Proteinové tyčinky: Zdravě zaženou chutě na sladké i hlad před tréninkem

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 6 měsíci
4
Proteinové tyčinky: Zdravě zaženou chutě na sladké i hlad před tréninkem

Proteinové tyčinky dávno nejsou jen doménou fitness nadšenců. Své místo zaujaly i ve stravě obyčejných smrtelníků. Od dob jejich nástupu na trh se výrazně změnila také jejich kvalita a mnohé z nich dnes můžeme považovat za opravdu “vymazlené” potraviny, které se hodí téměř do každého jídelníčku.

I nadále jsou však mezi jednotlivými druhy a značkami tyčinek výrazné rozdíly. Je proto vhodné vědět, jak je správně využít a na jaké produkty vsadit.

Co se dnes dozvíme?

  • Kdy a jak proteinové tyčinky nejlépe využít
  • Proč by vám proteinová tyčinka neměla chybět v tašce

V jakých situacích je fajn využít proteinové tyčinky? 

1. Rychlá svačina kdekoliv a kdykoliv

Jednou z mnoha výhod proteinových tyčinek je jejich všestranné využití, díky kterému mohou mít své místo v pečlivě naplánovaném jídelníčku. Zároveň skvěle poslouží i jako poslední záchrana v práci, na výletě, nebo třeba při cestě autem

Pokud se chcete ubránit nakupování nezdravých "dobrůtek", ke kterému vás nutí neutuchající hlad, zkuste si do auta, kabelky/tašky nebo přihrádky v kanceláři schovat pár proteinových tyčinek, které budete mít v případě nouze vždy po ruce. 

Proteinové tyčinky: Zdravě zaženou chutě na sladké i hlad před tréninkem

2. Doplnění kvalitních bílkovin během dne

Občas přijdou dny, kdy se může i prosté ujedení potřebných bílkovin zdát jako nadlidský úkol. V takových případech nám pomocnou ruku podají právě proteinové tyčinky, které jsou skvělým způsobem, jak kvalitní bílkoviny do jídelníčku jednoduše “nahnat”

Protože se navíc jedná o komplexní jídlo obsahující kromě bílkovin i sacharidy, tuky a vlákninu, spolehlivě nám pomohou zahnat pocit hladu. Přidat si je můžeme třeba ke svačině nebo jako sladkou tečku k obědu či večeři.

3. První pomoc po tréninku

Pro podporu tvorby svalových bílkovin a urychlení celkové regenerace potřebujeme po fyzické zátěži přijmout kvalitní bílkoviny. Ty fungují nejen jako spouštěče růstu svalů, ale poskytují také samotný stavební materiál pro tvorbu nové hmoty.

Ačkoliv platí, že nejvhodnější volbou výživy po tréninku je ta tekutá, můžeme si být jisti, že ani bílkovinami ve formě proteinové tyčinky naše tělo v této chvíli nepohrdne. 

Proteinové tyčinky jsou sázkou na jistotu i v případě, že s sebou potréninkový protein sice máme, ale bohužel se pak delší dobu nedostaneme k žádnému pevnému jídlu. Kvůli doplnění energie a glykogenových zásob po výkonu je ideální k tyčince přidat i kus nějakého ovoce. 

[Instagram]

4. Na zahnání hladu před tréninkem

Ač si většina z nás proteinové tyčinky pojí spíše s potréninkovým “zákuskem”, své opodstatnění mají i v době před ním. Asi nikoho během cvičení nepotěší neutuchající pocit hladu a kručení v žaludku, které nám narušují soustředění se na výkon. 

Vysoký obsah bílkovin v proteinové tyčince nám pomůže udržet si delší pocit sytosti, ochránit svalovou hmotu a zbavit se úmorných myšlenek na jídlo. Sacharidy nám pak dodají potřebnou energii.

5. Obohacení dezertů nebo kaší

Proteinovou tyčinku si nemusíme vychutnávat jen za pochodu, výborně se totiž hodí i na ozdobení a obohacení nejrůznějších sladkých dezertů nebo kaší.

Miska ovesné kaše s ovocem a ořechy je sice skvělá a bezpochyby zdravá věc, sama o sobě nám však mnoho bílkovin nenabídne. 

Tento nedostatek ale můžeme naštěstí hravě eliminovat přidáním kvalitního proteinu nebo právě za pomoci proteinové tyčinky, kterou náš kuchařský výtvor ještě vyšperkujeme. 

Přidat ji můžeme také do různých “take away” svačinek, jako je např.:

  1. sklenička s jogurtem a ovocem
  2. overnight oats
  3. pudink
  4. ovocný salát
  5. sladké jednohubky z banánu a arašídového másla

6. Když nás honí mlsná

Dalším způsobem využití proteinových tyčinek je náhrada energeticky bohatých a nutričně nevyvážených sladkostí, na které nás zrovna přepadla nepřekonatelná chuť. 

Na rozdíl od těchto nezdravých dobrůtek nám mlsání v podobě proteinové tyčinky přinese nejen gurmánský zážitek, ale zároveň nám pomůže doplnit kvalitní bílkoviny. 

Při delším hladovění pak dokáže ochránit naše svaly před nastupujícím katabolismem. 

Proteinové tyčinky: Zdravě zaženou chutě na sladké i hlad před tréninkem

7. K obohacení stravy o vlákninu

Vláknina je důležitá pro zdravé trávení, z dlouhodobého hlediska působí jako prevence onemocnění srdce a cév, cukrovky, obezity a některých nádorových onemocnění. Kromě toho nám pomůže také uchovat si po jídle delší pocit sytosti. 

Kvalitní proteinové tyčinky nám díky komplexnímu složení kromě bílkovin poskytují právě i slušný obsah vlákniny, která je, jak už jsme si popsali výše, pro naše zdraví zcela nezbytná. 

[Instagram]

Co si z toho vzít?

Kvalita a složení proteinových tyčinek urazily od dob jejich nástupu na trh obrovský kus cesty. Jejich hlavní výhodou je všestrannost, díky které si své místo najdou v každém jídelníčku.

Využít je můžeme jako rychlou svačinu, k doplnění bílkovin, jako první pomoc po tréninku i k zahnání hladu před cvičením. Kromě toho s nimi můžeme ozdobit různé dezerty, svačinky a kaše. 

Pomohou nám tak obohatit jídelníček o zdraví prospěšnou vlákninu a vhod přijdou i v situaci, kdy nás honí mlsná. 

Poděkuj autorovi
9
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________