Silnější imunita, úleva od chronických bolestí... Co dalšího může přinést pravidelné saunování?

Markéta Tesařová
Markéta Tesařová před 5 měsíci
12 minut čtení
Silnější imunita, úleva od chronických bolestí... Co dalšího může přinést pravidelné saunování?
obrázek ze shutterstock.com
1

Konečně jsme se dočkali, jaro je tady! Aprílové počasí nás ale může ještě překvapit a my budeme toužit po zahřátí. Právě sauna je pro velkou spoustu z nás častým, nejen zimním útočištěm. Příjemné prohřátí organismu a uvolněná mysl - těchto benefitů saunování jsme si vědomi. Ale víte, že pravidelná návštěva sauny může našemu zdraví prospívat ještě v mnoha dalších aspektech?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaké zdravotní benefity můžeme díky saunování získat
  • Jaké známe nejčastější typy saun a čím se od sebe liší
  • Zásady správného saunování a jak na první návštěvu sauny 
  • Jestli s sebou saunování nese i nějaká rizika a kdy bychom se saunovat neměli

Saunování pomůže od chronických bolestí nebo podpoří zdraví srdce a cév! Jak dál prospívá zdraví?

Procesy, která nastávají v našem organismu během saunování, se podobají těm, jež probíhají při fyzické aktivitě. Vlivem vyšší teploty se nám rozproudí krev, rozšíří cévy, a pokud tuto činnost budeme vykonávat pravidelně, můžeme se těšit z pozitivních účinků, jako je zmírnění dlouhodobé bolesti, zlepšení zdraví našeho srdce a cév nebo silnější imunita.

1. Pravidelné saunování dokáže pomoci od bolesti hlavy nebo kloubů

Pravidelné návštěvy saun jako součást multidisciplinární léčby mohou být prospěšné pro pacienty s chronickou bolestí (např. bolest hlavy nebo kloubů…) . Také v případě chronických bolestí hlavy může být pravidelné saunování součástí léčby

Tuto skutečnost ukazuje studie, která dokládá snížení intenzity bolesti hlavy o 44 % u osob, které saunu navštěvovali po dobu 8 týdnů (Kanji et al., 2015; Masuda et al., 2005).

2. Sauna může mít pozitivní vliv na deprese a úzkosti stejně jako na relaxaci

Saunování je pro většinu z nás synonymem relaxace. Nejspíš za těmito pocity stojí 2 až 3 násobné zvýšení hladiny endorfinů, ke kterému během saunování dochází a během následujících hodin odezní. V review Hussaina & Cohena se také můžeme dočíst, že pravidelné saunování může mít pozitivní vliv na příznaky deprese a úzkosti (Hussain & Cohen, 2018; Laukkanen et al, 2018).

obrázek ze shutterstock.com

3. Je libo snížit krevní tlak? Žádný problém! Pravidelné saunování nám s tím pomůže

Podle review Laukkanena má pravidelné saunování příznivý vliv na snížení krevního tlaku u osob s hypertenzí. Studie ukazují, že snížení systolického a diastolického tlaku může nastat již po 30 minutách saunování u osob s hypertenzí. Tyto účinky, ale byly pozorovány pouze z krátkodobého hlediska, prozatím nám chybí dlouhodobé studie, které by tento vliv utvrdily (Laukkanen et al, 2018). 

Studie Laukkanena et  al., (2015) probíhala 20 let a ukázala, že vyšší frekvence návštěv a doba saunování byla spojena se snížením rizika úmrtí na onemocnění srdce a cév. A pokud pravidelně sportujete, což jako naši čtenáři určitě ano, máme pro vás dobrou zprávu - kombinace dobré fyzické kondice a saunování ochranné účinky pro naše srdíčko ještě více utvrzuje (Konutsor et al., 2018).

4. Návštěvou sauny podpoříte imunitní systém a zlepšíte i funkci plic 

Saunování zlepšuje funkci a kapacitu plic. Tento účinek může být prospěšný zejména osobám s respiračním onemocněním, jako je astma nebo bronchitida. Studie také ukazují, že díky zlepšení imunity může saunování působit jako prevence vzniku běžné chřipky a nachlazení. Vlivem zvýšené teploty organismu dochází v našem těle k nárůstu počtu bílých krvinek, které se podílejí na správném fungování našeho imunitního systému (Laukkanen et al, 2018).

5. Díky saunování si můžete zlepšit akné nebo lupénku

Při saunování se pleť zbavuje nečistot, odumřelých buněk a zlepšuje se její prokrvení. Tento proces pomáhá k zevní očistě kůže a díky tomu získáme zdravější a lépe vypadající pokožku. Také osoby, které mají lupénku nebo akné, mohou díky saunování dosáhnout zlepšení jejich onemocnění. Pozitivní účinky jsou nejspíš následkem stabilnější kožní bariéry, rychlejší obnovy normálního pH kůže a zlepšení hydratace nejvrchnější vrstvy kůže (Kowatzki et al., 2008).

V případě, že máte nějaké onemocnění kůže, saunování pro jistotu konzultujte se svým dermatologem, jelikož je možné, že suchý horký vzduch příznaky naopak zhorší.

obrázek ze shutterstock.com

Jaké jsou nejčastější typy saun? Neztraťte se v saunovém světě! 

Zdravotní benefity, které jsme si představili, byly prokázány při pravidelných návštěvách finské sauny, ale pokud vám vysoká teplota a nízká vlhkost vzduchu nedělá dobře, můžete si vybrat z následujících typů saun právě tu, ve které se budete cítit komfortně.

Finská sauna

  • nejčastější druh saun, typické dřevěné obklady a lavice
  • teplota 85 až 95 °C (některé zdroje uvádějí až 120 °C)
  • vlhkost vzduchu 10 až 20 %

Sauna s parním rázem

  • polévání horkých kamenů v pravidelných intervalech
  • intenzivní prohřátí celého těla
  • teplota 80 až 90  °C
  • vlhkost vzduchu 10 až 30 %

Tropická sauna

  • vhodná pro osoby, které netolerují vysokou teplotu
  • navození tropického klimatu
  • teplota 65 až 75  °C
  • vlhkost vzduchu 50 až 60 %

Herbal sauna

  • vhodná pro osoby, které netolerují vysokou teplotu
  • aromaterapie - využití esenciálních olejů a bylin
  • teplota 40 až 50  °C
  • vlhkost vzduchu 10 až 20 %

Parní lázeň

  • vhodná pro osoby, které netolerují vysokou teplotu
  • teplota 40 až 45  °C
  • vlhkost vzduchu 90 až 100 %

Infrasauna

  • často ji najdeme ve fitness centrech
  • kabina vyložená dřevem s infračervenými zářiči
  • teplota 45 až 60  °C
obrázek ze shutterstock.com

Jak se správně saunovat? Klíčem je dodržení těchto 4 fází

1. Před saunováním se nedoporučuje jíst a neměli bychom zapomenout ani na sprchu

  • 1–2 hodiny před návštěvou sauny není vhodné jíst
  • před zahájením saunování je vhodné navštívit WC
  • v šatně ponecháme všechny přívěsky, řetízky, hodinky
  • z hygienických důvodů a pro lepší pocení je doporučeno důkladně se před saunou osprchovat
  • s sebou do sauny si bereme jen osušku nebo ručník

2. Do potírny si nezapomeňte vzít ručník a dýchat spíše nosem 

  • při pobytu v potírně máme vždy pod sebou ručník
  • délky pobytu se doporučuje od 8 do 15 minut
  • dýcháme nosem a spíše povrchově než zhluboka
  • pokud máme nepříjemné pocity jako např. točení hlavy, zkrátíme délku pobytu
  • pobyt v potírně můžeme opakovat, běžné jsou 3 cykly

3. Z potírny rovnou do sprchy a ochlazovacího bazénku

  • po opuštění potírny se krátce osprchujeme
  • ochlazení můžeme provést pobytem na čerstvém vzduchu, sprchováním studenou vodou nebo použitím ochlazovacího bazénku
  • před další návštěvou potírny si můžeme odpočinout např. na lehátku

4. Po posledním cyklu saunování zrelaxujte a doplňte vodu a minerální látky

  • po posledním cyklu saunování se opět krátce osprchujeme a můžeme si dopřát delší odpočinek např. 30 minut
  • následně je vhodné doplnit vodu a minerální látky, které jsme pocením ztratili - popíjením minerální vody
obrázek ze shutterstock.com

Má saunování i nějaká rizika? A na co si dát pozor?

V první řadě bychom měli dodržovat výše uvedené zásady saunování, díky kterým se můžeme vyhnout nepříjemnostem, jako je točení hlavy, dehydratace nebo nízký krevní tlak. Do sauny není vhodné jít hned po náročné fyzické aktivitě. 

Rozhodně se vyvarujte pití alkoholu během nebo před saunováním, jelikož alkohol v krvi může zvýšit riziko vzniku srdečních arytmií nebo nízkého krevního tlaku a následné ztráty vědomí. To stejné platí pro kouření. Také pití nápojů s obsahem kofeinu není před návštěvou sauny doporučováno.

Kdy saunu raději nenavštěvovat? Pozor dejte nejen při onemocnění srdce a cév

V případě, že vám horké prostředí nedělá dobře, se sauně raději vyhněte. Pro docílení pozitivních účinků je důležité, abyste se při saunování cítili komfortně. Pokud máte nějaké chronické nebo akutní onemocnění, navštěvování sauny pro jistotu proberte se svým lékařem (Mikulášek, 2006). 

Pro koho může být pobyt v sauně rizikový?

  • onemocněním srdce a cév
  • zánětlivým onemocněním vnitřních orgánů nebo pohybového ústrojí
  • onemocněním plic
  • nádorovým onemocněním
  • epilepsií

Co si z toho odnést? 

Saunování by vám  v první řadě mělo přinést pocit uvolnění a relaxace po náročném dni. Po přečtení dnešního článku už taky víme, že tato činnost může prospívat naší imunitě, zdraví kardiovaskulární soustavy a kůže a v neposlední řadě má saunování pozitivní efekt na snížení chronické bolesti. Zjistili jsme, že pobyt v sauně s sebou nese možná rizika, ale v případě, že budete dodržovat hlavní zásady, není se čeho obávat. A pokud vás napadly otázky: co saunování a hubnutí nebo sauna jako nástroj regenerace po sportu, tak vám je zodpovíme v připravovaném článku.

[eshoplink]

Zdroje

Hussain, J., & Cohen, M. (2018). Clinical effects of regular dry sauna bathing: a systematic review. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2018.

Kanji, G., Weatherall, M., Peter, R., Purdie, G., & Page, R. (2015). Efficacy of regular sauna bathing for chronic tension-type headache: a randomized controlled study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 21(2), 103-109.

Kowatzki, D., Macholdt, C., Krull, K., Schmidt, D., Deufel, T., Elsner, P., & Fluhr, J. W. (2008). Effect of regular sauna on epidermal barrier function and stratum corneum water-holding capacity in vivo in humans: a controlled study. Dermatology, 217(2), 173-180.

Laukkanen, J. A., Laukkanen, T., & Kunutsor, S. K. (2018, August). Cardiovascular and other health benefits of sauna bathing: a review of the evidence. In Mayo Clinic Proceedings(Vol. 93, No. 8, pp. 1111-1121). Elsevier.

Laukkanen, T., Khan, H., Zaccardi, F., & Laukkanen, J. A. (2015). Association between sauna bathing and fatal cardiovascular and all-cause mortality events. JAMA internal medicine, 175(4), 542-548.

LETOŠNÍK, Roman. Sauna. Praha: Grada, 2005. Profi & hobby. ISBN 80-247-0849-3.

Kunutsor, S. K., Khan, H., Laukkanen, T., & Laukkanen, J. A. (2018). Joint associations of sauna bathing and cardiorespiratory fitness on cardiovascular and all-cause mortality risk: a long-term prospective cohort study. Annals of medicine, 50(2), 139-146.

Masuda, A., Koga, Y., Hattanmaru, M., Minagoe, S., & Tei, C. (2005). The effects of repeated thermal therapy for patients with chronic pain. Psychotherapy and psychosomatics, 74(5), 288-294.

MIKOLÁŠEK, A. 2006. Saunováním ke zdraví. Brno : Era, 2006. ISBN 80- 7366-065-2

Poznejte základní druhy saun: Představujeme 9 nejznámějších. Všeosaunování.cz [online]. [cit. 2019-03-03]. Dostupné z: https://www.vseosaunovani.cz/d...

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku