Suchý únor: Jakých změn se můžete dočkat, pokud omezíte pití alkoholu?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 9. 2. 2021
2 Uložit článek
Suchý únor: Jakých změn se můžete dočkat, pokud omezíte pití alkoholu?

Oblíbené tvrzení „všeho s mírou“ sedí na alkohol jako dělané. Ačkoliv úplná absence od alkoholu vede ve většině případů ke zdravotním benefitům, i se střídmým a občasným podáním alkoholu můžete žít zcela v duchu zdravého životního stylu. Pokud se ale míra překročí, zdravotní rizika se vyrojí jako houby po dešti. A jelikož se v praxi míra překračuje poměrně často, je dobré konzumaci alkoholu, pokud možno, spíše snižovat. V tomto článku vám ukážeme, co všechno se s vaším tělem může stát, pokud z pravidelné konzumace alkoholu trochu uberete a dopřejete si o trochu jasnější mysl.

6 změn, kterých si můžeme všimnout po omezení alkoholu

1. Méně častá únava a bolest hlavy

Alkohol má na tělo diuretické účinky a udává se, že každá porce alkoholu (20 g) znamená pro tělo ztrátu asi 240 ml tekutin nad rámec běžného vylučování. Je tomu tak pravděpodobně z toho důvodu, že konzumace alkoholu vede k inhibici (omezení tvorby) anti-diuretického hormonu. Pokud to s alkoholem přeháníte nebo si nedáváte pozor na dostatečné doplňování tekutin, může se snadno stát, že je vaše tělo dehydratované.

Pokud je to i váš případ, není divu, že to během dne může skončit nepříjemnou bolestí hlavy nebo sníženou schopností přemýšlet. Předcházet tomu můžete pravidelným a dostatečným pitným režimem (alespoň 30–45 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti) a ještě lépe – omezením alkoholu. Pokud už tedy konzumujete alkohol, je dobré společně s ním dbát také na dostatečné doplnění tekutin. 

2. Kvalitnější spánek během noci

Není nic neobvyklého, že se po bujarém večírku probudíte až ve dvě odpoledne. Krásných 10 hodin spánku, dalo by se říct. Jenže kvantita není všechno – po konzumaci alkoholu možná usnete rychleji, ale kvalita spánku tím bude spíše trpět. Udává se, že alkohol negativně ovlivňuje především průběh REM fáze spánku (to je ta část, během které je spánek mělčí a zdají se vám sny). Udává se, že právě tato spánková fáze je důležitá pro učení, paměť a udržení dobré nálady.

I v tomto případě existuje prakticky jediné možné a efektivní řešení – po večerech to s alkoholem nepřehánějte a dopřejte tělu dostatek prostoru na kvalitní odpočinek.

obrázek z istockphoto.com

3. Menší chuť na nezdravé potraviny

Celý den se jakž takž hlídáte, vybíráte celozrnné potraviny, hlídáte si dostatek zeleniny a všechno se snažíte dělat správně... ale ty večery! Po první sklence vína se najednou priority trochu pootočí a z ničeho nic ten pytlík slaných arašídů vypadá docela nevinně. Poznáváte se v tom?

Není se čemu divit, alkohol totiž přirozeně zvyšuje chuť na nezdravé pochutiny, jako jsou například chipsy, slané arašídy, popcorn nebo zmrzlina. Omezení alkoholu vám může pomoci tyto chutě lépe ovládat.

4. Redukce hmotnosti

Alkohol má ve vztahu k hubnutí jednu nepříjemnou vlastnost – obsahuje poměrně velké množství kalorií. Každý gram alkoholu odpovídá množství asi 7,1 kcal, a tak jedna porce (20 g alkoholu) znamená minimálně 142 kcal. Proč minimálně? Protože alkoholické nápoje často obsahují ještě mnoho dalších přidaných cukrů, a tak se jedna taková porce alkoholického nápoje může snadno proměnit ve více než 200 kcal.

Jedna taková porce alkoholu s obsahem sacharidů (12° pivo, 225 kcal) každý večer se na první pohled zdá jako nevinný prohřešek. Za měsíc to je ale přes 6 750 kcal, což téměř odpovídá 1 kg podkožní tukové tkáně (ta v sobě nese asi 7 700 kcal). Při vyřazení alkoholických nápojů lze tedy očekávat snížení hmotnosti nejen díky kaloriím v alkoholu jako takovém, ale také díky tomu, že se dokážete v jídle lépe ovládat a vyhnete se kalorickým potravinám uvedeným v předchozím bodu. 

5. Zvýšení pracovní produktivity

Psychologové někdy účinek alkoholového opojení popisují jako „půjčená energie a štěstí z budoucnosti“. Ovšem pokud si půjčujete, je třeba také vracet. A tak se někdy po proflámované noci můžete vzbudit do skoro až depresivní nálady doprovázené značnou únavou. Asi si dokážete domyslet, jak na tom bude následující dopoledne s pracovní efektivitou, která bývá alkoholem negativně poznamenaná.

Pokud si díky absenci alkoholu dokážete zachovat jasnou mysl, můžete také pravidelně odvádět větší množství kvalitní práce. Nakonec možná po čase zjistíte, že vám takový režim vyhovuje podstatně více.

obrázek z freepik.com

6. Podpora vstřebávání nezbytných živin

Nezapomeňte ani na ryze objektivní změny, které v těle nastanou po omezení příjmu alkoholu. Ten totiž snižuje efektivitu vstřebávání některých mikroživin (konkrétně například vitaminu B1, vitaminu B12, kyseliny listové nebo zinku), a tak může snadněji dojít k nedostatku těchto látek v organismu, které je relativně časté u alkoholiků. Omezení alkoholu navrátí vašemu organismu lepší schopnost tyto nutrienty efektivně vstřebávat.

Co si z toho vzít?

Omezování alkoholu se může zdát z počátku nepříjemné, ale ve většině případů vede ke zlepšení celkového zdraví. Nejlepší na tom je, že mnoho změn je možné vidět a vnímat prakticky ihned po jeho omezení, což může být skvělým motorem pro další vytrvání a pokračování v abstinenci.

Pokud omezíte alkohol před spaním, budete mít kvalitnější spánek a dost pravděpodobně také produktivnější následující den. Dost možná tím najdete lék na častou únavu a třeba i pomůžete tělu v dostatečné hydrataci během dne. V neposlední řadě se můžete dočkat mírného úbytku hmotnosti, jelikož konzumace alkoholu je spojená s obecně vyšším kalorickým příjmem.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________