stravování, které byly dosud (v roce 1990) objeveny.  Roli pak hraje také čas strávený u stolu – ve skupině obvykle posedíme delší dobu, což ve finále znamená větší objem snědeného jídla

obrázek z istockphoto.com

Jaké další faktory se mohou do množství snědeného jídla promítnout?

1. Jídla je najednou všude plno

O Vánocích máme doma často spoustu potravin, které bychom si jinak možná ani nekoupili, eventuelně ne v takovém množství. Jistě, spláchnout bramborový salát skleničkou coly je příjemná a neškodná věc, pokud se ale tato limonáda přes svátky stane naším výhradním zdrojem tekutin, asi ničemu to neprospěje. 

Problematické může být i neustálé uždibování – tam kousek cukroví, tam ozdoba ze stromečku, vánočka začíná pomalu okorávat a pohádka bez svařáku vlastně nestojí za nic… Uvědomme si proto, že vánoční dobroty nejsou ničím zakázaným, neměli bychom se jich ale přecpat ještě před večeří. :)

2. Společenský “nátlak” 

Není ničím zvláštním, že recepty na tradiční vánočku a bramborový salát se v každé rodině trochu liší. Při svátečním “objíždění” příbuzných tedy můžeme být pobízeni k tomu, abychom ochutnali a porovnali všechno možné. Na tom samozřejmě nemusí být nic špatného – pokud ale máme široké příbuzenstvo, šikovné babičky, které se vyžívají v pečení nejrůznějších lahodných moučníků a doma nám ještě k tomu zbyla krabice cukroví, můžeme si ono pověstné “gastrokoma” přivodit poměrně snadno. Přece se to nevyhodí, ne?!

Někteří jsme se možná setkali i s tím, že pokud se Vánoce vyloženě nepřecpeme, okolí nás vnímá jako “divnolidi” a “ultracvičence”. Jako by byl bolestivě přeplněný žaludek sám o sobě nějakou “tradicí”. V takovém případě jim zkusme v klidu vysvětlit, že v tuto chvíli by nám bylo opravdu špatně a pro nášup bramborového salátu si proto dojdeme až později.

3. Nahromaděný stres

“Tak a teď až do ledna nehnu prstem!” Odpočinek a načerpání nových sil k Vánocům neodmyslitelně patří. Pokud se však těšíme jen na to, že úplně vypneme své běžné rutiny, může to v našem životním stylu značit problém. Zamysleme se proto, jestli se po zbytek roku zbytečně nepřepínáme a neupíráme si odpočinek. Nahromaděný stres pak totiž může podněcovat emoční jedení, které nám z dlouhodobého hlediska rozhodně neprospěje.

  • Jak zvládnout Vánoce bez zbytečného stresu (a přejídání)? To jsme rozebrali v našem článku tady.

4. Rozbití obvyklé rutiny

Překážkou pro nás může být i opačný extrém – máme-li zajetou rutinu, která nám vyhovuje a cítíme se v ní dobře, Vánoce mohou představovat výzvu. I tady je však potřeba najít balanc – to, že nám na Štědrý den odpadla večerní lekce ve fitku a že v tento den běžně míváme k večeři Buddha Bowl, nám progres rozhodně nezkazí.

Nebojme se proto udělat na Vánoce výjimku a v klidu si je užít – náš pokrok tím neutrpí a možná se pak na svůj běžný plán budeme těšit ještě o něco víc. Odpočinek je navíc pro zlepšování výkonnosti i růst svalů nezbytný, a pokud si jej neprotáhneme až do příštího roku, může nám v mnohém dokonce prospět. 

  • Jak díky odpočinku zlepšit výkon a ochránit zdraví, se dočtete zde.

obrázek z gettyimages.com

Přejídání není příjemné. Proč na něj přesto nedáme dopustit?

Zřejmě se shodneme na tom, že být nacpaný až skoro k prasknutí není nic moc příjemného a kombinace výše zmíněných faktorů nás během svátků do tohoto stavu může dovést celkem snadno. I přes nepříjemné pocity však na toto “sezónní přejídání” často nedáme dopustit a Vánoce vnímáme jako období, kdy je vše dovoleno.  Je to tak ale správně? 

Je jasné, že nadměrné omezování, zákaz všeho cukroví a večeře v podobě tresky na vodě se zeleninou není tou správnou cestou. Příliš nám však neprospěje ani opačný extrém – tedy úplná ztráta zábran. Ta se totiž následně může tím zvrhnout ve výčitky a nevhodné stravovací návyky typu “teď budu týden na kuřecím a zelenině, abych to vyrovnal/a”. Jestliže je nám tento scénář podobný, je opravdu vhodné zamyslet se nad tím, jestli na sebe po zbytek roku nejsme moc tvrdí. 

Tip od redakce Aktinu

Namísto stresu nad kaloriemi si raději užijme Vánoce po svém a zapomeňme na pocit, že jsme tím něco pokazili. Např. namísto snídaně složené ze 100 % cukroví si raději dopřejme svou oblíbenou kaši a po ní si na talířek naskládejme pár těch nejoblíbenějších kousků – ve finále si je tak vychutnáme ještě o mnoho více. A pokud po snídani zrovna neběží oblíbená pohádka, krev můžeme rozproudit procházkou.

  • Pro další tipy, jak zvládnou Vánoce bez stresu a zbytečného přejídání, najdete zde

  • Chcete přece jen vědět, kolik mají vaše oblíbené dobroty kalorií? Pak hledejte tady

  • Nebaví vás klasické cukroví a hledáte tip na jejich fit verze? Klikněte sem

Co si z toho vzít?

Vánoce jsou svátky klidu, pro některé však mohou představovat stres nejen z nakupování dárků, ale i z hlediska přibírání na hmotnosti. Svátečnímu přejídání přitom nahrává mnoho faktorů – rituály, kterých je o Vánocích všude plno, dělají jídlo lákavější, všude je najednou všeho dost a všichni příbuzní nás přesvědčují, že právě jejich vánočka je ta nejlepší. 

Svou roli může hrát i stres nahromaděný z celého předešlého roku, nebo naopak vypadnutí z obvyklé rutiny. Pojďme proto na Vánoce hodit tyto starosti za hlavu a užít si je podle sebe – bez pocitu, že jsme něco pokazili. Ani talířek cukroví a sledování pohádek totiž není tabu, pokud to ovšem nebude to jediné, co během posledního týdne v roce zvládneme. Tak šťastné, klidné a veselé. :) 

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________